Af! LVT-4 Buffalo Walcheren 44

Dit model is af!

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Na wat posten over en weer hier of het forum met Jakko en Arjan nu eindelijk de keuze gemaakt welke Buffalo ik ga bouwen.
Het wordt de LVT-4 die in Serooskerke de gewonden vervoert die in LVT-4 “Conqueror “ zaten en tot ontploffing was gebracht door door een grote granaat van de kustartillerie en als boobytrap door de Duitsers was geplaatst.
20 man hebben hierdoor het leven gelaten.
Het idee is nu om de Buffalo met gewonden en crew te maken half in het water rijdend!( dus moment later dan onderstaande opnames!)
Hier worden de gewonden in de Buffalo gelegd
IMG_6684.jpegIMG_6659.jpeg
Hier een foto van “Conqueror
IMG_6683.jpeg
Ik weet dat ik mijzelf nu op glad ijs begeef om iets Brits te bouwen wat buiten mijn comfort zone ligt maar als ik iets verkeerd doe dan hoor ik het wel!😉

… begin is gemaakt!
IMG_6688.jpeg

Wordt vervolgd!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ik zie al uit naar het eindresultaat :)

Wel lijken me de pantserplaten aan de dikke kant. Die waren maar 6 mm dik op de zijkanten, in 1:35 zit je dan op nog geen 0,2 mm, deze lijken eerder 0,5 of zo?

Ha! Deze dus! Zei ik toch!! 🤔😉
Heel mooi Roger!! Zowel als onderwerp als plaats van gebeuren! Walcheren en Serooskerke! Vaak langs geweest en mening herdenking meegemaakt (als je er dan toch woont(de!))
Ben errug benieuwd naar deze (heb ook zo m'n plannen met de LVT4 voor ooit...)
Met de hulp van Arjan en Jakko gaat dit zeker lukken.

Grtz
Erik

Jakko ,als ik naar de platen van Arjan kijk lijken deze nog dikker!
Ik heb nu 0,5 mm gebruikt!
gelukkig zitten ze nog maar met paar puntjes lijm vast!😉
Ga ze uit dunnere plaat snijden!
Bedankt voor je reactie!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad platen van 0.5 mm gebruikt, lijkt mij wel ok als je deze foto bekijkt :

XfXyTKs.jpg

Arjan

Op de voorkant was het 12,7 mm, de platen op de zijkanten de helft daarvan:

LVT (4) bepantsering.jpeg

Dit schema gebruikt de hele vreemde notatie van de Britse marine: het gewicht in Engelse ponden van een pantserplaat van 1 voet (30,48 cm) in het vierkant … Zo’n plaat van 1 inch (25,4 mm) dik weegt ongeveer 40 pond (schijnbaar is de precieze omrekening 24,9 mm voor 40 pond), en 20 ponds pantser is dan natuurlijk de helft daarvan, en 10 ponds pantser een kwart — oftewel 12,7 en 6,4 mm. Gek genoeg worden allebei die maten (ponden en millimeters) gebruikt op de tekeningen van de LCA waar we de laatste tijd zo mee in de weer geweest zijn :)

Nu is deze tekening wel voor de volledige platen en niet de kleinere. Waarom ze op de foto die Arjan hierboven plaatste zo veel dikker zijn weet ik ook niet, maar op de meeste foto’s zijn ze toch dunner volgens mij.

Best mogelijk dat die platen door eigen monteurs "in het veld" werden aangebracht. Er zal wel een circulaire geweest zijn zoals voor andere aanpassingen zoals het monteren van een Polsten . Het is dan ook mogelijk dat die monteurs platen gebruikten die toevallig voorhanden waren en dan misschien wat dikker uitpakten dan de voorgeschreven platen.

Arjan

Alex,Dat is nu precies de reden waarom ik wederom voor een Buffalo heb gekozen!😉
Heb zo’n 35 jaar geleden een Buffalo gebouwd (gescratcht)en mijn idee is nu om dit na zoveel jaar nog eens te doen maar dan met de kennis van nu! !Dit model geeft mij toch wat jeugdsentiment,met dit diorama mocht ik als 17 jarige voor het laatst meedoen als jeugdlid bij de Twenot wedstrijd en heb hiermee toen de eerste prijs behaald!
Het was ook mijn eerste publicatie in een Verlinden magazine!
Deze keer wordt het model niet grijs maar olive drab!😉

IMG_8596.jpeg

Groet,

Roger

Top Roger! Heb je trouwens deze diorama's nog thuis? Blijft toch geweldig die Verlinden magazines en mooi ook wat deze man voor de modelbouw heeft betekend.

Gr.JW

JW,heb deze nog op zolder staan!
Het idee is om straks als deze klaar is gezamenlijk een foto te maken van beiden diorama’s !

Grt,Roger
Diep respect voor wat je als 17 jarige al wist te maken … ik doe het je niet na!

Ja die! Leuk Roger om ze straks naast elkaar te zien. Ik vermoed dat ik net wat jaren na jou jeugdlid ben geworden bij de TWENOT (een beetje de periode dat Jakko vaak bij de prijswinnaars zat bij de jeugdleden), dus ik heb je LVT nooit in het echt gezien....maar kende hem wel uit dat Verlinden blad. Ik had een zwart wit kopie van die pagina, toen ik zelf een poging deed een Nitto LVT om te bouwen tot Buffalo.....vooral die tracks waren echt niveau 6 post-elastiek......op dat vlak is er zeker een hoop verbeterd waardoor ik ook steeds loop te dubben om toch nog eens zo'n AFV-club kit aan te schaffen.....zeker na het zien van de werkjes van Jakko en Arjan.......hmmm....

beetje de periode dat Jakko vaak bij de prijswinnaars zat bij de jeugdleden
Ja, ik weet nog dat ik derde, tweede én eerste prijs had omdat er verder geen jeugdleden waren die deelnamen aan de wedstrijd :) maar je kon er maar één per categorie winnen …

Arjan is daarvoor je man, denk ik :)
Michel, er zijn toch al best veel decals voor LVT-4's op Walcheren, zowel in 1/35 als 1/72 ? Star Decals in 1/72 heeft decals voor Sphinx, Adamant en Sable (alle Walcheren). De beschikbare kits in 1/72, of liever gezegd het gebrek daaraan, lijkt mij persoonlijk een groter probleem. Ik ben niet echt op de hoogte van het aanbod in die schaal maar afgezien van het stokoude Airfix kitje (heb ik voor het eerst gebouwd toen ik een jaar of 8 was) heb je meen ik alleen een LVT-4 late versie van Dragon waar ook erg veel aan vertimmerd zal moeten worden om daar de juiste vroege versie van te maken. De laatste is dan meen ik momenteel ook nog eens moeilijk te vinden.

Arjan

Laatst bewerkt:
Arjan,

Ik moet volgens mij wel decals laten maken! Indien er hier op het forum iemand goed in is dan hoor ik het graag!😉

Het moet 2B worden voor achter op de ramp alleen welk formaat moet het worden in 1/35?
En 2x de naam van het voertuig “COUP D’ESSAI”
Beiden in het wit

ik heb destijds het1/72 Matchbox kitje als basis gebruikt en deze omgerekend naar 1/35
En verder had ik het LVT-4 wrak in Overloon bestudeerd!
Er was verder in die tijd geen enkele Buffalo te koop!.. wat is het leven nu toch makkelijk!😊

O ja nog een vraag voor de Brit kenners ,Kan ik deze figuren van Alpine als basis gebruiken voor de LVT crew?

IMG_6741.jpeg

Grt,Roger

Laatst bewerkt:
Die zijn allebei gekleed in de oversuit, tank crews, beter bekend als de „pixie suit” (en nu minder bekend, maar tijdens WOII wel, als de „zoot suit”). Zo te zien is dat ook wat twee van de soldaten op de foto van de LVT (4) met de gewonden achterin, ook aanhebben:

LVT op Serooskerke met soldaten in tankoveralls.jpg

Die bovenop heeft rubber (over?)laarzen aan, de andere zo te zien normale tank-kistjes. De meeste andere soldaten op de foto hebben gewone battledress-uniformen aan, die met een heuplange jas dragen er een Denison-smock overheen (die voor de para’s ontwikkeld was maar ook veel door commando’s gedragen werd op Walcheren).

Terug
Bovenaan