Af! LVT-4 Buffalo Walcheren 44

Dit model is af!
Eelke, in de andere topic over de LVT-4 Walcheren heeft Erik van Mierlo nog een link naar een manual gepost :

Wat afbeeldingen uit diverse manuals :

si4IPk2.jpg

xopqcCK.png

217oX67.png

x3UMw60.png

zWAuc6y.png

hYtEOxf.png

Nog wat foto's/stills :

nkMmyhF.jpg

3m934sU.jpg

vMPysKH.jpg

5iCllAV.jpg

FKSKIdt.jpg

Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Eelke/Alex, de moeilijkheid is nu juist dat goede tekeningen en foto's ontbreken en dat moet je gewoon als vast gegeven accepteren.
Dat ben ik niet met je eens, Arjan. Info van de mount is misschien moeilijk te vinden, maar ik zou beginnen bij het wapen. Het feit dat iets niet op het internet te vinden is, betekent niet dat het niet bestaat.
Een ruime week geleden waren we met de club in Overloon, daar staat een Quad Polsten. Er is minstens nog een tweede Quad Polsten in Nederland en zeker een aantal in de UK. Ik vermoed dat ook "Delft" en misschien Koblenz wel een losse Polsten hebben. Er zijn minstens 2 replica Polsten AA's gebouwd door liefhebbers...beide heb ik wel in Arnhem gezien bij de herdenkingen. Natuurlijk kan je op basis van de tekeningen, manuals en foto's hierboven een prachtige Polsten maken die qua maatvoering zeer goed of zelfs spot-on is, maar waarom gissen als je met een dagje museum de echte maten van het wapen hebt? Als je de hoofmaten hebt is het immers ook een stuk makkelijk om de maten van de mount vast te stellen.

Eerlijk is eerlijk.....als ik voor mezelf zo'n Polsten zou maken, zou ik misschien ook gewoon aan de hand van foto's en internet info werken, maar als ik hoor "3D printen" en mogelijk voor meerdere mensen, waarom dan niet gewoon gelijk de boel goed aanpakken?

Er zijn natuurlijk niet alleen Polsten 20mm kanonnen voor de LVT gebruikt.
Ik had deze link al een keer gegeven:

en als je naar de betreffende truck zoekt dan krijg je deze bv:

Denk ook eens aan de skink, die had ook polsten kanonnen.

... En anders scratch je'm toch!
Als je al een LVT kan scratchen, kan je vast wel een Polsten doen, nietwaar Roger 🫣😉
Heb mijne destijds mbv het Crosby artikel gebouwd (welke maten naar eigen zeggen in 1:35 zijn!... Dus... Ff vergelijken met die dingen in Overloon... Fertig...!) Acceptabel al zeg ik het zelf...Nog een beetje WIP, is gestopt omdat het ronde munitie magazijn een probleem was/is... (Zou nu hea anders doen... En ik kan 'm nie meer vinden...)
IMG_20230928_170500.jpgIMG_20230928_170526.jpg

Grtz
E

Hoi Erik,

Scratchen zou in principe moeten lukken maar door de techniek die vandaag de dag beschikbaar is worden wij als modelbouwer steeds luier!😊
Had eerlijk gezegd verwacht dat het anno 2023 eenvoudiger zou zijn om een fatsoenlijke Britse LVT te bouwen!
Ga zowiezo het een en ander aanpassen aan de polsten van Resicast! kan deze later altijd nog vervangen voor een mooi gedetailleerd e 3D mocht deze op de markt komen!
Jouw gescratchte polsten zag er ook al best goed uit!
Jammer dat je hem niet meer kan vinden!

Groet,

Roger

Die maten zijn op meerdere plaatsen te vinden maar ik weet zelf nooit goed hoe je die moet interpreteren. Van waar tot waar is nu precies gemeten, loop al dan niet in gespannen toestand ? Wat bedoelt men met "gun", hoort daar ook de affuit/ het vizier bij ? Daarom denk ik dat zelf meten gewoon het beste is.

De LVT-4 "Seven Oaks" van het Bovington Tank Museum is in veel opzichten niet origineel, in ieder geval niet in vergelijking mer de echte LVT Seven Oaks. Triest genoeg heeft het museum exemplaar ook een Oerlikon i.p.v. een Polsten en dan nog eens op een afzichtelijke A-team Hollywood affuit 😢.

aoZ4QM7.jpg

Ondanks deze nep treurnis lijkt de bodemplaat dan weer wel origineel te zijn :

z9Dm4pC.png

Originele AA bodemplaat :

UOREAND.png

Aanpassingen voor LVT-4 :

fBntue6.png

c0EP41j.png

Over nep treurnis in musea gesproken. Ik erger me vreselijk aan de naam "Falconer" die de LVT van het Bevrijding Museum gekregen heeft. Schijnt een verwijzing te zijn naar één van de museum medewerkers die veel tijd in het ding gestoken heeft. Ik meen dat de man Valkenier heet. Prima dat zo'n man een schouderklopje krijgt maar zo'n nep naam is mij wat te gortig. Vroeger heette een exemplaar van het museum "Spider", prima want dat was een originele naam van een LVT die in M'burg heeft rondgereden.

Arjan

Laatst bewerkt:
De poses van de figuren zijn nu definitief bepaald.
Bij de armen en een paar benen heb ik nu magicsculpt over het koperdraad aangebracht!
De volgende stap wordt nu het aanbrengen van de kleding!
ben nog op zoek naar een afbeelding van de insignes die de Royal Marine Commando’s op hun mouw hadden!
Wellicht heeft iemand van jullie hier een afbeelding van?
IMG_7199.jpegIMG_7200.jpeg
Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Zie hier de insignes 20230930_143213.jpg
Verder nog wat info:20230930_142928.jpg20230930_142922.jpg20230930_143946.jpg20230930_143959.jpg
Ik heb geen specifiek boek, dit komt uit boeken over D-Day en het Britse leger. Ik hoop dat het je helpt.

Succes met de figuren en alles wat volgt! Ik zie duidelijk samenhang. En ik geniet van je werk.

Groeten, Jan

Bijlagen

• 20230930_143740.jpg
    20230930_143740.jpg
    186,9 KB · Weergaven: 6
Mooie compositie!
Welk sculp materiaal/merk gebruik je?
Ik werk nu met Sylmasta Magic Sculp, maar omdat het niet zo goed plakt, meng ik er green stuff doorheen.
Zou graag iets beters willen proberen

Tini,
Ik gebruik ook magic sculpt( Wesco)
Bij mij plakt deze vrij aardig!
Moet wel zeggen dat wanneer de blikjes wat langer staan het minder plakt en de substantie harder wordt!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Even een toevoeging wat betreft de emblemen.

Zo ver als ik weet is No.46 Royal Marine Commando geland in West Kapelle.
Deze droegen voornamelijk de "kerkraam vorm" Combined Operation patch.
Deze werd alleen gedragen op de battledress en niet op de Dennison Smock.

Ik heb een foto bijgevoegd van een Britse Para die ook deze Smock droeg.

Ik heb ook foto's bijgevoegd van de Commando zoals ik deze in mijn collectie heb gehad.
Deze is jaren geleden naar het Museum "Eyewitness" gegaan, die helaas vorig jaar Oktober gesloten is.
Misschien dat je hier wat mee kunt.

Bijlagen

• mannequin-GB-airsignal.JPG
    mannequin-GB-airsignal.JPG
    35 KB · Weergaven: 26
  • commando aanzichten (1).jpg
    commando aanzichten (1).jpg
    48,5 KB · Weergaven: 26
  • commando aanzichten (2).jpg
    commando aanzichten (2).jpg
    42,3 KB · Weergaven: 25
  • commando aanzichten (3).jpg
    commando aanzichten (3).jpg
    40,4 KB · Weergaven: 25
  • commando aanzichten (4).jpg
    commando aanzichten (4).jpg
    41,6 KB · Weergaven: 25
  • commando aanzichten (5).jpg
    commando aanzichten (5).jpg
    46,3 KB · Weergaven: 26
  • commando.jpg
    commando.jpg
    34,9 KB · Weergaven: 26
Heb de noodzakelijke aanpassingen gedaan op de polsten van Resicast.
Ik heb een nieuwe kast gemaakt,iets anders van model en nu met de naad aan de buitenkant,groter wiel,nieuwe kleinere loop en tevens een deel ingekort.
Ook de achterplaat heb ik vernieuwd deze liep in resin wat rond!
Naar de originele foto’s en de informatie van Arjan kijkend oogt hij naar mijn mening al een stuk beter!
Ook paar figuren hier en daar nog aangepast,met name de zittende met Denison smock deze oogde veel te breed en de anatomie was nog niet helemaal goed!
IMG_7376.jpegIMG_7366.jpegIMG_7367.jpeg
Komende week hoop ik de figuren verder af te kunnen werken!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
De Polsten ziet er nu inderdaad een heel stuk beter uit, de vorige versie was duidelijk veel te lang.

Erik,Jakko ,Peter thanks!
het zijn tot nu toe 11 figuren lijkt mij toch niet echt weinig!😊
In het echt oogt hij ook niet leeg!,2 liggen er op een brancard/capoc float waardoor het geheel al behoorlijk gevuld is aan de binnenkant.
We zullen het komend weekend onder het genot van een biertje wel eens bespreken,sta altijd open voor suggesties!😉

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
T apparaat is lekker opgeknapt zo roger, niet alleen de polsten maar de hele lvt zelf ook al, de figuren geven een mooi overzicht dat het best een groot apparaat is, ik kan me het wrak in overloon nog vaag herinneren maar meer als herinneren dan ook niet. Ik ben benieuwd naar hoe de figuren en de omgeving naar elkaar toekomen met verf erop, dat is toch het lastigste in mijn ogen, alles in de verf en dan bij elkaar laten komen zonder dat het een grote stoffige bende wordt, niet overdreven maar precies genoeg

Timo,
Dat is altijd de kunst om de balans te vinden met het verweren en modder/stof aanbrengen!
Voor wat betreft de LVT in Overloon,deze kan ik mij ook nog goed herinneren,heb er nog filmmateriaal van!
Wat ik niet meer weet is waar deze vandaan kwam!🤔
Dacht wel dat deze ergens in Nederland uit het water was gehaald!

Moet nog even door bouwen voor dat ik met het schilderwerk kan gaan beginnen!

Groet,

Roger

Ik krijg steeds meer de indruk dat dit een topper wordt. Ik geniet van wat je hier deelt, de weg er naartoe is prachtig. Ik zie het 'groeien'. Zowel de figuren, die 'persoonlijk ' en als geheel in balans zijn en hun/het verhaal vertellen. Mooie details op en aan de LVT.

Verwering wordt een mooie klus, zeker als hij door water rijdt.

Veel succes, Jan

En hier het laatste figuur wat nog in de LVT komt!
Het is een van de crewmembers van de LVT die een lederen Jerkin draagt.Met zijn linker knie leunt hij op de plank.
Denk dat de figuren nu wel redelijk in balans zijn en er genoeg variatie aan uniformen is!
IMG_7416.jpeg
O ja en achter de figuren staan nu wel de goede 30.Ammo kisten! Deze heb ik deze week van Alex van de Wetering mogen ontvangen!😉

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Erg mooi Roger, ook om de blikken van deze drie te volgen. Dat geeft al veel dynamiek. Alleen dit stukje laat je ogen al rondgaan.

Fraai. Er zijn inderdaad 2 of 3 of meer soorten denisons, die verschillen in details, zo is er een versie die meer winddicht is, en zijn er verschillen in de kraag, maar ik zie dat niet op foto's om eerlijk te zijn, en kwa kleur zou het niet veel uit moeten maken, de dingen werden erg snel vaal, maar daar weten jou schilderkunsten wel raad mee.

De para variant heeft nog een soort van flap tegen het opwaaien, en of commando's nog wat extra's hadden weet ik niet

Voor zover ik weet hadden de commando’s gewoon de para-jassen aan, waarschijnlijk met die flap gewoon „opgeborgen” vastgezet aan de achterkant zoals de bedoeling was.

Timo,Jakko thanks!
Dus als ik het goed begrijp mag ik deze verschillende motieven gewoon door elkaar gebruiken!
Waarschijnlijk was het afhankelijk van in welk fabriek de smocks gemaakt werden!

Groet,
Roger

Roger, volgens mij is het verschil in Camo patroon niet zozeer afhankelijk van de fabriek, maar meer "vroeg" versus "laat" (1st vs 2nd pattern)...Vroege Denisons hadden hand geschilderde camouflage op basis van een zandkleurige ondergrond; latere waren machinaal bedrukt met camouflage en wat meer groenig qua basis kleur. Net wat Timo zegt waren er ook wat vorm-verschillen zoals de boordjes van de mouwen.....een wollen boordje op de vroege versus knoopjes op de latere. Bij de latere werden dan wel weer door veel gebruikers "sokken" in de mouwen genaaid, zodat de mouwen weer nagenoeg gelijk waren aan de vroege Denisons.

Net als Jakko meen ik dat Commando's gewoon de standaard para smock droegen.......mogelijk wel met aanpassingen zoals het verwijderen van de flap, wat ook door veel para's werd gedaan.
Qua schilderwerk; ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken, maar ik dacht dat de omslag van 1st pattern naar 2nd pattern Denisons in 1944 was, dus zou je in jouw geval beide smocks in je LVT kunnen plaatsen.

Laatst bewerkt:
Die over de achterklep uitkijkt blijft toch wel m'n favoriet!
Kijk ook ff hier vwb de Dension smock (komt overeen met de boeken!) Denison smock - Wikipedia
Kijk ook ff uit dat je dus geen naoorlogse smock kopieert. Ff Googluh heb je ook wat.
Hier ook ff een plaatje vwb de variatie in kleur. Zou kan toch een beetje variëren tussen de kleuren, maakt het ook weer interessanter. De flap werd bij mijn weten "opgeborgen", zoals Jakko al zei en is voor jouw dio oninteressant.
WalcheranFrenchCommandos.jpg

Smock zelf zou ik met acryl doen door eerst het camo partoon te doen en dan de desbetreffende kwastpatroon verdunnt over het andere te doen. Heb ik geloof ik zo toendertijd gedaan.

Have fun! (Krijg ik nu weer een biertje!... 🍻😁)

Grtz
Erik

Erik,Alex
Hartelijk dank voor jullie uitgebreide informatie!👍
Die van mij zijn allemaal met de ingenaaide “sokken” aan de mouwen.
Het idee was inderdaad om dit patroon met acryl te schilderen!
Ga het eerst maar eens op een oud figuurtje proberen!😉
Biertje staat genoteerd!😀🍻

Grt,Roger

Laatst bewerkt:
Heb toch nog een laatste figuurtje toegevoegd! (Nu totaal 14)
Had gelezen dat bij de ontploffing er 19 doden waren en later er nog een Royal Marine aan zijn verwondingen was overleden.
Heb dit figuurtje tevens toegevoegd om de titel wat meer te ondersteunen!
De titel wordt nl “Their lives our freedom”( hun leven-onze vrijheid)
Nogmaals bedankt voor het meedenken Erik!😉
Deze tekst staat ook op het Serooskerke bevrijdingsmonument waar dit tragische ongeval heeft plaatsgevonden.

IMG_7579.jpeg
Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Heb toch nog een laatste figuurtje toegevoegd! (Nu totaal 14)
Goede keuze! Geeft er nog meer drama/beeld/verhaal aan en zorgt voor evenwichtige vulling. Heel realistisch beeld!

Elco,Walter thanks!

Jakko,
Dank je voor de link!👍
Heb een boekje over de bevrijding van Walcheren,hierin staat ook het verhaal van de Conqueror maar niet zo gedetailleerd als in dit artikel.

Krijg zo steeds beter een beeld van wat zich gedurende deze periode heeft afgespeeld.

Groet,
Roger

niet zo gedetailleerd als in dit artikel.
De schrijver daarvan kwam van Serooskerke (hij is ondertussen overleden), en was, naar ik begreep, zo’n beetje dé lokale amateur-historicus, en ook verzamelaar van foto’s van de (nasleep van de) strijd op Walcheren en de wederopbouw. Het Polderhuis Westkapelle heeft een paar dikke mappen vol daarmee, die hij eraan nagelaten heeft. Helaas geen van deze LVT’s die ik nog niet kende, geloof ik.

Erg fraai gedaan die figuren Roger ! Voor mij valt de zittende figuur met geweer, patroontassen en rugzak eerlijk gezegd wel een beetje uit de toon. Toen deze patrouille werd uitgevoerd hadden de Duitse troepen op Walcheren zich al lang en breed overgegeven en op foto's zie je rond die tijd ook nergens meer alerte Commando's met een geweer. Misschien is de pose iets minder "alert" te maken.

Groet,

Arjan

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan