M29C Weasel

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel en Landing Craft, Assault
Een paar maanden geleden ben ik begonnen aan de resin Weasel van LZ Models:

NYbcvg6RTdq+M59AboeKug_thumb_6813.jpg

Ik heb deze een aantal jaar geleden overgenomen van iemand hier op het forum, die er de uitgeprinte instructies bijgevoegd had — deze staan op een 8 cm CD-ROM die bij het model zit en zijn ook te downloaden van de website van de fabrikant. Helaas zijn het amper instructies maar meer een uitgebreid bouwverslag, zodat je zonder verdere documentatie vaak een beetje in het donker tast over wat nu precies de bedoeling is. In Military Modelling volume 41 nrs. 14 en 15 (november en december 2011) staan ook artikels over de bouw van dit model, door dezelfde persoon die verantwoordelijk is voor de instructies, en dat helpt wel wat omdat er meer uitleg instaat.

Ik begon met de bovenbouw, die bestaat uit de wanden en een losse bodemplaat, die helaas wat aan de lange kant is:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6829.jpg

Door goed naar de details aan de binnenkant te kijken bleek dat hij aan de achterkant ingekort moest worden zodat hij wel past. Met wat meer onderdelen erin heb je dan al gauw iets dat ergens op gaat lijken:

B3w9vMrdSbe4AxDjbrhClQ_thumb_682f.jpg

Dan door met de onderkant. In de instructies is de bouwvolgorde om de onderkant van de romp aan de bovenkant te lijmen en dan het loopwerk eraan te bevestigen, maar wordt ook vermeld dat „some guys” (de tekst is een ander punt waarop ze net wat tekortschieten, zo te zien omdat Engels een tweede taal is voor de schrijver) het handiger bleken te vinden om eerst het loopwerk aan de onderkant van de romp te bouwen en dan pas de twee rompdelen aan elkaar te lijmen. Kijkend naar de onderdelen en wat nodig is, leek mij dat ook de betere volgorde, want dan kun je tenminste overal bij aan dat loopwerk. Ik ben dus verdergegaan met de wielen, die lekker groot zijn:

zAx%0iBVTkeLyQjOJqN%EQ_thumb_6831.jpg

En je hebt er ook maar 32 van nodig, 16 van dit type en 16 van een ander … Maar daarmee zijn we er nog niet, want je mag ook de vering aan de romp lijmen:

OELFsKi1RoO9gNFnwVYiVw_thumb_6857.jpg

Vier halve bladveren aan elke kant, met een geëtste beschermbeugel eroverheen en een klein resin dopje aan boven- en onderkant van elk van die stukjes etswerk. Bedenk hierbij dat dit stuk romp ongeveer dezelfde lengte heeft als een Willys Jeep. Ik heb de romp met wat plastic op de juiste hoogte op een glasplaat gelegd, Blu-Tack aan de andere kant om hem op z’n plek te houden en dan één voor één de veren eringelijmd. Na droging de andere kant, zodat alle acht netjes uitgelijnd zijn met behulp van de glasplaat.

De gietkwaliteit valt me wel een beetje tegen, moet ik zeggen. Veel overtollig resin:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_682c.jpg

Dat is nog te doen, maar ook fragiele delen die niet volledig gegoten zijn, zoals één van de helften van de spanwielen:

RpVuRflIQY21tYUbhglWOw_thumb_6858.jpg

Ik heb dat opgelost door het op dunne plastic plaat te lijmen en na droging de gaten uit te boren en -snijden, waarna het wiel toch bruikbaar was.

Daarna heb ik de wielstellen gebouwd, die bestaan elk uit één middenstuk waar vier asjes aangegoten zijn, en op elk asje moeten twee wieltjes. Daarna moet er aan elk van de bladveren één zo’n wielstel gezet worden, en een soort spoorstang erboven zodat het hele spul verticaal blijft staan — de bladveer doet ook dienst als onderste veerarm. Of in het echt:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_68a6.jpg

Dit is de Weasel die in het Bevrijdingsmuseum in Nieuwdorp staat. Ik wist niet dat ze er daar eentje hebben, maar was er net toen ik met de wielophanging van het model aan het worstelen was, en was dus blij verrast om hem te zien. Net toen ik op zoek wilde gaan naar iemand om aan te vragen of ik de zijschermen omhoog mocht doen om de wielen te fotograferen kwam toevallig museumvoorzitter Kees Traas langslopen, die me gelijk meenam naar de werkplaats om gereedschap te pakken om de splitpennen en dergelijke eruit te tikken :) Ik heb dus gelijk een hele serie foto’s van het voertuig genomen om te helpen bij de bouw van het model.

Om de wielstellen uitgelijnd te krijgen heb ik wederom de romp op de glasplaat gezet, maar nu met Blu-Tack er gelijk onder in plaats van plastic. Daarna één voor één de wielstellen zonder lijm onder de bladveren geschoven, uitgelijnd met een liniaal en een stuk boetseergereedschap met een vierkante schacht, en dan lijm aangebracht:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_68dc.jpg

Op dit punt zat ik me heel erg af te vragen hoe sterk dit allemaal ging zijn. De stangetjes die erboven moeten komen lijken me heel erg zwak, en hopelijk wordt het spul dus vooral bij elkaar gehouden door de rupsband die er later omheen komt. Nog eens goed kijkend naar m’n foto’s van het museumvoertuig, realiseerde ik me echter dat voor een M29C dit allemaal totaal niet van belang is want het zit helemaal uit het zicht, dus ik heb gewoon plastic verstevigingen gebouwd:

YKoDIZYGTWukXUDbKSo6Nw_thumb_68dd.jpg

Dat gaat alleen als je een M29C bouwt, geen standaard M29 (zonder de extra drijflichamen) want die laatste had de schermen over de wielen niet.

De stand van de armen voor de spanwielen (links in de foto boven) en de bladveren daarvoor bezorgden me heel wat hoofdbrekens omdat het helemaal niet duidelijk wordt uit de instructies en ik die ook niet goed gefotografeerd bleek te hebben in het museum. Zo moeten ze:

B4in0AWIRQWLfPvIPoE7hQ_thumb_68de.jpg

Ik moest die armen wel een beetje rechtbuigen omdat ze bij mij krom uit de mal gekomen waren.

De rupsbanden bestaan uit twee stukken per kant (een lang en een kort), en je krijgt bij het model een malletje om ze omheen te buigen. Ik heb de lange delen eerst met een föhn verwarmd en ze rond die mal getrokken, om daarna de geleidenokken erin te lijmen — elk daarvan is een apart onderdeeltje. Hier eentje met en eentje zonder:

Qw9C83olRIGRjQYDd5zIPg_thumb_68e0.jpg

De volgende stap was om ze aan de loopwielen vast te lijmen, maar nog niet aan de span- en aandrijfwielen. Ik moest ze goed tegen de wielen aanduwen, wat ik met klempincetten gedaan heb:

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_68e1.jpg

Toen de lijm eenmaal droog was (aan allebei de kanten) bleek dat de rupsbanden te ruim rond de span- en aandrijfwielen zaten. Ik heb daarom met een soldeerbout elke rupsband voorzichtig opgewarmd op de plekken waar hij verder gebogen moest worden en dan met de hand aangedrukt gehouden tot hij weer afgekoeld was. Daarna secondelijm ertussen om alles te fixeren, natuurlijk. Dat werkt heel goed:

SyOwOfoxS8iSDG8sChALQw_thumb_68e3.jpg

De korte stukken voor de bovenkant laat ik weg, ook weer omdat ze totaal niet te zien zullen zijn. Eén van de twee past in het gat tussen de uiteinden, de andere is echter duidelijk te kort. Waar dit aan ligt weet ik niet, maar als je dat hebt bij een model waarvan je de hele rupsband moet of wilt laten zien, dan heb je een probleempje.

Daarna heb ik nog de hele wielophanging met zwarte grondverf gespoten zodat ik later de bovenbouw erop kan zetten, hopelijk zonder dat er kaal resin, messing of plastic te zien blijft na het schilderen.

Het fragiele spat er van af. Netjes bezig!

Het fragiele spat er van af. Netjes bezig!
Bedankt :) Het heeft wel als voordeel dat je een erg gedetailleerd model hebt, maar ik had het eigenlijk liever wat eenvoudiger te bouwen gehad. Waarom bijvoorbeeld al die wielen apart gegoten moeten zijn … waren ze twee aan twee gedaan, dan hadden ze veel beter (rechter) op de asjes kunnen passen, denk ik. Zie op de foto’s hoe wiebelig ze lijken te staan, en dat is ná behoorlijke moeite van mij om ze netjes uit te lijnen.

Op de doos staat dat het voor gevorderde modelbouwers is, en dat is geen overdrijving. Niet bouwen als je allereerste resin model ooit :)

Misschien een hoop gepiel, maar het ziet er wel goed uit.
Ik hoop dat het ergste gepiel nu achter de rug is, maar ik ben bang van niet.

Het gepiel was zeker nog niet voorbij. Ik had de grote interieurdelen, vooral de motorkap, te vroeg gemonteerd: er moeten geëtste randen rondom de bemanningsruimte, en de motorkap moet daar aan de binnenkant tegenaan. Gelukkig kon ik met een zaagje een naad daarvoor maken:

FCE1AAAD-D899-4A76-82BA-2AABDAD89F30.jpeg

En alle vier de kanten aangebracht:

652DCD4B-C7C3-4B84-A65A-114B0A54D1B3.jpeg

Voor wie dit model ook bouwt: let op dat de zijstukken niet op de rib in de zijwand staan, maar ongeveer een millimeter daarboven moeten komen. Aan de buitenkant is dan ook ongeveer zoveel van de dikkere rand te zien.

Lijkt me een zeer uitdagend model om te bouwen, maar dat is jou wel toevertrouwd. Gaaf dat je zoveel medewerking krijgt vanuit het museum.

gr Bas

Zoals ik al zei is het zeker geen model voor de beginner, nee. Ik zie vooral op tegen de schermen over het loopwerk en het frame van de voorruit, want dat zijn allemaal geëtste delen die precies gemaakt en gelijmd moeten worden, en ik vertrouw mezelf net niet genoeg daarmee om dat ook goed te doen …

Wat de medewerking betreft helpt het denk ik dat ik sinds de restauratie van de Westkappelse tank de museumleiding (Kees en Stef Traas) persoonlijk ken. Een uurtje of zo voordat ik de Weasel in het museum ontdekte hadden we nog in de werkplaats bij de tank staan praten over de voortgang ervan, over waarom er een rij korte lasjes op de zijkant zit, enz. :)

Jakko,

Super dat je met deze bent begonnen. De Weasel heb ik nauw aan het hart liggen.....zo'n apart voertuigje. Ik meen dat de Weasel destijds in 3 maanden ontwikkeld is door Studebaker van eerste opzet tot productierijp exemplaar! En ze weren nog ver na de oorlog gebruikt voor pool expedities en dergelijke. Ik heb zo m'n mening over LZ/Mirror, maar deze weasel kit is echt een snoepie.

De Weasel misschien wel, maar dit model zet mij niet aan om er meer van te bouwen … Het is allemaal té gedetailleerd en de grotere resin delen vertonen allemaal net wat krimp zodat ze vaak slecht passen en/of vulmiddel nodig hebben. Bijvoorbeeld het drijflichaam aan de voorkant, waar twee stukjes blik aangegoten zijn die de zijkanten van de romp moeten overlappen. Echter is dat onderdeel bij mijn model net zo breed als de romp, zodat ze niet kunnen overlappen zonder af te breken, en het drijflichaam een paar millimeter van de romp afhouden. Ik heb ze afgesneden en vervangen door 0,25 mm plastic plaat dat ik aan de zijkanten van het drijflichaam gelijmd heb:

19074580-6AA8-455C-8F0E-6F6079CA14A1.jpeg75A667BE-72BB-4F90-97B1-34F12212B12D.jpeg

Ik had de vorm overgenomen van de stukken die eraan zaten, maar dat bleek dus weer niet te passen tegen de spatborden — terwijl ze wél de juiste vorm hebben om daar tegenaan te passen als het drijflichaam die paar millimeter van de romp gehouden wordt … maar kijkend naar foto’s in de instructies en van de echte Weasel klopt dat niet. Ik heb daarom het driehoekige stukje onderaan kleiner gemaakt zodat het drijflichaam tegen de romp aan kan zitten.

En natuurlijk zijn ze nu nog veel te groot aan de voorkant, want dan kan ik ze bijsnijden en gladschuren wanneer de lijm eenmaal droog is.

Inderdaad, dit is zo’n model dat ik wel af wil hebben maar weinig zin heb om aan te bouwen … Vage instructies, veel overtollig resin, onderdelen die niet passen en — ontdekte ik gisteravond — op het grootste etsvel blijft de lijm zitten van de plastic velletjes die erop geplakt zaten. Het komt er wel af door boenen met Bison Ontvetter op een doekje, maar dat is nogal veel werk en moet voorzichtig vanwege de kwetsbare onderdelen.

Hi Jakko,

Respect dat je eraan begonnen bent. De motivatie dit bijzondere voertuig in je collectie te krijgen lijkt me ook de enige drijfveer om deze te bouwen. Zul je zien dat er over een paar maanden een grotere producent met een plastic kit komt van dit model. Dit soort (amfibische) voertuigen is nog altijd onderbelicht, terwijl ze wel een belangrijke rol speelden en toch geen witte raaf.

Mvg,

Vincent

De motivatie dit bijzondere voertuig in je collectie te krijgen lijkt me ook de enige drijfveer om deze te bouwen.
Het gekke is dat het eigenlijk een heel goed model is — alleen nodeloos ingewikkeld uitgevoerd, vermoedelijk om maximaal gedetailleerd te zijn. Had bijvoorbeeld de wielen met twee aan elkaar gegoten, om maar wat te noemen, dan was het veel beter te bouwen geweest én meer van dat detail kunnen profiteren. Bij mij zitten de wielen niet netjes uitgelijnd, maar beter dan dit kreeg ik ze gewoon niet vanwege de gietkwaliteit, de pasvorm en het materiaal.

Zul je zien dat er over een paar maanden een grotere producent met een plastic kit komt van dit model.
Toen er niet zo lang geleden het bericht kwam dat Tamiya een nieuw model zou onthullen was mijn eerste reactie: liefst geen Weasel :)

Dit soort (amfibische) voertuigen is nog altijd onderbelicht, terwijl ze wel een belangrijke rol speelden en toch geen witte raaf.
Ze zijn niet zo sexy als tanks en StuGs en Jeeps en zo, denk ik …

Zoals eerder vermeld, bleef de lijm van de beschermingsfolie zitten op één van de plaatjes met geëtste onderdelen. Het komt eraf met Bison Ontvetter op een doekje, maar dan ben je lang bezig en heb je waarschijnlijk pijn in je arm en verbogen onderdelen. Na dat ontdekt te hebben, besloot ik om het plaatje in een roestvrijstalen steelpannetje te doen en er dan thinner over te gieten tot het helemaal onder lag. Na dat een paar uur te hebben laten staan, hing de lijm er in stukjes en rolletjes vanaf, zodat het grootste deel snel genoeg weggepoetst was met een doekje. Ik heb het dan laten drogen en de restanten van de onderdelen afgepoetst met meer Ontvetter op een doekje. Dat gedaan zag het er zo uit:

3884E6C1-4B57-4A85-BA85-66A0057DEB8A.jpeg

In de rechter onderhoek is nog te zien hoe het hele plaatje eruit zag nadat het uit de thinner kwam:

A38A2B71-E7D8-449F-8B99-9723AA0FDDAD.jpeg

En bij het drijflichaam heb ik de plaatjes op maat gesneden en dan de naad gevuld en gladgeschuurd:

83321432-41A3-4E7C-95A2-41E3D13A360D.jpeg

Na die foto heb ik ze even snel geschilderd, en er moet nog een klein beetje extra gevuld worden maar dat is het wel.

Hoi Jakko,

Van de PE zou ik niet blij zou worden. Misschien nog iets wegbranden met een kaarsvlam, al heb je de onderdelen behoorlijk schoon gekregen. Een kit om een keer te bouwen en dan weer een Miniart of iets dergelijks. Ik hoop dat de rest voorspoediger gaat.

Het drijflichaam ziet er netjes uit. Je kunt de uitdaging aan.

Succes, Jan

Ik word ook niet heel erg vrolijk van het etswerk, en evenmin van de rest van het model … ik was van plan om ook echt wat te bereiken vandaag, maar echt álles moet je schoonmaken, nakijken, controleren of het past, bijwerken, in vorm brengen, enz. Ik begin me ondertussen af te vragen of dit model niet net zoveel werk is als Alex z’n Monogram-model van een paar jaar geleden.

Ik word ook niet heel erg vrolijk van het etswerk, en evenmin van de rest van het model … ik was van plan om ook echt wat te bereiken vandaag, maar echt álles moet je schoonmaken, nakijken, controleren of het past, bijwerken, in vorm brengen, enz. Ik begin me ondertussen af te vragen of dit model niet net zoveel werk is als Alex z’n Monogram-model van een paar jaar geleden.
…..Des te zoeter smaakt het eindproduct zullen we maar zeggen. Ga je niet lopen ergeren want dan ebt de lol snel weg…

O, hij komt wel af, maar het is niet het leuke model dat ik voor ogen had toen ik eraan begon.

Man, man, man ik zit altijd vol verbazing te kijken hoe je er tocht altijd weer iets van kan/gaat maken. Waar anderen allang waren afgehaakt ga jij toch door. Spreekwoordelijk het petje af voor je.

Gr.JW

Zal ook eens kijken of ik de foto's opnieuw kan uploaden.
Graag, dan blijft ook voor de toekomst zichtbaar wat je er allemaal aan moest verbouwen :)

Volhouden Jakko! Als hij klaar is heb je weer een uniek Westkapelle voertuigje!
Dat is wat me gaande houdt hiermee :)

Man, man, man ik zit altijd vol verbazing te kijken hoe je er tocht altijd weer iets van kan/gaat maken. Waar anderen allang waren afgehaakt ga jij toch door. Spreekwoordelijk het petje af voor je.
Bedankt, hoewel ik hier toch ook dicht bij het eveneens spreekwoordelijke gooien van de handdoek sta …

Vandaag heb ik het drijflichaam aan de voorkant gemonteerd, maar niet op de manier die de „instructies” aangeven. Die zeggen eerst het lichaam zelf op de romp te plakken en dan de schotten er bovenop te monteren, maar volgens mij is het dan heel moeilijk om alles zonder gaten en kieren aan elkaar te krijgen. De oplossing is heel simpel: andersom. Dus eerst dit:

02A486AF-B216-4FDE-9858-8BE6DD1DB897.jpeg

en dán pas dit:

CD62A0F0-AFCE-49C2-8426-6A86F4649105.jpeg

Ik heb wel die schotten binnenstebuiten zitten omdat dat wederom totaal niet duidelijk is uit de instructies, en ik kwam er pas achter toen ze eenmaal vastzaten. Pech, er zit amper verschil op binnen en buiten en de details die er wel opzitten, zijn niet zo nauwkeurig als het model doet voorkomen.

De lol begon daarna pas echt. Op de boeg moet ook nog een plaat, die als etsdeel geleverd wordt en in vorm gebogen moet worden. Dat is één grote crime: niet alleen was het onderdeel al verbogen door de noodzaak de lijm ervanaf te krijgen, het is ook amper of niet netjes op het resin drijflichaam te passen. Ik heb zeker een half uur bezig geweest aan dit ene onderdeeltje om het volgende resultaat te bereiken:

A57131D0-25FC-4C74-9BE7-96986A92E9C9.jpeg2B8C8F5E-4017-4164-84E1-2CEB8283BE6B.jpegB7971167-EA1F-403C-9AA8-F6C5D8F0FCB6.jpeg

Dit wordt het hem niet, denk ik zo. Je kunt amper bepalen waar je het moet buigen, je krijgt zo te zien altijd kieren bij de schuine delen en alles golft omdat het zo dun is. Ik heb nu het idee opgevat om een stuk papier stevig tegen de boeg aan te plakken met plakband, zodat ik de vorm van de onderkant van deze plaat goed over kan trekken en het hele ding uit plastic maken, waardoor het (hopelijk) wel zal passen en rechter zijn.

Op het moment neig ik er sterk naar om dit een klotemodel te noemen, dat ik werkelijk aan niemand aan zou raden. Ik vind mezelf toch wel een gevorderde bouwer, maar m’n geduld hiermee raakt behoorlijk op. Daarin telt ook mee dat het model niet zo nauwkeurig gedetailleerd blijkt te zijn als het voorkomt, blijkt als je het goed vergelijkt met foto’s van een echte.

Zou je die plaat op de boeg niet gewoon met plasticsheet doen. Eerst met papier de vorm bepalen en die overzetten op dun evergreen.

Dat zei ik al :) Papier er tegenaan, de vorm overtrekken en dan een plaat maken uit plastic die hopelijk wel past.

Ik ben eerst eens even verdergegaan met het drijflichaam achterop. Dat past goed:

ECC45EA2-47E1-4F56-9B10-C0CCFA94C547.jpeg

… maar dan lul ik. Je kunt het niet vlak tegen de romp krijgen, want het zit vanonder aan maar vanboven is er een halve millimeter over. Maar dat geeft niet, want het is toch niet nauwkeurig zo. Op de echte, namelijk:

48E9DE18-D8D4-42D4-A2A1-A453B00476DB.jpeg

overlapt de zijkant van het drijflichaam die van de romp, en ook het dek ervan hangt boven de eigenlijke Weasel-romp. Dus dan maar dezelfde oplossing als aan de voorkant, plus een paar stripjes plastic om die 0,5 mm te vullen:

4C6856D4-8868-44B1-97BF-BA763C4FE493.jpeg

Terug
Bovenaan