Nieuw in modelbouwland!

Balaton models uit Hongarije heeft dit weekend een kortingsaktie op enkele modellen. Een hiervan is de M6 HST, met white metal tracks (rubber chevron; postwar!!), schaal 1/35. Link:
M6 HST van Balaton
De kit kost nu ca 93 euro. Ik heb hem ook en het is een prima kit. O.a. gebruikt om de 240mm gun mee te verplaatsen. Mocht je de WWII tracks willen hebben (in resin): Deze zijn los verkrijgbaar voor ca 10 euro.

Laatst bewerkt:
Zo iets krijg je dan ongeveer. Ik weet niet meer welk model ik heb gebruikt, zeker niet van Balaton. (Kit ziet er erg mooi uit en ze hebben leuke accesoires trouwens)
Ik heb de achterkant en de deuren behoorlijk moeten scratchen meen ik. Maar het is al een behoorlijk oud model.
In de getrokken stand moesten aan de Long Tom nog wel achterlichten en hydraulische remleidingen geknutseld worden herinner ik me.

IMG_0927.jpg

Dat is toch een M4 HST, en geen M6? Dus je krijgt wel zo’n combinatie, maar dan een slagje groter 🙂

Jemig, vond dit al een heel setje
Zie het nu ook ... Wordt ie nog langer!

En breder, want de M6 gebruikte, als ik het goed heb, de rupsbanden van de M26/46/47-serie tanks. In elk geval bredere dan de Sherman-rupsbanden van de M4.

Jakko, je hebt gedeeltelijk gelijk. Inderdaad waren de tracks breder op de M6, maar ze waren niet 100% gelijk aan die van de M26/46/47 tanks.
De initiële full metal WWII tracks van de M6 hadden een dubbel rij geleide tanden in het midden, een unieke uitvoering, die bij geen enkele andere track voorkwam. De postwar rubber chevron tracks van de M6 hadden een open "kubus" geleide-nok in het midden van de tracks, gelijkend op de HVSS tracks van de M4. Balaton model heeft dit bij beide track types correct weergegeven voor hun M6. De info/fotos heb ik uit het boekje "High speed tractors" van Ampersand publishing
Bij de M26/46/47 tanks waren voor zover ik weet alle types tracks voorzien van de "conventionele" v-vormige geleidetand in het midden van de track ( bijv bij de T84E1, zie link
T84E1 voor M26/46
Groet,
Gert

Hey Gert,

Wat vreemd - bijna geen reacties? De aankondiging van een Kodiak in 1:35 zou volgens mij in modelbouwland er 10 jaar geleden voor gezorgd hebben dat bouwers hun complete collectie met kits aan de kant zouden zetten om zich te kunnen focussen op de bouw van dit model?
De tijden veranderen?

Cheers
Erik Jan

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat er op het ogenblik zoveel tegelijkertijd uitgebracht wordt, dat het voor veel mensen niet meer te volgen is. Maar niettemin is het zeker interessant nieuws.

gr Bas

Ik weet niet of het een probleem is
dat er op het ogenblik zoveel tegelijkertijd uitgebracht wordt, dat het voor veel mensen niet meer
Het is in elk geval (voor mij) niet meer bij te bouwen. Naar mijn idee hebben we te maken met de luxe (!!!!!!) van keuzestress. 😉

Maar deze en gene zal bovenstaande kit waarschijnlijk graag bouwen (of toevoegen aan zijn verzameling).

Groeten, Jan
(die ditzelfde ervaart met wat er in mijn interessegebied uitkomt).

Laatst bewerkt:
Tsja, ik geef toe dat er ongelooflijk veel nieuwe kits worden uitgracht. het gamma van bijv. Trumpeter past bijna niet mee in een papieren catalogus. Desalniettemin is een voertuig dat ook bij de KL in gebruik is, wel een zeldzaamheid.

Er zijn ook al twee modellen van de Buffel bergingstank uit en/of aangekondigd.

Als KL bouwer raak ik echt in een (te) korte tijd overvoert met nieuwe modellen via bouwdozen, de “Robert serie”, 3D toevoegingen die varianten mogelijk maken en allerlei scratch ideeën. Waanzinnig hoe het aanbod en mogelijkheden conversies in 10 jaar tijd is toegenomen. Naar iets verlangen en naar toe leven geeft vaak nog meer lol dan alles in één keer in de schoot geworpen te krijgen. Mijn stapel groeit harder dan ik maken kan (en wil). Ik begin in stadium te komen dat ik nieuwe zaken voor kennisgeving aanneem maar eerst maar eens al het moois wat in de voorraadkast ligt op wil pakken. Maar zeker mooi wat Border en concollega merken uitbrengen op KL gebied!

Maar even praktisch bezien, is deze te gebruiken als NL versie, of dienen er dan weer allerlei details stiekem gewijzigd te worden? Mijn ervaring met NL voertuigen leert dat we niet "standaard" uit het buitenland overnemen.

Het zou trouwens mooi zijn als de Buffel ook nog in dit rijtje "beschikbare plastic kits" toegevoegd gaat worden. Theoretisch lijkt he me geen grote stap meer.

gr Bas

Maar even praktisch bezien, is deze te gebruiken als NL versie, of dienen er dan weer allerlei details stiekem gewijzigd te worden? Mijn ervaring met NL voertuigen leert dat we niet "standaard" uit het buitenland overnemen.
Dat zou @Jasper Breur moeten weten denk ik. Die heeft een prachtige scratch/3D print versie op basis Leo2 gebouwd

Dat zou @Jasper Breur moeten weten denk ik. Die heeft een prachtige scratch/3D print versie op basis Leo2 gebouwd
Helaas, zo uit het doosje (wat op de foto’s te zien is) is hier geen Nederlandse Kodiak van te bouwen.

Het grootste verschil is dat de Nederlandse voertuigen een andere set kisten op het motordek hebben. Ook zijn de skirts anders, gelijk aan die van de Leopard 2A5. Verder heeft de KL Kodiak een M151 RWS op het rechter deel van de opbouw staan, en is het luik aan de linker kant achter de bestuurder anders. Daar kwam ik zelf te laat achter dus die klopt op mijn model ook niet. Misschien toch nog maar eens proberen aan te passen, want af is hij nog niet. Verder is ook de opstelling van de rookgranaten anders. De graafarm lijkt ook anders te zijn, met name de bak en de bevestiging daarvan. Dat durf ik echter niet met zekerheid te zeggen.

Zelf hoop ik dat de Nederlandse variant er van Border gaat komen in de versie met een Mine Breaching Kit, want dat is toch wel de meest brute versie en deze lijkt erg populair te zijn.

Kijk @Bas Slaats, daarom verwees ik naar Jasper. Helaas dus veel conversieset/scratch/3D of hopen op een kit van de NL variant🙄. Geeft mij de tijd om ondertussen andere dingen te bouwen.

Ja, ze hebben de mallen van tristar overgenomen, die waren wel altijd goed, misschien hebben ze daar lering van getrokken? Ik heb de ouwe tristar Pz1 gebouwd, die is wel prima

Hallo daar,

big is better zegt men wel, en de dit jaar nog verwachtte 1:16 StuG III G van Das Werk lijkt dat niet tegen te spreken 😉

Voor een redelijke prijs van zo'n 100 euro's een prachtige kit zo te zien,
enfin... kijkt u zelf...

Niet verkeerd, alhoewel een loop in twee delen🤔

Volgens mij heeft iemand daar ooit de Maybach HL 120 TRM voor ontworpen in 1/16🤣

(volgens mij heet dit sluikreclame😇)

Ach, als die loop het probleem is span ik wel een stuk aluminium, messing of als het echt niet anders kan staal in, de plastic mondingsrem past er Dan wel weer op, want hoewel ik niks met 3d printen kan, kan ik wel veel dingen met de draai en freesbank, hardsolderen, mig mag en tig lassen! Ik zag de kit en hoewel het ver uit mn comfort zone is zeg ik niet meteen nee, al mag het van mij best een vroegere variant zijn...

wel hele filmpje kijke hè 😉 alu loopje zal worden bijgeleverd 😛
goed luisteren is ook een vak ahem 😳.... in het filmpje waar "der Cheff" zelf het model presenteert zegt hij dat "wanneer je tot de gelukkigen
behoort die de kit voorbesteld hebben, je in ieder geval het alu loopje erbij krijgt". Misschien dus geen standaard bijgeleverd onderdeel.

Eén ding is zeker: hij gaat beter zijn dan de 1:15 StuG van Verlinden van een jaar of 25 geleden.
Iemand probeert ‘em nog even snel kwijt te raken op Marktplaats, maar ik hoor wel vaker negatieve reacties op de 1/15 reeks van Verlinden (buiten de nieuwere 1/35 dingen ook) Is die inderdaad zo slecht?
Groet

Ik zou die alleen kopen voor de verzameling, niet om te bouwen. Een paar maanden geleden las ik in een oude Military Modelling een bouwverslag ervan, geschreven toen hij net uit was, waarin David Parker gehakt maakte van het bouwgemak ervan en Hillary Doyle van de nauwkeurigheid …

Ik had het inderdaad al gezien op de site van PS Models. Tijdje geleden heb ik 3D ombouw set voor PRTL gekocht (voor Takom) van Dutch Defence Miniatures. Ik heb nog niet vergeleken naar ben wel benieuwd of er verschillen tussen zitten.

In china is deze al beschikbaar:
Bij Domino kun je een pre-order plaatsen

vergeet deze niet:

Bijlagen

• Screenshot 2021-12-30 at 11-13-07 Daimler Armoured Car Mk I in Detail Book WWP WW2 British Arm...jpg
    Screenshot 2021-12-30 at 11-13-07 Daimler Armoured Car Mk I in Detail Book WWP WW2 British Arm...jpg
    16 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Op die manier:

Ik heb al een aanvraag voor mijn 1/16 Maybach HL 120 TRM Engine Cap- Cap bolted by ACS16 on Shapeways maar dan in de geprinte versie😉 om deze in das Werk Stug te plaatsen. Dus ben nu aan het kijken hoe deze uit de printer komt🤔

Moet er wel even aan denken dat de dynamo aandrijwielen e.d. anders waren in de Stug dan in de panzer IV.

Terug
Bovenaan