Nieuw in modelbouwland!

Hij was al aangekondigd in de nieuwsbrief die ik heb geplaatst op 27 februari in deze rubriek als in "the near future" dus dat gaat niet lang meer duren.
Dat is een andere bron, waar ik overheen heb gelezen. Laten we dan dit jaar maar aanhouden als richting.

Groeten, Jan

Dit is een vreemde:

Magic Factory M2128.webp

Vorig jaar kondigde Magic Factory een „M2128” aan, een model van dit voertuig:

Bradley MGS.webp

Ware het niet dat dit een montagefoto is van een Bradley-romp en de toren van een Stryker MGS, gemaakt door iemand die hem vorig jaar op Reddit plaatste, en Magic Factory die aankondiging deed op 1 april …

Dít jaar op 1 april kondigde dezelfde fabrikant hem weer aan, en mijn eerste gedachte was dan ook: Twee keer dezelfde grap is niet heel erg origineel. Maar uit de reacties op Scalemates is op te maken dat het nu wél echt is. Mijn vermoeden is dat ze bij Magic Factory een beetje verbaasd waren over hoeveel mensen zo’n model wel wilden kopen, en het daarom nu echt uit willen brengen.

Hoezo modelbouw??????????😲
Model kantenklaar zal je bedoelen !!!!!!😖

Ik wil geen hevige discussie op doen oplaaien maar deze ontwikkeling heeft toch iets van "kill your creativity".

Model-Miniature range and come already assembled and with primer!
1744133794968.webp

1744133442792.webp

1744133496164.webp

deze ontwikkeling heeft toch iets van "kill your creativity".

Persoonlijk geloof ik niet dat creativiteit om zeep te helpen is, maar kant en klare modellen vallen inderdaad niet in de categorie modelbouw.
Mooi voor verzamelaars en diorama bouwers die geen zin hebben om eerst ook nog het onderwerp van interesse te moeten samenstellen.
Voor voertuigen waar anders weinig mensen op af komen is aanbieden per 3D-print ook wel een uitkomst lijkt me. Men hoeft geen mallen te
maken, instructies uit te werken, boxart te laten maken, enkel op bestelling een printer aan te zetten.

Kant en klare ondergrondjes bestaan al lang en in diverse maten en uitvoeringen. Ook weer zo een luxe product voor degene die geen zin hebben
in de bijkomende constructie van terrein op een nette basisplaat.
Er zijn nu eenmaal genoeg hobbyisten die bouwen wel leuk vinden maar schilderen niet en andersom net zo 😉

deze ontwikkeling heeft toch iets van "kill your creativity".
Bij 3D geprinte of vrijwel kant en klare resin modellen heb ik dat gevoel ook gehad maar ik heb me daar goed overheen kunnen zetten omdat in dat soort modellen best veel tijd gaat zitten om ze afgebouwd te krijgen.
Op de modellijn van KL resin voertuigen van Robert bijvoorbeeld (al dan niet kant en klaar dan wel als zakje onderdelen) kun je je goed stukbijten als modelbouwer (zie mijn draadjes over de DAF YA314 en de YP408) waarbij je momenten hebt dat je hem in de hoek wilt smijten (nooit gedaan gelukkig). 3D geprinte voertuigen in relatief weinig onderdelen (bijvoorbeeld van Sylly’s, MAD en STAN) vragen ook veel aandacht (aanhechtpunten steuntjes laten -tig kuiltjes en bobbeltjes achter, storende printerbanen die geschuurd moeten worden, details die niet fijn genoeg uit de printer zijn gekomen, correcties van zaken die niet goed zijn of aanpassing naar een andere variant). Maar zeker bij de 3D voertuigen in heel weinig onderdelen voelt het toch inderdaad anders omdat je de “ik zie het model in mijn handen voor mijn ogen ontstaan” fase overslaat. Maar de echte creativiteit ook bij plastic kits begint pas als je gaat corrigeren of aanvullen met scratch of after market, bij het schilderen en bij het verwerken in een diorama. En dan reken ik het netjes bouwen van het model (gietnaden goed weghalen, aanhechtingspunt aan sprue onzichtbaar maken, netjes lijmen, etc) even niet onder creativiteit.
Het kant en klaar aanleveren inclusief primer of zelfs de verflaag gaat echter nog wel een stap verder omdat je dan in de bouwfase weer een extra drempel hebt (de verf of primer) om nog extra dingen te doen.
Voor de echte schilderliefhebbers die een model als noodzakelijk kwaad moeten bouwen om tot schilderen te komen kan dit zoals Peter ook aangeeft erg handig zijn.

De nieuwe nieuwsbrief van LZ models is binnen:

From:lzmodels.info@gmail.com Sat, Apr 19 at 11:23 PM

Hi there
It's been a while since our last newsletter, and we have a couple of new releases

TM35011
1/35 US Heavy Wrecker Ward LaFrance, M1000, Series 3
  • 7 sprues with 580 plastic parts
  • 8 clear parts
  • PE parts
  • 8x 3D printed parts
  • decals
  • scale ropes and chains
-This kit features optional front bumper with lugs and whiffle tree and also recovery an additional recovery equipment

TM35312
1/35 LRDG F30 Gun Truck with action figures
-5 plastic sprues with 280 parts
-clear parts
-resin cast wheels
-PE detail sheet
-5 marking option decal with instruments placards
-accurately reproduced to the highest detail standard
-developed in partnership with the LRDG Preservation Society
-informative booklet included
-3 highly detailed resin cast figures
-3D printed Air Vent Intakes and Curved Hook in resin for the best reproduction

Special offer
With crazy increased postage and shipping costs, we cannot offer it free anymore, but we still cover around half of postage in our special offer and charge only a part of it according to kit size and the destination

1/35 US Heavy Wrecker Ward LaFrance, M1000, Series 3 kit is available to book now for 60 euro each (10% discount) + token shipping cost 14 for a heavy kit euro worldwide (save 10-20euro), included free bonus, a couple of 3D printed pulleys

TM35312 1/35 LRDG F30 Gun Truck with action figures is available to book now for 55 euro each (10% discount) + token shipping cost 10 euro worldwide ( save 8-18 euro) - free postage if ordered with the wrecker kit above

Estimated posting the end of April

This special offer is valid by Wednesday, the 23rd of April, midnight only. In case of interest to pick up any of these, please reply to this email with what and how many kits you want and I will reply my confirmation email ASAP and then the PayPal invoice will follow later next week when my stock is arriving

For the near future, we are preparing more Heavy Wrecker Ward LaFrance variants, and also the long awaited 1/35 German BR80 Locomotive and Kesselwagen kits are now in molding stage

If you do not wish to receive our newsletters, please reply simply "STOP" to be removed from our mailing list.

Thank you for your support once again, and wish you all the best and happy Easter holiday
Best regards
Libor

35011 box.webp35312 box.webp

Flower Power versus Marechaussee, het contrast alleen al maakt dit interessant!

Er komen weer nieuwe modellen aan:

Een wrecker van MiniArt

Spalah uit Oekraïne, nooit van gehoord, maar mooi spul:

Nieuwe Landrover van Gecko:

Een dump gun-truck van AFV Club:

En deze figuren van Bravo 6, die vind ikzelf prachtig en een interessant onderwerp:

In diezelfde richting:

Ho-Ri II 1.webpHo-Ri II 2.webp

Ik zag die plaatjes van de week en dacht: „Wat is dat nou weer?” Het blijkt een wat-als te zijn van niet alleen een Duitse E-serie tank als Jagd-E-serie-dinges, maar óók nog eens wat-als de Japanners die ook gebruikt zouden hebben … Behoorlijk ver op het hellend wat-als-vlak, naar mijn mening.

En ik vind ze ook leuk, maar het moet niet te ver gezocht zijn. Een Japanse Panther of Tiger is nog enigszins geloofwaardig, maar deze is toch wel heel veel stappen weg. Een tijdje geleden had Kurt Laughlin het op Missing-Lynx over dat het ongeloofwaardig wordt als er meer dan twee „als”en nodig zijn: „Als a en als daarna b, dan …” en ik moet zeggen dat ik dat wel een redelijke vuistregel vind. Dit model is hoeveel „als”en? Als (1) de oorlog tot 1947 doorgegaan was, en als (2) Duitsland de E-75 in productie had genomen, en als (3) ze daar een Jagd-E-75 van gebouwd hadden, en als (4) de Japanners ook doorgevochten hadden, en als (5) ze de bouwtekeningen naar Japan hadden kunnen krijgen, en als (6) zij ook de Jagd-E-75 in productie hadden genomen, en als (7) dat kon tijdens de Geallieerde invasie van Japan (want dat staat op de doos) …”

Hier een kits naar bestaande voertuigen, er staat resin kit maar op facebook blijkt het een 3D print(waarschijnlijk met resin geprint)

Ik vraag mij af hoe deze zich verhoud tot de Copper State Models kit

En ik vind ze ook leuk, maar het moet niet te ver gezocht zijn. Een Japanse Panther of Tiger is nog enigszins geloofwaardig, maar deze is toch wel heel veel stappen weg. Een tijdje geleden had Kurt Laughlin het op Missing-Lynx over dat het ongeloofwaardig wordt als er meer dan twee „als”en nodig zijn: „Als a en als daarna b, dan …” en ik moet zeggen dat ik dat wel een redelijke vuistregel vind. Dit model is hoeveel „als”en? Als (1) de oorlog tot 1947 doorgegaan was, en als (2) Duitsland de E-75 in productie had genomen, en als (3) ze daar een Jagd-E-75 van gebouwd hadden, en als (4) de Japanners ook doorgevochten hadden, en als (5) ze de bouwtekeningen naar Japan hadden kunnen krijgen, en als (6) zij ook de Jagd-E-75 in productie hadden genomen, en als (7) dat kon tijdens de Geallieerde invasie van Japan (want dat staat op de doos) …”

wat als <=> fantasie

Cool! Ik heb de 103 van Trumpeter gebouwd en de 103c van Trumpeter nog liggen. Dit lijkt mij ook de 103c... Welk merk is dit eigenlijk?
Vond de 103 onwijs leuk om te bouwen, maar heb mij niet precies verdiept in de afmetingen. Is ie heel slecht @Jakko Westerbeke ?

Welk merk is dit eigenlijk?
O, ik zie nu dat ik vergeten was om dat te vermelden: Hobby Japan, heet het blijkbaar — het zei me weinig, maar op Scalemates viel me vanochtend op dat ik al eens eerder gezien had dat ze ook een Japanse Type 74 hebben.

Ik heb die van Trumpeter ook nooit gebouwd, want kort voordat hij uitkwam kocht ik die van Accurate Armour, maar zoals Paul hierboven ook zegt heb ik op meerdere plekken gelezen dat hij te smal en te kort is.

Bas hermsen heeft menige maan geleden er eens een stuk tussen gezet geloof ik. T is al zo lang terug dat het misschien nog wel in zwart wit was, de styreen was in elk geval wit...

Even een update van dit boek dat ik een tijdje geleden liet zien:

img_2610-webp.49846

Dat is ondertussen ook te koop.

"Zimi model", de nieuwe "Panda Hobby", hier de oude panda kit van de Marder I op Lorraine chassis in een nieuw doosje met een nieuwe merknaam:

En er komen nog 3 andere modellen op het Lorraine chassis uit

"Zimi model", de nieuwe "Panda Hobby", hier de oude panda kit van de Marder I op Lorraine chassis in een nieuw doosje met een nieuwe merknaam:

En er komen nog 3 andere modellen op het Lorraine chassis uit
Afgelopen zaterdag heb ik in IJzendoorn de ZSU-23/4 van Zimi gekocht. Was dit oorspronkelijk ook een ontwerp van/voor Panda? Meende zoiets gehoord te hebben.IMG_20250528_194658928.webp

Laatst bewerkt:
Volgens Scalemates is die origineel van Hong Model, waar ik nog nooit van gehoord had tot nu net. Dat merk blijkt twee modellen te hebben: een ZSU-23-4M/M3 uit 2015 en een ZSU-23-4M2/M4 die nooit uitgekomen is. Dit zal dan wel een uitgave daarvan zijn, maar onder een nieuwe merknaam.

Volgens Scalemates is die origineel van Hong Model, waar ik nog nooit van gehoord had tot nu net. Dat merk blijkt twee modellen te hebben: een ZSU-23-4M/M3 uit 2015 en een ZSU-23-4M2/M4 die nooit uitgekomen is. Dit zal dan wel een uitgave daarvan zijn, maar onder een nieuwe merknaam.
Hong dat was het.
Die moet ik ook nog ergens in stash hebben liggen...🤔

Dan kun je allebei de versies bouwen 🙂

Hebben jullie mij binnen zien komen, de afgelopen Twenot meeting, met een 4 wielig karretje om mijn (2) modellen te kunnen vervoeren voor de showtafel?
Ik heb een groter karretje nodig de volgende keer.

Joepie de poepie eind juni!!!!!!!!!

M3_Box_Art_Flattened_V2.webp

Terug
Bovenaan