Af! LVT-4 Buffalo Walcheren 44

Dit model is af!
Gezien de inzet in zout zeewater: mischien hier en daar een detail in roest toevoegen?
Maar petje af hier, wat een prachtig model is dit weer an het worden!

Gezien de inzet in zout zeewater: mischien hier en daar een detail in roest toevoegen?
De voertuigen waren zo goed als nieuw (de allereerste inzet van LVT’s door het Britse leger was een maand eerder), dus veel roest zal er niet opgezeten hebben. Niet dat het helemaal niet kan, natuurlijk 🙂

Ik denk eerder aan plakken zware Zeeuwse klei (blijft overal onder je schoen plakken) in en op het voertuig dan roest.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dan toch meer voor de modder/klei!
Deze komt met name boven tussen de tracks en achter op de laadklep!

Grt/Roger

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga dan toch meer voor de modder/klei!
Deze komt met name boven tussen de tracks en achter op de laadklep!

Grt/Roger
…en wat klei glibber sporen in de bak zelf. Dat gebied was een grote modderpoel toen (nu nog steeds trouwens zodra je een stap naast de weg doet) en dat loop je echt overal mee naartoe. Je wil niet weten hoe mijn auto er van binnen soms uitziet na een modderig klei uitstapje…

Ik ben heel benieuwd hoe dat voor mij oh zo bekende plakkerige klei er in model uit ziet, op zulke rommel is mijn ouderlijk huis ook gebouwd, erg fijn om mantelbuis in te spitten bijvoorbeeld, ik zou in elk geval niet weten hoe je zoiets overtuigend neerzet

Echt vegen op de grond van grijsblauwbruine klei, zwieberige glibbersporen alsof iemand er over is uitgegleden, dikke plakken (2 cm - dus zo’n 0,6 mm) die nattig zijn met grassprieten er in op de vloer in de bak in de hoeken. En dezelfde kleur in vegen op hun schoenen.

Gave bak Roger....naar mijn mening heb je het "gevoel" van de originele Serooskerke foto goed te pakken qua bagger en vuil.

Gisteren stond ik tot mijn verrassing ineens oog-in-oog met een Oerlikon/Polsten affuit in Bastogne....volgens mij hebben die Italianen hem aardig te pakken in 1/35 👍

Aan de buitenkant zit wel meer modder!
Ik vind de slik (zo heet dat in Zeeland 🙂 ) op het model wel nogal bruin van kleur, maar dat kan natuurlijk ook aan de foto en/of mijn beeldscherm liggen. Zoals Walter zei is het hier allemaal grijsblauwe klei: droog is het behoorlijk middelgrijs, nat komt het eerder in de richting van Tamiya NATO Black.

Jakko,
Ik had deze foto een beetje als referentie aangehouden voor wat Betreft de plaatsing van de modder.IMG_9221.jpeg
Hier oogt de modder vrij bruin. (Weet dat het een ingekleurde foto is !)Bij mijn model is het donkerder (grijsbruin) met lichte delen van opgedroogd modder!
De streaks die naar beneden lopen is ook opgedroogde modder!

IMG_9189.jpegGrt/Roger

Laatst bewerkt:
Een kenmerk van de kleigrond hier op Tholen en Walcheren is dat deze diep donker bruin is wanneer zeiknat, en heel licht grijsbruin wanneer kurk droog, en alles daar tussen in. Je zit altijd goed dus 😉

Als je zoekt naar afbeeldingen kom ik onder andere dit tegen:
serooskerke-1.jpg
Serooskerke

slik-op-de-weg.jpg
Zeeland, geen plaatsaanduiding

Ha! De man in de oranje jas ken ik heel goed (archeoloog). Let op dit is een foto bij Serooskerke in de vroege zomer. De klei is dan al stuk droger en wordt dan wat lichtbruiner van kleur. Dat is echt wat anders dan de doorweekte grijzeblauwbruine herfst/winter smurrie.
De grond op onderste foto is duidelijk wat zandiger en vermoedelijk op een kreekrug en in de bouwvoor is die vaak wat bruiner van kleur. Maar ook dat is een zomer opname.

Hieronder zie je het echte slik. Gewoon grijs met al 2 centimeter daaronder donkergrijsblauwe grond.

IMG_5376.jpeg
Hieronder kun je mooi zijn wat er in de vroege herfst gebeurd. De wat bruine zomer bovengrond (eigenlijk is dat bruiner worden van bovenlaag in de zomer een roesteffect van ijzerverbindingen in de klei) wordt omgeploegd en de grijze klei komt boven. Afhankelijk van percentage zand erdoor soms wat grijzer en soms wat bruiner. Conclusie : alles tussen grijsblauwbruin, lichtgrijs en wat meer bruin kan (plakt allemaal en is niet fatsoenlijk uit je kleren en van je schoenen te krijgen en je vingers worden er gortdroog van als de klei opdroogt).
IMG_5377.jpeg

…maar we slaan wat te ver door in het gemodder denk ik. Die LVT gaat er gewoon geweldig uitzien !!

Laatst bewerkt:
Dit gaat een prijzentrekker worden!!

Prachtig, wat mij nu en altijd al opviel is dat je een gave hebt kleuren te verschalen, bij gebrek aan een beter woord. Kleuren 1 op 1 overnemen in schaal werkt niet, raar maar waar! Erg mooi dit en een pakkend verhaal.

Walter ,
Eerst nog maar eens zien of we rest tot een goed einde kunnen brengen!..maar toch bedankt!😉

Rick,op de eerste plaats goed om te zien dat je de hobby weer hebt opgepakt!👍
Wat kleurgebruik betreft denk ik dat de meeste te veel echte kleuren als referentie gebruiken en dus te donker!Naar mijn mening is het beter om het kleurgebruik over het algemeen lichter te doen in schaal! Ik doe het meer op gevoel en probeer het geheel in harmonie te krijgen!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Roger, die lichte/witte waas (je streaks en dat in de hoeken/gaten) is olieverf toch?
Ik was zelf altijd geneigd dat juist donker/VanDyck Brown te houden, maar ik ga dat op mijn lopende WIP eens helemaal anders doen. Dus dank voor die inspiratie in ieder geval 😉

EDIT: ik lees het nu op de vorige pagina inderdaad. Overheen gekeken.... 🤓

Peter,
Dat was precies ook mijn eerste gedachte om donkere streaks aan te brengen! Echter na het bestuderen van LVT ‘s in Walcheren zag ik dat opgedroogde modder die vanaf de bovenkant naar beneden is gelopen juist licht van kleur is!

Grt,Roger

Peter,
Dat was precies ook mijn eerste gedachte om donkere streaks aan te brengen! Echter na het bestuderen van LVT ‘s in Walcheren zag ik dat opgedroogde modder die vanaf de bovenkant naar beneden is gelopen juist licht van kleur is!

Grt,Roger
Ja ! Juist heel goed van kleur die uitgelopen klei!

Vette bak met prachtige inkijkjes! Ik ga dit eens op mijn gemak bekijken.
En geweldig dat je dit deelt. Ik wil binnenkort aan het spuiten en probeer nu bewust een goede tint op schaal te vinden voor de kleuren.

Waar heb je die modderklieders zelf van gemaakt Rogier? Ik bedoel de derrie die onder de tracks hangt? Er zit een mooi volume in maar niet te grof

Timo,Martin,thanks!😉

Timo ,voor de dikkere modder heb ik AK muddy ground gebruikt!
Na het aanbrengen met olieverf in het voertuig geblend en wat sterk verdunde pigment aangebracht (rubble dust van Mig)met water om zo de opgedroogde klei/modder te simuleren!

Groet,

Roger

Prachtig en origineel model, de verwering qua stof, modder en slik zijn weer een lust voor het oog (en inspirerend)

'voor de dikkere modder heb ik AK muddy ground gebruikt! Na het aanbrengen met olieverf in het voertuig geblend en wat sterk verdunde pigment aangebracht (rubble dust van Mig)met water om zo de opgedroogde klei/modder te simuleren!'

Breng je eerst de modder (uit het potje) aan, dan de olieverf erbij om te blenden, en daarna wat lichter pigment om opgedroogde modder te simuleren?

En het huisje staat in de grondverf!
Alles tot nu toe alleen met airbrush gedaan!
Basis zwart daarna roodbruin tinten op muur en rood/oranje op dakpannen.
Het houtwerk wat wit moet worden ook maar alvast gespoten!
Zodra het geheel droog is ga ik de voegen vullen met gips verdund met water!
Daarna worden de stenen los in verschillende lichtere tinten geschilderd!
IMG_9338.jpeg

Terug
Bovenaan