Allerhande

Nog een beetje munt of theeblaadjes overheen strooien, dan wordt het wat dynamischer.

Gr Bas
Ja dat is ook de bedoeling, heb van Noch ook geprinte takken.. eens kijken of dat te combineren is. 🙂

IMG_20250217_075742.webpDe camo wordt geel met groen en bruin met een doorgesleten grijs. Haarspray techniek. Het raam is gisteren bijna af geraakt, en alle aanwezige losse details (lampen, afstands stokken, achterlicht, brandblusser, dat soort frut) gefixt. ook aan weerskanten 4 inklimbeugels gemaakt. Stuurwiel gereconstrueerd. 3 missende tracklink blokken geplaatst.

Tis een kwestie van remmen anders ga ik hem toch NU aanpakken. De 2 hoofdcomponenten (chassis en bovenkant) staan bij de airbrush om de eerste laag grijs te ontvangen. Tot mijn niet geringe verbazing bleken de voorwielen gewoon een ingeklemde pen te hebben, waarmee ze op hun plaats blijven. Die zijn eruit, Dan kunnen de linker en rechter gewoon op hun eigen plaats (.... Ja echt .....) Nu nog even een minder koude dag, dan kan ik met de airbrush verder.

Een van de "inzichten" Al mijn tools zijn voor kleinere projecten. Dit mega machien is gewoon te groot..... Zelfs mijn lampje kan eigenlijk niet hoog genoeg. Wat een schitterend monster!

Mijn zoon is ooit aan een Fennek begonnen, maar het lijkt erop dat ik hem af mag bouwen.
In elk geval mooi om te zien naast een Daimler Scout Car, die dezelfde functie had.
1000014763.webp1000014764.webp
Als drie zitter zou je de Fennek kunnen vergelijken met een Humber Scout Car:
1000014765.webp1000014766.webp

Groeten, Jan

De Daimler Dingo is zo klein, dat er naast de Mk II ook nog een Mk Ib past. Lekker priegelen terwijl je samen in de woonkamer zit.1000014790.webp
Voor wie ze ook wil bouwen: controleer tijdens het opbouwen van de vloer de passing van de zijwanden A41 en A42.
Hier zit ook een fout in de handleiding: Cb3 zit niet op Cb9, maar tussen Cb7 en zijwand A42.

Groeten, Jan

Bijlagen

• 1000014788.webp
    1000014788.webp
    37,3 KB · Weergaven: 9
Nog een beetje munt of theeblaadjes overheen strooien, dan wordt het wat dynamischer.

Gr Bas
Het is 1:87 natuurlijk, dus het moeten wel hele fijne blaadjes zijn.
In 1:35 gebruik ik zelf inderdaad graag theeblaadjes op een verbandgaasje, met houtlijm.
Maar voor een 1:87 model …
Maar ga vooral door met experimenteren Jos.
Mislukken en leren is dan ook een succes!

In Goes heb ik de Archer (eigenlijk: Valentine SP 17-pounder) van Tamiya gekocht en beginnen te bouwen. Na twee dagen af en toe wat schoonmaken en in elkaar zetten, en gewoon braaf de instructies te volgen, had ik dit:

IMG_2385.webp

Vanavond heb ik de rupsbanden er aan één kant opgezet:

IMG_2387.webp

Normaal zou ik ze er nog niet op zetten, maar ik ga de hele onderkant in blubberkleur spuiten dus dan kan het wel 🙂 Schoonmaken zou makkelijker geweest kunnen zijn: op elke losse schakel zitten twee uitdrukkerrondjes en op de langere stukken zitten er om de zoveel schakels een paar. Behalve aan de bovenkant heb ik die eraf gekrabd met een mesje, maar dat was niet zo heel lekker voor m’n vingers. Dit is ook één losse schakel minder dan Tamiya zegt dat je nodig hebt, en gek genoeg is dat mijn ervaring met bijna alle link-&-length-rupsbanden die ik me kan herinneren.

Laatst bewerkt:
Hier heb je dan weer een mazzel ! Vorig jaar in Goes had je de Nike gekocht en dat was toch wel een beetje lijdensweg (waar je best wat moois van hebt weten te maken!).

Laatst bewerkt door een moderator:
Vorig jaar ging m’n keuze tussen deze en die Nike, en ik dacht toen: „Een raket is maar een paar onderdelen, die krijg ik in twee dagen wel in elkaar” … Daarom dan ook afgelopen weekend deze gekocht, om te kunnen vergelijken 🙂

De Chevy is klaar, de eigenaar is er dolblij mee. Op zijn verzoek is er aardig wat blubber toegevoegd.
En ik heb me voorgenomen nooit meer zo'n oude kit te maken. Geef mij de superbe kwaliteit van merken als Meng en Ryefield maar....

IMG-20240729-WA0017.webpIMG-20240729-WA0002.webpIMG-20250228-WA0007.webpIMG-20250228-WA0005.webpIMG-20250228-WA0003.webp

ik heb me voorgenomen nooit meer zo'n oude kit te maken.
Desondanks heb je hem netjes gebouwd met een paar leuke details.
Maar het zou inderdaad niet erg zijn als er een goed model van werd uitgebracht. Hoewel een merk als Gecko door de details soms ook zijn uitdaging heeft. Maar dat geldt niet al hun modellen.

Miniart heb ik ook hoog staan, al zijn een portie geduld en goed gereedschap nodig. Sommige onderdelen zijn fragiel. Maar pasvorm is goed, mits je vooruit kijkt. Ze laten je bijvoorbeeld eerst details in/aan de romp toevoegen en bouwen dat later samen. Ik pak altijd eerst de rompdelen en zorg dat deze passen. Dan terug en details aanbrengen, waarbij je regelmatig weer de tegenover liggende rompdelen past, controleert.

Groeten. Jan

nou… daar sluit ik me graag bij aan. Hopelijk weet ik me staande te houden tussen al het strijdgeweld dat af en toe uitgedeeld wordt, maar pappie wil beter worden in figuren. Sterker nog 3000 how to make figures… op youtube bekeken, maar er staat nog ‘0’ op het rekest. Voor het moment 3 figuren op de radar, 1 in willys jeep en 2 in sas jeep. Dus de old schools tamiya’s zijn inpandig en reeds in productie. Schat ik? Maarrrrrr het gegeven voorbeeld ligt een link naar iets dat reeds vaag in de gedachten speelt. Denkend aan, klein boomstammetje door cirkelzaag halen => basis van +/- 10 cm en daar iets knaps op knutselen. ((( CONCEPT! ))) bij deze dus in de cirkel 😉1000012164.webp

Ik zie de instructies van modellen ondertussen vooral als een handleiding voor waar de onderdelen moeten, en niet in welke volgorde ze het beste gemonteerd kunnen worden. Uitzondering is wanneer de fabrikant duidelijk aangeeft dat je een bepaalde volgorde moet volgen om alles goed in elkaar te krijgen, en zelfs dan blijkt het soms beter anders te gaan.

eerst details in/aan de romp toevoegen en bouwen dat later samen
Ja, precies, die ervaring had ik ook. Waarom zouden ze dat zo doen? Van de andere kant, ik ben ook wel eens “te snel” en dan zie maar hoe je die deur erin krijgt terwijl je het dak er al op gelijmd had, omdat dat gemakkelijker te airbrushen was? 😵‍💫😜

Laatst bewerkt:
Door de aanschaf van een gebouwde dodge ambulance van Peter van Iren is dit project uit de 1985-1990 periode ineens weer in de rails. Beide ambulances hebben 121 inch wielbasis. Dus heb ik het chassi gerepareerd, een WC51 neusje in grote lijnen schoon gemaakt en het bakje dat op basis van de standaard bak ontstaan is er op gepast. Dak erop details toevoegen en de lelijkste Dodge van het Amerikaanse leger kan aan het rijtje Dodge's toegevoegd worden.

IMG_20250301_080919.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Aha. Ik vroeg me al af wat je met die kapotte Dodge wilde gaan doen. Dit, dus 🙂

Met m’n Archer vordert het ook al:

IMG_2394.webp

Nou ja, dat wil zeggen …

IMG_2395.webp

… al deze delen zitten nog niet aan elkaar 🙂 Ik ga de hele bovenbouw (alles van de spatborden omhoog) wel in elkaar zetten, maar los laten van de onderkant totdat het model geschilderd is. Anders kun je heel slecht bij het interieur, en ik heb geen zin om dat apart te schilderen omdat het dezelfde kleur moet hebben als de buitenkant.

Ik ben ook aan de bemanning begonnen:

IMG_2396.webp

De lader zit bij het model, de schutter wordt verbouwd uit onderdelen van Bronco, omdat volgens Tamiya de schutter achter z’n stoel zou staan … Dat lijkt me sterk, degene die daar hoort te staan is de commandant. Alleen is er zo weinig ruimte naast dat kanon dat dit best ingewikkeld gaat worden. En dan moet er ook nog een bestuurder in op min of meer dezelfde manier.

Wat een gefrot allemaal om iedereen erin te krijgen
Wat natuurlijk niet helpt zijn de pixie suits die de bemanning draagt 🙂 Die van Bronco is wel duidelijk dikker dan op de figuurtjes van Tamiya — die laatsten geven de indruk dat men bij Tamiya denkt dat die pakken gewone overalls zijn, maar ze zijn echt van dikke, stugge stof (ongeveer zoals een dikke spijkerbroek) met een voering van wat dunnere stof erin.

naar achteren te laten wijzen omdat er anders geen plek is voor de bestuurder.
Ik geloof dat hij vooral naar achteren wijst omdat het voertuig dan compacter was en beter over het spoor te vervoeren.

Kan alleen maar engels zijn… 😍
Inderdaad 🙂

Zooo, lekker bouwdagje achter de rug 😀 gestart met mogelijke boomstamondergrond, maar te klein om willy's op te zetten. (Grootste wat door de afkortzaag kon). Maar wel een leuke basis voor iets van zo'n figurengroepje waar deze draad mee werd geopend. Stappen gemaakt met willy's en echt nieuwe dingen geprobeerd mbt highlighten, preshaden en chippen. Al met al beetje gevoel bij gekregen. Ook leuk dio idee bovengeborreld. Ik wil een landje maken en daar zo'n wegwijzerpaal opzetten. Daarbij bepalen hoe ik dio straks neerzet en dan de wijzers met afstand in de richting van de genoemde plaats met km's op het bord vermelden. Alles in onderstaande foto verzameld. Benieuwd of iemand in de groep nog vorderingen heeft gemaakt of waar aan gedacht wordt. Gr.Richard1000012238.webp

Laatst bewerkt:
De lader zit bij het model, de schutter wordt verbouwd uit onderdelen van Bronco, omdat volgens Tamiya de schutter achter z’n stoel zou staan … Dat lijkt me sterk, degene die daar hoort te staan is de commandant.
Nou ben ik een leek op Engels gebied, maar als de schutter op die stoel zit kan hij toch nooit door de richtkijker kijken, of heb ik dat mis?

Nou ben ik een leek op Engels gebied, maar als de schutter op die stoel zit kan hij toch nooit door de richtkijker kijken, of heb ik dat mis?
Hij kan keurig door de kijker zien, maar de foto geeft een vertekend beeld. Het kanon leunt hier helemaal naar voren omdat het niet in balans is, waardoor de kijker hoger lijkt te zitten dan hij eigenlijk doet. Met z’n hoofd opzij naar rechts komt het oog van de schutter netjes achter de kijker uit (z’n hoofd zit er ondertussen namelijk op). Wat de armen betreft waar Timo naar verwijst, ik ga hem een rechterarm geven maar niet vastgeplakt aan de zijkant van z’n romp 🙂 Ik zie de pose voor me als de schutter die met z’n schouder stevig tegen het schild zit waardoor z’n arm tussen dat schild en z’n romp geklemd zit.

Klein slaggie verder met m'n Willy. Lerend begint alles al een beetje samen te vallen😀😀😀 kom er niet helemaal uit hoe het geweer met foedraal hoort te zitten. Maar da's niet zo'n groot probleem. Vind vast wel een mooi plekkie. Schep en bijl moet ik nog pigment geven. Dan alles aflakken. Was geven en een mooi landje bakken ennnn dan los op mijn eerste figuur. Zin an! 😀1000012295.webp

In een jaar en drie maanden, dat vind ik niet slecht 🙂

Ik vind de kleur ok. Zou echter mbv wash ook wat in de kieren brengen hoger op het voertuig. Het stoft natuurlijk, als het tenminste geen modder is en daar ging ik van uit, en komt dan in dunnere mate overal neer.

Terug
Bovenaan