- Interesses
- Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
- Schalen
-
- 1:35
- Nu bezig met
- YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
In de reeks van M113 gerelateerde voertuigen binnen de KL ben ik ook maar begonnen aan een YPR-PRAT, de antitank versie met vaste TOW lanceerinstallatie. Omdat uitschakelen van tanks in het vertragend gevecht een belangrijk speerpunt was hadden we flink wat van deze YPR variant. De basis YPR is in 1:35 geen enkel probleem via de nog steeds fraaie bouwdoos van AFV-Club. Daar zitten wel wat foutjes in en als je hem netjes bouwt volgens de instructie heb je aan het eind een tussenvorm van een Nederlandse en een Belgische versie. Even goede referentiefoto’s erbij en je voorkomt dat. De TOW installatie is een ander verhaal. Verlinden heeft ooit een conversieset voor de ombouw van M113 naar M901 gemaakt (een M113 met vaste TOW lanceerinstallatie) maar die doet nu prehistorisch aan en de koepel waarop dit gemonteerd is is echt veel te klein. Nu wordt er ook in de modelfabricagewereld druk gekopieerd. Zowel Revell als Italeri hebben deze veel te kleine koepel gekopieerd. Niet bruikbaar dus en ook de TOW installatie van beide merken (zitten bij de M901 en LAV25) zijn nogal simpel. Ik heb dus de conversie van Perfect Scale gebruikt (ik vond er gelukkig nog een en PS heeft mij aangegeven dat ze weer in productie komen) maar daar zit de juiste koepel bij voor de M901 en die is net anders gecentreerd dan die van de YPR. Ooit heeft PerfectScale conversie voor YPR-PRAT geleverd (een van hun eerste sets) maar die is niet meer leverbaar. Ik heb dus de koepel van PS van de PRCO conversie gebruikt.
Ook de TOW installatie van PS is te simpel en mist enorm veel. Gelukkig kon ik aan een goede serie van meer dan 100 foto’s komen en ben sindsdien als tussen de bedrijven door projectje aan het priegelen aan de PRAT

Ook de TOW installatie van PS is te simpel en mist enorm veel. Gelukkig kon ik aan een goede serie van meer dan 100 foto’s komen en ben sindsdien als tussen de bedrijven door projectje aan het priegelen aan de PRAT