Allerhande

Decals heel mooi gedaan, gaan mooi op in het geheel. Glas vind ik wat minder. Was maar simpel glas, zonder plastic laagjes. Het zal dus in veel groter stukken breken. Wel dapper dat je er aan begint. Ik had het zelf waarschijnlijk niet eens geprobeerd. (En dan leer je dus niets…)

Ik heb die van Bronco niet, maar ik heb wel de indruk dat die beter gedetailleerd is, maar zal dan gelijk ook meer tijd en moeite kosten om te bouwen 🙂
Dat heb je goed, Jakko!
De Archer van Bronco heeft fijner detail. Vervolgens mist wel de Bren bij het interieur. 🥸
Wel heeft hij onderdelen als de versnellingsbak, de eindoverbrenging en gedeeltes van het koelsysteem, zodat een open motorruim gebouwd zou kunnen worden. Of een bemanning die werkt aan de tracks.
Bij Tamiya kun je de Archer eigenlijk alleen 'compleet' bouwen- als je begrijpt wat ik bedoel.

Cheers
Erik Jan

Daar heb ik geen moeite mee — ik zie meestal het nut niet zo van een interieur in een model, behalve als dat duidelijk zichtbaar zal zijn. Voor de dioramabouwer kan het wel leuk zijn, maar als je „alleen” een model van een tank bouwt voegt het meestal weinig toe behalve een berg werk, vind ik.

Wat stof, vuil en groene aanslag aangebracht, moet het losliggende vuil nog doen. En dan nog de keus maken tussen geen huif...

..of wel een huif, die ik diverse washes heb gegeven zodat ie niet meer op oud leer lijkt..

Als ik de huif ga gebruiken wil ik die een stukje omhoog brengen zodat je de planken van de zijkant ook ziet..
Nog niets vast gelijmd, en die naden op de banden... dat rubber spul is niet lekker te schuren....

Knap gedaan, zeer overtuigend!
Mooie weathering en een goed idee om de huif te heffen.

Al eerder genoemd: Het "spinnenweb" op de voorruit trekt te veel aandacht en is te grof.
#SpExit ?

trouwens...
Als het zo'n verloederd, stilstaand voertuig is, kan er dan mos groeien op de huif, en in de kieren van het voertuig?

Ik ken een verhaal van viertonners die zó lang in een mobcomplex hadden gestaan, dat er een zeldzaam plantje onder was gaan groeien.
Toen ze het voertuig wilden uitgeven, mocht ie niet verplaatst worden.🌻🌷🥀

IMG_1404.webp

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor de tips, en ik had al wat groene vegen aangebracht, zal dat ook op de huif doen, en nog wat extra op de truck.
Het raam, ja was vooral een probeersel zoals dit hele voertuig trouwens, heb bijvoorbeeld Peter van Dijk's methode gebruikt voor het gedeukte uiterlijk.

Intussen een herstelpoging van de scheurtjes in de basis voor de Austin. De AK Terrains zit voldoende vast.
Zie mijn ervaring met AK Terrains. Daarom het beproefde recept van löss toegepast. Gewoon aanbrengen met verdunde houtlijm.
1000016579.webp
Ooit heb ik wat meegenomen van een wandeltocht in Zuid-Limburg. Het was door regen naar beneden gespoeld. Onze lunch was op, maar de lege zak, die je natuurlijk meeneemt, deed prima dienst. Alleen: de zak is bijna leeg. En je rijdt er niet even heen. Want wat Walter aangeeft: het is prima voor deze toepassing. Zie Onderwerp 'Zand op schaal' Zand op schaal

Groeten, Jan

Waarom niet in 1:35 Piet? Want het is een super leuk karretje!
Het was een demo-ding van de NVM Ik had de voorzitter al ooit een 1:35 gevraagd, maar da is een opgeschaalde 1:87 die de tekenaar heeft gemotoriseerd (!) maar die is dus nog veel lomper, grofer. Ik ben nog meer van plan, maar ik kom een beetje tijd te kort.

Ik ben ook bezig in 3D met zijn broertje. (Die heeft ook in het Nederlandse leger gediend) Die is veel ronder, maar die heb ik voorlopig even in 1:50 gelaten. 1:35 is dan makkelijk.

Dat experiment lijkt ook te lukken. Met een 3 zijden aanzicht heb ik een blokje gemaakt. Enige teken probleem voor mij: Ik beheers geen van de 3d programmas ver genoeg om de rondingen van de hoeken goed te kunnen maken. Dat is dus een samenstelling van technieken.

Naamloos.webp

IMG_20250510_122743.webp
Met halve rondjes een versteviging erin geplakt en schuren en plamuren maar.
IMG_20250510_115824_1.webp

150611194_3867223583334173_6607615111723675847_n.webp
Er zijn er maar 370 gemaakt tussen 1950 en 1955. Daarna heeft de DAF het maar losgelaten die waren druk met de KL voertuigen en de eerste vrachtwagens. De volkswagen T1, Citroën HY en andere goedkopere oplossingen spoelden de A10 weg. Weinig informatie over, maar de mooiste staat in het DAF museum:

08848.webp08839.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Na herstel wat kleur erop. Helaas is de reparatie niet ten goede gekomen aan de sporen, die ik subtiel had aangebracht. Maar de Austin krijgt evenwel zijn plekje.

De donkere plek in het midden is de schaduw van de vrachtwagen 1000016854.webp
En met Austin 1000016853.webp1000016852.webp1000016855.webp
Groeten, Jan

Ik vindt em erg mooi jan
Dankjewel, krijg er nu weer zin in en genietervan. Ik had een poosje weinig gelegenheid en energie. Dan mislukt het ook nog een keer. Maar we klauteren, net als de Austin, weer omhoog.
Mooie setting Jan. Ik vind de wagen nog een beetje hoog op de grond staan i.p.v. er een beetje in. Heb je nog wat materiaal om de banden een beetje in te dekken?
Ik heb een poging gewaagd:1000016874.webp1000016875.webp
De kleur komt nog.

Groeten, Jan

De Archer vordert langzaam maar gestaag. De hele bemanning is ondertussen geschilderd, en de bestuurder heb ik dan op z’n plek gelijmd:

IMG_2670.webp

Daarna kon de boven- op de onderkant gelijmd worden, maar hij past niet zo lekker als de bedoeling is:

IMG_2671.webp

Zelfs dan bleef er aan de voorkant een spleet van een millimeter over, dus dan maar een beetje plamuur en meer structuurgel eroverheen:

IMG_2672.webp

Dat heb ik nadat het droog was, geschilderd met dezelfde basiskleur als de modder op de rest van de romp. Als het droog is moeten daar nog wel wat washes en drybrushes overheen om het beter aan te laten sluiten. En achteraan nog de kabels voor de rookpotten:

IMG_2674.webp

Ook die staan ondertussen in hun basiskleur, en als dat droog is moet er ook nog wat gedrybrusht worden.

Mapping the Escape
Falaise Pocket August 1944
Mooi Reitze,

Ik zie mooie variaties in wat je bouwt, inclusief de ondergrond. Je ziet dat alles aandacht krijgt.

Wat je een volgende keer kunt doen, is:
Steentjes een iets lichtere tint geven, beetje wit of lichtgrijs door de basiskleur.
De sporen iets oplichten, het droge stof dezelfde kleur geven als het stof op de banden. Dat oogt nu iets lichter. Ennje hebt iets variatie in je grondwerk kleuren.
Platgereden gras daar waar er overheen is gereden.

Groeten, Jan

De Archer vordert langzaam maar gestaag. De hele bemanning is ondertussen geschilderd, en de bestuurder heb ik dan op z’n plek gelijmd:

Bekijk bijlage 50367

Daarna kon de boven- op de onderkant gelijmd worden, maar hij past niet zo lekker als de bedoeling is:

Bekijk bijlage 50368

Zelfs dan bleef er aan de voorkant een spleet van een millimeter over, dus dan maar een beetje plamuur en meer structuurgel eroverheen:

Bekijk bijlage 50369

Dat heb ik nadat het droog was, geschilderd met dezelfde basiskleur als de modder op de rest van de romp. Als het droog is moeten daar nog wel wat washes en drybrushes overheen om het beter aan te laten sluiten. En achteraan nog de kabels voor de rookpotten:

Bekijk bijlage 50370

Ook die staan ondertussen in hun basiskleur, en als dat droog is moet er ook nog wat gedrybrusht worden.
Je gaat lekker!
Wat vervelend dat upper & lower hull niet lekker pasten. Enig idee waardoor dat komt?
En mijn 2e vraag: wat voor kleur geef je de baretten? 🫣

Cheers !
Erik Jan

Ik denk dat de slechte passing komt door de bestuurder. Zonder hem erin pasten ze veel beter, en met hem erin maar zonder lijm ook. M’n vermoeden is dat, toen ik hem vastlijmde, hij op een manier zit waardoor de bovenkant net niet wil passen op de onderkant — maar het ligt niet aan z’n hoofd, want dat zit niet tegen het dak aan. Achteraf gezien is wat ik had moeten doen, de bestuurder met lijm op z’n plek zetten, en de bovenkant erop doen vóórdat dat droog was in plaats van wachten tot daarna.

De baretten heb ik zwart geschilderd. Alleen heb ik geen flauw benul of dat de juiste kleur is voor een Canadese eenheid …

De bestuurder zit dus in de weg. Duidelijk verhaal!
Bij mijn Archer paste het allemaal 'op zijn Tamiyas' dus gewoon goed. Hopelijk zie je het probleem niet terug in het eindresultaat.

Dat zelfde geldt dan hopelijk ook voor de baret vd bestuurder: Archers waren bij het Britse en Canadese leger ingedeeld bij de Royal Artillery en de bemanning droeg daarom een khaki kleurige baret.
🫢
Denk niet dat je dat terugziet 🙂

EJ

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk het wel, maar ik denk ook dat ik er nog wel goed genoeg bij zal kunnen om dat te corrigeren 🙂

Ik ben opnieuw een kitje verder en mede door wat afkijkerij en mooi's door éénieder gedeeld weer wat wijzer geworden. Moet nog een leuk landje bakken, maar voor nu blij en tevree. Groetjes en misschien wel tot 25ste. Ik kijk ernaar uit 😀😀😀
1000014218.webp1000014220.webp

Hoi Richard, lekker op dreef hoor!
De volgende stap zou zijn om de basis neer te zetten met pinwashes. Ik ga er voorzichtig ervanuit dat je al hebt geinvesteerd in olieverf of de washes van AK? Mijn voorstel zou dan zijn om met een donkerbruine kleur (geen zwart), alle hoekjes, gaatjes en andere details aan te stippen met een kwastjes. Laat de wash lekker vloeien. Laat dit dan een paar minuten drogen en met white spirit (geen terpetine, is te vettig), al het "overschot" wegblenden, zodat je een mooi egale pinwash krijgt. Hier door gaat je model meer leven en krijgt het meer diepte.

Je bent goed op weg! Mooie basis om "the next step" eens te proberen!

Hi Hilbert, DANK voor deze aanvulling. Ik heb wat washes staan en heel voorzichtig al wat van toegepast. Blijkbaar te voorzichtig 😉 Want je ziet er niet al teveel van op de foto’s. Olieverf heb ik ‘nog niet’ inpandig en ook nog nooit mee gewerkt, wel al 3000 filmpjes gekeken 😉 Valt nog genoeg te leren, maar dit is m’n 5e 6e? Model sinds m’n herintreden. Haha, begin de tel al kwijt te raken…. Als ik mod 1 vergelijk met wat ik nu heb gefabriekt zou je helemaal trots op me zijn 😉 Waar ik nog geen vast recept voor heb zijn; primen, merk en verdunner… m’n huidige vallejo komt te dik uit druppelpotje en had bijbehorende thinner gekocht, maar kwam niet helemaal goed. Maar ook ‘je werk opsluiten’ met een glimmende coat (welke?) om dan goed te kunnen decalen en washen en dan nog iets dat een mooie matte afwerklaag (welke?) geeft. Heb nu wat producten en bijbehorende thinners en cleaners besteld (kleine hoeveelheden) om uit te vinden wat voor mezelf goed werkt. Helaas kun je niet alles in 1 behandelen, maar bouwavonden en een dag zal de 25ste gaan me zeker verder helpen 😉 Evengoed heb ik megaveel plezier afleiding en ontspanning aan ‘onze’ hobby. Dus knutsel ik lekker verder 😉 Catch u later ! PS overdenkend en kijken naar de foto’s ik ga ‘m iets zwaarder in de wash zetten. THANKS!

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je nog niet aan de lampen en periscopen toegekomen bent? 🙂

Hi Jakko, klopt, die kan ik natuurlijk uiteraard niet ongemoeid laten. In progress en onderdeel van de finishing touch 😉 Groetjes

Laatst bewerkt:
@Richard Bosker , als jij deze mindset, en het plezier er in, zo blijft vasthouden ga jij een heel eind komen in deze hobby!
Je wilt dolgraag leren van anderen, ziet opmerkingen als aanvulling ipv. kritiek en neemt op je eigen manier hier gegeven tips ter harte.
Je ontwikkelt zo jouw eigen manier van werken die je op deze wijze meer en meer zult verfijnen zodat je uiteindelijk elke keer weer een meer indrukwekkend model zult afbouwen. En wij willen dat hier met ale plezier volgen.

Ja een wash van olieverf in "kleine moeite, Groot succes"

Wat je nodig hebt is:
  • een tubetje zwarte olieverf (eventueel ook vant burnt sienna - roodbruin)
  • flesje white spirit. Dat is extra zuivere terpentine.

meng een heel klein beetje olieverf in een heel groot beetje white spirit.
Gebruik een zacht breed penseel.

Schilder het hele voertuig er mee. Het mengsel zuigt vanzelf in alle naden en kieren.
Zoals hier onder tussen de patronen van de MAG of in de naden van de klep van de chaufeur
Wat je teveel hebt, en op vlakke stukken, kan je wegdeppen met wc-papier
En tot slot een paar dagen laten drogen.

Eventueel kan je later nog wat licht grijs drybrushen, maar het zwart geeft al heel veel effect

IMG_2403.webp

Hi Rob, dank voor je toffe woorden! Moet er zelfs ff bij slikken 😉 Plezier staat echt voorop en natuurlijk frustreer ik me weleens over een misser of mislukking, maar de balans staat op 90/10 wat dat betreft. Weet niet of je zondag van de partij bent, maar ik zou je graag eens (en zo ook nog wel een aantal anderen) de hand willen schudden 😉

@Arne, dank en deze uitleg helpt me over de drempel om ‘het te proberen’. Ik moet nog een zwart olieverf tubetje en misschien ook nog 1 of 2 andere kleuren (voor toekomstige moddelen) aanschaffen. Misschien is hier zondag wel gelegenheid voor, anders ga ik online wel voor de koop. Vakantie is aanstaande, dus er komt een kleine noodgedwongen stop, maar geeft ook goeie gelegenheid om alles eens rustig te overdenken.

Groetjes Richard

Ik moet nog een zwart olieverf tubetje en misschien ook nog 1 of 2 andere kleuren (voor toekomstige moddelen) aanschaffen.
Ik gebruik Olieverf van de action, meerdere kleuren en het kost geen 💩 maar werkt, voor mij, prima.

Olieverf verdun ik bij een wash met benzinevloeistof voor aanstekers. Geen kringen, stink niet zo erg en een blikje is genoeg voor jaren.
Gewoon terpentine, mijn vrouw mag ook wel weten dat ik een hobby heb.....

Gister ook weer een klein kitje afgerond, de Dragon Pz.4c met figuren van Gunze.
De setting is geïnspireerd op het feit dat toen de panzers in 1940 door N-Brabant trokken er vrijwel geen pompstation veilig was voor plundering. De Texaco-pompen die ik hiervoor heb gemodelleerd stonden in Helvoirt (tussen Tilburg en Vught) en bij deze pomp zijn volgens archiefstukken die ik ooit heb gevonden 10.000lt brandstof en de volledige inventaris "meegenomen".
Met dank aan @Hilbert Zuijdendorp voor het 3D-printen van de pompen! Fantastisch gedaan!

IMG_9173.webpIMG_9174.webpIMG_9175.webpIMG_9176.webpIMG_9177.webp

Gewoon terpentine
Van een wash gemaakt met terpentine kunnen gelijmde onderdelen van je model afbreken … Vooral delen die maar op een klein stukje vastzitten, zoals handgrepen, spiegels, rekjes enz. Met wasbenzine doet dat zich niet voor.

Van een wash gemaakt met terpentine kunnen gelijmde onderdelen van je model afbreken … Vooral delen die maar op een klein stukje vastzitten, zoals handgrepen, spiegels, rekjes enz. Met wasbenzine doet dat zich niet voor.
Nog nooit last van gehad…..

Ik een aantal keer, met washes van enamelverf en terpentine. Daar werd ik al gauw voorzichtiger mee 🙂

Ach, zon potje white spirit van ak of mig is wel nogal wat te duur, maar ik doe er iig best wel lang mee, en t vreet je model niet aan. Ik heb zelfs nog wel een potje white spirit van een jaar of 15 oud, van abteilung oid

Ik een aantal keer, met washes van enamelverf en terpentine. Daar werd ik al gauw voorzichtiger mee 🙂
Same here.... vooral met olieverf icm terpentine. Daarom gebruik ik nu Talens White spirit (icm olie).

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw als lid en op het forum. Als eerste post kan ik net zo goed even laten zien waar ik mee bezig ben. Dat is een Stug 3 van RFM. Het is de bedoeling dat deze op een kleine Italië diorama komt. Het proces gaat langzaam vanwege vader worden en een verhuizing maar ik hoop gauw weer verder te kunnen.
20240810_231724.webp

En voor wie er naar IJzendoorn gaat. Tot zondag 🙂

Terug
Bovenaan