Allerhande

Ik vermoed voor een laag gemonteerde huif. Op Bedfords zie je twee verschillende hoogtes. Ik heb het vermoeden dat het frame in twee hoogtes kan worden gemonteerde (of dat er lage en, zoals hier, hoge uitvoeringen zijn). In de lage uitvoering gebruik je de onderste haken.

Groeten. Jan

De figuur past niet, zijn voeten komen niet bij de pedalen. Ik heb hem iets in de zitting laten zakken, maar ik moet het midden kiezen tussen handen aan het stuurwiel of voeten op de pedalen. De voeten zie je slecht. Dus 1e aandachtspunt zijn de handen.
Zitvlak verjongd, alsmede de onderkant van de benen.1000015675.webp
Dan gaat het er zo uit zien.
1000015654.webp1000015653.webp1000015673.webp
Beetje raar gezicht zonder linker voorwiel, maar die laat ik nog even los van de tere bevestiging.

Groeten, Jan

Voor m’n Archer heb ik de figuurtjes nu ook (eindelijk) grotendeels af:

IMG_2556.webpIMG_2558.webp

De rechterarm van de schutter zit aan de lage kant, maar zo kon ik hem vastlijmen aan de rest van het figuurtje. Als de schutter op z’n plek zit in het voertuig met alle pantserplaten e.d. eromheen zie je daar niks van. De bestuurder (van MiniArt) zit eigenlijk niks te doen met z’n handen, maar ook daar zie je weinig van met de bovenbouw erop. Nu nog de gaten opvullen.

Over de bovenbouw gesproken:

IMG_2559.webp

Eerst een beetje geschilderd aan de binnenkant, waar ik straks moeilijk verf bij zal kunnen krijgen, en dan vastgelijmd. De hele bovenbouw zit los van de onderkant van de romp, en blijft dat ook tot na het spuiten.

En met dat gedaan was de rest ook snel af te bouwen:

IMG_2560.webpIMG_2561.webp

Nou ja, daarna viel me op dat Tamiya wat details vergeten is, waaronder de kabels naar de koplampen:

IMG_2562.webp

Dit is 0,5 mm en 0,3 mm koperdraad, met de T-stukken van 0,8 mm messingbuis (binnendiameter 0,6 mm). De haak aan de onderkant van de voorplaat is ook koperdraad, want hoewel je daar gewoon een plastic onderdeel voor krijgt, verdween dat toen ik het op z’n plaats wilde zetten en heb ik het niet terug kunnen vinden. Het luikje voor de bestuurder heeft een stangetje van plastic strip gekregen, maar nadat ik dat gemaakt had viel me pas op dat het in het echt een veer was, dus dat zal ik nog moeten vervangen.

Aan de achterkant heb ik ook een lichtje met kabel aangebracht (alleen rechts, links zat er geen), en van plastic een paar ronde dingesen in het opstaande randje vooraan het motordek:

IMG_2563.webp

Er moet nog wat meer extra detail op, vooral aan de achterkant bij de rookpothouders. Daar horen een soort pilaartjes waar de elektriciteitskabel ervoor overheen loopt, maar die zitten ook helemaal niet in de doos.

Je hebt gelijk. Ik vraag me nu af of ik die bewust heb laten zitten om een redelijk nieuw voertuig voor te stellen of dat ik ze vergeten ben. Kans dat ik ze straks even wegschraap 🙂

1000029345.webp1000029344.webp

Plezier? Niet echt, de tracks en wielen zijn echt niet fijn, een van de aandrijfwielen heeft een paar tanden random die niet overeen komen. Volgende stap is of camoflage, of kliko, ik vermoed dat de rest van het gebouwde spul daar ook binnenkort in beland. De voorraad shelf queens is wel minder, nu nog 4, al heb ik dus geen shelves om de gebouwde spullen neer te zetten...

Het is van voor naar achter al een test model, maar het tiger chassis onder de ram is best goed gelukt. Ik zal in elk geval geen amusing tiger of elefant/ferdinand bouwen, wielstellen, erg slecht uit te lijnen, tracks zwak, aandrijfwielen slecht gegoten, maar de romp en het ramdeel zijn best aardig. Volgende keer maar weer een universal carrier of panther bouwen, maar nu eerst de resterende shelf queens afmaken, en de zolder aanpakken om een vitrine te kunnen plaatsen. Ofzo

Aan de achterkant van de Archer heb ik nu ook de aansluitkastjes voor de rookpotten gemaakt:

IMG_2565.webp

Er moet nog een kabeltje (koperdraad) tussen het blokje aan de bovenkant en het gaatje dat ik geboord heb ik de aansluiting aan de achterkant van de romp, maar dat kan pas nadat de romphelften op elkaar gelijmd zijn, en dát kan pas nadat ik ze gespoten heb.

Aan de voorkant heb ik een veer gemaakt voor het bestuurdersluikje, in plaats van het hefboompje dat ik daar eerst geplakt had:

IMG_2567.webp

Ook heb ik de brandblusser weggesneden en er eentje van een Asuka Sherman voor in de plaats gelijmd, omdat die van Tamiya geen bandje heeft waar hij mee vastzit in de houder. De houder voor een kabelhaspel op het rechterspatbord (voor de kijker links) heb ik ook gecorrigeerd door op de linker (voor de kijker rechts) aan de binnenkant een dun schijfje plastic plaat te lijmen en de buitenkant te vullen met plamuur. In de rechter (voor de kijker links 🙂 ) moet wel een sleuf zitten, maar niet in de andere, blijkt uit foto’s. O ja, en ik heb ook nog een paar bouten geplakt op de houder voor de reserverups.

De witte rommel op het onderstel is acryl-structuurgel om modder voor te stellen:

IMG_2566.webp

Ook erg mooi en overtuigend hoe je dat touw gebruikt.
't Is in principe recht uit de doos. De gaten zitten al in de huif. Ik heb ze iets opgebouwd en een fractie dunner touw gebruikt.
Met behulp van foto's kun je het touw iets beter aanbrengen. Daar heb ik er wel een paar van voor de liefhebber.

Ik vind dit een geweldige oplossing van Gecko. De touwhaken zijn van plastic en dus prima te verlijmen. Volgens mij hebben ze dit ook op de nieuwe Bedfords OY gedaan1000015909.webp1000015907.webp1000015908.webp
Na het spuiten, schilderen in de goede kleur.

Groeten, Jan

Nadat ik vandaag post van @Eelke Warrink kreeg, heb ik de Archer af kunnen bouwen. Hij stuurde me een heleboel haken voor aan Britse sleepkabels, want de sleepkabels op foto’s van echte Archers zijn meestal niet wat je van Tamiya krijgt, maar Britse dubbele kabels met van die haken aan het einde. Kabels had ik nog wel, maar die haken niet.

IMG_2639.webp

De kabels zitten hier ongeveer zoals ze zouden moeten — op foto’s zitten ze vaak anders. Aan de linkerkant, hier net uit het zicht, zit er een druppelvormig oog waar de sleepogen van allebei de kabels doorheen zitten, en dát oog zit dan weer aan de haak op de zijkant van de bovenbouw.

Dan heb ik achterop nog een beetje bepakking geplakt, want Archers op foto’s zijn vaak redelijk volgepakt. Ik heb niet zo’n zin om meer te maken, dus ik houd het bij een paar munitiekisten en jerrycans:

IMG_2640.webp

De kisten zijn van Panzer Art, de jerrycans van Bronco (drie Britse) en Italeri (een Amerikaanse), in een rekje van een paar stukjes plastic strip.

Nu alleen nog wachten tot de lijm droog is en er kan een grondlaagje op. Daarom even foto’s van het voltooide model:

IMG_2641.webpIMG_2643.webpIMG_2647.webp

Mooi gedaan, Jakko!
En fijn dat je een aantal zaken onder de aandacht hebt gebracht. Zowel de leidingen voor de verlichting als de bevestiging van de sleepkabels zijn door jou mooi uitgelicht.
Dat is handig- ik ben zelf begonnen aan de bouw van de Archer van Bronco èn die van Tamiya. Ik wilde één vd twee gaan superdetailleren door onderdelen te swappen maar ben daarmee gestopt..... de bouw van beide kits verschilt onderling zoveel dat onderdelen niet uitwisselbaar zijn. 🫣
Daarnaast zijn beide kits op zichzelf al prima!

Cheers
Erik Jan

Ik ben begonnen met de ondergrond van de Austin. Dit werkpaard moet aan het werk.

De basis is van piepschuim en isolatieschuim. Daaroverheen gips voor de ruwe vorm. Het gips was oud en lijkt slecht uit te harden. Even spannend wat het wordt.

Over het gips komt materiaal met structuur en dan wordt het oppervlak definitief.
Studie:
1000016341.webp
Vorm geven:
1000016347.webp
1000016343.webp
1000016342.webp
Groeten, Jan

ik ben zelf begonnen aan de bouw van de Archer van Bronco èn die van Tamiya. Ik wilde één vd twee gaan superdetailleren door onderdelen te swappen maar ben daarmee gestopt..... de bouw van beide kits verschilt onderling zoveel dat onderdelen niet uitwisselbaar zijn. 🫣
Ik heb die van Bronco niet, maar ik heb wel de indruk dat die beter gedetailleerd is, maar zal dan gelijk ook meer tijd en moeite kosten om te bouwen 🙂

Vandaag plakken bij Historama Wereld ter ere van 4en 5 mei. Bij Bevrijdende Vleugels was ook van alles te doen, dus eerst een paar sfeerplaatjes.
1000070608.webp
1000070616.webp
1000070615.webp
Daarna mijn eigen Tamiya uit de doos getrokken, namelijk de M20. Deze mocht vanwege een kilo Pe niet mee doen aan afgelopen groepsbouw, maar nu dus mooi wel. Ik ga zeker niet de hele set gebruiken, maar een beetje bling, bling kan hij wel gebruiken...

1000070779.webp
1000070778.webp
1000070761.webp

Nog steeds bezig met m'n truck met aanhanger, na flink wat drybrushen met een aantal lichte zand kleurtjes zijn de kleuren lekker vervaagd...

Heb alleen de indruk dat de canvas huif nu meer op een oude leren huif lijkt 🤔

Tegelijk met m’n M4 (105 mm) HVSS heb ik ook de Archer een laagje grondverf van de Action gegeven, en vandaag gespoten met SCC 15 van AK 3rd Gen, maar in tegenstelling tot Cuckoo heb ik hier een beetje zandkleurige verf doorgedaan om hem een beetje lichter te maken.

IMG_2649.webp

Die zandkleur had wel wat meer gemogen, zeg ik achteraf.

Het was ook de bedoeling om de hele onderkant modderkleurig te spuiten, maar nadat ik hier het olive drab op gedaan had en dan de M4 gespoten had, was ik bijna anderhalf uur bezig (door alle hoekjes en gaatjes van allebei, daar ging heel veel tijd in zitten) en had ik daar even geen zin meer in.

Terug
Bovenaan