• If you can’t read Dutch

    You can change the forum’s language to English by clicking here. Change the setting for Taal to English, then click the button Opslaan at the bottom of the page.

    This will not change the language of most of the messages, of course, but should make the forum itself easier to navigate.

FOC 26 Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Dit model heeft deelgenomen aan Forum Online Contest (FOC) nr. 26: Conversies, maar kwam daarin niet af. Daarom staat het nu ook in het normale fotoalbum.

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
In de reeks van M113 gerelateerde voertuigen binnen de KL ben ik ook maar begonnen aan een YPR-PRAT, de antitank versie met vaste TOW lanceerinstallatie. Omdat uitschakelen van tanks in het vertragend gevecht een belangrijk speerpunt was hadden we flink wat van deze YPR variant. De basis YPR is in 1:35 geen enkel probleem via de nog steeds fraaie bouwdoos van AFV-Club. Daar zitten wel wat foutjes in en als je hem netjes bouwt volgens de instructie heb je aan het eind een tussenvorm van een Nederlandse en een Belgische versie. Even goede referentiefoto’s erbij en je voorkomt dat. De TOW installatie is een ander verhaal. Verlinden heeft ooit een conversieset voor de ombouw van M113 naar M901 gemaakt (een M113 met vaste TOW lanceerinstallatie) maar die doet nu prehistorisch aan en de koepel waarop dit gemonteerd is is echt veel te klein. Nu wordt er ook in de modelfabricagewereld druk gekopieerd. Zowel Revell als Italeri hebben deze veel te kleine koepel gekopieerd. Niet bruikbaar dus en ook de TOW installatie van beide merken (zitten bij de M901 en LAV25) zijn nogal simpel. Ik heb dus de conversie van Perfect Scale gebruikt (ik vond er gelukkig nog een en PS heeft mij aangegeven dat ze weer in productie komen) maar daar zit de juiste koepel bij voor de M901 en die is net anders gecentreerd dan die van de YPR. Ooit heeft PerfectScale conversie voor YPR-PRAT geleverd (een van hun eerste sets) maar die is niet meer leverbaar. Ik heb dus de koepel van PS van de PRCO conversie gebruikt.
Ook de TOW installatie van PS is te simpel en mist enorm veel. Gelukkig kon ik aan een goede serie van meer dan 100 foto’s komen en ben sindsdien als tussen de bedrijven door projectje aan het priegelen aan de PRAT3C86FB94-65A1-4007-A34D-C89B6EE1A632.jpeg97DCE8A0-7E8C-4E1E-B4B2-148540458847.jpeg2FC66137-2A55-4230-BA73-F8CC01EC197A.jpegAEF73D46-BF24-47DA-BEF1-B0636071512F.jpeg
 
Hallo Walter,

Erg knap, wat je hier laat zien !
In mijn diensttijd heb ik zelf in de opleiding een tijd als cdt. op dit voertuig gezeten, dus ik ga jouw vorderingen zeker volgen.

Met vriendelijke groet,
Hans
 

Bas Slaats

TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Voor jouw vermoedelijk te laat, maar blijkbaar is de PRAT conversie set hier nog verkrijgbaar. Heb maar meteen een set besteld, want ik ben benieuwd wat het inhoudt.

HobbyEasy | AFV

Gr Bas
 

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
BA-10, Matilda, Swordfi** 🤐
Respect voor het detailleren, Walter. Mooi hoor!
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Voor jouw vermoedelijk te laat, maar blijkbaar is de PRAT conversie set hier nog verkrijgbaar. Heb maar meteen een set besteld, want ik ben benieuwd wat het inhoudt.

HobbyEasy | AFV

Gr Bas
Hé, dat is mooi dat die toch nog ergens is! Het grootste deel van de onderdelen is zelfde als set voor de M901 maar je hebt nu wel de goede onderdelen voor het achterdek van de YPR! Maar zoals ik al zei: ook hier missen heel veel details aan. Voor het richtapparaat heb ik die uit de AFV Club antitank set gebruikt. Die is beter namelijk
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Is die van de Academy M981 FISTV geen optie?
Dat zou kunnen maar ik heb niet gekeken of de koepel daarvan juiste maat heeft. Als ik de foto’s daarvan zie op scalemates heb ik de indruk dat ook deze koepel te klein van maat is.
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Mijn tempo ligt niet zo hoog als dat ik bij velen zie die het ene na het andere model afronden. Ik priegel rustig door aan de PRAT…. Vandaag begonnen met de MAG affuit. BA6FC0A6-1F56-44F9-8800-D898697388BA.jpeg
 

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Nu bezig met
BA-10, Matilda, Swordfi** 🤐
Easy does it 🎱 👍🏼
 
Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Bergepanther
Het heet ook hobby, geen haast. ik ken de hele opbouw niet maar het ziet er erg strak uit allemaal
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
De YPR 765 PRAT (Pantser Rups Anti-Tank) is uitgerust met 2 TOW lanceerbuizen in een eleveerbare toren die is gemonteerd op een M27 koepel. Tijdens het rijden wordt de toren ingeklapt op het voertuig. Op het achterdek van de YPR zitten steunen gemonteerd. Omdat de M26 koepel rechts op het voertuig zit moet de lanceerinstallatie schuin over het dek neergeklapt worden. Een van de steunen moest daarom ter hoogte van een manschappen periscoop aangebracht worden. Om die reden werd er een constructie rond de periscoop aangebracht waarop de steun werd aangebracht.

Men kan niet rijden met de TOW raketten in schietstand. De bemanning is in vredestijd 3 personen en in oorlogstijd 4. Aan boord is ruimte voor TOW raketten in rekken. Voor nabijbeveiliging is het voertuig uitgerust met een FN MAG 7,62mm mitrailleur. De voertuigen zijn niet meer actief in en vervangen door de Fennek Mrat. In totaal had de KL 303 YPR-PRAT in dienst. Gaandeweg de productie werd het richtapparaat in de toren voorzien van een bescherm klep die openklapte op moment van in gereedheid brengen.

Ik ga een jaren tachtig versie bouwen. Nog geen beschermklep op de toren. Wel de Diehl tracks in plaats van de US M113 tracks waarmee de eerste serie YPR’s waren uitgerust. Behalve de toren op de AFV Club YPR wil ik een achterklep van Perfect Scale aanbrengen en de deur in het klep een beetje open zetten waardoor je net het rek met TOW raketten kunt zien. Ik ben niet van plan het hele interieur aan te brengen. Omdat ik net een YPR-PRI heb gebouwd begin ik niet met het voertuig maar met de lanceerinrichting (anders wordt het te saai).
E688F643-C7B5-4976-B3CB-287F0B6B8DEC.jpeg5B643B83-2242-4CF6-B204-B340358C3263.jpegFD427BC1-745B-45D4-B43E-2C9E2D03DB9F.jpegD92A7C05-6241-41B0-A519-407001B95C6F.jpegAA69B28D-B72A-4C43-96A6-1B545D924868.jpeg

Ik ga het op het gemakje doen en zie wel waar ik sta aan het einde FOC. Vermoedelijk zit er dan nog geen verf op want dat is echt iets waar ik de tijd voor wil nemen om dat onder de knie te krijgen. Ik ben tot nu toe vooral een bouwer dus.
 
Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 JPK 120 en Churchill AVRE met SBG
Twee foto’s die ik in 1988 (geloof ik) gemaakt heb op een open dag van de Landmacht:

C51756DE-85B9-4B95-BC09-F13377EC1307.jpeg5EE4AE04-157D-4804-A001-5C45945BAC9B.jpeg

Maar ik heb wel twijfels bij Diehl-rupsbanden op een voertuig in de jaren ’80.
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Maar ik heb wel twijfels bij Diehl-rupsbanden op een voertuig in de jaren ’80.
In de tweede helft jaren tachtig kwamen de nieuwe YPR’s ook al met Diehl tracks uit de fabriek. Maar om het jaren tachtig karakter te benadrukken zijn de US tracks misschien toch wel beter.
 

Arne Ρоirοt

Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
Tja Walter, dan kan ik het niet laten ...
Deze staat sinds '93 in de vitrinekast. En ondanks dat de camouflage uit de hand gespoten is (en dus een te brede overgang van de kleuren heeft) oogt het wel overtuigend. Ik weet niet meer van welk merk dit voertuig + toren waren. Maar een YPR was nog niet te koop in die tijd.
Ik heb zo'n 20 foto's gemaakt voor dit model, inclusief het interieur aan de achterzijde. Dus als je nog wat informatie zoekt uit die tijd hoor ik het wel.

IMG_20210525_0002.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210525_0007.jpg
    IMG_20210525_0007.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20210525_0004.jpg
    IMG_20210525_0004.jpg
    90,2 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20210525_0006.jpg
    IMG_20210525_0006.jpg
    165,8 KB · Weergaven: 48
  • IMG_20210525_0005.jpg
    IMG_20210525_0005.jpg
    89,3 KB · Weergaven: 50
  • IMG_20210525_0003.jpg
    IMG_20210525_0003.jpg
    82,8 KB · Weergaven: 47
  • IMG_20210525_0002.jpg
    IMG_20210525_0002.jpg
    90 KB · Weergaven: 35
  • IMG_20210525_0001.jpg
    IMG_20210525_0001.jpg
    89,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Mooi Arne!! Knap werk zeg. Alles is welkom wat betreft foto’s. De komende dagen laat ik wat vergelijkend waren onderzoek zien wat betreft de TOW lanceerinrichtingen van wat merken in 1:35.
Ik twijfelde al erg toen ik werd gevraagd of ik met de FOC wilde meedoen. Dit model is al best veel gebouwd en dus niet heel origineel meer.
 

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 JPK 120 en Churchill AVRE met SBG
Deze staat sinds '93 in de vitrinekast. (…) Ik weet niet meer van welk merk deze FISTV was.
Is dit een tot TOW verbouwde FIST-V of een TOW-toren uit een model? Als ik hem zo zie, denk ik dat laatste, en dan vermoed ik dat hij van Italeri is. Academy heeft de M981 FIST-V, maar die zou je moeten verbouwen tot TOW-toren.
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Is dit een tot TOW verbouwde FIST-V of een TOW-toren uit een model? Als ik hem zo zie, denk ik dat laatste, en dan vermoed ik dat hij van Italeri is. Academy heeft de M981 FIST-V, maar die zou je moeten verbouwen tot TOW-toren.
Ik vermoed dat dit op basis van de Italeri kit van de M901 is. Die is in 1992 op de markt gekomen. De toren daarvan is door velen op de YPR gebruikt om een PRAT versie te maken. Rond 2010 is deze met dezelfde mallen ook door Revell uitgebracht. De FISTV lijkt wat betreft vorm maar heeft een andere voorzijde.7F70484F-585B-420A-9B92-A678E48E5095.jpeg
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Ik heb wat vergelijkend waren onderzoek gedaan wat nu een goede basis vormt voor een TOW lanceerinstallatie op M27 koepel. Italeri, Revell hebben de afmeting van M27 koepel gebaseerd op een resin conversie van Verlinden. Deze is echter veel te klein. Perfect Scale heeft een juiste formaat M27 koepel maar eerlijkheid gebied te zeggen dat de veel te kleine Verlinden koepel wel veel strakker gegoten is. Ook is het koepelluik van Perfect Scale te laag. En te plat van boven. Die vorm is bij Verlinden en ook bij Revell/Italeri beter…maar weer te klein
E34EB149-C966-4EC4-A2B7-B71AECC8A617.jpeg
Hier zie je van links naar rechts Revell/Italeri, Verlinden en Perfect Scale. Mijn basis voor de M27 koepel wordt dus Perfect Scale maar ik ga de bovenzijde van het luik van Italeri op het luik van Perfect Scale aanbrengen zodat bij elkaar de maat in doorsnede maar ook hoogte en vorm van bolling kloppen

Dan de lanceerinstallatie. Die van Verlinden lijkt met alle respect op een blokje kaas. En daarmee mist de transparantie en openheid van de lanceerinrichting
55D4C49E-FCEA-4AAC-BF00-A77907AA6F81.jpeg
Vergelijk dit blokje kaas met wat ik nu heb en je snapt wat ik bedoel
89CAC828-4B11-43EC-8735-2AD9DDE3D637.jpeg
Ik heb dus ook de lanceerinrichting van Revell/Italeri, Verlinden en Perfect Scale vergeleken. Wat opvalt is dat het richtsysteem bij Revell/Italeri en Verlinden zijn meegegoten en dat de dieptewerking door een los liggend richtsysteem ontbreekt. De vorm van de voorzijde is bij Verlinden minder geslaagd, afgezien dat het al een blok kaas is. Ook zijn de TOW buizen dicht. Wat wel opvalt is dat Verlinden scherp gegoten details heeft. Daar kan Perfect Scale echt een voorbeeld aan nemen. Perfect Scale heeft los liggende richtapparatuur (maar ook weer niet in de goede vorm) en dat is veel beter. Maar ook bij Perfect Scale missen weer wat zaken maar dat is snel te corrigeren.
16966249-371B-4E7E-8B37-07DAFAFB876E.jpeg

0CE10069-6FFD-4084-A434-9FB55ACEDE89.jpeg
Hierboven de frontzijde van Revell/Italeri, Verlinden en Perfect Scale

Eigenlijk kan ik bovenstaande verhaal voor al de onderdelen wel houden maar de strekking is gelijk. Verlinden is massief maar wel met scherpe details. Revell/Italeri is versimpeld en Perfect Scale heeft de juiste verhoudingen maar is wat aan de grove kant gegoten in vergelijking tot Verlinden. Dit alles heeft bij mij geleid om de conversieset van Perfect Scale voor de M901 te kiezen in combinatie met de M26 koepel van Perfect Scale voor de YPR-PRCO. Dit omdat de M27 koepel voor de M901 niet juist gecentreerd is voor een YPR
BEB2CF87-9A9B-4C4A-890F-D73A97325951.jpeg
Hier zie je dat goed. Links is de onderzijde van de YPR-PRCO koepel en rechts die van de M901. Het draaipunt is verschillend en links hoort dus bij de YPR. Goed nieuws trouwens voor de PRAT bouwers na mij: Perfect Scale heeft mij aangegeven dat er een heruitgave komt voor de YPR-PRAT conversie! Dat scheelt het combineren van twee setjes.
De Perfect Scale TOW lanceerinstallatie is niet perfect en vraagt van buiten en binnen veel extra details. Maar als alles kant en klaar zou zijn is het ook weer saai.
 
Laatst bewerkt:

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 JPK 120 en Churchill AVRE met SBG
Italeri, Revell hebben de afmeting van M27 koepel gebaseerd op een resin conversie van Verlinden. Deze is echter veel te klein.
Ik heb even de koepel van de Academy M981 opgemeten, en die is 25 mm breed. Hoe staat dat ten opzichte van die van Italeri en Verlinden?

Die van Verlinden lijkt met alle respect op een blokje kaas.
Dat is een pleonasme ;)

Ook zijn de TOW buizen dicht.
Geen probleem als de lanceerinrichting geladen is, natuurlijk.

Wat wel opvalt is dat Verlinden scherp gegoten details heeft. Daar kan Perfect Scale echt een voorbeeld aan nemen.
Daar was Verlinden natuurlijk altijd heel erg goed in, netjes en strak gieten.

Maar je bent zo te zien lekker bezig met het hele spul detailleren en corrigeren :)
 
Schalen
  1. Echte voertuigen
  2. 1:35
Nu bezig met
SherMANIA! En Stuart-ism!
Sherman M4 2AD Normandië
Stuart M3A1 Bougainville
YPR765 SFOR
Strak werk, Walter!
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Ik heb even de koepel van de Academy M981 opgemeten, en die is 25 mm breed. Hoe staat dat ten opzichte van die van Italeri en Verlinden?

Verlinden en Revell/Italeri zijn beiden 25 mm. Ook Academy is dus te klein. Dat vermoeden had ik al
896312F8-D11D-4F99-8D9E-79D36B3AA394.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Weer verder gepriegeld aan de PRAT. Ik maak ik eerst dus de lanceerinstallatie op de M27. Evergreen profielen en platen, messing hoekprofieltje ter plaatse waar de TOW buizen worden geplaatst, messing buis (binnendiameter 5mm, buitendiameter 6mm) die precies passen achter de frontopeningen en heel veel boutjes en moertjes van MasterClub. Ik werk hier altijd mee. Je boort een gaatje in aangegeven diameter en je plaatst de bouten er in en lijmt ze aan achterzijde vast of druk ze zo vast dat lijn geen eens nodig is. Echt heel strak. Grote nadeel is dat ze lastig te krijgen zijn (bijv Sockelshop). Verder loodkabels in diverse kleine diameters en Tamiya masking tape waar ik wat leidingomhulsel mee heb gemaakt. Her en der wat kettinkjes van Aber.
6A1A46B8-45BD-4D2F-B237-CC4011C9EC27.jpeg8A233F51-EE2B-4D70-B7F5-EDF0F7F50BEB.jpeg25306154-5F3C-4346-9284-8281213D77B4.jpeg
 

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Na de lanceerinstallatie is nu de MAG bevestiging aan de geleidingsrail aan de beurt. Ik had er al een begin mee gemaakt. Revell/Italeri en Verlinden versies duidelijk te simpel en vanwege de te kleine M27 koepel ook niet passend. Die van Perfect Scale vormt mooie basis maar moet wel aangepast worden en van details voorzien. Weer veel gepriegel.
26D5E1EF-3F17-472A-9EF8-E0E435AF8AF6.jpeg500D793C-8DBD-49D6-A391-2AE4D45C30E6.jpeg712D741C-7470-461E-BA3B-6212BEF94AE6.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan