Allerhande

Ja, je hebt gelijk, bovenkant moet ook nog wat mee. Het is geen modder maar vooral zand en wat stof.

En weer een slagje verder met m'n willy. Nog wat laatste handelingen aan het model, wegwijzers nog compleet maken en m'n best doen op m'n eerste figuur om een beetje goeie indruk te maken op 3e bouwavond het gooi 😀😀😀 zin an !!!1000012307.webp

Voor het rek gestaan en een dragon doos eruit gepakt die er al heel lang stond.
Maar het begin is gemaakt:

20250307_162842.webp

Bouwt ook goed en lekker weg. En als afwisseling op de vorige Italeri past deze keer wel gewoon alles in 1 keer 😀
En voor de standaard bouw uit de doos zit die echt vol met detail.
Is soms ff goed kijken in de handleiding ivm verschillende opties etc, maar dat is goed te doen 🙂

Het diorama bij de achterdeur van Historama Wereld, de ingang ook naar bevrijdende vleugels, is in afwachting van een nieuwe markt bekleding. Het marktpleintje heeft een stoep nodig, en om het helemaal Nederlands te maken, kasseien. Hoe maak je die? Nou, je leent een oud penseel van een modelbouwer, en je gaat gewoon prikken.....
IMG_20250308_081343.webp

Momenteel bezig met 2 overgebleven dozen: de vrachtwagen van de ene en de aanhanger van de andere. De truck is eigenlijk van Monogram en uit 1957, beide zijn vrij karig toebedeeld met details dus bij de ene wat wit plastic en bij de andere wat bouten en moeren toegevoegd.

20241021-214600.webptrailer.webp20250303_172942.webp20250305_195852.webp20250306_142346.webp20250307_143329.webp20250307_143443.webp20250307_141844.webp20250307_150938.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Bijna klaar met de bouw. Alleen nog uitzoeken welke houder voor de kabels nu te gebruiken of wanneer deze wel/niet in gebruik waren. Dragon heeft 2 opties. Of iemand een idee hiervan?

20250311_154750.webp

Dacht te laat eraan om er eventueel het eindhoven/kloosterdreef opzetje voor te gaan maken. Maar de wielen zijn eigenlijk niet meer zonder groot sloopwerk te draaien. Dus die is voor een latere keer 😛
Status tot nu:
20250311_154801.webp

Ook zo’n model dat je eigenlijk een keer gebouwd moet hebben! 💪🏼
En met de out of the box details van dit model kan je ook goed zien en begrijpen hoe de werking van het geheel is mbt de ophanging etc.
Erg tof om te zien met die haken en ogen etc En draaiende elementen bij de 2 buitenste poten om het eventueel in transport stand te zetten. (al moet je wel de keuze maken welke je wil gebruiken of het onderdeel klein beetje aanpassen).

@Paul Mееlеn, Was het niet zo dat dit kanon in een Flak rol de verbindingskabels nodig had en in een Pak rol niet? Waardoor deze dan vaak verwijderd, niet onderhouden etc werden?

Klopt, de kabels zijn voor de communicatie met de vuurleiding oid, maar ik heb geloof ik geen tot bijna geen referentiefotos van de wielstellen dus of die spoelen er altijd op zitten, en wat voor beugels?

Wat ik online beetje tegen kom aan foto en video materiaal is er niet echt een verband te vinden. Ene keer zie je ze zonder die kabels/rollen. Andere keer zie je enkel op het achterste onderstel zitten. En weer andere keren alles eraf. 🙃

Ben beetje tijdens het eten aan het scrollen door https://www.reddit.com/r/88mm/ mbt foto/video materiaal 😛

Met deze ben ik ook al een heel oordje bezig. Eigenlijk een bouwdag in lutjewinkel kit, maar daar vind ik geen tijd voor, dus nu aan de eettafel bouwen, de sleepkabels op het bovendek hebben me nogal wat moeite gekost, omdat je dan eigenlijk 2 goed werkende handen nodig hebt, en dat is nu eenmaal niet zo. Ik ben niet vasthoudend of een doorzetter, neen, slechts te stom om op te geven!

20250315_144811.webp20250315_144753.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Als voorbereiding op de komende bouwavond in Historama Wereld (dinsdag 1 april) is mijn marktpleintje alvast in de goede kleur. En de grap is die DS cabrio. Die is er alleen voor de kleur. De rest is wel echt.Bekijk bijlage 47889
Die van mij staat op een groene kunststofmat! IMG_8236.webp

Ik vond dit een mooi en netjes gebouwde M10 met een fijne verfraaiingen.

De draad over de bepakking achterop doet hier in mijn ogen afbreuk aan. In verhouding is deze dik. Waarom gebruik je geen fijn touw? Of bijvoorbeeld dun koperdraad van een condensator als je iets van staaldraad wilt simuleren?

Groeten, Jan

Waarom gebruik je geen fijn touw?
Bij een tweede beschouwing van het model ga ik mee in je denkwijze en heb ik het huis afgezocht naar bruikbare opties en ben nu aan het twijfelen tussen deze twee opties, met een lichte voorkeur voor de lichte variant.
1000066619.webp
Vooralsnog ga ik het eerst schilderen en zie daarna welke kleur het best tot zijn recht komt.
Ik ben zwaar gecharmeerd van de figuren die Tamiya bij deze set levert, dus die mogen er ook in.
1000066624.webp

Als je wilt heb ik nog dun koperdraad of koord voor je. Als je het wilt gebruiken, dan stuur maar een pb.
En de goede poses van de figuren zie je ook in de M10 17 ponder met Britse bemanning. Heel goed passende houdingen en voor plastic bovengemiddeld detail.

Denk je om de tip van Melchior, ik zou er preventief houtlijm op doen.

Zwart geeft meteen diepte. Drybrush met een lichte kleur.

Groeten, Jan

Na wat schilderwerk aan de rubber onderdelen en de ketting oogt het al wat. IMG_20250331_162636.webp

IMG_20250331_162735_1.webp
Voor de kenners, er zit VEEL te weinig detail op dit model. Al was het maar de afspan inrichting van de tracks.....

Waarom maak ik die niet even?

Nou:

IMG_20250331_162702.webp

Dit is een beetje hoe het chassis in elkaar zit. Eén blok resin, en zo schots en scheef als je maar kunt verzinnen. De track wielen staan hier en daar buiten de track. Dat kan dus maar op één van 2 manieren: Niets aan doen of totaal opnieuw bouwen. Totaal opnieuw is een begeleide scratch build. Kost maanden zo niet een jaar. Dus nee, nu even niet. Alleen wat details op de bovenbouw.

Wordt weer mooi Jan!
Waar dienen die rij kleine haakjes voor aan de onderrand van de laadbak?

Terug
Bovenaan