Af! LVT-4 Buffalo Walcheren 44

Dit model is af!
Met de airbrush krijg je veel meer voor elkaar dan ik. Je schildert er gewoon mee!
Voor mij een extra reden om hem deze vakantie veel te gebruiken.

Overigens super hoe je de kleuren in een keer lijkt te pakken. De uitstraling van pannen en stenen is prachtig. Welke tint heb je gepakt voor het houtwerk?
De regenpijp voegt ook heel veel toe.

Er is geen mm die je niet ergens mee naar toe neemt, het is niet alleen dynamisch, want het is net of je naar een stop gezet stukje film kijkt, de kleuren zijn fantastisch, zijn ook echt in het tijdframe, alsof het een kodakhrome filmpje is, maar vooral hulde je respect voor wat hier werkelijk gebeurde, erg maar dan ook erg mooi!!

Dat wordt een mooi Zeeuws hoekje!!

Jan,
Vroeger vond ik het altijd een hele stap om de airbrush te gaan gebruiken,tegenwoordig gebruik ik hem dagelijks!
Het grote voordeel tov het gebruik van de penseel is dat je sneller kan werken,het meteen dekt en dat de verf gelijkmatig verdeeld is! Ik gebruik een Iwata pistool en moet zeggen dat ik hierover zeer tevreden ben!
Houtwerk is tot nu toe alleen maar wit op zwarte onderlaag gespoten!

Rick
Thanks! Voordat ik met een Dio begin probeer ik zoveel mogelijk informatie te vinden over het onderwerp wat ik wil gaan bouwen.
In dit geval heb ik veel gehad aan de Zeeuwen hier onder ons!😉
Zo komt een dio langzaam tot leven!
Omdat ik met name Duits bouw is dit diorama een extra uitdaging voor mij!
Het idee is ook nog om de locatie te bezoeken waar dit ongeval heeft plaatsgevonden maar moet hier alleen nog de tijd zien te vinden!

Walter,thanks!

Groet,

Roger

Het idee is ook nog om de locatie te bezoeken waar dit ongeval heeft plaatsgevonden maar moet hier alleen nog de tijd zien te vinden!
Als je iemand met lokale kennis nodig hebt, houd ik me aanbevolen 🙂

En het huisje is nu ook geschilderd!
IMG_9399.jpeg
Alles is nu klaar om verder te gaan met de base
IMG_9404.jpeg
IMG_9416.jpeg
Ik laat de weg iets schuin aflopen zodat het water straks half in het diorama te zien is.
Hierdoor staat de LVT ook niet zo plat op het dio en oogt het geheel wat dynamischer!

O ja ,heb nog een klein stukje 1/35 behang nodig om aan binnenkant van open raam te plakken (4x4 cm) heeft iemand toevallig een klein stukje liggen?

Groet,

Roger

Laatst bewerkt door een moderator:
thanks Maarten!
moet eens goed gaan zoeken of ik nog ergens een Nederlands straatnaambordje heb liggen!

Groet,
Roger
En dan wel van een bestaande straat in het oude Serooskerke natuurlijk!

Ik heb hier nog wel een Dorpsstraat, Schoolstraat etc. In 1/35 liggen, zal wens kijken voor je

IMG_5461.jpegAls ik even op Topotijdreis kijk dan zie ik dat Serooskerke in 1944 uit de huidige Noordstraat, Torenstraat (Dorpsstraat in 1944), Smidswegje, Zandput, Wilgenhoekweg, Oostkapelseweg en Vrouwenpolderseweg bestond.
Met de pijlen is de route (heenweg) van de patrouille aangegeven. Bij de rode cirkel is de plek waar op 8 november het drama zich voltrok op de driesprong bij het café waarbij de voertuigen vanuit het dorp komende vanaf de Noordweg de Gapingseweg op draaiden. Daarna zijn ze teruggereden naar het dorp. De Dorpsstraat is met blauw geaccentueerd.

Een straatnaambord met Dorpsstraat zou dus heel goed kunnen.

Laatst bewerkt:
Rob,als je de dorpsstraat kunt missen!🙏
Walter,de scène bij mijn dio is dat de LVT van Serooskerke naar Domburg rijdt om de gewonden af te voeren!
Precies zo’n huisje zal er ook wel niet gestaan hebben maar dat zien we voor deze keer maar door de vingers!😉

Groet,

Roger

Rob,als je de dorpsstraat kunt missen!🙏
Walter,de scène bij mijn dio is dat de LVT van Serooskerke naar Domburg rijdt om de gewonden af te voeren!
Precies zo’n huisje zal er ook wel niet gestaan hebben maar dat zien we voor deze keer maar door de vingers!😉

Groet,

Roger
Ja klopt. Is dus logisch dat ze teruggereden zijn via de Noordweg en de Dorpsstraat en vervolgens via Oostkapelseweg weer richting Domburg. Het feit dat de woning bij jou zo dicht tegen de straat staat duidt op een dorpscentrum (anders zou er beslist een paar meter tuintje voor zitten). Dus kom je bij Serooskerke, Oostkapelle of Domburg uit. Meer is er niet onderweg aan dorpen. Dorpsstraat Serooskerke ligt dus meest voor de hand. En dat dat ene huis er niet zo gestaan heeft is minder belangrijk. Het gaat hier om sfeer en setting. En weet je wat dan ook nog het fijne is: ook Oostkapelle heeft een Dorpsstraat en daar zijn ze beslist zowel op heen als terugweg ook doorheen gekomen!
Alle lichten op groen dus voor de Dorpsstraat!

Ook al is het huisje misschien niet geheel correct, is het zoals vaak bij een diorama wel zo goed mogelijk naar de waarheid gestaaft, en het had best wel eens zo alsop de foto kunnen zijn! Stomme dingen als ruimte tussen een gebouw en voertuig in het echie op een foto en in model maken het soms al onmogelijk om het na te kunnen bouwen, dus dan maar het meest nabije, en ik denk dat je het zeeuwse huisje erg realistisch hebt weten neer te zetten

De foto’s met de gewonden achterin en de klep naar beneden, zijn in de Torenstraat genomen. Toen ik m’n boekje over tanks op Westkapelle schreef heb ik me daar behoorlijk in verdiept om de juiste plek te achterhalen, wat uiteindelijk lukte omdat er op één van de foto’s in de verte een transformatorhuisje te zien is 🙂

Route LVT’s Serooskerke 1944.jpeg

Dit is een kaartje van de moderne situatie, in vergelijking met de kaart die Walter plaatste is de groei van het dorp goed te zien.

Met deze link kun je straatnaamborden ontwerpen volgens de juiste stijl. In een preview weer te geven op het scherm. Screenshot maken en printen maar.

Heb de base nu op maat gesneden en omlijsting met 1mm plastic plaat afgewerkt!
Deze wordt later nog zwart gespoten.
Heb nog een houten hekwerk geplaatst om zo de lege hoek wat op te vullen.
Zoals eerder vermeld komt het lagere gedeelte onder water te staan.
IMG_9436.jpeg

IMG_9439.jpeg
Nu kan ik verder met het afwerken van de ondergrond.

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Prachtig Roger!

En ik zie in meerdere richtingen hoogteverschillen. Daar geniet ik van: het wordt minder statisch. En als je goed om je geen kijkt, zie je dat ook terug. De wereld is geen biljartlaken.

Hoe, waarvan heb je het straatje gemaakt?

Succes, Jan

Peter,Jan,thanks!
Jan,ik probeer altijd wat hoogte verschil te maken in een dio.Het doel hiervan is om zo van hoog achter naar laag voor te werken en zo ook wat meer variatie te creëren en net wat je zegt het oogt minder statisch.
de cobblestone weg is een oudje van Verlinden die ik nog had liggen!

Groet ,

Roger

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dat ook zo Timo!😊
Normaal gesproken zou ik de weg van styrodur gemaakt hebben maar omdat er nu een deel onder water komt door het gebruik van resin en niet weet of er hier een reactie uit ontstaat heb ik voor de zekerheid een Verlinden cobblestone gebruikt !( is van resin gemaakt!)
Het witte schuim heb ik bedekt met Alabastine grote gaten vuller en vervolgens een laagje AK muddy ground aangebracht voor de kleur en structuur.
Dit gedeelte zou nu ook voldoende beschermd moeten zijn voor het 2 componenten resin water spul!
IMG_9455.jpeg
IMG_9457.jpeg
Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Heb nu het geheel klaar om het water aan te brengen.
Randen afgeplakt met Tamiya tape en en ter versteviging er nog maar extra stukje plastic tegen gedaan.
IMG_9501.jpeg
Ga het water met AK resin maken,deze is gelukkig nagenoeg reukloos!
De verhouding heb ik hier aangegeven,een paar druppels Khaki drab doe ik erbij om het water zo een beetje troebel te laten lijken.
IMG_9517.jpeg
Het idee is om eerst de resin aan te brengen en vervolgens de LVT erin te plaatsen.
Als de resin droog is breng ik nog wat kleine golfjes aan met watergel!

Nu gaat het pas echt spannend worden!😅

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Jeetje Roger... waar laat jij je foto's ontwikkelen dat we nu tot volgend jaar moeten wachten 🤣

Ik snap 't... nu olieflappen en appelbollen tijd... tot volgend jaar 😉👍

Het resin lijkt mij een van de spannendste stappen.
De hoogteverschillen heb je goed uitgekiend, het klopt allemaal: meesterschap.

Dat geldt overigens ook hoe je de kleinere elementen hebt geplaatst. Alles staat of ligt zodanig, dat het klopt. Niet te leeg, niet te vol. Knap hoe je de balans erin weet te krijgen.

Geeft het later plaatsen van de LVT een beter effect rondom de tracks?

Succes met de vervolgstappen.

de iets opstaande randen
De meniscus, heet dat 🙂 Vloeistoffen doen dat als ze tegen een rand aankomen — zie bijvoorbeeld water in een regenmeter.

Het diorama ziet er heel goed uit, dat water maakt het echt af, en het is duidelijk waarom er een amfibievoertuig in een dorp rijdt.

Walter,Jan,Jakko thanks!☺️
Volgens mij maakt het niet veel uit of je het voertuig er eerst in plaats of pas als de resin erin gegoten is!
Ik wilde er zeker van zijn dat de resin ook onder het voertuig terecht zou komen!
Nog niet zichtbaar op de foto’s,heb op hoogte van het hekje waar het water stopt nog wat kleine takjes en blaadjes aangebracht alsof het aangespoeld is!

Grt,Roger

Nog niet zichtbaar op de foto’s,heb op hoogte van het hekje waar het water stopt nog wat kleine takjes en blaadjes aangebracht alsof het aangespoeld is!
Mooi detail! Klopt ook want dit zal het waterniveau bij hoogwater (langs de hoogwaterlijn verzamelt zich troep (riet, hout, bladeren, takken, etc) zijn geweest zo in de kern van het dorp.

Gaaf......de kijkhoek is natuurlijk vanaf de achterkant , maar ik moet zeggen dat ik dat laatste plaatje met zicht op de imposante neus, de Polsten, touw ook een fraaie hoek vind om naar te kijken.

Thanks Alex!
Heb zelf ook nog even getwijfeld of ik toch de kijkhoek voor zou pakken en daar het naamplaatje op te plakken maar heb uiteindelijk toch voor achterkant voertuig gekozen omdat je dan beter ziet wat er in de LVT gebeurd en dat is toch waar het eigenlijk om gaat in dit diorama!
De grutto is inmiddels ook gespot!😉
IMG_9584.jpeg
Had eerst een wegvliegende meeuw gemaakt maar die was toch te groot en trok teveel de aandacht!

Nu is het nog wachten op beter weer zodat ik de eindfoto’s kan maken!( maak ze altijd buiten!)

Groet,

Roger

Bijzonder sfeervol tafereel weer Roger en zoals steeds ook prachtig neergezet

Om de één of andere reden (?) vind ik een voertuig in een diorama van achteren gezien vaak interessanter dan elke andere hoek, maar vanwege
het model op zichzelf kies ik dan toch steeds voor een schuin van voren of opzij opstelling 🤔
Zoals jij de Buffalo hebt geplaatst kan ik me dus heel goed in vinden 🤓

De grutto is inmiddels ook gespot!😉

Had eerst een wegvliegende meeuw gemaakt maar die was toch te groot en trok teveel de aandacht!
Helaas….de grutto is een trekvogel. Hoort beslist thuis op het Walcherse veenweidegebied maar is in november al een tijdje (halverwege de zomer) naar zijn overwintergebied in Afrika. Komt pas zo in februari hier weer heen. Uitzonderingen zullen ongetwijfeld de regel bevestigen maar dit is niet heel waarschijnlijk dus…

Walter,Jij bent de 2e die dit opmerkt!😁
Blijkbaar zou een IJslandse Grutto wel kunnen maar dan moet ik de kleuren iets aanpassen
…en de IJslandse staan iets minder hoog op hun poten en zijn iets kleiner. Dit soort kan hier wel overwinteren. Deze populatie wordt steeds groter ten opzichte van de “gewone” grutto populatie.

Terug
Bovenaan