Roger Hurkmans
Lid van de TWENOT
Heb gisteren ook de Vergeten slag op Omroep Zeeland gekeken,deze documentaire geeft een goed algemeen overzicht van de gehele slag!
Grt/Roger
Grt/Roger
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.

Mè’t-ier over Walcheren, dus’t-êêt stênen 😛Stìene noemen ze dot
Lang. Veel Zeeuwse klinkers zijn langer dan in het Hollands, vooral ie, oe, e.d., tot het punt waar ze verkeerd uitgesproken worden door mensen die alleen standaard-Nederlands gewend zijn maar proberen Zeeuws dialect te spreken (niet dat dat veel voorkomt, helaas 🙁 ). En daarnaast heel veel samentrekking van min of meer gelijke open lettergrepen: „mè’t” = „me è ’t” („we hebben het”).Och dat is waar ook, op de kleine eilanden is de H later gekomen, en daardoor zijn de klinkers kort.
Voor Walcheren zijn het heel normale huisjes, als je door een willekeurig dorp rijdt ga je er in oude straten genoeg zien. Roger, mocht je foto’s nodig hebben dan kan ik er (als het niet meer zo waait) wel een paar voor je maken.de huizen op de foto zijn netjes gemetseld en zien er dan weer heel anders uit als hier
Een oudere gerimpelde Zeeuwse vrouw met sobere Walcherse dracht trekt niet zoveel aandacht hoor!Zeeuws meisje uit het raam heb ik ook nog even aan gedacht maar vind dat het voor deze scène toch te veel af zal lijden daarom toch maar niet!
Dit was de daagse dracht op Walcheren. Op Walcheren was het pronken! Op zon- en feestdagen werd er extra versiering in de gouden krullen gehangen. In tegenstelling tot de sobere klederdracht (zwart met eenvoudige witte muts) in veel Nederlandse gebieden was de Zeeuwse klederdracht over het algemeen behoorlijk uitbundig.Sober walter, deze dame heeft dr sundaags goed, kijk maar eens naar het fortuin aan bloedkoraal en de gouden kap spelden, dat bleef door de weeks in de kist behalve bij rouwen en trouwen. Nu weet ik niet veel van zeeuwse dracht, bijvoorbeeld kwa kleuren, maar in de basis komt veel klederdracht met elkaar overeen, dus veelal een soort van zwarte jurk en een schort in een of andere vorm. De muts maakt het af, maar hoe die er dan uit ziet is een heelnl gezoek
Nee, hoor. Op Walcheren was dit normale, dagelijkste dracht, die je tot in de jaren ’80, begin ’90 op elk dorp nog zag bij de oudere vrouwen. Experts op dit gebied kunnen aan de hand van alleen dat portret trouwens zeggen van welk dorp ze kwam. (En mocht Roger inderdaad een vrouw in klederdacht toe willen voegen, dan kan ik hem eventueel wel met de nummer 1 expert op dit gebied in contact brengen 🙂 )Sober walter, deze dame heeft dr sundaags goed, kijk maar eens naar het fortuin aan bloedkoraal en de gouden kap spelden, dat bleef door de weeks in de kist
Witte muts, zwarte rokken, beuk (die omslagdoek die je net bij haar schouder kunt zien) in meerdere kleuren, schort in zwart-wit patroon.Nu weet ik niet veel van zeeuwse dracht, bijvoorbeeld kwa kleuren
Deze kwam van VeereExperts op dit gebied kunnen aan de hand van alleen dat portret trouwens zeggen van welk dorp ze kwam.
Als ik dit 3D getekende model met de foto’s en tekeningen vergelijk die eerder hier gepost zijn dan ziet hij er naar mijn mening goed uit!kleine correctie 😇
Het plaatje is aangepast en nu een betrouwbaar stukje referentie. Bedankt Erwin 👍Ik ga het plaatje aanpassen en opnieuw posten