Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Die tie-downs kun je ook kopen in geprinte vorm
Oh my god ...
Dat steuntje in het midden 😬
Probeer je voor te stellen wat dat voor een gedoe is om schoon te maken.
Ik had zulk gez##k met mijn schakels van de .50 munitie.
1650900425476.png

Ze zijn misschien wel wat netter, zo 3D-geprint, maar ik denk dat er heel wat breken voordat je een goede manier vindt om ze los te maken die dat voorkomt, en dan is er inderdaad ook nog dat steuntje in het midden … Ik blijf denken: rondjes ponsen en er wat staf overheen plakken 🙂

Nog heel veel te doen maar de indruk ontstaat!
...dat lees ik zojuist op pagina 5 😳... alwaar ik reeds de indruk kreeg dat hier een meester, of op z'n minst een beginnend meester aan het werk is
Petje af voor jouw zeer strakke scratch arbeid !! 😛 ...nu eerst m'n kaak zekeren alvorens verder te lezen...

okee Walter... ik ben helemaal bij....... DUDE !!!

Prachtige bouw en een mooi verslag (goeie foto's ook)

Misschien een tipje : je zei ergens dat een bepaalde constructie moeilijk uit te leggen was...soms maakt een eenvoudig schematisch tekeningetje
veel duidelijk zonder veel woorden.

Happy Priegeling 👍

okee Walter... ik ben helemaal bij....... DUDE !!!

Prachtige bouw en een mooi verslag (goeie foto's ook)

Misschien een tipje : je zei ergens dat een bepaalde constructie moeilijk uit te leggen was...soms maakt een eenvoudig schematisch tekeningetje
veel duidelijk zonder veel woorden.

Happy Priegeling 👍
Dank je @Peter van Dijk dat je er doorgeworsteld bent en voor je tips en opmerkingen 👍🏻

Sorry Walter, ik wil het niet laten een "jamaar" op tafel te gooien 😉

Is het echt onacceptabel een (of twee) led lichtje tegen het plafond te plaatsen ? want hoe dat zit is dan toch alleen maar te zien door
detail foto's of een moeilijke houding in de buurt van de achterklep ?
De verlichting voegt dan toch meer toe dan perfect detail (wat onmogelijk is...) ? of begrijp ik het probleem niet...🤔

Sorry Walter, ik wil het niet laten een "jamaar" op tafel te gooien 😉

Is het echt onacceptabel een (of twee) led lichtje tegen het plafond te plaatsen ? want hoe dat zit is dan toch alleen maar te zien door
detail foto's of een moeilijke houding in de buurt van de achterklep ?
De verlichting voegt dan toch meer toe dan perfect detail (wat onmogelijk is...) ? of begrijp ik het probleem niet...🤔
Haha …. ik voel een tweede “motorluikdiscussie” opkomen. Naast open of dicht nu ook schemerig of licht. Je hebt wel een punt Peter. Het is een afweging van juistheid op het plafond (waarbij je inderdaad in een vrij krampachtige houding moet gaan om dat te zien) of meer licht op de zaak in z’n algemeenheid. Probleem is wel dat de ruimte voor de kabeltjes of lichtgeleiders zo enorm krap is omdat het om de TOW schuttersplek heen moet. Ik heb er al redelijk hoofd over zitten breken. Met een batterijtje krijg je eigenlijk te weinig spanning om de led (veelal optimaal bij 9 a 12V) echt goed helder te laten branden. Dus de vraag is of een zwak schijnende led wel het gewenste resultaat gaat geven. Als ik een lichtgeleider ga gebruiken heb ik nog meer lichtverlies. Ander nadeel is dat ik hier geen goede electronica/hobby zaak in de buurt heb waar ik kan rommelen en kletsen met mensen die me verder kunnen helpen (heeft iemand nog tip voor zaak die vanuit Goes redelijk bereikbaar is zonder er een weekendtrip van te moeten maken). Alles moet online en dat maakt het kiezen en inschatten niet makkelijker….. zeker als (ook simpele) electronica vrij onbekend terrein is.
Tenslotte: ik wil de binnenzijde zo langzamerhand gaan afronden omdat het anders te lang voor me gaat duren…….maar…… ik houd de deur naar het licht vooralsnog open😉. Kom maar op mensen met goede tips en tricks!

F3BC3733-4E3D-4E45-968C-77C65CAEB5E6.png

Walter, ook ik ben een leek in elektronica (ja daar komt-ie weer...)...maaarrrr : die microleds zijn al gebruiksklaar.
Dus alleen de twee draadjes moeten aan de batterij. En voor het mooie en/of stroombesparing kan ook nog er een schakelaartje tussen.

Spanning is geen probleem want die 9V blokjes zijn ideaal. Inbouwen van zo'n batterij hoeft niet in het model. Die kan verstopt worden in
een lage sokkel.
De 'verlegbare' lengte van het draad aan de micro led tot aan de weerstand is 18cm. deze draad heeft een buiten ø van 0,3mm.
Draad is te verlengen met bijv. draad van Brawa

Ik heb helaas geen praktijk tips, daar heb ik te weinig ervaring voor opgedaan.... ja vroeger... toen ik onbevreesd (onbevangen)met heel kleine lampjes verlichting in de RC Beetle van Tamiya knutselde....gewoon middels draadjes lampjes aan een batterij verbinden inclusief een
mini schakelaartje om de boel aan en uit te kunnen zetten.

In dit geval is het niets meer dan dat qua elektrotechniek. Het meeste werk zit 'm in het aanbrengen van de draad in het interieur.
En die draad is zo dun dat geen mens (behalve jij en wij toeschouwers) zou weten dat dit geen representatie is van de werkelijkheid...

Dit is niet bedoeld om je over te halen....Misschien is het net dat beetje info om letterlijk en figuurlijk verlichting te brengen op de materie,
dan wel jouw besluitvorming iets lichter te maken 😉

Wat je ook doet... heb er lol in 😛👍

Spanning is geen probleem want die 9V blokjes zijn ideaal. Inbouwen van zo'n batterij hoeft niet in het model. Die kan verstopt worden in
een lage sokkel.
De 'verlegbare' lengte van het draad aan de micro led tot aan de weerstand is 18cm. deze draad heeft een buiten ø van 0,3mm.
Balen zeg… die 9V batterij past net niet in de motorruimte! Ik had liever alles in het voertuig verwerkt eigenlijk. Ik kan wel constructie verzinnen dat draden via de rups/wielkast van achteren het middelste wiel in gaan en aan onderzijde via de rups er uit. Of ik daar nu blij van wordt weet ik nog niet want zolang de boel niet geschilderd is en het dak er af moet kunnen zit ik telkens met van die draden… we puzzelen verder….

Het kan eenvoudiger, even een hersenscheet. In de motorruimte maak je een gat door de bodem. Dan heb je in elk geval een uitvoer voor bedrading. De bedrading maak je in een stukje rond, wat aan het dakje, dwars door de bodem.naar beneden steekt, en op op die manier, met een klein stekkertje weer naar batterij/ schakelaar gaat. Dan kun je eenvoudig het dak er 100x vanaf halen, en aan het eind van de rit redelijk definitief monteren. De bedrading kun je verlengen met gelakte draad uit een electraspoel, ik heb zo effe geen voorbeeld maar indien nodig denk ik even dieper na!

Tussen al het led-licht gezoek maar wat bedrading (niet voor led!) aangebracht.
64E56400-CFC6-4952-A39D-A7A0F101CCC6.jpeg

Laatst bewerkt:
Tussen al het led-licht
Wat er ook open of dicht, aan of uit gaat, het luik achterin blijft vast open. Ik blijf me verbazen over alle details die je steeds weer netjes en strak weet toe te voegen.

Groeten, Jan

Het gebeuren begint zich een weg naar buiten te werken…. Met kleine stukjes evergreen en een piepklein veertje (fijn koperdraad om een 0,3mm boortje wikkelen) de luik vergrendelingen gemaakt….nu snel weer naar binnen!11F42E7A-DEE1-4ECA-A01B-FBBFCB3FFB73.jpeg

En ik denk iedere keer: "Dit kan (ik) gewoon niet in 1:35" 👓

Het feest der Verlichting kan beginnen!B5DD021C-16EC-40C6-84E9-660C8CA33F5C.jpeg2DA17701-09E4-4B54-95B0-28107D43EA0C.jpeg
Deze mini-ledjes kan ik inbouwen in de plafondlampen. Ik ben razend benieuwd naar het effect!

Fraai en lekker al voorbedraad en geweerstand, maar mocht het nodig zijn zit een dunnere draad er zo aan hoor! Ben heel benieuwd!

Fraai en lekker al voorbedraad en geweerstand, maar mocht het nodig zijn zit een dunnere draad er zo aan hoor! Ben heel benieuwd!
Draad is gelukkig mooi dun en de weerstanden komen met de schakelaars en batterijen in de motorruimte. Nu kijken of ik nog kan solderen. Dat is echt 40 jaar geleden!

Gelukkig ooit paar jaar terug wat gereedschap voor solderen bij Aldi of Lidl gekocht (ik had toen nog het voornemen om me te gaan bekwamen in PE solderen)…maar door de hobby-loze jaren die toen aanbraken nooit gebruikt. Time for change….(zoals jullie merken ben ik de spanning aan het opvoeren rond dit Verlichtende gebeuren).
Als je een beetje oplet kun je bij deze winkels prima spul kopen dat je niet dagelijks gebruikt maar zo nu en dan gewoon nodig hebt.
BB39B92C-CA97-462C-B398-20BEE0997168.jpeg

Prima soldeerbout hoor, maar vergeet ook niet de juiste soldeer en vloeimiddelen te gebruiken, en indien nodig na gebruik schoon te maken

Spanning opvoeren is goed... noodzakelijk zelfs 😉

Gaat je vast lukken, zeker wanneer je de basis in de gaten houdt :

boutje met niet te dikke punt,
schone (goed vertinde) soldeerpunt,
goeie temperatuur (ik doe meestal tussen 320 tot 350) even uitproberen op PE...,
Vloeimiddel (ik gebruik altijd S-39, zowel de vloeibare alsook de pasta),
Schoon PE : licht opschuren en/of ontvetten (afnemen met azijn werkt ook goed), koperdraad eventueel ontdoen van de bescherm-lak,
Voorvertinnen van de onderdelen,
Vergeet de "koude vallen" niet en dat geïmproviseerde jigs erg behulpzaam zijn.

Ik ben zeker geen expert maar het lukt me bijna altijd wel PE delen (ook heel kleine) aan elkaar te bakken.

In deze How To op Armorama wordt veel over deze tak van onze sport uitgelegd (met plaatjes).

Happy Soldering 👍

De ledjes doen het, weerstanden worden niet warm en de ontzettend kwetsbare verbindingen van de super dunne draadjes verstevigd met wat Tamiya tape. Ik denk dat de lichtjes precies goede hoeveelheid licht geven. Geen felle oogverblindende leds die de boel hard verlichten maar gematigd soft licht. Nu begint het inbouwen. De dunne draden zullen beslist niet misstaan in het voertuig en ga ik mooi geleiden samen met andere (nep)bedrading van de schakelkasten en de antenne. De weerstanden en batterijen met schakelaar worden weggewerkt in motorruimte. Vraag is nog wel hoe ik dat precies moet inbouwen zodat je makkelijk schakelaartjes kunt omzetten. Maar goed…daar kom ik wel weer uit. Het licht is in ieder geval aangegaan op een, zoals ik het nu inschat, mooie manier.4AA4A837-7F15-4A09-A6AF-9F2FA0A247E3.jpeg

Ja, fraai bescheiden hoeveelheid licht zo, en die schakelaar, daar vindt je wel een oplossing voor

Welnu, daar is de verlichte binnenzijde. Draden zijn als YPR bedrading weggewerkt. De plafondlampen moeten nog een soort van rand krijgen waar ze in het echt heen en weer kunnen bewegen. Verder alles in de motorruimte nog netjes aanbrengen (nu er in gepropt). Wat je nu wel ziet is dat het licht door het witte plastic van de plafondlampen schijnt. Dat gaan we in de verffase oplossen.

FEE52B59-2965-41D3-9B74-24377363D068.jpeg
07237E33-9A19-4ABC-83F5-C3C17D11F5A3.jpeg

De klus/Het klusje is geklaard. De verlichting werkt, de plafondlampen afgewerkt en een constructie gemaakt zodat de bediening van het licht via het motorluik gaat. Het bleek dat die verstevingingsbalk, die al in de motorruimte zat, precies goed bleek te zitten en de constructie met de lichtschakelaars ondersteund. Doodeng waren die flinterdunne draden die op gegeven moment op breken stonden. Heel voorzichtig stuk voor stuk verstevigd en gebundeld. Daardoor is een behoorlijke prop met Tamiya-tape ontstaan. Als ik het nog eens zou moeten maken zou ik dat wat anders aanpakken. Echter onzichtbaar en alles zit nu stabiel zonder dat er (breek)kracht op zit. Bediening zal dus gebeuren door boegplaat weg te halen en motorluik te openen. Op de foto kun je goed zien hoe de draden met de YPR-bedrading zijn gecombineerd. Eigenlijk best tevreden mee.112FBA26-9831-4591-B748-E5325054F0CD.jpeg2CFA21F9-1AFD-4080-B58B-D4D0BA26628E.jpegC0B7E42E-2EFF-4770-AFCF-66D86E6C2095.jpeg25D730A9-5484-47BC-97B1-E985233F9E45.jpeg

Wat dacht je van een bewegingsdetector?
Als er dan iemand in de buurt van je model komt, dat dan de verlichting aan gaat.
Nee, een geluid-chip met luidsprekertje en dan het geluid van stationair draaiende YPR…..zou toch leuk zijn (als het motorgedeelte wat groter zou zijn). Bij H0 locomotieven is dit al vrij algemeen trouwens…

Prachtig gedaan!!

En leuk dat het motorluik uiteindelijk toch open gaat.. al is het dan af en toe 🤣

Avond ….tijd om resultaat weekend te bekijken (beetje aansteken van de kerstboom gevoel).
Omdat ik het TOW-rek gesloopt heb omdat ik inmiddels zeer fraaie nieuwe containers heb gekregen, staat nu nieuw rek en rek boven de accubak op het programma. Inmiddels staat er bestelling voor Plastruct 0,3 mm rod waarmee de toe down clamps gemaakt gaan worden…en dan is de binnenzijde af.65DBA31B-63D4-44C8-8DCC-C1A1E6A0B95E.jpeg1F13F5EF-0936-4097-AD6C-2F807A12BDC7.jpeg

Terug
Bovenaan