Allerhande

Niet omdat het moet maar omdat het kan.
Een "bed" als basis voor de grote berg lading achterin de LRDG Ford. Gewoon een beetje oefenen met Evergreen. En wat extra details op de "sandchannels" aangebracht. 20250108_115623.webp20250108_115632.webp20250108_115645.webp

17363340832092855422538805125189.webp

Nu ik zit te wachten op onderdelen en verven even geen optie is, maar weer wat nieuws gaan bouwen.
Ja, ik ken het gevaar dat je dan straks 6 half afgebouwde projecten hebt liggen (valkuil), maar ik had wel zin om weer wat te doen.
Een vroege Sdkfz 7/1, in Noord-Afrika, maar Rome kan ook nog. Blote mannen met Pith-helmen

IMG_5952.webp

IMG_5821.webp

IMG_6673.webp

Nog nooit een 7.1 gebouwd, dus het wordt een Jungfernflug

IMG_6741.webp

In de vroege jaren 80 was ik nog vloeibaar jan, en hoewel de kit zn leeftijd echt wel laat zien is t best leuk om te bouwen. Geen gedoe met ets spul, resin, 3d print of weet ik veel wat. Nee, vanavond effe een sopje, morgen primer, en wie weet zondag verf, dan is ie maar weer klaar

Multitasking... Airbrush maakt overuren.

Het interieur van de 261 is a la Zaloga, dus crea dea en meer om de loze ruimte te vullen met wat interessants, dan dat het 100% klopt....maar je ziet er uiteindelijk dan ook nagenoeg niets van.
1000063140.webp
1000063141.webp
1000063142.webp

Mijn Zweedse bijdrage aan de UN operaties in Congo is af, op een ondergrondje, antenne's en wat verf bijwerken (lijm plekken wegwerken) na..

20250110_130729.webp20250110_130710.webp20250110_131048.webp20250110_131140.webp20250110_140703.webp20250110_140046.webp20250110_135857.webp20250110_141541.webp20250110_141453.webp08.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf, en ook mooi om te zien dat je figuur skills verbeteren kwa ogen, en ik vindt het leuk dat het een kleurrijk geheel is, dat zien we als militair bouwers niet zo vaak

Dank je wel Timo, dit zijn inderdaad onderwerpen die iets minder vaak langs komen als WW2, ook al zijn het dezelde voertuigen, en blij toe dat je vind dat mn figures iets minder op Marty Feldman beginnen te lijken 😄

IMG_1997.webp

De rupsbanden en bepakking zijn nu grotendeels geschilderd, de markeringen zitten erop (maar de ster op het torendak heeft nog wat werk nodig) en het figuurtje voor de commandant is bijna af. Volgende stap wordt waarschijnlijk de modder, maar welke kleur heeft de grond waarover deze tanks opereerden in het noordoosten van Noord-Brabant?

Mooi Jakko,

Je zou voor variatie de Churchill tracks meer bruingrijs kunnen maken. Het mangaanstaal roest minder dan gewoon staal.

Groeten, Jan

Dat zat ik me een inderdaad beetje af te vragen. Rupsbanden van mangaanstaal op museumvoertuigen zijn meestal diepbruin, daarom heb ik ze hier ook zo gedaan, maar ik weet niet goed hoe ze eruitzien wanneer ze kortere tijd niet gebruikt zijn. De rupsbanden die om de wielen komen worden heel anders van kleur, en misschien dat ik er beter aan zou doen om deze ook veel meer grijs-met-bruin te maken dan bruin.

Ik ben over het roodbruin gegaan met middelgrijs, maar net niet overal zodat er in de diepste delen nog bruin te zien is, en dan een laagje onverdunde Soft Tone om het grijs bruiner te maken en een licht roesteffect te geven:

IMG_1998.webp

De M39 heeft al wat schilderdetails, en zijn decals, maar die zijn zeer matig. De 3-hoeken zijn te klein, de nummers zijn op transparante film. En oranje is een slecht dekkende kleur, die nu dus met een penseeltje in 2 lagen al niet meer vlak is. (De foto is iets uitgebleekt, maar het kleurverschil tussen de driehoek en deaanzet van de 2209 markering is goed zichtbaar.). IMG_20250111_153959.webp

Daarnaast lopen nog een paar re-furbish klusjes:
IMG_20250111_154200.webp
(track moet nog vastgezet, veel kleine verfdetails van reparaties (koplamp en spatbordranden o.a.) decal details. Daarna het woestijnstof blenden.

De Churchill is nu vuil:

IMG_2005.webp

Dit door een algehele wash met Tamiya Flat Earth, maar hierdoor is wel een deel van het schaduweffect van de eerdere wash verloren gegaan, dus ik denk dat ik die opnieuw moet doen. Eerst eens even testen voordat het misgaat.

De gesmolten stukken plekken met modder zijn geschilderd met een donker bruingroen dat ik uit de losse pols gemengd heb, met daarna een donkere wash eroverheen. Het moet nog een beetje lichter worden met drybrushen, want nu is het vooral een donkere massa.

Ook heb ik de delen waar blank metaal zit (de loopvlakken van de loopwielen en de tanden van de spanwielen) geschilderd met Humbrol Polished Steel. Jammer genoeg is dat potje sterk aan het vergaan, zodat ik nodig op zoek moet naar een nieuw. Weet iemand of ze dat überhaupt nog maken?

Prachtig zeg, ik denk dat je keuze moet maken of je wilt dat hij net Tunesië of een ander invasie-strand overgestoken is, waardoor je een meer egaal lichtere stofkleur hebt of een meer geleidelijk opgebouwde laag, waarbij de oudere laag de neiging heeft donkerder te verkleuren en in de hoeken te spoelen. Groetjes

ik denk dat je keuze moet maken of je wilt dat hij net Tunesië of een ander invasie-strand overgestoken is
Dit moet een tank voorstellen die het invasiestrand van Noord-Brabant en het noorden van Limburg over aan het steken is richting Duitsland 😉

waardoor je een meer egaal lichtere stofkleur hebt of een meer geleidelijk opgebouwde laag
De bedoeling achter de bruine wash is gewoon algemeen vuil dat al heel snel op tanks ophoopt. Ik denk dat hij daarvoor goed werkt, alleen had ik dat beter kunnen doen vóórdat ik de schaduwen aanbracht …

[Humbrol Polished Steel] gewoon nog te verkrijgen
Bedankt, ik had nog niet gezocht, maar ik zal het in gedachten (moeten zien te) houden de volgende keer als ik ergens iets bestel.

Weer een stapje verder met Mijn Mark 2. Het volgelopen krater is een experiment met spul van Noch welke ik had staan. Geloof dat er nu 20 laagjes op aangebracht zijn. Volgende keer pak ik dat anders aan, enfin... Ik zou nog ergens resin WO1 figuren moeten hebben liggen, maar momenteel liggen die dusdanig goed opgeborgen, dat ze niet terug te vinden zijn. Komt tzt wel weer, eerst dio maar eens afwerken.
1000063501.webp

De Churchill is nu vuil:

Bekijk bijlage 45117

Dit door een algehele wash met Tamiya Flat Earth, maar hierdoor is wel een deel van het schaduweffect van de eerdere wash verloren gegaan, dus ik denk dat ik die opnieuw moet doen. Eerst eens even testen voordat het misgaat.

De gesmolten stukken plekken met modder zijn geschilderd met een donker bruingroen dat ik uit de losse pols gemengd heb, met daarna een donkere wash eroverheen. Het moet nog een beetje lichter worden met drybrushen, want nu is het vooral een donkere massa.

Ook heb ik de delen waar blank metaal zit (de loopvlakken van de loopwielen en de tanden van de spanwielen) geschilderd met Humbrol Polished Steel. Jammer genoeg is dat potje sterk aan het vergaan, zodat ik nodig op zoek moet naar een nieuw. Weet iemand of ze dat überhaupt nog maken?
Hi, dan is het inderdaad veel te veel stoffig, Normandië prima, maar probeer even wat met een donkere filter

Soms moet iets maar even af zijn omwille van het af-zijn. 🙄

Onderstaande FlaK 36 van Dragon heb ik hééél lang geleden gebouwd en de kleuren gegeven voor inzet in Normandië. Het idee was toen om een scene te maken in de lijn van wat Eric de Vetter onlangs heeft laten zien: Af! - 88 mm FLAK 18 . Die kwaliteit haal ik ook nu nog niet en een jaar of twintig geleden liep ik er dus helemáál in vast.
Na jaren in de Kast-Zonder-Ramen💀 gestaan te hebben is de FlaK overgeplaatst naar Lybië. Verdween na enige tijd echter ook weer in die kast omdat ik wéér de bedachte scene niet kon realiseren.
Kortgeleden weer tevoorschijn gehaald en veranderd in de setting die Dragon vanuit de doos al aanbod. Het kanon ben ik tevreden over, de figuren waren een flink eind op weg en de opzet van de ondergrond ging hartstikke goed.
Geoefend met de sneeuwproducten van AK en dat zag er prima uit. Ondergrond zelf ermee bewerkt maar toen begon de sneeuw door het plastic gras eronder sterk te verkleuren. Een landschap alsof de olifantenkudde die uit de dierentuin van Flieperdeflapjansk was ontsnapt er doorheen getrokken was terwijl ze allen forse blaasproblemen hadden. 😳.
Geen gezicht!
Aan het redderen geslagen met dezelfde sneeuwproducten en nog wat modderspul van VMS maar het wil wederom niet écht goed lukken.
Ondergrond is dus niet naar mijn zin en de figuren zijn nog niet helemaal af maar het arme ding mag deze keer dan wel in een Kast-Met-Ramen staan, weer dat donkere hok in kon ik niet over mijn hart verkrijgen. 😀
Ooit zal ik een nieuwe ondergrond maken en de figuren ook afschilderen maar voor nu: AF!

20250119_093222.webp
20250119_093305.webp

Ik kan het alleen maar met Timo eens zijn. Misschien kijkend met een anders setje ogen, maar ik zou er blij mee zijn. Vind die grijze kleur met die lichtgrijze camo strepen erdoor erg mooi effect en kleuren combinatie. Ik kom nog een keer naast je zitten om de kunst een keertje af te kijken 😉 Gr.

Laatst bewerkt:
Hi, dan is het inderdaad veel te veel stoffig, Normandië prima, maar probeer even wat met een donkere filter
Ik heb op een stukje geprobeerd om er opnieuw verdunde Soft Tone overheen te doen, maar daarmee verdween het vuileffect volledig. Hoe dan ook is dit niet bedoeld als stof maar als algemeen vuil, grond, modder e.d. en ik vind het daarvoor goed werken — alleen wil ik dat er ook de schaduwen in zitten die ik op de rest van het model aangebracht had, en dat wil dus nog niet lukken.

Bij deze dus 😊....

Voorgeschiedenis: met vier man besloten om de "Das Werk Panther G late" als een soort van groepsbouw aan te schaffen. De Panther van Elco is hier ergens anders op het forum wel te vinden, die van Peter en Pepijn (nog) niet.

Bij het brainstormen over hoe en wat kwam dus ook bij mij "Cuckoo" weer in mijn gedachten. Vol goede moed aan de kit begonnen, om vervolgens te ontdekken dat "Cuckoo" een vroege Panther G is...

Hier en daar dus de nodige aanpassingen gedaan: het lichtgrijze op onderstaande foto's is Dragon uit de scrapbox, het donkergrijze is Pimp my Miniatures, PE is allerlei scrap. Zimmerit is Tamiya, wat niet helemaal past, maar voldoende om als basis te dienen en een stukje goedkoper dan Atak zimm. Tracks zullen DS tracks van Dragon worden.

Foto's:

20250120_205721.webp20250120_205633.webp20250120_205533.webp20250120_205014.webp

Tot zover 🙂.

Groeten, Richard.

Cuckoo had verder geen Zimmerit op de opbergkisten achterop, en de linkerkist had verticale ribbels in plaats van kruisvormige 🙂 Er zat ook een antenne op het torendak, maar hoe precies, daar ben ik nog niet uit. Het lijkt erop dat hij zat waar de Nahverteidigungswaffe gemonteerd was.

Ik ben benieuwd hoe die zimmerit er na het spuiten uit gaat zien. Van wat ik er nu zo van zie ben ik niet onder de indruk. Wat vlak en gelijkmatig met wel erg rechte en scherpe randen rond bijvoorbeeld de uitlaten.
Ik gebruik er zelf altijd putty voor, dat benaderd de originele werkwijze ook het meest.
Verder wel weer een mooi strak gebouwd model.
Het filmpje wat ik heb van een rijdende Cuckoo in een sneeuwcamouflage van dikke witte banen witkalk kan ik helaas niet op het forum plaatsen omdat de extensie niet geaccepteerd wordt.
Mocht je na de uitleg van Jakko toch andere kisten achterop willen monteren kan ik je daar wel aan helpen.

Ik ben benieuwd hoe die zimmerit er na het spuiten uit gaat zien.
Het lijkt inderdaad nogal vlak zo maar ik heb een PzKpfw IV Ausf. H van Italeri met de Zimmeritstickers van Tamiya beplakt en ook na het aanbrengen van grondverf en de driekleurige camo ziet het er prima uit. Met wat verweren om accenten te leggen wordt het effect nog versterkt.
Niet zo goed als bij Atac bijvoorbeeld maar het kan er zeker mee door al is het ook naar mijn smaak wel iets te gelijkmatig.

Terug
Bovenaan