Allerhande

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M4 (105 mm) HVSS, Sherman III „Churchill”, K2 Black Panther
Soms (vaak?) ben je met een model bezig en wil je dat wel delen, maar zonder er een heel onderwerp voor te maken — gewoon even een paar foto’s van waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld. Daar is dit onderwerp voor: geen uitgebreide verhalen, in groot detail laten zien wat je doet en hoe, of meer van dat alles, maar losse berichten over waar je momenteel mee bezig bent. Plaats gewoon een antwoord in dit onderwerp, dan komt iedereens werk leuk door elkaar 🙂

Ik zal gelijk maar beginnen 🙂 Een tijdje terug heb ik de 1:35 Simca 5 van Tamiya gekocht, gewoon om eens wat anders te bouwen:

IMG_0390.jpeg

Gisteravond ben ik eraan begonnen:

IMG_0393.jpegIMG_0394.jpeg

Het voorste stuk chassis, bij de motor, zit nog los zodat ik er makkelijker onder kan schilderen, en ik ga hierna eerst de carrosserie spuiten voordat ik verderga met het interieur. Dit wordt trouwens geen militaire uitvoering, maar ik moet eerst eens kijken welke kleur ik geschikt vind. De meeste waar de echte in te koop was, doen teveel denken aan militair.

Op zoek naar informatie over de kleuren voor de Simca kwam ik net dit plaatje tegen, dat ik even móést delen, voor het geval iemand op zoek is naar conversiemogelijkheden voor dit model:

IMG_0395.jpeg

YPR - PRCO weer uit de kast gehaald. Is nog lang niet klaar en zal wel een tussendoor project blijven. Ik zit te dubben wat ik nu echt bij de kop ga pakken Een Centurion Mk 5.1 (goeie bouwdoos en KL conversieset klaar liggend) of een DAF YA314 KL vrachtwagen (basale resin kit waar ik de winter wel voor nodig heb)IMG_3711.jpeg

Ondertussen zit er een kleurtje op:

IMG_0397.jpeg

Tamiya matrood met een beetje matblauw erbij, want toen ik eens opzocht hoe je bordeauxrood maakt, bleek het basisrecept vier delen rood plus één deel blauw te zijn. Gelukkig had ik die allebei staan, en dan gewoon op het oog wat bij elkaar gegooid 🙂

Daar heb ik over gedacht, maar ik heb niet kunnen ontdekken of dat ook voor de oorlog al gedaan werd, of alleen erna. Ik speel op veilig met alles in één kleur 🙂

Wat ik trouwens nog vergat is dit onderwerp op een Frans forum te vermelden:
Heel erg de moeite waard om daar doorheen te bladeren als je dit model van Tamiya wilt bouwen als civiele auto. Ook staan er een paar foto’s op van Simca 5’s in Amerikaanse, Britse, en FFI-dienst, naast een aantal in Duitse.

Precies, gewoon iets korts dat je wilt delen over waar je mee bezig bent, maar geen heel onderwerp over wilt maken omdat je er niet zo heel veel over te zeggen hebt 🙂

20231128_211404.jpg
Wel een schuim marcheerder op dit forum, ondanks de groene kleur. Of bedoel je de grijze?

Daar heb ik over gedacht, maar ik heb niet kunnen ontdekken of dat ook voor de oorlog al gedaan werd, of alleen erna. Ik speel op veilig met alles in één kleur 🙂
Bij de Fiat 500A Topolino in ieder geval wel.....volgens mij werd de versie met open dak zelfs exclusief in two-tone geleverd in de vooroorlogse jaren. Of dat ook voor de licentie Simca 5 geldt, weet ik niet zeker. Na de oorlog schakelde Fiat in ieder geval over op een 1-kleurig schema voor de 500B.

Leuk project hoor, Jakko. Ik heb nog de Topolino van Model Victoria liggen.....prachtig kitje, maar vast meer werk om netjes te bouwen dan de plastic Tamiya😳

Tja, mijn Modelbouw Club Limburg projekt, dé natte Jagdpanther inclusief de parapluutjes straks
Volledig uit mijn comfortzone, Duits met 3 color scheme.
Ik overweeg nu trouwens een blauwe filter als volgende stap

IMG_5006.jpeg

IMG_2433.jpeg

Tja, mijn Modelbouw Club Limburg projekt, dé natte Jagdpanther inclusief de parapluutjes straks
Volledig uit mijn comfortzone, Duits met 3 color scheme.
Ik overweeg nu trouwens een blauwe filter als volgende stap
Zou een grijs filter nemen..... regen is niet blauw ☂️🌧️

Bij de Fiat 500A Topolino in ieder geval wel.....volgens mij werd de versie met open dak zelfs exclusief in two-tone geleverd in de vooroorlogse jaren. Of dat ook voor de licentie Simca 5 geldt, weet ik niet zeker.
Hmm … misschien toch nog maar over de spatborden heen met zwart voordat ik er vernis op doe.

Leuk project hoor, Jakko. Ik heb nog de Topolino van Model Victoria liggen.....prachtig kitje, maar vast meer werk om netjes te bouwen dan de plastic Tamiya😳
Dat denk ik ook, hoewel Tamiya het je niet makkelijk maakt met de stangetjes voor de besturing, het is bijna onmogelijk om te zien hoe die erop moeten als je niet eerst de vooras en de stuurkolom aan het chassis lijmt. En dan brak ik bij het spuiten ook nog eens een stuk van de vooras af omdat ik het model daaraan op wilde pakken 🙁

Niet alleen Tini heeft een JP op zijn werktafel 🙂. Ook voor mij wat uit mijn comfortzone, buiten het vroeg Duitse spul. Van de week ben ik naar een lezing van Jack Didden geweest mbt zijn boek Autumn Gale en dat heeft me weer gestimuleerd verder te gaan met de laatste loodjes (lees: blaadjes). Alleen nog wat figuren en een verkeersbord erbij en dan issie af.

IMG_3815.jpeg

Daar heb ik er ook nog eentje van liggen … Is er iets waar je op moet letten bij de bouw?

Daar heb ik er ook nog eentje van liggen … Is er iets waar je op moet letten bij de bouw?
Paar sinkmarks aan de binnenzijde en wil het doek eraf laten aan de achterzijde. Ben nu aan het uitvogelen hoe de stangen dan zitten. En welke details ik nog meer mis, want het is wel Tamiya. Oerdegelijk, maar niet heel verfijnd.

Gr Bas

Deze heb ik ook nog liggen en trekt toch ook. En hoewel de foto zou doen denken dat dit 1:35 is …het is een 1:1. De AMX 105mm. Ik heb die van TAKOM liggen. Tamiya heeft hem ook (75 mm versie). Weet iemand verschil in kwaliteit tussen deze kits?IMG_3409.jpeg

Beter detail op die van Takom, vermoed ik, gelet op Tamiya’s normale manier van werken: heel goede pasvorm, alles wát je krijgt klopt, maar veel detail is vereenvoudigd in het kader van het bouwgemak. Takom is over het algemeen ook best makkelijk te bouwen (behalve, zoals bekend, hun M29 Weasels 🙂 ) en heeft goede pasvorm, maar geeft je meer detailonderdelen dan Tamiya.

Maar is de FL12 toren van de versie met 105 mm al niet anders dan de FL10 van de 75 mm?

Ik heb destijds die van Takom gebouwd en dat ging prima. Tamiya zal ongetwijfeld ook lekker plakken, weet alleen niet wat voor tracks je dan krijgt.

20210207_220448.jpg

Wel opletten dat je de goede versie pakt voor NL, Takom heeft er meerdere van. De mijne is uiteindelijke gewoon Frans gebleven. Heb destijds veel aan deze Franse website gehad. Accueil

gr Bas

En als ik dan toch bezig ben , deze is de blitz kit, wel wat op en aanmerkingen, maar het plakt lekker weg, stug 3f/8 in vroege uitvoering, 100% uit den doosch en hier voorzien van een klein laagje grijze primer

Bijlagen

• IMG-20231126-WA0011.jpeg
    IMG-20231126-WA0011.jpeg
    106,8 KB · Weergaven: 19
Leuk draadje zo. Er duikt van alles op👍🏻

Onder andere bezig met de A13 Cruiser Tank Mk. III van Bronco. Prima model, pasvorm is niet perfect maar het gaat makkelijk in elkaar. Toch heeft het maandenlang in de kast gestaan vanwege de rupsbanden. De bijgeleverde elastieken zijn te kort.......veel te kort, en de apart verkochte losse schakels zijn de lastigste die ik tot dusverre mee heb gemaakt.
Uiteindelijk heeft hij nu net zijn verfjasje gekregen. Tamiyaverf volgens het recept van Mike Starmer, voor mij de Britse kleurenguru. De G3 Khaki Green ben ik erg blij mee maar de G4 Dark Green vind ik iets minder overtuigend. Wel ruimschoots goed genoeg, zeker met de gevolgen van het verweren in gedachte.
Op de foto zie ik dat ik ongemerkt ook wat stof deze kleuren gegeven heb, gelukkig is het op het model zelfs met een leesbtil niet te zien 😁

IMG_8569.JPG

Als de "officiële" PE set niet meer gemaakt wordt, maar je hebt wel de bouwbeschrijving en losse restjes, dan maak je de set maar na van scratch....

Bekijk bijlage 32223
Ik zou dit niet knippen. Je ziet dat dit niet lekker gaat in de hoeken. Gewoon nieuw scherp hobbymesje en metalen lineaal, even voortekenen en dan uitsnijden. Ging bij mijn PRAT haarscherp!

Walter, je hebt helemaal gelijk... Ware het niet dat die bak straks weer zo vol ligt, dat ik me afvraag of het überhaupt zin heeft om er vloerplaten in te leggen. Dus quick en dirty is voldoende in deze.

Gr Bas

De G3 Khaki Green ben ik erg blij mee maar de G4 Dark Green
Ik heb het boekje van Mike er bij gepakt. Als ik je foto naast de staal leg, dan zit het groen dichter bij G5 Light Green. Kijk ik naar de onderlinge verhoudingen met G3, dan is het verschil klein. Ik denk dat je juist een mooie basis hebt voor de verwering en het werken op schaal. Een model is kleiner en kaatst in verhouding minder licht terug. Want dat is uiteindelijk wat wij zien.

Jan, ik vind het groen ook dichter bij G5 zitten en dat is een kleur die ten tijde van de BEF ook werd gebruikt. Wat je zegt over het weerkaatsen van licht klopt helemaal. Ik zie daar dan ook geen probleem.
De kleur op zich maakt me nog niet eens zoveel uit, je zult vast de kleurenfoto's van Covenanters uit 1942 kennen waarin (algemeen aangenomen) G3 in het vroege ochtendlicht bijna bruin lijkt en en op een foto die met een andere camera midden op de dag is genomen, heel overtuigend diep groen.
Het gaat me meer om het contrast tussen de twee kleuren. Starmer schrijft over "fairly low contrast to G3" maar als ik de foto van het model zwart/wit maak dan werkt het voor mij net niet helemaal. Ook weer afhankelijk van belichting natuurlijk!
G4 zou 3 x XF61 + 2 x XF58 moeten zijn maar ik ga toch eens kijken wat er gebeurt wanneer ik de Dark Green (deels) vervang voor bijvoorbeeld Black Green

Laatst bewerkt:
Ik heb geprobeerd een foto te maken, maar de camera maakt de kleuren te warm. Ik ben het met de beschrijving van Mike eens, dat het contrast tussen G3 en G4 klein is, beide zijn wat donker, G5 is echt lichter, zoals de later SCC2. Zie onderstaande foto 1701505762279812377445560003312.jpg

Ik heb ergens een serie foto's van een bivak in januari 1984 op de Leusderheide waar we 's ochtends met een paar graden vorst door de berijpte heide struinen en 's middags onder een zonnetje met plus 4 of zo oefeningen doen.
De foto's komen van 1 rolletje film, dezelfde camera maar je ziet de kleuren van zowel landschap als onze jassen veranderen.
Van grijsgroen naar olijfgroen.
Het lijkt wel of een deel van de camouflerende werking berust op dat optisch meekleuren van dat soort kleuren met de omgeving.

Hallo dames en heren ook,

Dit is 1 van mijn projecten, een 1/16 3D geprinte Sd.Kfz 252 munition kraftwagen.
Ik ben nog steeds in het proces van plamuren en schuren, en de details zijn te verschrikkelijk om te laten zitten, dus die worden vervangen door resin geprinte onderdelen. Helaas zijn de tracks/loopwielen niet om aan te zien, maar daar zal ik mee moeten leren leven.

Groetjes,
Rob

20231122_192033.jpg
20231122_192155.jpg

's ochtends met een paar graden vorst door de berijpte heide struinen en 's middags onder een zonnetje
De stand van de zon geeft inderdaad ook kleurverschillen. Kijk maar naar foto's van een zomeravond. In voor- en najaar zie je dat ook. Het blauwige licht in de winter heeft bijvoorbeeld niets met de kleur van de kalere natuur te maken. En dan kunnen wolken ook nog hun bijdrage leveren. De kleur van het wateroppervlak varieert daardoor ook sterk.

ik vind het groen ook dichter bij G5 zitten en dat is een kleur die ten tijde van de BEF ook werd gebruikt
Deze foto zit het dichtst bij de stalen. Ik heb hem buiten gemaakt aan de NW-zijde, zonder direct zonlicht. Overigens heerlijk dit licht na zoveel grijs en in het donker naar en uit je werk.20231202_112103.jpg
Overigens vind ik de uitstraling van je model goed als ik deze naast de stalen leg!

Onder andere bezig met de A13 Cruiser Tank Mk. III van Bronco. Prima model, pasvorm is niet perfect maar het gaat makkelijk in elkaar. Toch heeft het maandenlang in de kast gestaan vanwege de rupsbanden. De bijgeleverde elastieken zijn te kort.......veel te kort, en de apart verkochte losse schakels zijn de lastigste die ik tot dusverre mee heb gemaakt.
Uiteindelijk heeft hij nu net zijn verfjasje gekregen. Tamiyaverf volgens het recept van Mike Starmer, voor mij de Britse kleurenguru. De G3 Khaki Green ben ik erg blij mee maar de G4 Dark Green vind ik iets minder overtuigend. Wel ruimschoots goed genoeg, zeker met de gevolgen van het verweren in gedachte.
Op de foto zie ik dat ik ongemerkt ook wat stof deze kleuren gegeven heb, gelukkig is het op het model zelfs met een leesbtil niet te zien 😁

Bekijk bijlage 32218
G4 niet donker genoeg?

Terug
Bovenaan