Allerhande

Is dat niet een beetje een limited run merk Jan? Met van dat overdikke plastic? Ik ken ze denk ik van kleinschalige obscure vliegmachines? Eigenaardig ding, maar bijzonder model!

Is dat niet een beetje een limited run merk Jan? Met van dat overdikke plastic? Ik ken ze denk ik van kleinschalige obscure vliegmachines? Eigenaardig ding, maar bijzonder model!
Zoals de Fokker G-1A in 1/72 en 1/48 bv, mooie modellen.
Maar veel aparte modellen:

Dat imago hebben ze wel een beetje, maar het zijn erg fijn te bouwen modellen, tenminste degene die ik tot nog toe gebouwd heb.
Dikte van het plastic valt reuze mee, het laat zich goed bewerken en er zit vaak photo etch bij voor de fijne details.
Ze hebben ook veel obscure onderwerpen, die je niet snel tegen komt bij de grotere merken, dus als je zoiets bouwen wil kom je al snel bij mikromir uit.
Ik ben wel een beetje een fan van hun kits.

EIndelijk ook wat meer met wit plastic bezig.. en ja het is een vliegdinges dus toon ik alleen de wielen, wil geen "ruzie" 😂

20250122_215519.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, dat zie je niet aankomen. Ik weet niet hoe men toen bandenmaten omschreef, maar zou 9 en een kwart x 16 de breedtemaat en de velgmaat zijn?

De Churchill is af:

IMG_2153.webpIMG_2155.webp

Ook heb ik de afgelopen paar dagen — maar twee jaar nadat ik hem gekocht heb — een straathoek van DioDump geschilderd:

IMG_2164.webp

Dus gelijk maar gecombineerd:

IMG_2167.webp

D.w.z. voor de foto 🙂 De tank staat los, de straat is bedoeld als ondergrond voor fotografie, beurzen (voor zover ik daar naartoe ga) en dergelijke.

het stoeprandje!
Ik moet meteen denken aan het verhaal dat Maarten Weers me onlangs in Den Bosch vertelde. We liepen in de straat waar in '44 een Churchill AVRE met SBG brug alle overhangende elektriciteit kabels lostrok en voor aan de brug had hangen. De op dat moment hangende Kerstversiering maakte het plaatje voor mij compleet.

Niet het stoeprandje kapot rijden. Anders krijgen we gedoe met de schadecommissaris.
fb_img_1681303204442-jpg.25204

(met dank aan Reinze Bierma 🙂 )

Tracks erop gepast, 79 schoenen, zoals in het origineel. (Af en toe valt er een pinnetje uit…)
De deepwading uitlaat gescratcht op het achterdek, Panzerart model was te breed en kwam over de tankdoppen te liggen.
Ook nog wat green stuff asbestos aangebracht. Antenne van Aber erop gezet.
Het enige wat me niet zint zijn de witte gaten van de hatches, hoe los ik dat simpel en efficiënt op?

IMG_6807.webp

IMG_6808.webp

Laatst bewerkt:
Binnenkant mat zwart spuiten en/of een bemanning in de luiken zetten?

Dat wilde ik ook voorstellen 🙂

Rechts ontbreekt er trouwens een tankdop. Ik vraag me ook af of de afdichting over de luchtinlaat er nog op gezeten zou hebben, maar ik kan dat niet goed halen uit de foto’s van de echte tank omdat natuurlijk de Type 94 er bovenop staat. Die aan de achterkant lieten ze er vaak op, maar die op de inlaat beperkt de luchttoevoer. En als ik toch over details zeur: de hijsogen op het achterdek heb je haaks op dat achterdek gelijmd, maar ze horen verticaal te staan 🙂 O, en bij M4A2’s van Fisher (zoals deze) zaten de hijsogen bijna altijd op een rechthoekige „grondplaat”:

m4a2fisher40.webpm4a2fisher41.webp
(bron)

Verder valt me nu net in een foto op dat Killer een beschermbeugel over de periscoop voor de lader had, maar zo te zien niet op de bestuurdersluiken (hoewel dat slecht te zien is, dus misschien dat er toch eentje zat). Je bestuurdersluik ligt ook te plat: Killer had vermoedelijk openhouders voor de bestuurdersluiken en/of een beschermplaat voor de scharnieren (die alleen bij Fisher geïnstalleerd werd), waardoor ze niet helemaal plat kwamen maar een beetje schuin bleven staan wanneer ze open waren:

M4A2_Fisher_2.webp
(bron)

Die beschermplaat is hier omcirkeld, de openhouders zijn de klauw op het luik, naast de opening voor de periscoop, en die net voor de beschermplaat. Aan de binnenkant van het luik zat een knop waarmee de klauw op het luik losgetrokken werd uit die op de romp.

Laatst bewerkt:
Van welk merk zijn trouwens de rupsbanden die je gebruikt hebt?

De antennevoet past netjes op de Nahverteidigingswaffe, zo te zien. Ik denk dat ik dat bij die van mij dus ook zo ga doen.

Tini, gaaf project.

Kijk alleen nog even naar die hijsogen op het achterdek; ik denk dat je Jakko's opmerking niet helemaal goed hebt geïnterpreteerd. De hijsogen horen in de lengte van de tank zoals je ze eerst had, maar dan niet haaks op de staalplaat waar ze opgelast zitten....maar iets gekanteld, zodat ze verticaal tov het grondvlak staan.

sher806 copy.webp

sher811.webp

bron: sherman3D

En nu we het toch (weer) over hijsogen hebben: die op de toren zitten te hoog en te ver naar voren 🙂 Als je kijkt naar de foto’s van Alex hierboven, dan kun je zien dat ze boven de ronding in de onderkant zitten, en net boven de gietnaad die op het onderste onderdeel van Dragon zit (niet net boven de naad tussen de onderdelen zelf!). Zeg maar waar ik hier de twee rode puntjes neergezet heb:

IMG_6821.webp

Ja de zaterdag zijn altijd al zo kort door andere zaken en/of boodschappen etc.
Behalve vanmiddag de hornbach. Dacht even snel wat te halen daar voor de tuin maar stond al een file om uberhaupt de parkeerplaats op te komen.... 🤣

Maar komende maand nog eens een poging wagen voor historama.

Terug
Bovenaan