Wie weet....

Nee, ook die niet. Daar zat een AMX-13-toren op, en dat is dit niet.

Best een aardig voertuig trouwens die met YPR en scratch/3D onderdelen valt te maken uit een Fuchs bouwdoos!
Ineens moest ik denken aan het gedichtje van Annie M.G. Schmidt "De spin Sebastiaan"

Dit is de spin Sebastiaan.
Het is niét goed met hem gegaan.
Hij zei tot alle and're spinnen:
Vreemd, ik weet niet wat ik heb,
maar ik krijg zo'n drang van binnen
tot het weven van een web.

't is maar goed dat ik al een to-do-list heb anders zou ik vanavond nog ...

Goed gevonden, die is het inderdaad. Eén model in een Amerikaanse serie proeftanks uit midden jaren ’50 die bedoeld waren om mogelijk de M48-serie te vervangen. De T54 en T54E2 hadden een normale toren, de T54E1 een oscillerende met automatische laadinrichting. (En dat er iemand AMX-13 of AMX-50 zou gokken was inderdaad wel een beetje waar ik op zat te mikken 😉 )

Gepantserde troepen transport wagen (Ford chassis) gemaakt bij Wilton-Feyenoord, oorspronkelijk bedoeld voor gebruik in Nederlands Indië. Geweldig dit. Ik vond zelfs 1:35 tekening van deze wagen.

Laatst bewerkt:
Gepantserde troepen transport wagen (Ford chassis) gemaakt bij Wilton-Feyenoord, oorspronkelijk bedoeld voor gebruik in Nederlands Indië. Geweldig dit. Ik vond zelfs 1:35 tekening van deze wagen.

Bijna helemaal goed Walter maar deze wagens zijn nooit bedoeld geweest voor NI ! 🤓
Maar dat ontslaat je niet van de missie om een nieuwe opgave te plaatsen🙂

Bijna helemaal goed Walter maar deze wagens zijn nooit bedoeld geweest voor NI ! 🤓
Maar dat ontslaat je niet van de missie om een nieuwe opgave te plaatsen🙂
Wat ik op het www vond (voor zover correct…) was dat deze wagens niet voldeden en in Zuid-Amerika zijn terecht gekomen. Weet jij meer achtergrond?

Weer modern spul: wat is dit in juiste specificatieEBC90206-1086-4DC3-B3DF-3825281C5A49.jpeg

Licht gokje: YPR 765 PRRDR?

O, wacht, precies deze foto (maar dan van veel mindere kwaliteit) staat ook in de TH voor de YPR 🙂 Die me eerst op het verkeerde spoor zette, want de beschrijving van de PRRDR heeft het over een M113-luik, maar deze heeft een M26-toren.

Licht gokje: YPR 765 PRRDR?

O, wacht, precies deze foto (maar dan van veel mindere kwaliteit) staat ook in de TH voor de YPR 🙂 Die me eerst op het verkeerde spoor zette, want de beschrijving van de PRRDR heeft het over een M113-luik, maar deze heeft een M26-toren.
Goed Jakko, ik was benieuwd of de achtervoeging RPRDR (Rups Radar) er uit zou komen. De YPR is evident. links achter zie je de radar staan. De M26 en M113 luiken blijven een geheimenis. Ik zie foto’s met YPR voertuigen die een zelfde functie hebben en waarbij M113 luik met .50 en M26 met automatische .50 bediening door elkaar heen zitten. Bij de PRCO-C varianten is dat ook zo

Als ik eerlijk ben dan wist ik niet dat de radar op de linkerachterhoek stond — dat wordt totaal niet duidelijk uit de beschrijving in de handleiding. Maar omdat ik niet kon bedenken wat dat anders zou moeten zijn, leek het me een redelijke gok. Het vinden van dezelfde foto in die handleiding maakte het natuurlijk helemaal duidelijk.

Deze dan:

1993.jpg

Ik vroeg me af of er niet een (openbare) lijst bestaat met militaire nummerborden zoals De RDW ook hanteert?
Dus je typt in of zoekt in een lijst naar “KY4402”, en hup: YPR 765 PRRDR, bouwjaar blabla

Een Caterpillar D7 met LaPlante-Choat Trailbuilder ?

Als ik het -simpel gedacht-, gewoon via kentekencheck.nl probeer, wordt er niets gevonden.
Hoe het zit met militaire voertuigen, welke zijn opgekocht door particulieren, weet ik niet.
Maar misschien zet deze link jou op een spoor :
Home

Goed Jakko, ik was benieuwd of de achtervoeging RPRDR (Rups Radar) er uit zou komen. De YPR is evident. links achter zie je de radar staan. De M26 en M113 luiken blijven een geheimenis. Ik zie foto’s met YPR voertuigen die een zelfde functie hebben en waarbij M113 luik met .50 en M26 met automatische .50 bediening door elkaar heen zitten. Bij de PRCO-C varianten is dat ook zo
….bij de PRCO-C had in een compagnie bijvoorbeeld de CC (compagnie commandant) bak een M26 en de CSM (compagnie sergeant majoor) bak een M113 luik. Hiërarchie lijkt dus bepalend voor de mate van gebruikersgemak/bescherming. Het commandantsvoertuig kon dus volledig onder pantser vuren….

het "Laplante-Choat Trailbuilder" deel slaat op het type dozer blad.
Ja, dat begreep ik nog wel 🙂 Ik bedoelde vooral dat ik geen verstand heb van al die verschillende bulldozeruitrustingen die op deze rupstractors gemonteerd werden, en dat m’n vraagplaatje daarom ook geen betrekking daarop heeft.

Nee, hij is niet Amerikaans. Nou ja, het voertuig zelf wel, de gebruikers niet.

Ik vroeg me af of er niet een (openbare) lijst bestaat met militaire nummerborden zoals De RDW ook hanteert?
Dus je typt in of zoekt in een lijst naar “KY4402”, en hup: YPR 765 PRRDR, bouwjaar blabla
Ha ha
Die lijst heet “Sander Ruys”.
Jij roept een kenteken en Sander noemt het voertuigtype.

Armored bulldozer undergoing tests at Bougainville, May 26, 1945 – Source: Australian War Memorial 092587
Dat is hem, ja: een Australische poging om een bulldozer van een pantsercabine te voorzien, die niet succesvol genoeg bevonden werd om er meer van te bouwen. Bas, jouw beurt 🙂

Het is wel steeds uitdagender om nog iets origineels te vinden, maar laten we hier eens mee beginnen.

20230128_134130.jpg

Succes ermee, gr Bas

Op grond van het gegeven dat deze tank op zijn kant staat is het vast de beruchte “kanteltank” met kantelmotor 😉. Een tank die voor een heuse omwenteling zorgde…

Terug
Bovenaan