Priegelen aan een YPR-PRAT: Luiken open en licht aan

Weer even verder na een tijd. Mooie afwisseling met de Leopard 1 KL, een oudje van Italeri.
De achterzijde van de AFV Club YPR klopt niet helemaal. Zo zijn de achterplaten bij de brandstoftanks uit één gebogen stuk die los valt over de beplating aan de zijkanten van het voertuig. Bij AFV Club is dat niet het geval. Evergreen stukken dus aangebracht en met plamuur afgewerkt. Nu laten drogen en dan wat rond schuren tot een mooi doorlopend geheel.
IMG_0081.jpeg

Na best een behoorlijke tijd door enorme drukte op werk (Unesco kwam een te nomineren gebied, waar ik inhoudelijk verantwoordelijk voor ben, beoordelen) geen bouwdoos te hebben aangeraakt ben ik eindelijk weer begonnen. Vakantie in vooruitzicht met veel bouwtijd! Er staat genoeg half af te wachten….dus verder met de PRAT! Eerste schuur- en plakwerk zit er weer op….IMG_0775.jpeg

Laatst bewerkt:
Walter,
Als je bent uitgekeken op de ledjesin het interieur, en het batterijtje uit het motorcompartimenr kan, heb ik hier de motor plus aandrijflijn van de M113 klaar liggen voor je. Ik heb het overgehouden van een kit en het zou echt gaaf zijn in de YPR.
Kan het zó opsturen…

IMG_1023.jpeg

Walter,
Als je bent uitgekeken op de ledjesin het interieur, en het batterijtje uit het motorcompartimenr kan, heb ik hier de motor plus aandrijflijn van de M113 klaar liggen voor je. Ik heb het overgehouden van een kit en het zou echt gaaf zijn in de YPR.
Kan het zó opsturen…

Bekijk bijlage 27571
Niet in de PRAT Arne! Motorluik blijft dicht 😉. Maar een motor kan ik altijd gebruiken. Er komt vast nog een YPR met open motorluik…..maar niet in deze PRAT dus 😌

Dat is wel de benzinemotor uit de M113, niet de diesel die in de M113A1 en latere varianten (en dus ook de YPR) zat. Voor een diesel heb je een M113A1 of -A2 van Academy nodig.

En weer verder. De beschermende pantserplaten voor de lader zijn aan de beurt. De basis ligt er nu. Op naar de details ! IMG_0814.jpeg

Op plek bevestigd. Vanuit deze basis kunnen overige details en de steunen (vrij gecompliceerde vorm met schuine standen en wat draaiingen erin) worden gemaakt en aangebracht.IMG_0817.jpegIMG_0818.jpeg

Vanuit deze basis kunnen overige details en de steunen (vrij gecompliceerde vorm met schuine standen en wat draaiingen erin) worden gemaakt en aangebracht.
Je gaat de rest dus geleidelijk opbouwen (?). Ik ga meekijken!

Kon het niet laten om te kijken hoe het straks een beetje gaat worden! We zijn er nog niet maar het begint wat te lijken! IMG_0826.jpegIMG_0825.jpeg

De steunen waarop de TOW installatie rust hebben wat lastige vormen. Ik maak ze uit H-profiel. Bij de achterste twee verwijder ik een deel van H-profiel zodat het een echte U-profiel wordt (de U profielen van Evergreen zijn te plat voor dit doel. Daar dan de geknikte vorm in maken met verbrede onderzijde:
IMG_0820.jpegIMG_0835.jpegIMG_0838.jpeg
IMG_0840.jpegIMG_0841.jpeg
De plamuur die er op zit om overgangen onzichtbaar te maken mag nu lekker drogen.
Ondertussen het platform gemaakt dat over een van de zijperiscopen zit en waarop ook een standaard moet. Alles uitgemeten en in plastic gemaakt …. en het past precies in de insparing in de pantserplaat naast het dakluik. Ook deze mag nu met wat plamuur drogen.IMG_0837.jpeg
IMG_0839.jpeg

Lekker zitten priegelen vanmiddag/avond. De voorste steunen voor de TOW-installatie gemaakt. IMG_0899.jpeg

Soms heb ik het vermoeden dat je een grotere speld hebt dan wij😏. Maar als je het op het model ziet, duidelijk niet.
Eigenlijk is dit een proefversie van een 1:16 YPR die eraan zit te komen, en die Walter mag (om)bouwen voor de fabrikant z’n advertentiecampagne …

Het was even een bevalling …maar de bescherm pantsers voor de lader en de steunpunten voor de TOW-installatie zitten er eindelijk op. Ik heb hier de nodige aandacht aan geschonken om het goed te maken omdat ze erg beeldbepalend zijn voor het boven-achter gedeelte. IMG_0907.jpegIMG_0908.jpegIMG_0909.jpeg

Begin gemaakt met het grote luik. In gevechtspositie zal dit luik niet helemaal open staan maar via een borgpen in een vergrendeling komen waarbij hij net ver genoeg open kan zodat de lader onder pantser de TOW buizen kan herladen. Door de borgpen uit de vergrendeling te duwen kan het luik helemaal open. In dit geval doe ik dat dus zodat je van bovenaf goed naar binnen kunt kijken. Uiteraard wordt het luik niet vast gelijmd, voor het schildergemak later ooit eens ….IMG_0915.jpeg

De luikzone is gereed. IMG_0929.jpegIMG_0928.jpeg

Dit is de stand waar hij tijdens actie in zou staan:
IMG_0931.jpeg

Laatst bewerkt:
Diverse details erbij op het achterste deel. Langzaam schuif ik nu naar voren. Even paar foto’s. Luik boven is even weggehaald (zit los) voor beter zicht op het geheel.
IMG_1146.jpeg
IMG_1148.jpegIMG_1153.jpegWat zicht betreft….soms betrap ik me er op dat ik tijden naar buiten zit te kijken …Noorwegen is schitterend!
IMG_1072.jpeg

Het commandantsluik is van binnen niet afgewerkt. Begonnen met wat reliëf aan te brengen door met een cirkelsnijder in 0,13 mm plaat een rand te snijden en met 0,4 rond profiel een binnenring te maken. Ziet er direct al stuk beter uit.IMG_1179.jpeg

Koplampen zijn in voorbereiding. Commandantsluik heeft eerste details. Vandaag zijn er vanuit FB groep YPR wat foto’s van het luik voor me gemaakt zodat de laatste dingen er ook op gemaakt kunnen gaan worden.
IMG_1249.jpeg
IMG_1250.jpeg

commandantsluik gereed en meeste lampen inclusief (nep 😅) bedrading op hun plek. Helaas heb ik het gaas voor over de roosters thuis laten liggen. Er zijn nog wel wat meer dingen die ik liever doe als ik weer terug van vakantie ben. De TOW installatie en het open achterluik horen daar ook bij want dat gaat kwetsbaar worden.
IMG_1316.jpegIMG_1315.jpeg

De vergrendeling van het motorluik is een foutje bij AFV-Club. Onderdeel zit er wel bij (C33) maar staat niet op bouwtekening aangegeven waardoor er heel wat 1:35 YPR’s zonder vergrendeling rondrijden. Simpel aan te brengen, iets verbeteren en borgpen (in dit geval geen echte omdat ik de schakelaar van de binnenverlichting moet kunnen bedienen) met kettinkje aanbrengen.
IMG_1475.jpegIMG_1478.jpeg
De beugels om het voertuig te bestijgen moeten aan de einde waar ze vast zitten wat afgeplat worden aan de onderzijde omdat ze in werkelijkheid aan de uiteinden platgeperst zijnIMG_1481.jpegIMG_1479.jpeg

De bouwfase nadert haar einde. Commandantsluik is goed gezet. Bij de PRAT werd deze namelijk standaard schuin gezet om open te doen omdat anders vooral MAG affuit snel in de weg zou zitten. Was nog wel dingetje omdat uiteraard bij het wat draaien van binnen een kabel losschoot. Omdat ik in dit stadium geen zin heb om de boel te ontmantelen (wat dus wel kan met het ook op de “ooit schilderfase”) werd het een chirurgisch gedoe met tangetjes en spiegeltje en veel zweetdruppels….maar gelukt ! De klep van achteren is nu in bewerking. Ik heb de versie van PSM genomen. Het korrelreliëf/grove antislip dat daarop zit is nogal onregelmatig en heb ik bijgewerkt en op plekken waar het vreemd genoeg niet zit (kale plek) bijgewerkt met secondenlijm en resin schuursel (zelfde kleur als klep). Niet meest gezonde werkje trouwens. Nu moest ik nog wat verzinnen om de open klep echt stevig er achter te krijgen zonder dat deze gaat afbreken bij de bevestigingspunten zodra ik priegel-PRAT verplaats. Ik heb die via de scharnierpunten verstevigingen in de vorm van wat ronde profielen van 0,5 mm die zowel verankerd zijn in de klep als in het voertuig. Er zit namelijk ruimte tussen de vloer en de bodem. Van een M113 AFV-Club kit gebruikte ik de kabel waarmee de klep omhoog en omlaag wordt gedaan. Dan nog twee vlaggenstok houders voorop, antennes en natuurlijk de TOW toren en dan is het klaar…maar dat komt morgen of overmorgen wel…
IMG_1546.jpegIMG_1548.jpegIMG_1554.jpeg

Laatst bewerkt:
Nog even op de achterklep terugkomend. Omdat die open moet, er een kabel naar binnen gaat om hem omhoog te trekken en het dus nogal kwetsbaar is heb ik deze via de scharnieren met profiel verstevigd.IMG_1549.jpegIMG_1550.jpeg
Een haak bungelt naar beneden. Deze profielen onder de vloer van het voertuig geschoven en bij scharnieren beetje secondenlijm zodat voertuig en klep aan elkaar zitten (maar makkelijk los te maken voor ooit bij de schilderbeurt)

De antenne (het wordt er 1) wordt naar beneden getrokken. Bij Hobbymarket (Griekenland) heb ik mooie 3D printed gebogen (veer) antennevoet gevonden en daar komt een Leopard Workshop antenne aan. Bij de KL werd de antenne met touw en een klem naar beneden getrokken. In dit geval om de TOW toren niet te hinderen. De klem heb ik van strookje messing gemaakt. Ik worstel nog met het touw. Daar ben ik absoluut niet tevreden over. Via ander draadje heb ik de vraag gesteld hoe je goed en strak touw nabootst (zonder het gepluis).
IMG_1556.jpeg

Laatst bewerkt:
De bouwfase YPR-PRAT is dan eindelijk klaar. Van een simpele YPR-PRI bouwdoos van AFV Club in volledig gesloten versie naar een model met details en interieur van de TOW antitank versie (uitvoering jaren tachtig). Luiken en klep open (geen motor) en licht.
Was weer een genot om te doen met ups en downs en met veel hulp van jullie door leveren foto’s, achtergrond info en bouwstips. Ook FB bleek weer een nuttige bron om specifieke kennis naar boven te krijgen en veel detailfoto’s die soms speciaal daarvoor op een kazerne werden gemaakt. En of die een kleurtje krijgt …. de tijd zal het leren. Bij dit model blijken de meningen uiteen te vallen: een model schilder je; angst voor een groen gevaarte van binnen; juist niet schilderen om het werk te laten zien. Voorlopig blijft hij zo. Op moment dat hij geschilderd wordt en in dio wordt geplaatst zal verdere belading worden aangebracht afhankelijk van de setting.
Ik heb nog vandaag overwogen om de M26 koepel van TAKOM (M114) om te bouwen naar een M27 toren voor de TOW installatie. Dat bleek echter vrij lastig te zijn waarbij de verbetering ten opzichte van de huidige minimaal zou zijn en mogelijk zelfs minder. Zo gelaten dus! Alleen touwtje om antenne op plek te houden wordt nog aangepast. Bestelling daarvoor is de deur uit na tip van @Peter van Dijk. Ook zal hij wat minder plat komen te hangen.
Morgen nog wat betere foto’s maken.
IMG_1565.jpegIMG_1566.jpegIMG_1568.jpegIMG_1567.jpegIMG_1570.jpeg

Ik heb op meerdere sites al modellen gezien waar van alles was voorzien van extra details en interieurs, maar dit model hokrt toch echt wel bij de top daarvan. Prachtig👍

Ik heb op meerdere sites al modellen gezien waar van alles was voorzien van extra details en interieurs, maar dit model hokrt toch echt wel bij de top daarvan. Prachtig👍
Mooi compliment! Niet dat het me om een “top” is te doen….gewoon fun met enige neiging tot “het is nooit helemaal goed”. Fun is goed, dat laatste is eigenlijk niet goed omdat perfectionisme zijn keerzijde heeft!

Om eerlijk te zijn, dit is er eentje die ik ongeschilderd zou laten — natuurlijk hebben we de foto’s nog, maar het is indrukwekkender zonder verf 🙂

Fun is goed, dat laatste is eigenlijk niet goed omdat perfectionisme zijn keerzijde heeft!
Het is net waar je energie, voldoening van krijgt. Zolang je, in combinatie met voorgaande, op je eigen manier het moment 'gereed' weet te bereiken, is er niets mis met perfectionisme.

De foto's ga ik op mijn gemak nog een keer bekijken, maar ik vind je in het modelbouwersgilde zeker de titel meester waardig. Alleen al doordat je mij (en anderen) door je werk inspireert. Het daagt mij uit mijn grenzen te verleggen.

Groeten, Jan

Het is zo jammer dat evergreen uiteindelijk vergeelt...
Ja klopt. Onderdelen die ik in begin het aangebracht worden al geel. Ook onderdelen die intensief bewerkt en vastgehouden zijn zie je langzaam wat vlekkerig crèmekleur krijgen. Uiteindelijk gaat er toch wel een verfjasje overheen ….. ook ter bescherming tegen verwering van Evergreen. De basis van mijn M113 C&V stamt uit 2011 en die zie ik niet verder geel worden dan wat hij al vrij snel was.
……verven dus!

Laatst bewerkt:
Wat betreft het verkleuren van plastic: als er onvoldoende pigment inzit, veroudert het onder invloed van licht. Veroudering kan bijvoorbeeld ook voor brosheid zorgen. Zolang hij geen jas aan heeft, kan het verstandig zijn om hem zo donker mogelijk te bewaren.

Die film heb ik inmiddels al heel wat keer bekeken. Geeft juiste versie weer en gaf daardoor de nodige bruikbare informatie! Ook inspiratie voor dio (ooit misschien).
Deuntje is wel in mijn hoofd gekomen trouwens. Zodra ik priegel PRAT zie hoor ik het deuntje al in mijn hoofd.

Volgens mij klinkt een donutmachine ook zo 🤔

🤣 in een YPR zit dus gewoon de motor van een donut-machine! Volgens mij hebben we de meest geheime defensie bezuiniging van de jaren zeventig ontmaskerd!! 😳🫣😉

🤣 in een YPR zit dus gewoon de motor van een donut-machine! Volgens mij hebben we de meest geheime defensie bezuiniging van de jaren zeventig ontmaskerd!! 😳🫣😉
Daarom mocht het motorluik niet open 🙂

Nou dan, precies zo'n apparaat wat ik in het donutdraadje omschreef, alleen dat was een single donut uitvoering. Geweldig!

Terug
Bovenaan