Nieuw in modelbouwland!

Tja, dat idee hebben we hier ook nog eens gehad om ons in juiste kleren te hijsen en 3D scans te maken …. Nooit iets van gekomen (hoewel ik @Cees Goldenberg nog altijd in 3D wil voor in de M113 van de pantsergenie)

Tja, dat idee hebben we hier ook nog eens gehad om ons in juiste kleren te hijsen en 3D scans te maken …. Nooit iets van gekomen
Ik heb ondertussen een iPad met 3D-scan-mogelijkheid, maar de resolutie daarvan is te beperkt voor onze doeleinden (zoals we toen ook al vermoeden). Interieurs, gebouwen, e.d. gaan er prima mee, maar alle detail kleiner dan een centimeter of vijf (schat ik) is te klein voor 3D-mesh die de software maakt.

GT4dSqvWgAEy4Ck

GT4dSqvXMAEh5mM

GT4dSqwWwAAiZNq

GT4dSuhXYAA3r-N

Ook leuks van Italeri :

een Battle Set in 1:72 met een fraai MDF lasercut Hotel Hartenstein (meer op TMN ):

italeri-6107.jpg
italeri-6107a.jpg

En dan een oude bekende, vanwege het D-Day Normandië jubileum een heruitgave met nieuwe decal vel voor drie uitvoeringen.
Over een paar maanden in de schappen.
italeri-0233.jpg

Er zit weer wat nieuw spul aan te komen

Dragon is weer bezig met het upgraden van hun modellen

Setjes bandjes

Misschien iets voor de M113 groepsbouw

Interessante Christie SPG

Rommel (Erwin)

en een paar dames

Ik heb net een update van STAN Models ontvangen. Deze zitten er nu snel aan te komen: De YA4440 en YA4442 en dan ook nog in aantal uitvoeringen. Ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden en ook hoe snel ze op de markt komen. Het wat griezelige is dat het een model is dat in diverse schalen besteld kan worden. Als 1:35 dus een opgeblazen kleinere schaalmodel wordt met generalisaties/versimpelingen/dikker uitgevoerde zaken dan ben ik benieuwd hoe dat uitpakt. IMG_0886.jpegIMG_0887.jpeg

….hmmm, mijn vreugde over de DAF’s zijn al wat getemperd. Het zijn dus inderdaad op 1:72 printen ingestelde 3D tekeningen die naar 1:35 worden vergroot zonder aanpassing van detailniveau.

Ik snap nooit waarom ze dat niet andersom doen. Ontwerp het model op 1:35, verklein het naar 1:72 en wat er aan detail wegvalt, is dan pech — je zou het waarschijnlijk toch al niet zien op het model. Alleen dingen als die beschermbeugel voorop zou je wellicht aan moeten passen voor 1:72 zodat hij goed printbaar is, denk ik, maar dat zal dan wel al teveel moeite zijn.

Als ik STAN een beetje volg op FB zie ik dat ze zich vooral richting kleinere schaal liefhebbers profileren..

Ook maar wat boeken opgezocht niet alles nieuw, maar toch interessant :

Italie:

Pools:

Hongarije:

Images of war, het LRDG boek heb ik zelf het staat vol met foto's en niet veel tekst.

Armor Photo/Armor Gallery:

A technical history :

Paul, heb jij toevallig al een boek uit deze reeks....of iemand anders? Is het wat?
Ik heb z’n recente boek over de Terrapin, en als je geïnteresseerd bent in de geschiedenis, ontwikkeling en gebruik ervan dan is het een heel goed boek. Is het je om de foto’s e.d. te doen dan staan er goede in, maar weinig die je nergens anders zult vinden. Hoe dan ook stonden er genoeg in die ik niet kende (maar ik ben dan ook geen expert op het gebied van de Terrapin).

@Alex van de Wetering Ik heb de "A13 Mk.I & Mk.II Cruiser Tanks"
Ik heb slechts een begin gemaakt met het lezen, maar de term "A Technical History" is wel terecht .
Het is geen fotoboek zoals armor in action bv. Er staan wel technische tekeningen in van bv de motor en assen aandrijfwiel enz. en wel wat foto's.
Of het wat is voor de modelbouw dat kan ik nog niet beoordelen.
Er staat op youtube wel een interview met de schrijver:
en hier een review van het Crusader boek

Ook ik heb het Terrapin boek en kan bevestigen dat het een technisch boek is. Dus vooral uitleg ontwikkeling en geringere aandacht voor inzet. Ik geef het een 8 op een schaal van 10.

Er staat op youtube wel een interview met de schrijver:
O, zo ziet hij er dus uit … Ik heb contact over de e-mail met hem gehad over het Terrapin-boek, toen hij dat nog aan het schrijven was, maar natuurlijk geen idee van wie hij nu eigenlijk is.

Ik heb net een update van STAN Models ontvangen. Deze zitten er nu snel aan te komen: De YA4440 en YA4442 en dan ook nog in aantal uitvoeringen. Ik ben erg benieuwd wat dit gaat worden en ook hoe snel ze op de markt komen. Het wat griezelige is dat het een model is dat in diverse schalen besteld kan worden. Als 1:35 dus een opgeblazen kleinere schaalmodel wordt met generalisaties/versimpelingen/dikker uitgevoerde zaken dan ben ik benieuwd hoe dat uitpakt. Bekijk bijlage 40336Bekijk bijlage 40337
De modellen van de YA4440 en YA4442 komen deze/volgende week uit in uitvoering met huif en met shelter. Helaas heeft de huif een veel te hoekige bovenzijde. Is bij kleinere schalen acceptabel maar niet in 1:35. Een paar kleine onderdelen komen op mijn verzoek in 1:35 er los bij. Verder, als ik al de renders die ik heb gezien bekijk, hinkt het geheel op twee gedachten. Aan de ene kant mooie scherpe details op aantal plekken en anderzijds grove dingen omdat het een “opgeblazen” model is. Hoe dat uitpakt in het totaal beeld kun je niet zien aan de hand van die beelden. Dan zul je een geprinte versie in je handen/voor je neus moeten hebben. De cabine lijkt weer dikke wanden te hebben en chassis met vering ziet er ook te grof uit voor 1:35. Maar ook hier zelfde euvel als bij de uitgaves van Robert en Sylly’s ….hoe meer detail hoe duurder het model en daar moet een balans in zitten. Als de huif echt te vierkant is hoop ik dat er alsnog een 1:35 huif komt die wel goed is.

Ik ben erg benieuwd naar het 1:72 model! Deze zal ik zeker gaan bestellen. Hopelijk blijft het een wat betaalbaar model.

Dank voor jou inzet in deze Walter!

Laatst kwamen er wat hoofdjes voorbij (waarvan ze niet allemaal even treffend waren 😛).
Zag nu hoofdjes voorbij komen van "Arto Production" welke er wel goed uit zien. Ken het merk zelf nog niet.

De Arto facebook (zie niet iets anders als officiële site terugkomen en heb zelf geen facebook maar pagina is gelukkig te zien met nog meer voorbeelden van hoofdjes en figuren):

ARTO production

Voorbeeldjes:
GVHJ6JbXEAAZAZ-

GVHJ6JkWsAAxsgG

Of enige andere stad met tramrails, maar dan hou je een stug en een set figuren over en zal het een duur ondergrondje blijken

Ohja verrek. Nou dan is t niks, voor wie dit niet zelf kan maken zoals ik mag t ook best goed gedaan zijn zoals dio dump spul

Het gaat de goede kant op met de YA4440/4442 modellen van STAN. Deze week zou release zijn maar ze zijn (vermoedelijk door mijn gebrom over het opgeblazen model van kleine schaal naar grotere schaal) aan het verfijnen geslagen. Meer en fijne details, ook van onderen en bij voorbumper. Ook de huif wordt beter en wat betreft de shelters zitten er ook wat veranderingen. Ik ben benieuwd! IMG_1598.jpegIMG_1597.jpegIMG_1599.jpegIMG_1600.jpegIMG_1601.jpegIMG_1602.jpeg

Terug
Bovenaan