Allerhande

De groep van 12 civiele marktbezoekers heeft de laatste grotere wijziging aan "Marktzicht" gebracht. Een markt zonder kramen en mensen is een leeg plein.

Doel was vanaf het begin deze gigantische kijkdoos met zo veel kamertjes die ook bij onze jongste bezoekers veel bekijks trekt te ontdoen van wat verwarrende zaken, met respect voor de enorme hoeveelheid energie die de bouwer er in heeft gestopt.

Het moet zo Nederlands mogelijk zijn, en dat is met een Normandische kerk en straten zonder stoepen een hele uitdaging. In de komende maanden komen er nog wat markante details bij, en wat kleinigheidjes worden weggepoetst.

Wat er gisteren veranderde: De Kriegsmarine vlaggen zijn vervangen door meer onopvallende exemplaren. De groente voor de slijterij is verplaatst naar de markt. De karren en auto zijn bij de verkopers geparkeerd, de kramen delen het stukje marktplein in een verkoper en koper gedeelte, al staat er ook standwerkers voor de kramen. Alle marktbezoekers staan dus rond die kramen.

Wat kan er nog? Dat komt vanzelf hier voorbij. Kom ook gerust een keer kijken in Historama Wereld, tussen Best en Son.
IMG_20250705_155721.webp

IMG_20250705_155653.webp

IMG_20250705_155644.webp

Ik ben bezig met een Hobby Boss IDF Puma AEV, mineclearing voertuig gebaseerd op een Centurion. Lekker veel onderdelen maar niet té priegelig...
1000028533.webp20250611_112357.webp20250620_214535.webp20250629_160511.webp20250629_163845.webp20250629_160410.webp
Heb de spatlappen weer vervangen door folie, deze van beschadigingen voorzien gebaseerd op een foto, vond de manier waarop je de bevestiging van zijplaten zag niet mooi dus daar bouten op geplaatst, en het mijnrollers systeem is klaar..
20250705_161427.webp20250705_161518.webp20250706_134546.webp20250619_222744.webpNu nog het carpet raket systeem maken en dan de rupsbanden....

Ik krijg zin in een KL centurion Mk 5.2 of een centurion Berger ….

Even alles passen zonder vast te lijmen...

20250708_111149.webp20250708_111214.webp20250708_111220.webp

De opening in de bovenbouw was 2mm te krap om over de romp heen te gaan dus die moest ik wat wijder maken...
Wielen en zijschilden nog niet toegevoegd.. en nu de rupsbanden maken...

En ik kwam nog wat plaatjes tegen...
30896796735-e74b06b463-o.webp250658ea95df0e8b8c407fc6ecaa46be97e7c13a_2_842x1000.webpcb4c8571dc2393a2bb8e2c7088a137a95993794b.webpadd4051a80a87d21bc054f54177a50d4979dfdbc.webp
Vond dat er wel leuk uitzien, dus maar iets gefabriceerd wat daar voor moet doorgaan, 8x18mm en 2mm hoog...

1000029339.webp
1000029340.webp

Jij liever dan ik 🙂

Nou deze is opzich nog wel te doen kwa etchwerk, de magazijnhouders, vizier delen en schilden zijn een fikse verbetering. Ik heb mn laatste flak 38 de voorgevormde PE schildjes van dragon gebruikt, maar, te dik en voorzien van gaatjes voor draadogen, maar de steeltjes van de draadogen waren veel dunner als de gaatjes, dus die moesten dichtgesoldeerd, en nouja, dragon was weer op zn dragons bezig!

Ik ben bezig met een Hobby Boss IDF Puma AEV, mineclearing voertuig gebaseerd op een Centurion. Lekker veel onderdelen maar niet té priegelig...
Da's een mooi model zeg, die wil ik ook!

Zowel de Puma als de Namer in de primer gezet, was bijna 2 uur bezig ...

Het flesje bijna leeg, en ik weet dat het IDF Sand Gray 61-73 is maar ach, het is primer, komt nog een andere kleur overheen.. 😉

En de laatste 2 foto's om het verschil te laten zien als je dezelfde kleur gebruikt op grijs-wit en grijs-groen plastic...

Ja klopt, alles weer schoon 😉

Het duurde ook zo lang omdat ik diverse malen de airbrush moest schoonmaken. Deze Vallejo primer heb ik destijds speciaal gekocht voor mijn IDF modellen maar ik vind het hopeloos om te gebruiken. Ik heb ook speciaal een extra AB gekocht alleen voor dit spul, vanwege alle berichten over verstopt rakende spuiten door alcohol en dit spul. En omdat ik verder vooral Tamiya en AK Real Colour gebruik heb ik dat in het begin ook een keer gehad, vandaar de extra (goedkopere) spuit.
Met Tamiya en AK RC heb ik geen enkel probleem, kan diverse kleuren na elkaar gebruiken, alleen maar even doorspoelen/spuiten met alcohol.
Maar dit Vallejo spul... net zo hopeloos als AK (die oude flesjes) en Life Colour, dat krijg ik ook niet knap door een spuit heen.
En ik had ook overal de bijbehorende thinners en cleaners en flow improvers bij gekocht omdat dat beter zou werken...

Ik heb het al meer gezegd, maar voor Tamiya acrylverf en vergelijkbare verf gebruik ik op een plastic model nooit grondverf — het hecht behoorlijk goed op plastic en heeft ook geen laag eronder nodig om netjes vlak te trekken. En als ik wel grondverf nodig vind (bijvoorbeeld op een model met veel resin en/of geëtste delen) dan doe ik dat over het algemeen met grondverf uit een spuitbus. Die komt in veel meer hoekjes en gaatjes dan met een airbrush en is daardoor veel sneller op het model te zetten.

Ik krijg bij het woord spuitbus altijd een beeld voor ogen van onregelmatig en ongecontroleerde klodders en ophopingen …. Is dat dus een onterecht beeld?

Dat is inderdaad onterecht. Als ik een primer wil gebruiken, bij resin kits of veel PE, kies ik al jaren voor de Alabastine autoplamuur in spuitbus. Wit of licht grijs, laatse vind ik makkelijker te controleren of gespoten oppervlakte mooi glad is, is in hele dunne laag op te brengen. Oplosser verdampt heel snel, dus niet lang wachten tot stof droog (max 15min)
Bijvoorbeeld hier te vinden.

Ik gebruik spuitbusgrondverf van action, doet het ook kostelijk. De vallejo surfaceprimer hoef je mij ook niet voor te bellen, en dan ben ik nog wel die hard vallejo gebruiker

De spuitbussen met zwarte primer van Games Workshop of van nog zo'n merk is erg goed voor voertuigen, droogt heel strak op en is een mooie basis voor steeds lichtere kleuren.
De lichtgrijze primer van Tamiya is ook probleemloos te gebruiken, die gebruik vaak op resin figuren. Je moet wel wat spuittechniek in huis hebben, veel vloeiende bewegingen maken en voor het model indrukken, na het model pas stoppen.

De spuitbussen met zwarte primer van Games Workshop of van nog zo'n merk is erg goed voor voertuigen, droogt heel strak op en is een mooie basis voor steeds lichtere kleuren.
De lichtgrijze primer van Tamiya is ook probleemloos te gebruiken, die gebruik vaak op resin figuren. Je moet wel wat spuittechniek in huis hebben, veel vloeiende bewegingen maken en voor het model indrukken, na het model pas stoppen.
Nou Rob, dan kom ik dat graag eens bij jou proberen (zodat je mijn hand mentaal kunt vasthouden🙄🤔)….doodeng dit!

Ik heb goede ervaring met grondverf van Vallejo uit een spuitbus, en ook met Mr. Primer Surfacer en de grondverf van de Action die Timo ook noemde. Wat je niet moet nemen is Motip auto-grondverf — vroeger was dat hele goede, maar de laatste tien jaar of zo is het net melk die je op je model spuit.

Ik krijg bij het woord spuitbus altijd een beeld voor ogen van onregelmatig en ongecontroleerde klodders en ophopingen …. Is dat dus een onterecht beeld?
Met de juiste afstand en door in een soepele beweging te spuiten, valt dat reuze mee hoor!
Oh ja- spuit ook niet op vol vermogen maar rustig. Je krijgt een aardig beeld van de werking van de betreffende spuitbus door even een proefstukje te spuiten.
Probeer niet alles in één keer dekkend te krijgen; spuit dus in meerdere lagen.

Cheers
Erik Jan

Probeer niet alles in één keer dekkend te krijgen; spuit dus in meerdere lagen.
Wat me hier ook erg bij opgevallen is: op metalen delen dekt grondverf vaak in één keer, terwijl het op plastic en resin er minimaal twee nodig heeft. Je ziet dat heel goed op modellen met bijvoorbeeld een aluminium loop of grotere delen etswerk.

O ja, en probeer modellen in groen plastic van Tamiya, Academy en waarschijnlijk ook sommige andere merken, niet wit te spuiten met grondverf. Die trekt namelijk het pigment uit het plastic en wordt daardoor een lichte mintgroene tint. Wil je een VN-wit voertuig, dan gaat dat bij deze merken amper of niet met alleen grondverf.

Dat wat vullend vermogen heb ik vooral bij de 3D printed modellen nodig om de fijne printbanenstructuur te kunnen wegwerken. Mr. Surfacer 1500 daarvoor dus! Spuitbus of airbrush?

Let op dat Mr. Surfacer ≠ Mr. Primer Surfacer! Het is echt één groot doolhof bij meneer Hobby. Een greep uit het assortiment:

Mr. Surfacer.webpMr. Finishing Surfacer.webpMr. Primer Surfacer.webpMr. White Surfacer.webpMr. Base White.webpMr. Aqueous Surfacer.webp

Wat het verschilt tussen deze is, behalve dan kleur en korrelgrootte, zeg het maar … Misschien als je Japans kunt, dat het uit de tekst op de bussen te halen is? Het enige dat redelijk duidelijk is, is dat Mr. Aqueous Surfacer op waterbasis is en de rest niet.

Dat wat vullend vermogen heb ik vooral bij de 3D printed modellen nodig om de fijne printbanenstructuur te kunnen wegwerken. Mr. Surfacer 1500 daarvoor dus! Spuitbus of airbrush?
Spuitbus is snel klaar, maar met de airbrush heb je meer controle. Ieder zijn ding denk ik. Ik weet dat je het moeilijk vind om te schilderen en daarin te starten. Mijn advies zou dan zijn om de airbrush variant te gebruiken, juist om de meer controle die je ermee hebt. Tevens meteen een goede oefening om je airbrush te leren kennen. Met de airbrush weet je zeker dat je niet teveel primer op je model spuit.

Persoonlijk doe ik het ook liever met de airbrush, om exact dezelfde reden.

Ik mag volgens de nieuwe regels mijn zomer projekt niet tonen... Heeft geen bepantsering volgens de normen van dit forum, geen rupsjes... zelfs geen wielen. Wel vleugels.... sort of.
Klinkt weer als een dikwijls omgebouwde en uitgeklede Sherman die uiteindelijk zijn leven slijt als ……

Inmiddels al een end verder met de Puma, anti slip aangebracht, wielen onder handen genomen, zijschilden opgedeeld, alles gekleurd en met een donker kleurtje aan het drybrushen geweest, tracks gemaakt en gekleurd.... ... 20250723_161026.webp20250723_160555.webp20250723_081227.webp20250723_081144.webp20250723_081310.webp20250723_081342.webp20250723_081446.webp20250723_080533.webp20250722_221419.webp20250723_080018.webp

De Puma en Namer staan thuis, en in de weekenden op de camping inmiddels bezig met deze:
20250630_210211.webp
Inhoud van de doos... 23 gietramen met plastic....

Inmiddels een paar weekenden bezig, het chassis is vrijwel af:
20250725_203511.webp
Motor, versnellingsbak en brandstoftanks zitten met tacky glue (action) vast zodat ik ze er straks makkelijk weer af kan halen om alles te spuiten/verfen.

Waar ik mee bezig ben, is nog veel ouder dan de GBS.
Wel van Tamiya, dat dan weer wel.
Laat me raden….je hebt een 1op 1 uniek zelfbouwpakket van de gebroeders Wright uit 1903 op de kop getikt!

Het eerste stukje van een diorama in 1/16 is in aanbouw: een stalletje voor de verkoop van wat groente en fruit langs de weg ergens in de Mekong Delta. Hierbij komen de M113 ACAV, de brommer met Vietnamese dames van RP en de bemanning van Jason models
Ik hen nu alle onderdelen zo'n beetje in huis of besteld, in het najaar begint het werk aan de M113 ( met verlichting)
20250729_195431.webp20250729_195442.webp20250729_195436.webp

Terug
Bovenaan