Wie weet....

Ingezet tijdens de Boerenoorlog door de Engelsen. Optelsom van mijn observaties van de foto en hint naar Zuid-Afrika. Een ander mag de naam noemen. Ik weet even geen nieuwe foto om te plaatsen …🤔

The Fowler Armoured Traction Train

Eigenlijk is het de ´Fowler armoured road train' maar ik reken het goed. Het is een gepantserde Fowler traction engine met gepantserde wagons die bedoeld was om tijdens de Boerenoorlog door het veld te trekken en niet gebonden was aan rails. De gepantserde wagons waren bedoeld voor het vervoer van infanterie, een APC avant la lettre, maar er kon ook een stuk veldgeschut in vervoerd worden. Dit als ondersteuningswapen voor als de infanterie de wagens verlaten had en het terrein in ging.

Dit was het hele plan;
tank 278-009.jpg

...maar er is weinig van terecht gekomen want onderweg naar Zuid Afrika zonk de boot die het vervoerde. Het is uiteindelijk wel geborgen uit dat schip en ingezet voor bevoorrading maar toen bleek dat de bepantsering van de Traction Engine te zwaar was zodat die verwijderd werd.

Dus Jan het is aan jou om een nieuwe opgave te plaatsen...ik ga maar weer eens wat nieuwe vragen bedenken😇

Dankjewel Henry, en ook de andere denkers die mij op het goede spoor, ik bedoel de goede weg hebben gezet. Er kan een pauze van een dag ontstaan, want in heb nog geen foto klaarliggen en vandaag niet zoveel gelegenheid.

Groeten, Jan

Dit is een prototype van ....?
Fiat%202000%20Prototype%20No.1%20chassis%20during%20trials%20during%201917.jpg

(denkelijk niet de moeilijkste, maar niet heel bekend. Van het uiteindelijke voertuig bestaat een model!)

Groeten, Jan

het antwoord staat bijna in de beschrijving van de foto, dus dat was een inkoppertje 🤫)
Oei, even in de pauze zoiets opzoeken was niet zorgvuldig, ik had hem beter kunnen downloaden en hernoemen.

En voor wie wat info wil:
Fiat 2000

1675441329715.png

Jij bent Jan

U.S. Army Fire Department, Long Binh Combat Base. Een misleidende foto want die vlam komt niet uit het voertuig maar het is een vlam die bestreden wordt. Speciaal gemodificeerde M113
0E8802AC-0580-422E-9F93-AA95D177183D.jpeg
….ook al weer een voertuig dat de moeite waard is om te bouwen…

Phoe… dat wordt morgen. Klus om foto te zoeken wordt steeds lastiger….

Daar is hij dan. Waar kijken we naar?CC9EC9F1-BE04-49D6-9946-99A278CEBD22.jpeg

Is het een Fennek?
Dat klopt Henry. Een Fennek van boven. Weer eens een ander standpunt. Vrij makkelijk te herkennen doordat de chauffeur voorin precies in het midden zit. Dit voertuig is van 17 Pantserinfanteriebataljon Garderegiment Fuseliers Prinses Irene (17 GFPI) onderdeel van 13 Lichte Brigade. Foto is genomen tijdens een bevoorradingsmoment. De bemanning neemt net nieuwe rantsoenen met eten in ontvangst. 9DCD9C43-82EE-4837-AC84-AC653B112C5B.jpeg
Jij bent weer Henry

Dat is er weer zo eentje waarvan ik weet dat ik hem eerder gezien heb, maar geen idee meer heb waar dat was 🙁

Ik weet wat het is ….maar ik raak wat door de voorraad “raadplaatjes”….

Niets is wat het lijkt in deze foto, het is namelijk geen oorlogsfoto met Duitse soldaten. Het voertuig is een Canadeese tracked jeep die vermond is als een soort van Britse carrier voor een oorlogsfilm.
Dat vermoeden had ik al......een film. Wel apart om zo'n uitermate zeldzaam voertuig te zien opduiken in een film om de rol te spelen van een minder zeldzaam voertuig 😳 . Ik heb net gekeken en het blijkt dat er ook 1 te zien is in the Dirty Dozen....mogelijk hetzelfde voertuig(?)

Hier wat info over de tracked jeep:

Niets is wat het lijkt in deze foto, het is namelijk geen oorlogsfoto met Duitse soldaten.
Daardoor was ik inderdaad op het verkeerde been gezet: ik vond het voertuig al lijken op zo’n Tracked Jeep (die ik sowieso niet gelijk herken) maar dat leek me heel erg onwaarschijnlijk in Duitse dienst …

Tja, zelfs 5 minuten haalde je al niet....want Walter plaatste binnen 3 minuten een plaatje van een Russische KSP-76, waarna hij weigerde het ding te benoemen uit angst om een nieuwe opgave plaatsen....nah da's wel een beetje flauw van hem🙁
Hoho....het duurde volgens de tijd codering meer dan een half uur......maar dat is nog steeds sneller dan ik had verwacht. Denk je dat je iets hebt gevonden waar "ze" wel even zoet mee zijn.....zucht.

Inderdaad een KSP-76. Maar wat doen we nu met Walter?.......voor straf 2 nieuwe opgaven bedenken?🤣

Dat lijkt me een Marmon-Herrington CTL-2.

CTL-2.jpeg

Klopt, ik had het door net voordat je je antwoord plaatste en paste m’n bericht net aan toen jij je antwoord aan het typen was, zo te zien …

CTVL dan? Want ik heb de indruk dat je weer eens de precieze naam wilt horen …

Piet zit zo te zien te mikken op iemand die Sd.Kfz. 253 zegt, wat dit duidelijk niet is 🙂 Wat dan wel, geen idee … dichterbij dan „vermoedelijk een Sd.Kfz. 10 met pantseropbouw” kom ik niet.

Om eerlijk te zijn was dat als eerste in me opgekomen, nog voordat ik écht naar het voertuig keek: „Zou er op het Internet een lijst zijn met Duitse kentekens uit WOII?” 🙂

Ik denk dat het een beobachtungspanzer sdkfz 253 is van een stug afdeling oid.
Edit: zie nu pas de kijker uit het luik steken.

Laatst bewerkt:
Volgens de site Kfz-Kennzeichen (Mil)
werd het voertuig toegeschreven aan Kreis Stuttgart.
82DB41D8-193B-49BC-81D9-6DC973514A75.jpeg

Echter, op het forum der wehrmacht las ik het volgende:

da ich zufällig gerade gestern im Buch "Lastkraftwagen der Wehrmacht" von Reinhard Frank gelesen habe: er schreibt, daß die Kfz-Kennzeichen bei der Verlegung der Einheiten ins Einsatzgebiet neue Nummern bekamen, um dem Feind eine Zuordnung zu einem bestimmten Truppenteil zu erschweren. ( Am Anfang waren wohl den einzelnen Teilstreitkräften bestimmte Nummernkreise zugeordnet, das sollte wohl verwischt werden. ..)

( Auch wenn er keine konkrete Quelle für diese Angaben nennt, so kann ich mir durchaus vorstellen, daß dies so oder so ähnlich praktiziert wurde. )

Im Umkehrschluß bedeutet dies dann aber auch, daß bei einem Großteil der Fahrzeuge anhand eines im Kriege erhaltenen Kfz-Kennzeichens eine Zuordnung nicht sicher möglich ist, da das Fahrzeug bei der Ablieferung an die Truppe ja ein anderes Kfz-Kennzeichen zugeteilt bekommen hatte und der Lieferer ja dann auch nur dieses in seinen Unterlagen hatte....

Terug
Bovenaan