Af! Een Sherman voor de verandering: M4 (105 mm) HVSS op Okinawa

Dit model is af!
Leuk hoor! Heb je structuur voor de modder aan de romp? Ik gebruik vaak houtlijm,water en fijn zand waarna bij het spuiten/schilderen de kleur gezet wordt.
Ik vind je kleuren goed gekozen.

Dezelfde structuurgel als ik voor de rupsbanden en wielen gebruikt heb. Op de foto’s is te zien dat er weinig grote klonters modder aan de tanks plakken, volgens mij is de grond er redelijk droog, dus ik heb maar een beetje van die gel op het model gesmeerd in plaats van overal.

IMG_3873.webpIMG_3874.webp

Ik heb de modderplekken verder bijgewerkt met twee lichtere kleuren geel-bruin: eerst AK 3d Gen RAL 8000 Gelbbraun (ja, Afrikakorps-zandkleur) en daarna Italeri Giallo Mimetico 3 (een Italiaanse vliegdingeskleur) waardoor de tint duidelijk lichter geworden is en alles veel vuiler overkomt. Ook heb ik de wielen erop geplakt, nadat ik de modder daarin een wash gegeven had van Army Painter Oak Brown, wat een donkere roodbruine kleur is. Dit omdat de modder in de wielen op de foto van de echte tanks veel donkerder is dan op de rest van de tank. Ook heb ik met de RAL 8000 vlekken achterop gemaakt en een streep op de zijkanten gezet, waar op de echte tank modder over markeringen lijkt te zitten.

Helemaal af is het nog niet, maar we komen in de buurt.

Ziet er steeds beter uit, alleen heb je de zwarte plekken in mijn ogen nog erg schoon gelaten, daar zou ik zeker ook nog wat vervuiling overheen doen. Tanks in gevecht of op oefening worden enorm snel vuil, dus eergisteren zwart geverfd is vandaag ook bagger vuil.

Klopt, maar dat is bewust: als je goed naar de foto’s van de echte kijkt, is de zwarte verf nog maar pas aangebracht. Het lijkt er bij de vlammenwerpertanks op de voorgrond zelfs op dat ze over een eerdere laag modder heengeschilderd hebben:

IMG_3882.webp

Wat een witte schietschijf veranderd in een bijna net zo opvallende zwarte.... 😉

Dat was ook mijn gedachte, ja 🙂 Maar zoals je al zei: het zou snel vuil worden, en dan ook minder opvallen.

Nog nooit gebruikt, ik heb er wel eens naar gekeken met de gedachte om er misschien eens eentje te kopen, maar tot nu toe heb ik dat nog niet gedaan … Misschien toch eens doen 🙂

Bijna klaar, nog één ding doen dat ik al een jaar uit aan het stellen geweest ben:

IMG_3920.webp

De hoes over de mitrailleur maken. Ergens vorig jaar heb ik een eerste poging gedaan met Green Stuff, maar dat werkte voor geen meter. Ik snap niet waarom iedereen zo enthousiast is over die groene kauwgom, ik vind het veel te stug en daardoor moeilijk in vorm te brengen. Ik had het deel over de loop daarmee gemaakt en het restje over de handgrepen gedaan, maar het deel over de loop heb ik er later weer vanafgesneden omdat het nergens op leek. Nu met Magic Sculp ging het beter — nog altijd geen wereldniveau, maar beter dan eerst. Eergisteren heb ik de loop voorzien van een hoes en gistermiddag de rest van het wapen, om er daarna nog een stukje plastic strip op te plakken als de rits waar de hoes mee dicht zit.

Vandaag geschilderd en op het model gezet:

IMG_3921.webp

De twee stukjes witte strip zijn de (hier nog niet geschilderde) steuntjes voor de ring die om de loopmantel heen zit.

Ondertussen was ik de bemanning ook aan het schilderen, maar daar heb ik geen foto’s van genomen.

Gewoon gebruiken in het thema "Zeeland bevrijd!"
Ze weten daar toch het verschil tussen Walcheren en Okinawa niet, een eiland is een eiland toch?

😎

Gewoon gebruiken in het thema "Zeeland bevrijd!"
Ze weten daar toch het verschil tussen Walcheren en Okinawa niet, een eiland is een eiland toch?
Dat is wel een aanlokkelijk idee … Niet er midden tussenin, maar nét ernaast zodat hij er op het eerste gezicht bij lijkt te horen 🙂

Terug
Bovenaan