Allerhande

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M2 half-track en Israëlische M247 DIVADS
Soms (vaak?) ben je met een model bezig en wil je dat wel delen, maar zonder er een heel onderwerp voor te maken — gewoon even een paar foto’s van waar je mee bezig bent, bijvoorbeeld. Daar is dit onderwerp voor: geen uitgebreide verhalen, in groot detail laten zien wat je doet en hoe, of meer van dat alles, maar losse berichten over waar je momenteel mee bezig bent. Plaats gewoon een antwoord in dit onderwerp, dan komt iedereens werk leuk door elkaar 🙂

Ik zal gelijk maar beginnen 🙂 Een tijdje terug heb ik de 1:35 Simca 5 van Tamiya gekocht, gewoon om eens wat anders te bouwen:

IMG_0390.jpeg

Gisteravond ben ik eraan begonnen:

IMG_0393.jpegIMG_0394.jpeg

Het voorste stuk chassis, bij de motor, zit nog los zodat ik er makkelijker onder kan schilderen, en ik ga hierna eerst de carrosserie spuiten voordat ik verderga met het interieur. Dit wordt trouwens geen militaire uitvoering, maar ik moet eerst eens kijken welke kleur ik geschikt vind. De meeste waar de echte in te koop was, doen teveel denken aan militair.

YPR - PRCO weer uit de kast gehaald. Is nog lang niet klaar en zal wel een tussendoor project blijven. Ik zit te dubben wat ik nu echt bij de kop ga pakken Een Centurion Mk 5.1 (goeie bouwdoos en KL conversieset klaar liggend) of een DAF YA314 KL vrachtwagen (basale resin kit waar ik de winter wel voor nodig heb)IMG_3711.jpeg

Ondertussen zit er een kleurtje op:

IMG_0397.jpeg

Tamiya matrood met een beetje matblauw erbij, want toen ik eens opzocht hoe je bordeauxrood maakt, bleek het basisrecept vier delen rood plus één deel blauw te zijn. Gelukkig had ik die allebei staan, en dan gewoon op het oog wat bij elkaar gegooid 🙂

Daar heb ik over gedacht, maar ik heb niet kunnen ontdekken of dat ook voor de oorlog al gedaan werd, of alleen erna. Ik speel op veilig met alles in één kleur 🙂

Wat ik trouwens nog vergat is dit onderwerp op een Frans forum te vermelden:
Heel erg de moeite waard om daar doorheen te bladeren als je dit model van Tamiya wilt bouwen als civiele auto. Ook staan er een paar foto’s op van Simca 5’s in Amerikaanse, Britse, en FFI-dienst, naast een aantal in Duitse.

Precies, gewoon iets korts dat je wilt delen over waar je mee bezig bent, maar geen heel onderwerp over wilt maken omdat je er niet zo heel veel over te zeggen hebt 🙂

20231128_211404.jpg
Wel een schuim marcheerder op dit forum, ondanks de groene kleur. Of bedoel je de grijze?

Daar heb ik over gedacht, maar ik heb niet kunnen ontdekken of dat ook voor de oorlog al gedaan werd, of alleen erna. Ik speel op veilig met alles in één kleur 🙂
Bij de Fiat 500A Topolino in ieder geval wel.....volgens mij werd de versie met open dak zelfs exclusief in two-tone geleverd in de vooroorlogse jaren. Of dat ook voor de licentie Simca 5 geldt, weet ik niet zeker. Na de oorlog schakelde Fiat in ieder geval over op een 1-kleurig schema voor de 500B.

Leuk project hoor, Jakko. Ik heb nog de Topolino van Model Victoria liggen.....prachtig kitje, maar vast meer werk om netjes te bouwen dan de plastic Tamiya😳

Tja, mijn Modelbouw Club Limburg projekt, dé natte Jagdpanther inclusief de parapluutjes straks
Volledig uit mijn comfortzone, Duits met 3 color scheme.
Ik overweeg nu trouwens een blauwe filter als volgende stap
Zou een grijs filter nemen..... regen is niet blauw ☂️🌧️

Bij de Fiat 500A Topolino in ieder geval wel.....volgens mij werd de versie met open dak zelfs exclusief in two-tone geleverd in de vooroorlogse jaren. Of dat ook voor de licentie Simca 5 geldt, weet ik niet zeker.
Hmm … misschien toch nog maar over de spatborden heen met zwart voordat ik er vernis op doe.

Leuk project hoor, Jakko. Ik heb nog de Topolino van Model Victoria liggen.....prachtig kitje, maar vast meer werk om netjes te bouwen dan de plastic Tamiya😳
Dat denk ik ook, hoewel Tamiya het je niet makkelijk maakt met de stangetjes voor de besturing, het is bijna onmogelijk om te zien hoe die erop moeten als je niet eerst de vooras en de stuurkolom aan het chassis lijmt. En dan brak ik bij het spuiten ook nog eens een stuk van de vooras af omdat ik het model daaraan op wilde pakken 🙁

Niet alleen Tini heeft een JP op zijn werktafel 🙂. Ook voor mij wat uit mijn comfortzone, buiten het vroeg Duitse spul. Van de week ben ik naar een lezing van Jack Didden geweest mbt zijn boek Autumn Gale en dat heeft me weer gestimuleerd verder te gaan met de laatste loodjes (lees: blaadjes). Alleen nog wat figuren en een verkeersbord erbij en dan issie af.

IMG_3815.jpeg

Daar heb ik er ook nog eentje van liggen … Is er iets waar je op moet letten bij de bouw?

Daar heb ik er ook nog eentje van liggen … Is er iets waar je op moet letten bij de bouw?
Paar sinkmarks aan de binnenzijde en wil het doek eraf laten aan de achterzijde. Ben nu aan het uitvogelen hoe de stangen dan zitten. En welke details ik nog meer mis, want het is wel Tamiya. Oerdegelijk, maar niet heel verfijnd.

Gr Bas

Deze heb ik ook nog liggen en trekt toch ook. En hoewel de foto zou doen denken dat dit 1:35 is …het is een 1:1. De AMX 105mm. Ik heb die van TAKOM liggen. Tamiya heeft hem ook (75 mm versie). Weet iemand verschil in kwaliteit tussen deze kits?IMG_3409.jpeg

Terug
Bovenaan