Gekantelde KL Centurion

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Mochten modelbouwers de onderzijde van een 1:1 Centurion willen zien dan is dit de kans. In 1963 ging het in mijn geboortedorp Wezep even mis. Een Centurion die met oplegger vanuit de herstelwerkplaats Wezep (Prinses Margrietkazerne) weer terug ging naar de eenheid gleed bij het afslaan van de Stationsweg naar de Zuiderzeestraatweg van de oplegger en kwam op zijn kant tegen een woning te liggen….zonder schade aan het huis. Ik ben benieuwd of het spulletje weer is omgekeerd, terug naar de herstelwerkplaats.
Leuk detail op de foto’s: Op de weg werden soort takkenmatten gelegd om asfalt te beschermen bij het rechtop zetten.5A053A52-1C70-44D8-A72E-F8EEDE9E70E3.jpegE66D2ACB-6F2E-4EA8-AB5E-2932E01F9D28.jpeg1DE06BC0-1E83-494C-8271-BB9344F6ABE9.jpeg2095AD11-B4B6-42C5-9AE0-29C2A379B96D.jpegEEABB54E-7E6A-4335-B56E-F1A57289486D.jpeg

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
…..en het was nog lang onrustig in Wezep!

Interesses
Momenteel tanks met een directe koppeling naar de onderwerpen waar ik over lees.
Schalen
Nu bezig met
T-34 Kursk, T-34/85, Sherman M4A3, Sherman M4A3E8 "Easy Eight", Pz.Kpfw. III Ausf.M
M113A1, M151A2
Het zal maar je voordeur in rollen, zo.....

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Het is dat er zo allemachtig veel publiek naast de tank staat, anders had ik er een diorama van gemaakt.:rofl:
Ze staan er ver genoeg vandaan dat dat nog wel te doen is.

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ze staan er ver genoeg vandaan dat dat nog wel te doen is.
Precies. Bovendien geven een veldwachter en wat beetje bang kijkende kinderen er wel wat extra’s aan. Ik denk dat wat sets met burgers uit WOII hier best bruikbaar zijn. Miniart heeft erg bruikbare sets volgens mij. Wezep als dorp was in die tijd nog niet zo meegegaan in de vaart der volkeren (ik was nog niet geboren toen, gebeurde 2 jaar later en vanaf dat moment veranderde alles in Wezep 😉)

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik mis wel de twee sterretjes en de schakelaar voor het motortje op de onderkant.
En van die gleuven voor de schroeven! Werkelijk iedere Tamiya tank had dat in de jaren zeventig, alsof het speelgoed was voor tapijtrijders….

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
@Alex van de Wetering, jij bent dus op de hoogte van staatsgeheimen! Laat ik nu bij het archief de werkelijke foto vinden! De getoonde foto’s hierboven zijn verhullende foto’s om de Russen te misleiden in die hoogtij dagen van de Koude Oorlog.
Hieronder heb ik de enige echte foto geplaatst. Vermoedelijk was dat ook de reden dat hij zo snel weer rechtgezet moest worden!6BAF25D0-03C0-4D19-9E1F-DEF38AFF2980.jpeg

Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Wat is er nu gebruikt voor het rechttrekken van die tank? Een kraanwagen of een Centurion bergingstank?
Volgens de krant een bergingstank. Die stond vermoedelijk in de berm links van het fotobeeld.

Henry Klom

Lid van de TWENOT
Volgens de krant een bergingstank. Die stond vermoedelijk in de berm links van het fotobeeld.

Tja, jammer dat er geen plaatje van is van die bergingstank want het zou ook een Sherman kunnen zijn ipv een Centurion.
Walter, laat je het even weten als er een foto opduikt waar die bergingstank op te zien is?

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Tja, jammer dat er geen plaatje van is van die bergingstank want het zou ook een Sherman kunnen zijn ipv een Centurion.
Walter, laat je het even weten als er een foto opduikt waar die bergingstank op te zien is?
Ik vroeg me dat ook al af. Zou best een Sherman kunnen zijn. Ik vind tot nu toe geen andere foto’s (mobieltjes waren schaars in die tijd 😉). Ik zoek rustig verder in het dorp.

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Tja, in 1928 ging het daar ook al mis met een tankoplegger.......en iedereen ging teleurgesteld naar huis......geen wonder dus dat het hele dorp in 1963 wel uit liep voor de Centurion;)

Bekijk bijlage 11301
Men ging zelfs twijfelen over doel en nut van den tank! Wezep heeft toch echt wel iets met tanks waar iets mee is. Vandaar dat daar na de oorlog een herstelwerkplaats kwam natuurlijk. Bijna alle puzzelstukjes vallen nu (net als de tanks) op de plek!

Bovenaan