Af! LVT-4 Buffalo Walcheren 44

Dit model is af!
Arjan ,
Ik heb dit ook zoveel mogelijk vermeden!
Toch hier het bewijs dat er nog enkele waren met geweer en patronentas!
Vermoed dat ze de geweren tevens vasthouden van de gewonden,heb ook een figuurtje gemaakt die 2 lee-enfields vasthoudt
Het lijkt mij ook dat je na de bevrijding niet meteen je uitrusting weggooit!😊
Heb dit figuur wel meer uit een artistiek oogpunt gemaakt om zo wat meer de kenmerken te weergeven van een commando!
Maar ik begrijp wat je bedoelt!😉

Grt/RogerIMG_7594.jpeg

Laatst bewerkt:
Omdat ik besloten heb het kijkpunt vanaf de achterkant van de LVT te maken was ik genoodzaakt om het de muren van het huisje opnieuw te maken.
Een bewoner kijkt (zoals op div foto’s )nieuwsgierig vanuit het bovenraam naar een passerende Buffalo.
IMG_7604.jpegIMG_7605.jpeg
Heb het kijkpunt omgedraaid omdat toch het belangrijkste van dit diorama gebeurt in de LVT!
Volgende stap wordt nu steentjes maken!

Grt/Roger

Laatst bewerkt:
Dit gaat mooi worden!

Dit wordt een wederom een schitterend diorama!

Hopelijk maak je geen foutje bij het inkrassen van de stenen (dit gebeurd helaas dikwijls).
Het correcte verband is in principe een laag gestrekte stenen dan een laag "kopjes" en dan terug een laag gestrekte stenen die verspringt ten opzichte van de vorige gestrekte laag. Dit was geen sierverband, maar gewoon het gevolg van het feit dat de muren toen meestal 3 stenen dik waren. Moest dit allemaal chinees zijn dan post ik wel een paar foto's.

Is inderdaad halfsteens verband, maar op je foto komen nog veel voegen "overeen" en dat is meestal niet het geval.
Dus hierbij een foto (mijn vrouw verklaarde me wel gek dat ik in dit weer nog effe buiten een foto ging nemen, maar alles voor het goede doel 🙂) Natuurlijk waren niet alle woningen toen haarscherp en perfect gemetseld, maar het verband zat er wel in (gezien de dikte van 3 stenen).

DSCN7202.JPG

Och dat is waar ook, op de kleine eilanden is de H later gekomen, en daardoor zijn de klinkers kort. Wij hebben geen haast maar wel de H en rekken de woorden wat uit. Of ùùt zoals we dat hier soms nog zeggen.

Het is trouwens een opvallend detail, dat metselwerk, leuk om daar wat extra over te weten, de huizen op de foto zijn netjes gemetseld en zien er dan weer heel anders uit als hier

Och dat is waar ook, op de kleine eilanden is de H later gekomen, en daardoor zijn de klinkers kort.
Lang. Veel Zeeuwse klinkers zijn langer dan in het Hollands, vooral ie, oe, e.d., tot het punt waar ze verkeerd uitgesproken worden door mensen die alleen standaard-Nederlands gewend zijn maar proberen Zeeuws dialect te spreken (niet dat dat veel voorkomt, helaas 🙁 ). En daarnaast heel veel samentrekking van min of meer gelijke open lettergrepen: „mè’t” = „me è ’t” („we hebben het”).

de huizen op de foto zijn netjes gemetseld en zien er dan weer heel anders uit als hier
Voor Walcheren zijn het heel normale huisjes, als je door een willekeurig dorp rijdt ga je er in oude straten genoeg zien. Roger, mocht je foto’s nodig hebben dan kan ik er (als het niet meer zo waait) wel een paar voor je maken.

Zojuist heb ik de eerste tekeningen ontvangen van de 20mm polsten.
Heb tijdens SMC gesproken met een Italiaanse firma die heeft toegezegd een 3D geprinte Polsten te kunnen maken!
Als deze goed uit de printer komt zal deze later ook in de verkoop gaan voor anderen!

Grt/Roger
IMG_7634.jpeg

Bijlagen

• IMG_7633.jpeg
    IMG_7633.jpeg
    41,3 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Dat is goed nieuws Roger!!
HD Model? En gaan ze dan ook de affuit (voor op de LVT) erbij doen of wat...?
Maak het niet zo spannend... 😅😉 (Tenzij je ook niet meer wet... 😁)

Overigens mooie vorderingen weer. Leuk met die kerel uit het raam, nog een Zeeuws meisje erbij...? 😍

Grtz
Erik

Hey Erik,

Ja uiteraard met affuit,zeg maar net als die van Resicast maar dan goed!😊
Zeeuws meisje uit het raam heb ik ook nog even aan gedacht maar vind dat het voor deze scène toch te veel af zal lijden daarom toch maar niet!

Grt/Roger

Zeeuws meisje uit het raam heb ik ook nog even aan gedacht maar vind dat het voor deze scène toch te veel af zal lijden daarom toch maar niet!
Een oudere gerimpelde Zeeuwse vrouw met sobere Walcherse dracht trekt niet zoveel aandacht hoor!

Sober walter, deze dame heeft dr sundaags goed, kijk maar eens naar het fortuin aan bloedkoraal en de gouden kap spelden, dat bleef door de weeks in de kist behalve bij rouwen en trouwen. Nu weet ik niet veel van zeeuwse dracht, bijvoorbeeld kwa kleuren, maar in de basis komt veel klederdracht met elkaar overeen, dus veelal een soort van zwarte jurk en een schort in een of andere vorm. De muts maakt het af, maar hoe die er dan uit ziet is een heelnl gezoek

Sober walter, deze dame heeft dr sundaags goed, kijk maar eens naar het fortuin aan bloedkoraal en de gouden kap spelden, dat bleef door de weeks in de kist behalve bij rouwen en trouwen. Nu weet ik niet veel van zeeuwse dracht, bijvoorbeeld kwa kleuren, maar in de basis komt veel klederdracht met elkaar overeen, dus veelal een soort van zwarte jurk en een schort in een of andere vorm. De muts maakt het af, maar hoe die er dan uit ziet is een heelnl gezoek
Dit was de daagse dracht op Walcheren. Op Walcheren was het pronken! Op zon- en feestdagen werd er extra versiering in de gouden krullen gehangen. In tegenstelling tot de sobere klederdracht (zwart met eenvoudige witte muts) in veel Nederlandse gebieden was de Zeeuwse klederdracht over het algemeen behoorlijk uitbundig.

Sober walter, deze dame heeft dr sundaags goed, kijk maar eens naar het fortuin aan bloedkoraal en de gouden kap spelden, dat bleef door de weeks in de kist
Nee, hoor. Op Walcheren was dit normale, dagelijkste dracht, die je tot in de jaren ’80, begin ’90 op elk dorp nog zag bij de oudere vrouwen. Experts op dit gebied kunnen aan de hand van alleen dat portret trouwens zeggen van welk dorp ze kwam. (En mocht Roger inderdaad een vrouw in klederdacht toe willen voegen, dan kan ik hem eventueel wel met de nummer 1 expert op dit gebied in contact brengen 🙂 )

Nu weet ik niet veel van zeeuwse dracht, bijvoorbeeld kwa kleuren
Witte muts, zwarte rokken, beuk (die omslagdoek die je net bij haar schouder kunt zien) in meerdere kleuren, schort in zwart-wit patroon.

En hier de complete Polsten!😊
IMG_7660.jpegAls ik dit 3D getekende model met de foto’s en tekeningen vergelijk die eerder hier gepost zijn dan ziet hij er naar mijn mening goed uit!

Naar de originele foto’s kijkende werd volgens mij de de stang die aan de het wiel vastzit verwijderd zodat de kast hierdoor lager kwam te zitten,zoals je bij veel LVT’s met polsten ziet in Walcheren.

Nu is het nog wachten op de geprinte versie!

Grt/Roger

Laatst bewerkt:
Leveren ze er ook een aantal losse trommels voor de munitie bij?

Het model ziet er strak uit, ben benieuwd hoe het vizier wordt. Dat is niet simpel voor een 3d print. Nog even geduld.

Voor uw gemak om in een referentie mapje stoppen ? 😉

Bekijk bijlage 30868

Ik heb toch een kleine correctie 😇
Wat op deze foto staat is namelijk geen halfsteens verband, maar een kruisverband. En de 3/4 steen noemen we in de bouw een "drieklezoor" (omdat het hier om 3/4 van de hele steen gaat), het resterende kwart is de "klezoor". Wellicht een klein detail, maar ik kon het niet laten om toch even te melden. Gooi het op 'vakverdwazing' van mijn kant als zijnde bouwkundige 🙂.

Groet,
Erwin

kleine correctie 😇

Dankjewel Erwin (de Vakverdwaasde 😉) volgens mij (her)kennen velen van ons wel dergelijke 'dwalingen'😎

Ik ga het plaatje aanpassen en opnieuw posten.

Laatst bewerkt:
Heb even een test opzet gemaakt nu met het huisje.
Ik zag op de foto’s die Jakko en Arjan hier gepost hadden dat er diverse huisjes zijn met luiken in 2 kleuren ,is ook bekend of dit specifieke kleuren zijn? Ik vermoed donker groen met wit!🤔IMG_7738.jpegIMG_7739.jpegIMG_7748.jpegIMG_7751.jpeg

Bijlagen

• IMG_7738.jpeg
    IMG_7738.jpeg
    130,9 KB · Weergaven: 17
  • IMG_7739.jpeg
    IMG_7739.jpeg
    135,8 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Die luiken zijn inderdaad (donker)groen met wit. Deze boerderij is heel typisch voor Walcherse huizen en schuren:

kk-zeeuwseschuur1.jpg

Luiken in wit met appeltjesgroene latten (of groen met witte panelen, natuurlijk 🙂 ), witte kozijnen met groene schuivende delen, een eveneens appeltjesgroene voordeur met wit kozijn en omlijsting van het raampje. Houten wanden van schuren, schuurtjes e.d. waren altijd zwartgeteerd, met witte kozijnen en andere details, zodat ze ook in het donker te zien waren. Hier zit er een regenbuis bij de hoek, maar vroeger kon ook de hoek witgeschilderd zijn voor dezelfde reden als de kozijnen.

Hier op Tholen is zwart met witte accenten de norm, dus heb ik hier om de een of andere reden een schuur met verweerd Zaans groen in de tuin staan...😳

Even een tochtje uit de oude doos en een hedendaags tochtje Serooskerke gedaan. Conclusie: een donkergroene kleur met witte vlakken voor de luiken is het best passend.IMG_2729.jpegIMG_2730.jpegIMG_2731.jpegIMG_2732.jpegIMG_2733.jpegIMG_2734.jpegIMG_2735.jpegIMG_2736.jpeg

Ik heb hier wel eens de juiste kleur voor mijn huis opgezocht. Erg interessant:

Als je het echt wil weten wat betreft historische kleuren op Walcheren moet je even contact opnemen met Erfgoed Zeeland of Stichting Landschapsbeheer Zeeland. Die weten deze dingen zeker.

Dat is niet nodig Walter!
Het is toch beetje net als Ral kleur dunkelgelb als je de originele Ral kleur zou gebruiken is deze op schaal 1/35 toch veel te donker!
Ik kijk ook naar hoe het in het geheel past!
En bovendien heeft de Zeeuwse zilte lucht het houtwerk vaak toch al wat valer of lichter gemaakt!😉

Grt/rRoger

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan