3D scan poppetjes

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Moderator
Regiocoördinator Zuid-West
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
AMX-13/105mm, NEKAF-TOW groep, Centurion Mk5/2, Dodge WC54, YP408, VW T2a KMAR
Bij een draadje over mijn M113 van de pantsergenie kwam voor de grap de mogelijkheid voorbij om van een oud chauffeur een 3D scan te laten maken en uit te printen. Ik ben eens gaan kijken en het blijkt dat dit steeds populairder begint te worden: opa, oma, kleinkind, gezin, de hond, het sportteam als poppetje. Er zijn al de nodige bedrijven die dit aanbieden en een apparaat hebben met zo’n 200 fototoestellen die je in een paar seconden vastleggen en waaruit een 3D beeld wordt samengesteld. Dit wordt in de gewenste schaal met wat ze noemen zandsteen gekleurd geprint…of is dit wel printen?
Helaas vrij kostbaar. Wat denken jullie. Zo’n 3D bestand, zou dat ook in een 3D printer voor modelbouwers kunnen. In dat geval zet je iemand met basisuniform dat je wilt in de 3D scanner in de gewenste houding .. en hopla!
256DFFB9-CAE5-4647-AADC-F03C7103002C.jpeg

Ook even geneust en het is de 3D scanner die het duur maakt. Een beetje personenscanner die ik zo tegenkwam kost €27000. Als je de .stl file hebt (en die krijg je bij sommige aanbieders voor €45 mee) dan kost het printje je aan materiaal een keer 15 cent. Neem nog een kwartje mee voor energie en afschrijving lamp ( deze gaan tussen de 1000 en 2000 uur mee) en je bent voor 40 cent per figuur gereed. Deze is dan wel monochroom.

Of,

Maak er een Twenot excursie van met ieder zijn eigen uniform, maak van elke persoon een scan in een bepaalde houding, lever deze aan aan een medetwenotter met een orinter en je hebt je leger wat je onbeperkt kunt printen.

Of,

We schrapen de Twenot club kas leeg en kopen daar een 3D scan cabine van…..

Of,

Deze kwam ik ook tegen…..
D8A8420F-2682-45DC-AFF2-15E1BA1E1DA8.png

Het proberen waard (alleen heb ik zelf geen uniform🤔) en meshmaker staat al op de PC

Ook even geneust en het is de 3D scanner die het duur maakt. Een beetje personenscanner die ik zo tegenkwam kost €27000. Als je de .stl file hebt (en die krijg je bij sommige aanbieders voor €45 mee) dan kost het printje je aan materiaal een keer 15 cent. Neem nog een kwartje mee voor energie en afschrijving lamp ( deze gaan tussen de 1000 en 2000 uur mee) en je bent voor 40 cent per figuur gereed. Deze is dan wel monochroom.

Of,

Maak er een Twenot excursie van met ieder zijn eigen uniform, maak van elke persoon een scan in een bepaalde houding, lever deze aan aan een medetwenotter met een orinter en je hebt je leger wat je onbeperkt kunt printen.

Of,

We schrapen de Twenot club kas leeg en kopen daar een 3D scan cabine van…..

Of,

Deze kwam ik ook tegen…..
Bekijk bijlage 12061

Het proberen waard (alleen heb ik zelf geen uniform🤔) en meshmaker staat al op de PC
Men neme een re-enactment club …. Lijkt me toch de moeite waard om dit eens te proberen. Van de KL bijvoorbeeld zijn totaal geen figuurtjes. Ik vermoed dat er na het printen nog nodige nabewerking nodig is maar de basis zou toch goed moeten kunnen. Dit kun je voor elk gewenst uniform doen, mits je dat hebt, en voor elke houding.

Als dat zou lukken zou dat natuurlijk geweldig zijn. Om het echt af te maken heb je dan natuurlijk meer nodig dan alleen een uniform
Klopt. Koppel, bokketuig, gasmaskertas, baret met embleem of kep of helm. En dan ook met en zonder jas. Dit dan periode jaren zestig - tachtig. Ook tankeroveral met Leopard tankhelm en andere versies. En dan in verschillende houdingen. Ook verschillende periodes is mogelijk. Na de jaren negentig raak ik de uniformen en uitrustingen draad beetje kwijt.
Misschien eerst eens uittesten op iemand met juiste kleding aan

Laatst bewerkt:
Of deze, maar dan moet je 20 minuten stilstaan/-zitten. Of is dit nu alleen maar het bestand dat je krijg?

Of deze, maar dan moet je 20 minuten stilstaan/-zitten. Of is dit nu alleen maar het bestand dat je krijg?
Dan kun je er beter zelf een kopen. Het model waar hun mee scannen stond voor 399 op bol. Heb je hem na iets meer dan 8 scans eruit……( Annemieke is nog niet akkoord maar ik zal binnenkort weer eens een bloemetje kopen🤔💐)

( Annemieke is nog niet akkoord maar ik zal binnenkort weer eens een bloemetje kopen🤔💐)
Zeg dat je graag een boegbeeld van haar voor voor op de auto wilt maken en dat dit deze investering dubbel en dwars waard is door het onbetaalbare eindresultaat!

Klopt. Koppel, bokketuig, gasmaskertas, baret met embleem of kep of helm. En dan ook met en zonder jas. Dit dan periode jaren zestig - tachtig. Ook tankeroveral met Leopard tankhelm en andere versies.
Gelukkig is veel van dat spul makkelijk genoeg aan te komen bij legerdumps e.d.

Dit komt wel erg dichtbij die techniek. Ben wel benieuwd hoe precies het is.
Ik krijg de indruk dat dat best goed zit, zolang het onderwerp maar stil blijft staan natuurlijk. Ze hebben een pagina met voorbeelden van wat mogelijk is, en daar zie ik dingen op als:

Schermafbeelding 2021-08-20 om 10.31.52.jpgSchermafbeelding 2021-08-20 om 10.32.34.jpgSchermafbeelding 2021-08-20 om 10.33.29.jpg

Als je op die pagina zelf kijkt, kun je ze ronddraaien en over je hele beeld zetten om ze in meer detail te bekijken.

Gelukkig is veel van dat spul makkelijk genoeg aan te komen bij legerdumps e.d.

Ik krijg de indruk dat dat best goed zit, zolang het onderwerp maar stil blijft staan natuurlijk. Ze hebben een pagina met voorbeelden van wat mogelijk is, en daar zie ik dingen op als:

Bekijk bijlage 12063Bekijk bijlage 12064Bekijk bijlage 12065

Als je op die pagina zelf kijkt, kun je ze ronddraaien en over je hele beeld zetten om ze in meer detail te bekijken.
Waarom hebben we hier niet eerder aan gedacht? Bij legerdump valt wel uitrusting te halen inderdaad. Ik denk dat cavaleriemuseum en geniemuseum ook wel mee willen werken als we daar een dagje met meerdere jongeren (als dienstplichtigen en kortverbanders) en wat ouderen (als officieren) gaan scannen in verschillende poses met tankerpakken en communicatiemateriaal om de nek of over de oren.

Waarom hebben we hier niet eerder aan gedacht? Bij legerdump valt wel uitrusting te halen inderdaad. Ik denk dat cavaleriemuseum en geniemuseum ook wel mee willen werken als we daar een dagje met meerdere jongeren (als dienstplichtigen en kortverbanders) en wat ouderen (als officieren) gaan scannen in verschillende poses met tankerpakken en communicatiemateriaal om de nek of over de oren.
Heb je al een scanner dan? 🤔 daar staat of valt het hele plannetje mee……

Ik krijg de indruk dat dat best goed zit, zolang het onderwerp maar stil blijft staan natuurlijk. Ze hebben een pagina met voorbeelden van wat mogelijk is
Let wel dat bij deze voorbeelden de foto over het 3D model is gelegd, waardoor het allemaal mooi gedetailleerd lijkt. Kijk je echter naar het wireframe dan zie je dat in het 3D model zelf vrijwel geen details zitten, wat wel nodig is voor een figuur in 1:35. Ik vraag me af of een scanner wel geschikt is voor dit project. De eerder genoemde techniek met camera’s in een cirkel lijkt me veel beter geschikt, getuige dit voorbeeld:

Let wel dat bij deze voorbeelden de foto over het 3D model is gelegd, waardoor het allemaal mooi gedetailleerd lijkt. Kijk je echter naar het wireframe dan zie je dat in het 3D model zelf vrijwel geen details zitten, wat wel nodig is voor een figuur in 1:35. Ik vraag me af of een scanner wel geschikt is voor dit project. De eerder genoemde techniek met camera’s in een cirkel lijkt me veel beter geschikt, getuige dit voorbeeld:
Misschien optie van 123D-catch eens proberen. Alleen wil mijn mobiel de app niet downloaden

Let wel dat bij deze voorbeelden de foto over het 3D model is gelegd, waardoor het allemaal mooi gedetailleerd lijkt. Kijk je echter naar het wireframe dan zie je dat in het 3D model zelf vrijwel geen details zitten
De vraag lijkt me vooral of de aanwezige details in het wireframe klein genoeg zijn om in 1:35 goed over te komen.

In Madurodam staat een scanner waar je jezelf in kunt laten scannen om er een 3d geprint figuurtje van te kunnen maken.

Er zijn trouwens al bedrijven die figuren leveren op basis van 3D scan en 3D printen zoals Reedoak. Products - REEDOAK Rubber Composites

Gr Bas

Tijd dus voor een groot experiment! Vraag is dus:
  • zelf doen (scannen en printen)?
  • zo ja: hoe gaan we scannen (fototoestel/mobiel of scanner) en hoe printen?
  • zo nee: door bedrijf laten doen en alleen de files afnemen dan?
  • we moeten figuranten hebben (jongeren en wat ouderen maar niet te oud) en uniformen. Waar halen we deze vandaan en kunnen ze stil staan en zitten?
  • wat voor een uniformen? Mijn voorkeur ligt bij KL Koude Oorlog (periode jaren zestig - begin negentig) maar dat zal per persoon verschillen.
  • hoe gaan we dit financieel doen. Zeker als we het zelf ter hand nemen zal er een investering gedaan moeten worden.

Intressant onderwerp! Echter ben ik alleen geïnteresseerd in figuren in 1:72. Maar ik neem aan dat dit geen 'probleem' is. Als er eenmaal een bestand is van een figuur dan is dit denk ik in elk gewenste schaal te printen. Mijn intresse zou rond de jaren '70 tot '90 liggen. Kijkend naar de jaren '70 heb ik alleen een vraag: wie heeft er lang haar of is bereid zijn haar te laten groeien 😁

Ik zou wel willen maar sommige delen van het hoofd willen niet. Ik heb wel nog steeds de jaren tachtig snor !!!

De resultaten van de SCANIVERSE app zijn prachtig.
Heb net de MAN ON TEHE BEACH even goed bekeken op hun site en rond gedraaid, prachtig.
De app laadt niet op mijn ipad, wel op mijn iphone 11. Maar dan lees je dat je een 12 Pro of 12 ProMax met LiDAR (slechts Eur 1.200,-) of een iPad Pro met LiDAR met gebruiken. De app lijkt nu gratis, maar voor niets gaat de zon op vrees ik. Dus thuis eerst maar eens kijken welke ipad ik van de baas op bruikleen heb.

Op de iPhoine 11 kon ik al we het omgekeerde doen: een bestand van hun als virual reality tonen in mijn omgeving. Grappig. 🤐

Het voordeel van deze app is dat je hem kunt meenemen, naar een open dag of museum bijvoorbeeld.
Onderdeeltje (roogranaatwerpers op een NL-leopard) scannen en klaar.

Als we dan toch bezig zijn zouden een paar infanteristen ook mooi zijn, maar waar haal je een (replica) FN FAL vandaan?

Als we dan toch bezig zijn zouden een paar infanteristen ook mooi zijn, maar waar haal je een (replica) FN FAL of Uzi vandaan?
Van FN en UZI bestaan al prachtige 3D 1:35 versies!
Gewoon medewerking van een museum vragen waar je de scanactiviteit gaat houden (Amersfoort, Vught, Assen)

Dat klopt, maar als je een figuur gaat maken moet hij die wel goed vast kunnen houden. Als je dat bij het scannen al kan doen kun je de houding precies goed krijgen.

Spullen geen probleem (museum, re-enacters, ik heb een hele plunjezak libanon), mensen in die pakkies hijsen, geen probleem(re-enacters jong veteranen), experts genoeg. Regie is het probleem. Er moet iemand inventariseren welke uniformen en poses nuttig zijn. Als je weet wat je doet met een goede fotocamera en setting heb je zó een goede nabewerkbare stl file. Er zijn diverse resin 3d printers beschikbaar. Daarna is het óf een goed origineel printen en gieten, of als de prijs laag genoeg is gewoon printen.

Ik denk dat er zelfs geld aan te verdienen valt!

Tja de wondere wereld van 3D scannen en printen i.p.v. scratchbuild.

Ik heb mijn 1e ervaring met een draadprinter opgedaan. Iets wat m.i. niet echt geschikt is voor de modelbouw. Sinds 1,5 jaar ben ik over gegaan op het resin printen. Dit is een wereld van verschil. Van een Daf log tot aan 1/4 figuren, alles komt er zeer bruikbaar uit. Voor 15 cent valt er misschien een 1/72 figuurtje te printen, maar alles wat grote is, zal toch echt wel iets meer kosten. Het afgelopen jaar heb ik ruim 50 figuren in 1/4, 1/5 en 1/16 geprint en ook een groot aantal 1/15 en 1/16 voertuigen of onderdelen van voertuigen. V.w.b. de figuren, ben ik zeer tevreden. Bij de voertuigen, moet je er van uit gaan, dat je een leuk basis model hebt, die je vervolgens zelf nog van extra detail kunt voorzien. Als voorbeeld een Saladin, die ik in 4 prints van ongeveer 4 uur per print heb uitgeprint. Als ik dit model zou scratchen, dan zou ik veel meer dan 16 uur nodig zijn om dit basis model te maken. De wielen van dit model lagen al een paar jaar klaar en zijn gegoten en de loop is op de draaibank gedraaid. M.b.t. het eventueel maken van een mal en het nagieten, zal je ok een afweging moeten maken wat voordeliger is. Na gelang de grote van je printer, kun je meerdere objecten tegelijk printen. Dat scheelt je dan weer rubber en resin aanschaffen.

De Sense 3D scanner heb ik ook een tijdje gehad en ja met het nodige geduld, is daar wel een bruikbare scan mee te maken. Erg belangrijk is een rustige hand en de juiste afstand, want voor dat je het weet, verliest de scanner het contact met het object en heb je soms best wel moeite om de virtuele draad van de scan weer op te pakken. Lukt dit niet, dan kun je helaas niets anders doen dan overnieuw beginnen.

STL of andere 3D bestanden zijn er gelukkig genoeg te vinden op het internet. Hier moet je wel goed op de kwaliteit van het bestand letten. Het is zaak om goed op te letten of een bestand wel de gewenste detail heeft en of het uit meerdere los te printen onderdelen bestaat. Heb je een goede kwaliteit stl, dan kun je ze van heel klein (1/72) tot heel groot (1/4) uitprinten zonder veel detail te verliezen.

Bijlagen

• Saladin.jpg
    Saladin.jpg
    124,9 KB · Weergaven: 22
Laatst bewerkt:
www.poolmodelrailroad.com deze pagina kwam ik toevallig tegen.
De figuren zijn redelijk prijzig ( 1:35 €69,-) maar ze hebben diverse andere schalen ook in hun assortiment zitten.
Het lijkt erop dat ze vanaf een foto werken.
Moet het nog even verder bekijken.
Heb nog niet gevonden of je er ook een bestandje van kan krijgen.

Ik heb mijzelf getrakteerd op een “nieuwe” iPad met LIDAR: de iPad 11 PRO 2022. Vanavond ophalen.
Eén van de nieuwe mogelijkheden is nu het scannen van objecten in 3D.
Het zal wel niet zo makkelijk gaan als gehoopt, maar ik ben nieuwsgierig naar de mogelijkheid om figuren te scannen en te printen.
Wordt vervolgd.

Ik heb sinds van het voorjaar een iPad Pro met ook zo’n scanner, en heb daar toen eens een beetje mee zitten experimenteren, maar de resolutie is niet goed genoeg voor onze doeleinden, als je het mij vraagt. Zelfs een muur scannen gaat niet echt lekker — bijvoorbeeld:

IMG_1845.webp

Dat ziet er redelijk uit, maar als ik de weergave op wireframe zet, zie je de eigenlijke resolutie:

IMG_1846.webp

Met het telgereedschap in Photoshop kom ik uit op 49 vertices voor de hoogte van het raam in de deur. Laat dat grofweg 1,25 m hoog zijn (ik heb het niet opgemeten, maar de deur is zeg maar twee meter, het raam is meer dan de helft daarvan) dus dan heb je een resolutie van ongeveer 2,5 cm. Alle detail kleiner dan dat, valt weg in de 3D-scan …

Welke app gebruik je Jakko?
ik zie er zo al 30 in de appstore staan.
Sommigen zijn gemaakt voor orthopeden. Dat moeten behoorlijk fijne scans zijn.
Anderen zijn gebruikt om beeldjes en meubels te scannen. Ook niet beroerd.
Er valt nog wel wat te kiezen, lijkt me.

Welke app gebruik je Jakko?
Ik heb RTAB-Map gedownload, wat eigenlijk een draak van een programma is maar nog altijd beter dan de andere gratis apps die ik ook probeerde. Ik heb namelijk nogal afkeer van geld uitgeven aan een programma vóórdat ik weet of het ook doet wat ik wil 🙂

Sommigen zijn gemaakt voor orthopeden. Dat moeten behoorlijk fijne scans zijn.
Anderen zijn gebruikt om beeldjes en meubels te scannen. Ook niet beroerd.
Je krijgt alleen al snel een vertekend beeld van hoe goed de scanners zijn, omdat ze een 3D-scan combineren met foto’s, zodat een groot deel van de details die je te zien krijgt niet in 3D aanwezig zijn. Dat is natuurlijk helemaal geen probleem als je een scan van de inrichting van je huis wilt hebben of een auto nodig hebt voor een 3D-model, maar voor de modelbouwer/3D-printer is eigenlijk alleen de scan zelf belangrijk.

Terug
Bovenaan