Af! YA-328 met M55 vierlingmitrailleur

Dit model is af!
Ik had al geschreven dat het een beetje uit de hand loopt met dit model.
Het los maken van de .50 schakels van het geprinte ondergrondje is een fijn gepriegel.

1E557942-C7B6-4668-97A1-4F1C0255B9D6.jpeg

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je al klaar bent, en wellicht ken het het al maar er is een youtube filmpje waarop iemand een M16 laat zien, en daarop ook zeer goede beelden van de 4 x .50 in de bak.

Dank, ik vond al wel dit filmpje van een gast met de enige werkende M45 en dan dit soort beelden 🙂
Geschatte maktwaarde (werkend) $ 51.000,-
Ik hoorde hem net vertellen dat het aggregaat enkel voor de accu was, en het geschut geheel elektrisch werd bewogen!
'kwistutnie

Schermafbeelding 2021-10-28 220613.jpg Schermafbeelding 2021-10-28 220509.jpg

Laatst bewerkt:
Het einde is in zicht
De lier nog, en het dry-brushen, en de hulzen en schakels op de grond, de schietinstructeur en de Ben-Hur aanhanger,
Maar dan is ie ook af.
(op de foto's valt de glans van de banden trouwens nog best mee)
IMG_1630.jpg

IMG_1631.jpg

Laatst bewerkt:
Mijn god, ik dacht dat ik wat leuks had gemaakt, maar jou werk slaat alles, chapeau, chapeau en nogmaals chapeau!!!!!!
geweldig mooi gemaakt.
de dag ziet er ook mooi uit.
mag ik vragen waar je de schutter hebt gehaald, of gemaakt? zo ongelofelijk mooi!

Bloos bloos
En dan is ie nog niet eens echt af.
Ik ben heel benieuwd naar het effect van 75 hulzen & schakels op de bodem.

ik meen het figuurtje dat bij de M55 zat, maar dan met een hoofdje uit de rommeldoos
en zelf een soundbarrier in elkaar geprutst

niet blozen, je hebt mijn lof dubbel en dwars verdiend, vind ik.
ik moet zeggen dat de munitiekisten, het geheel wel af maken, ik ga eens zoeken of ik er ook een paar kan vinden, heb je tips?

Mooie Arne! Bijzondere uitvoering zo. Heb je inmiddels de juiste info kunnen vinden m.b.t. de lier? In welke kleur is het model gespoten? Is dit RAL6014?

Tips? Nog niet alles zit er op, of is al binnen, maar dit is mijn bestellijst:
1645554598828.png
Ik heb de prijzen verzendkosten maar even weggelaten. Toen ik het had opgeteld schrok ik zelf.

Ik heb Tamiya's XF-62 gebruikt als basis kleur groen. De lier schuif ik maar voor me uit. Uiteindelijk klein kunstje maar om een of andere reden ...

Het moet dus een schietoefening gaan verbeelden zoals hier onder.
De Kompaniechef wordt de schietinstructeur met zijn bordje, de vloer ligt straks bezaaid met hulzen en schakels.
Nu ik de achterklep open heb staan (best voor de hand liggend) kan de trailer er niet aan vast.
En zou je de trailer op het schietpunt plaatsen? (nee) Dus wellicht is de trailer een miskoop.
Tenslotte zoek ik nog naar een figuur dat is om te bouwen tot stukcommandant: staand achter op de M55.
7F2E164F-09EC-441D-8B29-304DFAFCC77D.jpeg

Mooi model, complimenten. Die foto is gemaakt op Julianadorp tijdens een (van de laatste 40L70 eenheden in oude uitvoering/samenstelling) herhalingsoefening ergens tweede helft jaren tachtig?
Die blauwe oorkleppen kregen wij pas in die tijd. Daarvoor waren het de pluggen uit het rode doosje....en altijd binnen/buitenhelm....
Nog twee detailopmerkingen over je 328 model: (1) je hebt op het model rode zijreflectoren...... kenmerkend voor de laatste oude Daf's binnen de KL was de in die periode wisseling van de zijreflectoren op de laadbak van rood naar oranje. (2) op je model heb je de bandenspanning rondom aangebracht boven de wielen. Het voorschrift zei : alleen aanbrengen op bestuurderskant (links dus). Dat zie je dan ook op de foto boven. Bovendien specifiek Daf ya 328 1x aangegeven midden boven tandemstel , 1x boven steunwiel, 1x BOVEN voorwiel op scherm. Zoals jij het op het bumper hebt staan bij de opstap zag je idd wel vaker maar de MIO (Materieel Inspectie Orgaan)begon dan direct te sputteren.

Yo Ron....
waar was je al die tijd?
Een deskundige!

Nu je het zegt: inderdaad oranje reflectoren, ga ik aanpassen 🥚 (=eitje)
De blauwe gehoorbeschermers ken ik ook van de schietbaan, eind tachtiger jaren.
Ze geven meer swung aan het model dan het nabouwen van oordopjes trouwens.
En ik heb een camo BiBu-Butsmuts klaar liggen om ook in de bak te plaatsen. (want wél in GvT-1 naar de schietbaan natuurlijk)
maar die moet eerst écht goed mat willen worden.

"Eind jaren tachtig" verhoudt zich dan weer niet tot de oranje leeuw op de motorkap. Da's meer 1950. Maar één dichterlijke vrijheid veroorloof ik mijzelf.

En over de bandespanning ... Ik heb deze foto uit de film van 15LtLua gebruikt, maar toen ook weer niet helemaal goed opgelet merk ik nu 🤐
Dus die heb ik inmiddels aangepast bij de onderstaande foto.

Schermafbeelding 2022-02-22 235238.jpg

Zie nu wel dat ik nog 2 x 2 oogjes aan de bak moet lijmen trouwens

Laatst bewerkt:
Mooi Arne! De pose is heel overtuigend. Als een echte opzichter.

Heb je nog details foto's van de lier nodig? Ik ben a.s. zondag in Overloon. Als het mogelijk is wil ik anders wel even kijken of ik wat kan fotograveren van de GMC die daar staat met de vierling.

Mooi Arne! De pose is heel overtuigend. Als een echte opzichter.

Heb je nog details foto's van de lier nodig? Ik ben a.s. zondag in Overloon. Als het mogelijk is wil ik anders wel even kijken of ik wat kan fotograveren van de GMC die daar staat met de vierling.
Graag Barry!!

Heb je nog details foto's van de lier nodig?
dat is erg welkom Barry. Ik merk dat ik dit deel zo lang mogelijk uitstel.
Ik krijg namelijk geen goed zicht op het rechter deel en had al besloten om daar een zeil of jas overheen te hangen.
En een paar elementaire maten zo het afmaken Barry 😎

Dank Tini, en ik ben eigenlijk niet van de figuren.
Om het compleet te maken zou er nog een stukscommandant achterop de mitrailleur moeten, en twee laders.
Die laatste willen wel, zij staan gewoon recht op
Maar die stukscommandant ....

Schermafbeelding 2021-12-18 014525.jpg

Zou dit geen oplossing zijn voor je stukscommandant?

groet, Tini

enerzijds boeiend, nooit gebruikt
anderzijds wil ik er gewoon klaar mee zijn 🙂
Dus ik denk dat ik dat niet ga doen.

Misschien is dit de toekomst?
online 3D ontwerpen en laten printen !
1646565402249.png

leuk broekje trouwens,
lekker voor de zomer 😎

Laatst bewerkt:
Misschien is dit de toekomst?
online 3D ontwerpen en laten printen !
Bekijk bijlage 16125

leuk broekje trouwens, voor de zomer
…..wat ons weer bij een discussie brengt van enkele maanden geleden om met 3D scanner (LIDAR) mensen met uniformen aan te scannen en uit te printen ……wie heeft een iphone13 pro?

Vandaag in het Oorlogsmuseum Overloon geweest. De collectie is in vergelijking met +/- 30 jaar geleden erg veranderd en qua voertuigen enorm uitgebreid. De Stug III vond ik erg bijzonder om te zien. De bekende Sherman en Churchill, beide werkelijk ingezet en uitgeschakeld tijdens de slag om Overloon, blijven indrukwekkend om te zien. Zeker met de bijhorende namen van de bemanning.

Maar ik dwaal een beetje af. Waarom deze post? Voor de beloofde foto's. Hopelijk zijn jullie hier wat mee geholpen. De rechterkant was moeilijk bereikbaar maar hopelijk geeft het een wat beter beeld.

Bijlagen

• 20220306_121209.jpg
    20220306_121209.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 12
  • 20220306_121217.jpg
    20220306_121217.jpg
    80 KB · Weergaven: 12
  • 20220306_121226.jpg
    20220306_121226.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 11
  • 20220306_121241.jpg
    20220306_121241.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 11
  • 20220306_121248.jpg
    20220306_121248.jpg
    85 KB · Weergaven: 13
  • 20220306_121401.jpg
    20220306_121401.jpg
    111,1 KB · Weergaven: 12
  • 20220306_121519.jpg
    20220306_121519.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 14
  • 20220306_121525.jpg
    20220306_121525.jpg
    93,8 KB · Weergaven: 13
  • 20220306_121544.jpg
    20220306_121544.jpg
    83,1 KB · Weergaven: 12
  • 20220306_121608.jpg
    20220306_121608.jpg
    95,9 KB · Weergaven: 12
De collectie is de afgelopen jaren juist verminderd. De super Sherman, PRTL, Leopard, ZSU 23/4 e.d. zijn allemaal verkocht aan het buitenland. Op de vraag waarom kreeg ik van een suppoost het antwoord dat Overloon een tweede wereldoorlog museum was en deze daar niks te zoeken hadden. Op de vraag wat die LARC 60 daar deed had de goeie man geen antwoord.

Neemt niet weg dat de fotos van de lier spot on zijn 😉

Als ik de foto’s van de YA328 vergelijk met bovenstaande lierfoto’s heb ik toch het idee dat ze niet hetzelfde zijn…..helaas

dat Overloon een Tweede Wereldoorlog museum is
Vind ik een goed argument. Want waar houd je op anders?
Bovendien is er méér dan genoeg te kiezen uit het uitmuntende materieel dat ik meegekomen uit de fusie met "hoe heet dat ook al weer-museum".

@Barry Ypenburg , dank voor de goede zorgen!
Ik heb ook de indruk dat deze lier iets anders is. Op hoofdlijnen het zelfde, maar bijvoorbeeld lager.
Dat wordt dus een jas of zeiltje over de rechter kant met de tandwielen en de V-OO er klef tegenaan plaatsen.

Vind ik een goed argument. Want waar houd je op anders?
Bovendien is er méér dan genoeg te kiezen uit het uitmuntende materieel dat ik meegekomen uit de fusie met "hoe heet dat ook al weer-museum".
Dan hoort zeker de LARC en de YP408 e.d. er ook niet thuis verkoop die dan ook aan het buitenland🤪

Laatst bewerkt:
Om eerlijk te zijn: ik zou daar bijna een model voor kopen, om die te bouwen 🙂

Om eerlijk te zijn, ik vond/vind dat ie LARC er nooit heeft thuisgehoord.
Dan kan ik de Windsoriaanse DUKW meer waarderen 😎😜

59E581D0-A5C2-40CD-90DB-400F06F6C35F.jpeg

Om eerlijk te zijn, ik vond/vind dat ie LARC er nooit heeft thuisgehoord.
Dan kan ik de Windsoriaanse DUKW meer waarderen 😎😜

Bekijk bijlage 16143
De discussie over grijs of olijfgroen die momenteel in ander draadje over de DUKW wordt gevoerd is bij deze opgelost: kanariegeel!

Dan hoort zeker de LARC en de YP408 e.d. er ook niet thuis verkoop die dan ook aan het buitenland🤪
Die LARC zeker......neemt een hoop ruimte in, terwijl enkele zeldzame WO2 voertuigen jarenlang in een verdomhoekje stonden....of zelfs in opslag.

Toch is er ook veel WO2 spul, ook uit de oude Marshall collectie, verkocht; ik denk ook gewoon dat het museum niet anders kan....er moet ergens geld binnen komen en met die Covid geschiedenis zullen de verkochte kaartjes ook geen vetpot zijn geweest.

Ik zal nog even iets schrijven over de YA328 en de M55, anders worden we weer geknipt in een nieuw draadje:
IK HEB DIT WEEKEND GEEN FLUIT GEDAAN.
zo.

Hoe heet toch dat museum uit de Rotterdamse haven, waarmee ze zijn gaan samenwerken?
Van die gast die zijn rederij heeft verkocht en militair spul ging verzamelen en opknappen?
Die had geld zat en een mega collectie. Daar zijn volgens mij ook al die complete voertuigen (met toolkit enz) vandaan gekomen.
Maar met zoveel spul moet je inderdaad keuzes maken.

Kun je nog wat mooie detailfoto’s delen van je YA328 met M55?

1646670310835.png
Dit wordt de oplossing van mijn probleem: iemand heeft zijn jas er overheen gehangen

Vandaag maar even doorgebeten en eindelijk die vermaledijde lier gemaakt,
aaa IMG_1648.jpg
Het bleef prutsen omdat ik de diverse foto's in mijn hoofd niet tot één vorm kon samenbrengen. Uiteindelijk werd het dit:

aaa IMG_1650.jpg

Ik ben eigenlijk helemaal niet ontevreden. Ziet er overtuigend uit.
Zeker als de VOO er voor komt te staan.

aaa IMG_1651.jpg

Die buitenjas hoeft er dus niet overheen 🙂
Ik heb nog geprobeerd om de drie helpers te maken, maar ik ben er klaar mee. Ze kunnen er altijd nog in, maar nu even niet.
De volgende stap is het (terughoudend) dry-brushen en een beetje weatheren.
Daarna, en daar ben ik erg nieuwsgierig naar, de 75 hulzen en schakels op de vloer. Kijken welk effect dat heeft.

En tja .... Wat zal ik eens doen met die Ben-Hur aanhangwagen?

Laatst bewerkt:
Ziet er erg overtuigend uit 👍👍 ! zeker als je straks die hulzen gaat rondstrooien 👍 zal niemand meer kijken naar de lier.. 🙄

ik dacht dat Walter bij je op bezoek was geweest
ziet er toch keurig uit die lier (en de rest ook trouwens)👍🙂

ik dacht dat Walter bij je op bezoek was geweest
ziet er toch keurig uit die lier (en de rest ook trouwens)👍🙂
Nu ben ik wel bij Arne in de buurt geweest maar ik voelde zo’n aura van creativiteit richting zijn huis dat ik besloot niet verder te gaan om het kunstzinnige proces niet te verstoren.
Mooi geworden !!!

Het moet maar klaar zijn. Door naar de schaarbrug.
De hulzen en schakels lieten zich makkelijk verwerken: witte lijm, water en een drupje afwasmiddel.
Mooi mat opgedroogd. Nu hopen dat het over 10 jaar nog zo ligt.

Dank aan alle medespeurders die me hebben geholpen met onmisbare informatie.
Zonder jullie was het nooit zo getrouw geworden. 😍

IMG_1704.JPEG

IMG_1700.JPEGIMG_1693.JPEGIMG_1702.JPEGIMG_1691.JPEG
IMG_1699.JPEG

IMG_1707.JPEG
IMG_1704b.jpg

Heeeel moooooi!!👍🏻👍🏻👍🏻

Terug
Bovenaan