Nieuw in modelbouwland!

1:16 verschijnt toch steeds meer merk ik. Boeiend want het detailniveau is ongekend mooi! Zit interieur er ook in?

1:16 verschijnt toch steeds meer merk ik. Boeiend want het detailniveau is ongekend mooi! Zit interieur er ook in?
Grappig, want het detail is vaak veel minder. Omdat de modellen zo groot zijn boeten ze in op aantal onderdelen/ detail. Tenminste dat is mijn ervaring metde Trumpeter Panzer IV

Deze kit heeft een basic interieur, en kanon vnl.
Detaillering is beter dan de Das Werk kits die ik heb.
Casting numbers, lasnaden en opgeruwd oppervlak van de gegoten onderdelen zien er goed uit. Verder zit alles nog in plastic, dus daar kan ik nu weinig zinnigs over zeggen.

Ik ben toch wel onder de indruk hoor, dat blokje naast t rondje is 2 x 2 mm groot. Deze zitten aan de zijkant, aanhechting voor de spatborden, en ook met verschillende patronen in het "laswerk"
20221110_093123.jpg20221110_093407.jpg20221110_093310.jpg

Laatst bewerkt:
Niet verkeerd Rob, positief verrast 😉

voor alle mede genie gekken , ik kwam deze pre order tegen bij tasmodelshop .
Naast de kodiac nu ook de nieuwe bruggenlegger.

Er waren er al van Resicast en Legend, maar nu net zie ik dat deze aangekondigd is door een mij totaal onbekend merk:

LanmoModel Crab.jpg

Kans dat dit het model is waar op de beurs in Goes iemand me over vertelde, maar hij wist het merk e.d. niet meer 🙂 Onduidelijk van welk materiaal dat nu is, en ook of de rest van de benodigde delen voor een Crab er wel bij zullen zitten — maar hoe dan ook goed nieuws voor wie zo’n tank wil bouwen.

Ik ben ernstig benieuwd maar de prijs van deze attributen, ik vindt de calliope toch een must have uiteindelijk, en de verlinden...meh

Er is ook nog een Calliope van Italeri. Toevallig liep ik daar vandaag over na te denken, dat die wel te transplanteren zou moeten zijn naar een ander merk tank. Ik weet nu dat ik beter naar deze op zoek kan als ik er ooit aan toe kom 😉

Ja, die van italeri... dan kun je net zo goed beginnen aan die van verlinden, alleen klopt ie kwa schaal meer

En anders, als je hem kan vinden, de oerversie van Monogram, beroemd geworden door het werk van Sheperd Paine. Een van de eerste 1:35 kits die ik ooit bouwde, ook mijn eerste diorama, geïnspireerd door het boekje in de doos.

Vooral jammer van de kettingen, want dit is eigenlijk überhaupt geen echte Crab-ketting. Maar als ze die in messing leveren hadden ze niet zoveel keuze, denk ik.

'Look! So easy', en dan een plaatje van een miljoen onderdelen...😆

Ik ben niet echt enthousiast als ik die set zo bekijk. Ze hadden veel meer gebruik kunnen maken van de voordelen van 3d-printen, en meer onderdelen in één stuk kunnen printen. Nu heb moet je alsnog allemaal pe-onderdelen in vorm buigen.

Er klopt ook weinig van de kettingen, en de verdeling van de kettingen over de trommel is ook niet correct, maar dat laatste zal alleen de fijnproevers/vakidioten opvallen.

Maar het grootste probleem is nog wel dat een heleboel onderdelen ontbreken. Een crab is meer dan alleen de mijnenvlegel. Waar is de manteldoek? De periscoopbeschermers? De lane marking equipment? En de station keeping lampen? Rek/doos voor reservekettingen? Gemiste kans, wat mij betreft.

Wat mij interesseert is dat daar onderaan links van de promotietekening staat "the story of 79 armoured divisio" daar leid ik uit af dat ze waarschijnlijk nog andere conversies zullen uitbrengen...als je maar 1 conversie uitbrengt noem je het toch niet "the story of..."?

Ik ben niet echt enthousiast als ik die set zo bekijk.
Nee, mijn enthousiasme is ook duidelijk minder nu ik er meer afbeeldingen van gezien heb.

Ze hadden veel meer gebruik kunnen maken van de voordelen van 3d-printen, en meer onderdelen in één stuk kunnen printen. Nu heb moet je alsnog allemaal pe-onderdelen in vorm buigen.
Het gekste daaraan is nog wel dat Resicast het grootste deel daarvan weer niet als geëtste delen gedaan heeft. En ik denk ook uit de explosietekening op te maken dat de vier stangen aan de voorkant van het scherm niet juist zijn, want zo te zien plat in plaats van L-profiel.

Maar het grootste probleem is nog wel dat een heleboel onderdelen ontbreken. Een crab is meer dan alleen de mijnenvlegel. Waar is de manteldoek? De periscoopbeschermers? De lane marking equipment? En de station keeping lampen? Rek/doos voor reservekettingen? Gemiste kans, wat mij betreft.
Inderdaad, dat was me ook al opgevallen, maar omdat ik toen alleen nog maar de afbeelding van de voorkant van de doos gezien had, dacht/hoopte ik dat die er ook wel bij zouden zitten. Nu moet je nog een heleboel zelf maken, en ik zie veel modelbouwers dat niet zo één, twee, drie doen. Ja, je hebt met deze set het bijna-moeilijkste deel van een Crab in één keer (de kettingen zijn nog moeilijker) maar het is alsof ze een model van een tank verkopen zonder motordek …

Dit merk, heavy hobby, heeft haar naam uiterst nauwkeurig gekozen. Het detail is nogal zwaar en nooit echt juist. Terry Ashley heeft ook een aantal van hun “producten” gereviewed.

Sylvain van SYLLY's Mini Models is wel heel productief de laatste tijd. Zo zag ik op Scalemates en op zijn eigen site dat hij onlangs de YPR806 en YPR806A1 ARV/PRB conversiesets heeft uitgebracht voor de Tam/Italeri M113 kits. Zie links
YPR806
YPR806A1

Bij de laatste set zitten ook resin tracks, dus de prijs lijkt mij alleszins billijk. Voor de fijnproevers nog een een foto van de "echte" . (bron: NIMH)

Ik heb Sylvain gevraagd of hij op 18 Juni bij de TWENOT meeting met een stand kan komen. Hij neemt het in overweging.

Bijlagen

• YPR806A1 NIMH.jpg
    YPR806A1 NIMH.jpg
    170,7 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Mooi spul wat hij uitbrengt!

Dat is een leukerd!

Ik wil gelijk, op mijn knieën en met deemoedig gebogen hoofd excuses prevelend, vergeving voor mijn onwetendheid vragen aan de diverse US-adepten alhier, maar ik kan hier nu echt niet warm of koud van worden.... 😉 😱 Een klein voertuigje en niet eens bewapend (had ik al excuses gemaakt?). De gemiddelde Jagdpanther of JS-3 vraten er waarschijnlijk 4 als ontbijt (iemand al op de kast?)

Kon het nog erger maken door te wijzen dat hij eigenlijk achterstevoren lijkt te staan, gezien de hogere achterzijde. Maar dat is dan vast omdat het een trekker/sleper is en aldus te zorgen dat hij zich niet teveel ingraaft, right? Toch? Hm? Klopt? 😘

Dit is natuurlijk een "schoenendoos op wielen". Maar de Monogram-variant van lang-lang-geleden, toen de mannen nog snorren droegen,
had die drijflichamen aan de voor en achterzijde.
Schermafbeelding 2023-05-10 183930.jpg
En daarmee had een mede clublid een inspirerend diorama gemaakt.
Een Weasel die door het riet, het water in rijdt. Was erg mooi gedaan.
Sinds dien is het een geheime liefde.

Mooi gebouwd, Robert! Heb je hiervoor een AFV M113 of YPR als basis gebruikt?

Ik denk dat die van mij niet meer afkomt … Helaas zitten de drijvers er al op, anders had ik denk ik deze gekocht en die erop geplakt om gelijk een M29C te hebben 🙂

Ik denk dat die van mij niet meer afkomt … Helaas zitten de drijvers er al op, anders had ik denk ik deze gekocht en die erop geplakt om gelijk een M29C te hebben 🙂
Ik neem aan dat de M29C op termijn ook wel komt van Takom.....dat geeft ook een hoop mogelijkheden voor Brits, Canadees en ook na-oorlogs Frans en Noors bijvoorbeeld.

Verder natuurlijk weer klassiek "Murphy".....jij bent met de LZ-M29C op een "point of no return" en ik ben met mijn ex-Monogram Weasel vrijwel klaar op het maken van een affuit en huifje na.......en dan komt er ineens een nieuwe hoog-gedetailleerde kit!

Ik maak me voor nu vnl bezorgd over hoe de tracks straks zijn samengesteld... Dit is allemaal weer net wat kleiner en fijner dan bij een volgroeide gevechtstank

Modelkasten heeft ze voor de universal carrier, ik verwacht dat meng dit voor de weasel wel red. Hij staat bij mij niet op de wensenlijst en ik raak er ook niet echt geinspireerd door, maar ik ben wel erg benieuwd wat er nog meer komt van dit wat meer obscuur materiaal

Ik neem aan dat de M29C op termijn ook wel komt van Takom.....
Daar ga ik ook wel vanuit, en anders komt er wel iemand met een ombouwset. Of allebei.

Verder natuurlijk weer klassiek "Murphy".....jij bent met de LZ-M29C op een "point of no return" en ik ben met mijn ex-Monogram Weasel vrijwel klaar op het maken van een affuit en huifje na.......en dan komt er ineens een nieuwe hoog-gedetailleerde kit!
Ja, zo’n gevoel had ik ook gelijk toen ik die aankondiging zag. Maar ik was het model van LZ best wel beu, daarom heb ik het terug in de doos gedaan om er ooit, later, aan verder te gaan. Ik ben nu eigenlijk wel blij dat dat niet meer hoeft …

Dit is allemaal weer net wat kleiner en fijner dan bij een volgroeide gevechtstank
Het zijn vooral de wielen en de ophanging van de wielstellen die allemaal nogal aan de fijne kant zijn. Hier een echte, uit het Bevrijdingsmuseum:

9910CB69-D463-45B5-9AA3-343FFE95450B_1_105_c.jpeg7B277DCD-B1F7-4589-A145-CB83E1A39352_1_105_c.jpeg

In 1:35 zijn die wielen zo groot:

zax-0ibvtkelyqjojqn-eq_thumb_6831-jpg.13624

De rupsbanden zijn redelijk groot en breed, daar maak ik me weinig zorgen over voor het model — ook omdat de echte bestaan uit rubber platen met wat metalen beslag en kabels in plaats van uit schakels die in elkaar pakken. Ik vermoed dat Takom die giet als een aantal grotere delen die aan elkaar geplakt worden.

Past hij ook op de M113 van AFV Club? Die heeft wat andere afmetingen dan die van Tamiya (en daardoor ook die van Academy).

Past hij ook op de M113 van AFV Club? Die heeft wat andere afmetingen dan die van Tamiya (en daardoor ook die van Academy)
Vooral de rupsen! Passen deze rupsen ook op de AFV Club YPR?

…..Dit soort resin dingen zouden ze moeten verbieden. Vreselijk hoe die aanhechtpunten aan het resinblok zijn vormgegeven. Rot klus om zo’n wiel strak te krijgen
IMG_9274.jpeg

En dat is nog niet eens het ergste. Bekijk de overige foto’s van dit model maar eens … ik zou LZ niet aanraden, als ik eerlijk ben. Interessante onderwerpen, maar veel te ingewikkeld in onderdelen opgedeeld die ook nog eens matig tot slecht gegoten zijn.

Brrrrrrrrr, niet leuk meer

M113 van AFV Club
Zover ik heb gezien, van foto's vooral, heeft deze een andere aansluiting op de eindaandrijving. Dit zou kunnen, maak moet je wat aanpassen op het voertuig. Alleen weet ik niet, tot hoe ver de loopwielen en spanwiel in de weg gaan zitten

Die heeft een meer Tamiya eindaandrijving. Dat zou beter moeten passen. Alleen weet ik niet, tot hoe ver de loopwielen en spanwiel in de weg gaan zitten.

Beide heb ik nog niet geprobeerd.

Terug
Bovenaan