Nieuw in modelbouwland!

Het idee was om die typische KL-modellen uitgebracht te krijgen in 1:35 die tot op heden nog niet beschikbaar waren en eindelijk is het eerste model uit de reeks klaar.
In 2020 de 4442 viertonner, YBZ3300 takeldoos, YAZ2300 tientonner en de YA-126 Wep eentonner.
In 2021 de YA-314, YA-328, moderne Scania WLS en de DAF XF95 Tropco.

Foto's van de viertonner zonder decals en het YBZ prototype. Er ontbreken nog een aantal onderdelen en hij wordt nog op ca 50 punten aangepast en verbeterd.
DA99A96A-283A-4A2E-BD9E-DB260B3CDCAA.jpeg
CA365511-5BCB-4737-9976-9C6F46F8D448.jpeg
69B8E16F-E651-45CA-A751-E843B7D4BF67.jpeg
6cfdaeb3-1e22-4a11-837d-81b5c0f10308.JPG
26e82444-f7c8-43db-8bdf-aeaf63cb60e5.JPG
0a0ee1e8-a043-4a68-b3a8-fbe6c3dfac15.JPG

Yo Robert Hulde!
Laat maar vast komen dat rekeningnummer.
Zekerde 4442 zit zoooo diepin mijn genen,diemag niet ontbreken bij mij.
Enig idee wanneer je dat project af hebt?

Ziet er strak uit, knap staaltje werk.
Ook ik heb zekker intressen in de modellen en al helemaal in de 4442, heb zelf buiten de shelter versies behoorlijk wat op de YAP versie gereden, en zou hem dan ook graag toevoegen tot de collectie.

Na de 4442 viertonner is nu ook de YBZ bijna klaar voor productie. Moet nog wel een en ander aangepast worden, lier/kraankabels erop, alle PE onderdelen missen nog op de foto's. Ook moet het model nog helemaal gespoten worden in 3tone camo. Maar eindelijk komt dit model uit in 1:35!

Er zijn er nog maar paar beschikbaar, mocht je interesse hebben dan stuur even een pb of email op r_raamsdonk@hotmail.com

gr Robert

PEOd1c1.jpg

l37j3ld.jpg

D7X0JFM.jpg

S5A0dYd.jpg

bm7Zvif.jpg

Xnz1ius.jpg

IuYBkH3.jpg

En nu staat hij hier op tafel:
IMG_20200825_135346965.jpg
Klein maar fijn, 19 gietramen in diverse afmetingen, totaal 337 onderdelen voor de Bedford. Daarnaast PE met 54 verschillende onderdelen. En drie gietramen voor de figuur en uitrustingstukken. Verder een decal vel voor 4 uitvoeringen, 3 voor NW Europa 1944 (en 1945) en een voor de RAF, eind '44. Van de laatste weet ik niet waar deze is ingezet.
Voor de PE delen zijn geen kunststof alternatieven beschikbaar.
De detaillering is op een vergelijkbare manier gedaan als Bronco, met heel veel kleine onderdelen. Denk hierbij aan de motorkap sluiting en de vleugelmoeren van het luik op de tank. Ook het leidingwerk met de afsluiters is fijn en gedetailleerd uitgevoerd met veel kleine onderdelen.

De instructies zijn duidelijk met voldoende bouwstappen. Ik denk dat je een goede inschatting moet maken op welk moment je de details aanbrengt. In de instructies staat een referentie foto van de motorkap.
Al met al een compleet model dat je niet in een avond in elkaar zet en waar velen niet veel detail aan zullen toevoegen, hoewel daar ook nog ruimte voor is in bijvoorbeeld de motorruimte.
Groeten, Jan

Ik heb hem via eBay besteld, direct uit China. Uiteindelijk bleek de levertijd (via de Zijderoute) iets mee te vallen.

Vind ik ook leuk...wou juist het resin model van AA bestellen, maar het stond nog wat on hold vanwege de brexitperikelen...toch nog iets goed aan die brexit...leuk model om er een belgische daimler AC van te bouwen...
pascal

Eerlijk gezegd heb ik pas geprobeerd om een oude resin kit (AEC) goed te krijgen. Er brokkelde zoveel af van de dunne randen van de spatborden, dat ik meer aan het repareren was dan aan het bouwen. Intussen had ik er ook een van Miniart liggen. Mijn eerste plan was om ze beide te bouwen, maar het verschil was zo groot, dat ik de resin kit heb weggegooid. Dan koop ik liever een tweede van Miniart.

Ik heb de Daimler AC nog wel als shelf queen staan, ik kijk nog wat ik er mee ga doen.

Groetjes, Jan

Beste allemaal, prachtig gedetailleerd model zo te zien, mijn idee, maar komt er toch niet voor 2044 van: mocht je voor een eerdere 1/48 versie willen gaan, dan heeft niet alleen Wespe Models die, maar ook het Engelse Wee Friends. Samen met de Tamiya British infantry Set in 1/48 bijvoorbeeld of juist een tank kun je heel goed de sfeer neerzetten die zo rond de bewegingsoorlog in het 2de deel van 1944 ook zo nog in Nederland heerste.

Groet, Anne

Lex Tempelman heeft voor het jublileum van Mars & Historia een bouwplaat ontwikkeld van een P-groepsschuilplaats welke zelf te downloaden en af te drukken is.

Op zijn website zijn meer bouwplaten van andere modellen te koop in diverse schalen;

Op de downloadpagina van zijn website echter, zijn ook een aantal bouwplaten in schaal 1/87 gratis te downloaden;

Hij heeft een tijdje op de plank gestaan, maar hij is (vrijwel) af.
Ik heb er niet teveel aan gemodificeerd, maar me vooral geconcentreerd op het schilderwerp.
Mooie en essentiële aanvulling in de kast geworden. Dank Robert!

Dat de verf (de hele auto trouwens) er zo beroerd uit ziet is opzet: Olijfgroen (XF-62) lomp bijgeschilderd met het moderne Bronsgroen. Stevige roest en verbleekt/verweerd op het dak en deuren. Hij is immers 30 jaar oud.

IMG_0818.jpg

IMG_0819.jpg

IMG_0801.JPEG

IMG_0803.JPEG

Laatst bewerkt:
Welke kit heb je als uitgangspunt gebruikt voor de water aanhangwagen?

deze van Revell Walter.
Ik was even nieuwsgierig of dit type ook bij de KL heeft gewerkt
maar vond gelukkig het model BEN HUR in de Naam en Codelijst NC9-80.
In welke periode dat precies was weet ik niet, dus het kan zijn dat deze specifieke versie er al uit was voordat de 4442 kwam
maar ik vond het gewoon leuk zo.

moest wel even het sleepoog in de hoogste stand zetten, zodat de wawa horizontaal staat.

Ik vind inderdaad wel de DAF water aanhanger die vermoedelijk gelijk met YA126, etc is ingestroomd. Maar deze combinatie ziet er erg NL uit moet ik zeggen!

Dank Walter.
De modernere typen hebben allen vier steunpoten op de hoeken. De kans dat een wawa met zuigslagng lang in gebruik is gebleven, zoals bij dit type acht ik klein met het oog op de vereiste waterkwaliteit. Opervlakte water als drinkwater innemen lijkt me immers ongewenst.

Laatst bewerkt:
Gaaf gedaan Arne! Zelf heb ik ook een van mn 4442s voorzien van MAG-affuit en er een Y-modelle moderne Wawa achter gehangen.

Leuk om te zien dat er steeds meer modelbouwers de kant en klaar modellen als basis gebruiken om hun eigen draai eraan te geven. Alleen nog de ya126 die net uit is, de 328 die eraan komt in juli en de tropco na de zomer zijn nog kant en klaar (dit zijn de laatste modellen die via Scalemasters uitkomen). Daarna wordt gelukkig alles ook als resin kit leverbaar!

In resin kan er (denk ik) nét iets meer Robert.
Op zich was het trouwens ook wel eens lekker om gewoon (min of meer) direct met de verfspuit aan de gang te gaan.
En de kleuren bepalen of een model smoelt of niet.
Niet (minder) de details.

Maar houd een beetje rekening met de maat van mijn vitrinekast 🙂

Zoals menigeen inmiddels wel weet ben ik 2 jaar geleden begonnen met het uitgebracht krijgen van een collectie NL modellen in 1:35. Tot nu toe zijn de 4442, yaz2300 tientonner, YBZ takeldoos, YA-126 en LSV van luchtmobiel uitgekomen.
Dit zijn allemaal modellen die tot nu toe nooit in deze schaal zijn uitgekomen.

Dit jaar komen nog uit:
YA 328, kant en klaar
YA 314, kant en klaar en kit
Scania WLS, 2 versies (CHU en ALK), zowel kant en klaar als kit
DAF XF95 Tropco 650Kn als kant en klaar model
Laro LW 0,5t, kant en klaar en kit
M113C&V, kant en klaar en kit

In 2022 komen de 616 serie, de YTV2300 trekkers met BTM en Pacton trailers, diverse versies MB 290/280. Dit alles ook als kit.

Het lukt me vanwege de bestandsgrootte niet hier de flyers te posten dus mocht er iets voor je bij zitten dan stuur even een mail naar r_raamsdonk@hotmail.com voor meer info en hoe te reserveren.

Mvg, Robert

Verklein ze eens en bewaar ze als JPEG. Het forum verkleint afbeeldingen toch tot 1024 pixels langs de lange kant, dus als je ze zelf naar dat verkleind, zou je ze zonder problemen moeten kunnen uploaden.

Dat klinkt toch echt alsof je iets niet helemaal juist doet … het forum kan geen hele grote bestanden aan (meer dan 20 megapixels, uit m’n hoofd) maar afgezien daarvan zou het een kwestie moeten zijn van op de knop Voeg bestand toe drukken en je gewenste afbeelding kiezen.

Zijn de prijzen die ik daar zie voor een gebouwd model of voor eentje die je zelf in elkaar moet zetten, of zit daar geen verschil op?

In dit geval vermoedelijk niet van de regen in de drup, aangezien Gecko behoorlijk goede modellen maakt. Ze blijven hun Britse voertuigen kits gestaag uitbreiden, van mij mogen ze hier nog wel een poosje mee doorgaan.

Gecko Austin K2/Y

Hun aangekondigde figurenset British drivers was al een aanwijzing.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:
Jarenlang zuchten omdat karakteristieke KL voertuigen niet in 1:35 verschijnen en je aangewezen bent op scratch (waar je de moed voor moet opbrengen), komt het nu letterlijk met scheepsladingen tegelijk binnen waardoor je niet meer weet met welke voertuig je moet beginnen met verfraaien en detailleren … stress in hoofd en stress op de rekening 🙄😅😊. Geen nood … ik bouw nu een voorraad op waar ik, in leven en welzijn, nog jaren lang mee vooruit kan. Dank je Robert voor je inzet (in de vrije uurtjes) om dit geregeld te krijgen 👍🏻

Ik heb de titel en het adres in de goede velden gezet😏, de link werkt nu.

Bedankt Bas.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:
En voor alle mensen die nu medelijden met mij hebbe ndat ik hem scratch al gebouwd had,

2019-09-14_austin-k2y-01.jpg

Niet nodig, er zijn nog varianten genoeg te bouwen zoals deze 2 in afrika op de foto, waarvan dus de linker een hele late is, en de rechter een vroege die weer terug veroverd is op de duitsers, die hem in duinkerken hadden gekaapt. k2y-GB&Wehrmacht.jpg

Het biedt nogal wat diorama mogelijkheden, maar pas op, hij was grotendeels van meubleplaat,
Austin K 30 _Krankenkraftwagenzug 54_ 1 GebDiv_.jpg

En behalve dat er 20.000 van zijn gemaakt die tot ver in de 70-er jaren gewoon gebruikt zijn heeft ze ook een aantal broertjes waar ook ons nederland in de 50-er jaren weer mee is opgebouwd.
b8979ee586c3680faa03b335e6ac84cb.jpg

Vooral die laatste foto geeft me wel het idee dat ik er zo eentje wil bouwen, als ik eerlijk ben …

Mooie ontwikkelingen, die ik alleen maar toe kan juichen....maar moet die van mij ook maar eens af gaan maken!
En behalve dat er 20.000 van zijn gemaakt die tot ver in de 70-er jaren gewoon gebruikt zijn heeft ze ook een aantal broertjes waar ook ons nederland in de 50-er jaren weer mee is opgebouwd.
Ja, dat is ook een leuke.....de ATV, maar die is toch weer een beetje anders dan de Ambulance, los van de andere opbouw uiteraard, gebruikte de ATV o.a. de civiele grille.
Naast Van Gend en Loos, werden die ATV's ook veel als noodbus bij de verschillende busmaatschappijen gebruikt, na de oorlog...en uiteraard als brandweer auto.

Mooie ontwikkelingen, die ik alleen maar toe kan juichen....maar moet die van mij ook maar eens af gaan maken!

Ja, dat is ook een leuke.....de ATV, maar die is toch weer een beetje anders dan de Ambulance, los van de andere opbouw uiteraard, gebruikte de ATV o.a. de civiele grille.
Naast Van Gend en Loos, werden die ATV's ook veel als noodbus bij de verschillende busmaatschappijen gebruikt, na de oorlog...en uiteraard als brandweer auto.
Er zitten wat verschillen in, de bellenwagen is een nood brandweerwagen geweest in Engeland, en die deelt erg veel onderdelen. Het zou me ook niet verbazen als ze die gaan brengen. Maar als ik dat model in handen heb zou hij zo maar een aantal onderdelen geupdate kunnen krijgen.... 😉

Terug
Bovenaan