Nieuw in modelbouwland!

Ik vind de SdKfz 234-serie erg mooi om te zien. Deze van Miniart is geen beginnerskit, gezien onderstaande bouwervaring. Miniart SdKfz 234/2 review. Vooral als je de wielen gestuurd en de wielen op ongelijke niveaus wilt plaatsen, zoals in bovenstaand voorbeeld.

Persoonlijk breng ik altijd stuurhoeken en niveauverschillen aan bij de wielen. Dat geeft, mits goed gedaan, al dynamiek. Al zet je de voorwielen maar een fractie ingestuurd, dan oogt het al anders. Let, vooral bij meerder gestuurde assen, goed op de stuurhoeken. Als je dit niet goed aanpakt, ziet een kenner dit met een oogopslag. Voor goede wielstanden kun je zoeken op Ackerman principe. Als je dat doorhebt, is aanpassen al eenvoudiger.
Een plaatje als voorbeeld:
1728119661623.webp

Laatst bewerkt:
Moggeh Jan 🙂.... efkes de link naar het sd.kfz.234/2 review corrigeren. Nu leidt het naar een Scammel.

Ik hoop dat er mallen bij zijn om het ackermann principe goed te krijgen, en dat er bandenkeuze is, want er staat een pak 40 bovenop, dus het is goed. Helaas koos de wehrmacht voor de kwk 37 l/24, want met een sig33 erop had ie nog veel bruter geweest, maargoed, dan had ie dubbellucht mogen hebben en verzwaarde assen en dergelijke 🙂

Ik hoop dat er mallen bij zijn om het ackermann principe goed te krijgen
Als je de review leest, zitten er positioneernokken aan de delen. Die zorgen ervoor dat alles rechtuit en in rijhoogte staat. De uitlijning controleren met vlakke en rechte blokken zorgt ervoor dat alles perfect staat.

Ik lees in de review, dat je nokken moet verwijderen om de wielen ingestuurd te zetten. Als de stuurarmen hulpstuurarmen, stuurstangen en spoorarmen en -stokken de goede lengtes hebben, zijn de wielstanden ook goed. In het echt zitten hier verhoudingen in en als je deze netjes verschaalt, blijft het overeen komen met de werkelijkheid.

De foto's in de post van Paul laten een goed eindresultaat zien: de wielen op de buitenste assen hebben een grotere inslag dan die van de middelste. Ik verwacht dat de delen dus goed zijn.

Uit het bouwverslag op TMN blijkt dat de wielen RUDD gewoon recht gemonteerd worden.
Wanneer men gestuurde wielen wil moeten er nokjes o.i.d. verwijderd worden om ze te kunnen draaien.

Het Ackerman principe is niet zo moeilijk. Het wiel in de 'binnenbocht' staat onder een iets scherpere hoek dan het wiel in de buitenste draaicirkel.
Voor de twee middelste wielparen geldt hetzelfde maar dan minder scherp gedraaid :

achtrad_02.webp

Ik heb ze destijds gewoon op het oog in de 'juiste' stand gezet :

afvpuma14xs.webp

Laatst bewerkt:

35457_art.jpg

Pffffew, wat een worsteling die website.....

Ja, account aanmaken via een tablet is een hele opgave met als resultaat een adres zonder woonplaats... later thuis maar eens doen op een fatsoenlijke computert

Ja maar komop, een airborne sluipschutter? De maker heeft denk ik te veel call of duty ofzo gespeeld...

Uberhaupt, het amerikaanse leger was ingericht op aanvallen, en dat nu nu net wat een sluipschutter eigenlijk niet doet. Ik ken weinig details over amerikaanse sluipschutters, laat staan met een telescoopvizier, welke je na het uit een vliegtuig springen ongeveer afschrijft...maargoed, de wonderen zijn de wereld niet uit, maar een ww2 parachutisten sluipschutter op het europese westfront.... en dan niet met een springfield...

Mijn vader heeft in zijn diensttijd nog met een Garand sluipschuttersgeweer geschoten. Deze waren in de nederlandse leger in 1956 in gebruik. Ik heb nog nooit een foto uit wo2 hierover gezien.

Meer dan onwaarschijnlijk dus, en dan alsnog met de m1903 springfield. Toch zijn de figuur met bvb de .30 best fraai, maar wel weer van de reeds uitgemolken 101 ab, de andere divisies worden helaas steeds vergeten

T is ook maar net wat het je waard is. 15 jaar geleden kocht je alpine figuren voor rond de 11 euro 't stuk zijn nu zo rond de 20 euro per stuk, deze zijn dan ook om en nabij die prijs. Ik zal ze zelf niet kopen, want mijn skills zijn niet toereikend voor zulke bedragen, maar voor wie wel zulk talent heeft, en dit ervoor kan en wil betalen is het een bijzonder en uniek iets!

Ja, account aanmaken via een tablet is een hele opgave met als resultaat een adres zonder woonplaats... later thuis maar eens doen op een fatsoenlijke computert
Wat een drama website......
Account aanmaken bij die vriend Jason is me niet gegund omdat verificatiemails niet verstuurt worden of niet aankomen (Ja, de Spambox is meerdere malen gecheckt!) en na een eerdere poging geven ze aan dat ik al een account heb, maar het paswoord verkeerd heb. Paswoord resetten werkt ook niet.... Pfffff

Wat een drama website......
Account aanmaken bij die vriend Jason is me niet gegund omdat verificatiemails niet verstuurt worden of niet aankomen (Ja, de Spambox is meerdere malen gecheckt!) en na een eerdere poging geven ze aan dat ik al een account heb, maar het paswoord verkeerd heb. Paswoord resetten werkt ook niet.... Pfffff
Zodra het lukt kan je wel direct deze erbij bestellen 😝

Potloden, je kunt er prachtige tekeningen mee maken!

In de modelbouw is het echter slechts de zoveelste manier om pigment op een model aan te brengen. Eénmaal aangebracht moet het nabewerkt worden om tot het gewenste resultaat te komen, effecten die ook te realiseren zijn met de "klassieke" methodes voor washes, filters of drybrushing.
Men doet alsof er iets nieuws aangeboden wordt maar Verlinden werkte al met krijtjes en de pen waar de stiften in gaan is ook geen recente uitvinding. De bijgeleverde puntenslijper maakt geen punt en slijpen op een schuurpapiertje.......terug naar Verlinden!
Gezien de resultaten in het reclame filmpje houd ik me bij de klassiekers. Sterker nog, ik begrijp niet hoe men kan denken dat dit kan helpen om mensen te verleiden zo'n product te kopen.

Enige voordeel wat ik nog zag met die AK stiften was de rubber black voor eventueel loopwielen.
Maar dan blijf ik er ook bij, hoeveel extra werk is het nou om een drupje verf met kwastje hetzelfde te doen..... 😛

Die promos met camo die ze doen met stiften vond ik allemaal maar net niet. Misschien leuk voor de wat jongere beginners om mee te starten maar ik hou het gewoon bij de kwast.

Als zaken op een gegeven moment ontwikkeld zijn (wie schildert er na zoveel eeuwen zoveel beter dan Rembrandt ….) en het kunstenaarschap/vaardigheid bepalend zijn ga je als leverancier gewoon nieuwe dingen ontwikkelen en op de markt brengen als iets dat toch eigenlijk altijd al gemist is. Het grote goochelen is voor mijn gevoel toch ook beetje begonnen toen de enamel verfjes vervangen werden door het acryl gebeuren en vervolgens handige jongens met verwering en vervuilingstechnieken kwamen met een keur aan potjes en pannetjes aan spul. Vroeger maakte je modder door dikke humbrol of Revell verf die je liet indikken te vermengen met fijn poeder en dat aan te brengen en uit te werken. Met kwast, verf, krijt en airbrush zorgde je voor veroudering. Hoe simpel allemaal en zelfs ik heb dat allemaal gedaan. Echter toen ik na dertig jaar de draad weer oppakte waren al die technieken outdated en werd er lacherig en meewarig over gedaan….en heb ik het schilderen tot op de dag van vandaag niet meer opgepakt omdat je door de bomen van producten het simpele bos niet niet meer ziet. Het enige wat bedrijven als MIG, AK, AMMO willen is je portemonnee leegtrekken met hulp van arrogante commerciële bouwers die het wel zullen tonen hoe het gepeupel hen het beste na kan doen en die zichzelf als modelbouw god zien. En tegen de tijd dat iedereen dat heeft gedaan komen ze met een nieuwe formule… en begint het opnieuw. Ik kom wellicht wat cynisch over maar vanaf de schilder zijlijn zie je dit zo overduidelijk gebeuren…en durf dan je eigen koers nog maar eens te varen in de modelbouwkudde. Gelukkig zijn die er nog en daar geniet ik met volle teugen van….ook op dit Forum!

durf dan je eigen koers nog maar eens te varen in de modelbouwkudde
Ik heb daar helemaal geen moeite mee 🙂 Ik ben absoluut geen schilder van wereldklasse, maar ik pik hier en daar dingen op die ik probeer (of niet) en dan blijf gebruiken wat me bevalt. Bij het gros van dit soort producten vraag ik me vooral af wat de toegevoegde waarde ervan is, maar af en toe zit er iets tussen dat ik wel nuttig vind (of dat nuttig lijkt en dan achteraf toch niet blijkt te zijn voor mijn manier van schilderen). Algemeen genomen gebruik ik behoorlijk ouderwetse technieken en materialen, maar ik ben tevreden over het resultaat, en dat is wat telt. Als anderen tevreden zijn met de resultaten die ze met de allerlaatste nieuwe spullen behalen, dan hebben ze het ook goed gedaan.

Het voornaamste probleem met dit alles vind ik dat het vaak de indruk geeft dat als je maar de juiste gereedschappen gebruikt, je resultaat ook automatisch beter zal zijn. Alsof je model beter wordt omdat je een tang van vijftig euro gebruikt om onderdelen los te knippen uit de raampjes in plaats van een tang van vijf euro.

Nou en dat is precies waar ik op doel, ik verf nu zon 20 jaar met dezelfde vallejo verf, en hoeveel nieuwe en "betere" revoluties zijn er intussen voorbij gekomen? Mig heeft zichzelf voor de 15e keer uit moeten vinden met een stom lulverhaal over weathering, maar t is 100% marketing, en heeft niks te maken met modelbouw behalve de knip die ie leegtrekt, en op deze manier maak je een hobby zo intoegankelijk dat een bouwer als walther bang is voor verf, en dat is echt geen beginner.

De beste bouwer die ik ken is robert blokker, die schilderd alles met humbrol. Ja zei ie jaaaaren terug, laagjes welnee, floeperdefloep met een penseel over t figuur en het is geblend. En, al zn gereedschap zit in een sigarenkistje, meer is niet nodig voor werk van topkwaliteit!

Wat een onzin is dit zeg.
Aquarelpotloden bestaan al heel lang, ik weet niet hoe lang maar in 1990 bestonden die al, en vulpotloden ook met puntenslijper in de achterkant.
Dus wat dat betreft is dit echt niets nieuws.
Gekleurde vulpotloden is niet erg slim, de potloden zullen afgeven op de houder wat dus de kleuren vervuilt.
Mijn advies is ga naar een kunstenaars artikelen winkel, koop aquarel potloden of krijtjes en ga aan de slag.
En kijk eens lekker rond wat ze nog meer voor moois hebben, wie weet wat je zelf aan modelbouw kunt gaan toevoegen in plaats van slaafs de producenten te volgen
Voor degene die in Rotterdam, Den Haag of Utrecht woont of er wel eens komt "Gerstaeker".

Het voornaamste probleem met dit alles vind ik dat het vaak de indruk geeft dat als je maar de juiste gereedschappen gebruikt, je resultaat ook automatisch beter zal zijn. Alsof je model beter wordt omdat je een tang van vijftig euro gebruikt om onderdelen los te knippen uit de raampjes in plaats van een tang van vijf euro.
Precies dat. En dat maakt naar mijn idee het instappen voor nieuwe mensen in de hobby alleen maar moeilijker en kostbaarder.

Vroeger maakte je modder door dikke humbrol of Revell verf die je liet indikken te vermengen met fijn poeder en dat aan te brengen en uit te werken. Met kwast, verf, krijt en airbrush zorgde je voor veroudering. Hoe simpel allemaal en zelfs ik heb dat allemaal gedaan. Echter toen ik na dertig jaar de draad weer oppakte waren al die technieken outdated en werd er lacherig en meewarig over gedaan….en heb ik het schilderen tot op de dag van vandaag niet meer opgepakt omdat je door de bomen van producten het simpele bos niet niet meer ziet.
Walter, helemaal niet cynisch hoor....ik kijk er een beetje hetzelfde tegenaan.
Ik denk dat ieder vooral voor zichzelf een weg moet vinden in wat er allemaal te koop is...een soort lopend buffet, waar je pakt wat je aanspreekt en laat staan wat je niet lekker vind.
Walter, waarom start je dan niet gewoon weer met Humbrol en Revell? Misschien helpt dat je over de drempel om toch weer eens een model van een verfjasje te voorzien? Ik heb ook net twee weken geleden weer een model afgerond in Humbrol/Revell met olieverf wash, wat gespoten stof en wat drybrushen hier en daar (oh, en......een zacht potlood voor wat metaal effect). Je kan met die "ouderwetse" technieken ook nog steeds een mooi model neerzetten.

Laatst bewerkt:
En andersom niet... een slechte kit met een hele lading onrealistische verwering wordt em ook niet. Tenzij het science fiction is, dan mag je doen wat je wilt

Ik scharrel gereedschap overal en nergens op. Bouwmarkt, drogist, crea-winkel, kantoorboekhandel, etc, etc. Ook de huisarts en tandarts van mijn vader waren hofleverancier. Enige waar ik geen concessie op doe zijn vlijmscherpe mesjes (kosten ook geen vermogen trouwens en een stapeltje schuurpapier van grof tot ultra superfijn (via Modelbrouwers jaren terug. Naast een Proxxon die ik van mijn vader heb overgenomen zijn twee punch &die setjes het duurste (maar echt de investering waard). Side-cutter is super handig maar koop niet te dure want ze zijn zo kwetsbaar dat er zo een braampje in komt ….ook bij de dure.
Goed gereedschap is heel prettig werken maar hoeft echt niet zo duur te zijn als je het op de juiste, soms heel onverwachte, plek koopt. En speciale tools die mij kunnen helpen bij strakke afwerkingen maak ik zelf als het zo uitkomt.

Goed gereedschap werkt vaak beter(niet altijd).
Als meubelmaker/interieurbouwer heb ik ook niet altijd het beste en duurste gereedschap gekocht. Ik ben begonnen met een aantal goede gereedschappen en dit aangevuld met goedkoper spul, als de tijd vordert merk je vanzelf wel wat goed werkt en wat je vaak gebruikt. Langzaam maar zeker vervang je het slechte gereedschap en vult het aan met betere kwaliteit.
Als goedkoop gereedschap goed werkt is er geen enkel probleem. Als je gereedschap veel gebruikt is het de moeite waard om beter/duurder gereedschap aan te schaffen.
Ik heb zelf best wel wat gereedschap van Parkside in mijn kist, of ik gebruikt het niet veel, of het is gewoon goed.

Terug
Bovenaan