Allerhande

Wat gezellige uurtjes met de nieuwe luchtinstallatie doorgebracht.
Ik gebruik graag de zwarte Mr. Finishing Surfacer 1500 met Mr. Color Leveling Thinner 400.
Ik ben dan ook triggerhappy over het geheel, ook de Mr.Paint oxide red zo uit het flesje kunnen spuiten met de 0.4 Iwata Trn1 op de Sd.Kfz 7.1
Ik weet nog niet waar het heengaat met de Sd.Kfz 7.1, wat (voor mij) nieuwe dingen proberen, iets met chipping wellicht.
In ieder geval een gele (DAK of Italië) uitvoering.

De Sherman krijgt AK Real Color Olive Drab Faded, of iets lichter.
De Tankette moet ik nog induiken qua kleur, ik heb een van de bekende foto’s door AI laten inkleuren.
Er is daarop niet echt een camouflagepatroon te herkennen… Fine Molds geeft meer kleurenschema’s dan de doos groot is,
ik denk dat het de Japanse bruine kleur wordt (beetje khaki), zoals de Shi-Ke is die ik gebouwd heb.

IMG_6826.webp

IMG_6738.webp

IMG_6827.webp

@Tini Hendriks wellicht geeft deze link inspiratie voor de kleur van het tankje?

Wordt een mooi model.
Veel bouw en schilderplezier,
Willem

Mooi hoor.
Ik heb een zwak voor pacific shermans en Japanse tankettes!

Er is daarop niet echt een camouflagepatroon te herkennen…
Ik heb er een goeie foto van (met veel grijswaarden) en ik zie camouflagevlekken!

Wat ideetjes qua originele kleuren! (foto's niet ingekleurd of bewerkt )

guam.webp
4885987372_33efc9daf2_b[1].webp
4885424015_d665a5219a_b[1].webp
0_13ad3_6256bae3_orig.webp
0_576ae_b73ba9be_orig.webp
!Original colour.webp

Maar maak het jezelf niet moeilijk zo'n lichtbruine kaki is ook goed volgens dit Japanse Armor_School_History_Museum.

IJA_TK_Tankette_Display_at_Armor_School_History_Museum_20130302a.webp

of groene tint uit een USA museum

horo_2.webp

En In Soesterberg staat deze Te-Ke uit Indonesië (originele kleuren)!

TeKe_NMM_(zijaanzicht) (2).webp

Die eerste foto is echt geweldig. Ik moet zeggen dat Fine Molds een stuk of 4 schema’s heeft aangegeven (in duidelijk Japans),
waaronder ook jouw voorbeelden. Ik zal er eens goed voor gaan zitten. Fine Molds gaf de volgende kleuren op als de basiskleuren
IMG_6828.webp

Ow, ik vergat deze nog. Ook klaar. Steyr van tamiya met einheitsfahrerhaus van italeri en de bak is een aantal planken uit een Blitz bakEn mijn moeder zei het al: Alle gekken schrijven op muren en glazen. Als ik ergens zo'n bakkie in opslag tegen zou komen zou ik de ramen meteen schoonkrabben om meer van het interieur te zien.

IMG_20250130_071228.webp

Mooi hoe je bijvoorbeeld het vuil 'achter' het reservewiel hebt aangebracht.

Overigens zit er nog een klein stukje gietnaad aan de steel/handgreep van de schop. Uit ervaring weet ik dat je die slecht wegkrijgt.

Succes met dit model. Wat betreft verwering vind ik het model ook mooi, omdat er aan alle kanten delen zitten die vuil over zich heen krijgen of waar je gebruikerssporen op kunt aanbrengen. En dat lukt je goed!

Succes, Jan

Mooie lasnaden !
Wellicht herhaling van vraag en vragen naar de bekende weg: hoe heb je deze gemaakt?

Ha Alex,

Mooi begin met zeer mooie subtiele lasnaden, erg goed gedaan.
Wat is het verschil tussen de ammo-carrier en de recce versie?

Groeten
Leon
Thanks Leon.
Het verschil...in feite niets. De Ammunition Carriers zijn voormalige Recce's. Toen de Britse en Canadese eenheden nieuwe M5A1 Stuarts geleverd kregen, bleven de M3A3 Recce's over.....en werden ze ingezet voor andere doeleinden zoals gewonden transport en munitie transport voertuig.

Walter; Thanks. De lasnaden zijn uitgerekt sprue, geweekt in de lijm en dan op het model aangebracht en bewerkt met mesje en tandarts haakje. Ik heb het eens op het forum met foto's laten zien.....moet alleen even zoeken in welk draadje dat ook weer was!
Ik gebruik bij voorkeur een contrasterende kleur sprue zodat ik goed kan zien wat ik doe.

Mooie lasnaden !
Wellicht herhaling van vraag en vragen naar de bekende weg: hoe heb je deze gemaakt?
Gevonden! Hier is mijn aanpak.

Wat ik toen niet schreef is dat hoe dunner je uitgerekte sprue, hoe korter hij in de lijm moet!

1000026318.webp1000026319.webp

Pionierpanzer "Rammtiger" in wording. Op basis van een tiger P "vorne", waarvan het prototype is voorzien een luik over het torengat met een schuifluik waar je trouwens never nooit niks meer van gaat zien. Ik denk dat ik het grijs nog meer licht ga geven, mag best een beetje overdreven.

T was eigenlijk geen pionierpanzer, maar dat leek me wel het meest logisch, verder komt er hierna een laagje metaalgrijs op de opbouw, dan haarlak, dan primer rood om schade toe te brengen, dan weer haarlak en dan denk ik een hard soft edge 3 kleuren cammo, allicht moskau Sommer 1945 oder etwas....

Grappig, werkt hij nu in het marine museum?
Ik ben er een paar jaar geleden met mijn zoon geweest, toen we op vakantie waren op Texel. Geweldig mooi museum, echt de moeite waard.
De vrijwilligers in de Tonijn wisten mooie verhalen te vertellen, dat geeft het toch wat extra 👍🏻

Jazeker, hij werkt inderdaad in het marinemuseum, ik ben er al een tijdje niet geweest, en er zit een grote verbouwing aan te komen maar als de jongste net wat ouder is gaan we heen, daarna naar het reddingbootmuseum, leuk!

1/350 HrMs Tonijn van naval models.
Wat vind je van Naval Models Jan?
Ik heb hier nog het luchtverdedigingsfregat 'De Tromp' en een Kortenaer klasse fregat liggen en ben wel benieuwd of die een beetje te bouwen zijn.
Ook nog de Karel Doorman trouwens die volgens mij ook van Naval Models is.

@Remco Hollebrandse
Dit is van origine een kit van artitec, maar de mal heeft best wat te lijden gehad. Het is zeker geen slechte kit, maar het heeft aandacht nodig.
Ik heb wat delen zelf gemaakt, oa de aandrijfassen en de masten op de toren, omdat ze te simpel weergegeven zijn in de kit.
Ik heb nog een O-22 liggen, die ziet er wat ruwer uit, dus ik hoop dat die een beetje te bouwen is.
De Karel Doorman staat ook op mijn verlanglijstje, die hoop ik nog een keer voor een redelijke prijs te vinden.

@Timo de Porto
Gaan ze het nog groter maken? Ik vond 1 dag al behoorlijk krap aan om alles te zien. Ik vind het een geweldig museum, er is zoveel te zien, en zoveel verhalen over alles wat er te zien is, en alles is te beklimmen en van alle kanten te bekijken, heerlijk.
De Tonijn in het museum is de reden dat ik het model gekocht heb, normaal bouw ik eigenlijk altijd 2e wereldoorlog onderwerpen.

Laatst bewerkt:
Juist, met dat kleine beetje modder / stof gaat het voertuig qua kleur naar het landschap toe komen.
Leuk model, mooie setting.

Terug
Bovenaan