Nieuw in modelbouwland!

Heb even op scalemates gekeken naar de bouwinstructies https://www.scalemates.com/products/img/4/1/4/1369414-50-instructions.pdf maar dan moet je er qua interieur nog wel heeeeeeeeel veeeeeeeel bij scratchen. Geen versnellingsbak, geen bestuurderstoeltje, geen enz. enz.

Denk dat ik me maar even bij de 1/35 van miniart blijf. https://www.scalemates.com/products/img/2/1/5/1380215-69-instructions.pdf die is iets completer.
Klopt Frank, dit is met voorbedachte rade zo bedacht om de prijs zo laag mogelijk te houden (volgens Andy van AHH).

Dale Luckhurst , head of brand van Airfix heeft een video op youtube gezet met de Airfix nieuwtjes voor 2022

veel vliegdingesnieuws natuurlijk maar vanaf min 12.25 kondigt hij 3 nieuwe 1/35 tanks aan;
een Brummbar, een stug IV en een panzer III ausf J

vanaf min 13.28
De kleine schaalbouwers kunnen helaas geen nieuwe modellen tegemoet zien en moeten het doen met een heruitgave van de Russische JS 3 en de Japanse type 97 Chi ha tank. Beide begeleid door heruitgaves van Russische en Japanse soldaatjes

Dale Luckhurst , head of brand van Airfix heeft een video op youtube gezet met de Airfix nieuwtjes voor 2022
Bij mij geeft hij de opmerking "dit live evenement is niet meer beschikbaar", dus hopelijk werkt deze link wel:

Edit.....neen, ik krijg hetzelfde

De 1/35 Austin K2 staat wel in beeld, maar er wordt helaas niets over gezegd qua release datum.
De Spielwarenmesse Neurenberg is enkele dagen geleden officieel ge-annuleerd.....dus de kans is aanwezig dat er meer van dit soort video-introducties komen van fabrikanten.

De Austin k2 staat wel op scalemates voor 2022.
Maar ja, CMP F30A LRDG Truck, with 37mm Bofors AT Gun van MIRROR Models No. 35133 staat al sinds 2016 als future release. Dat gaat er niet meer van komen helaas.
Ik hoop nog dat er een keer een 1/35 Austin K5 in plastic komt.

Ach ach ach ... Die re-releases
Ik heb ze allemaal al gebouwd geloof ik, maar was ze vergeten.
Net alsof je je oude vriendin van de middelbare school weer treft . 😍

Op Shapeways zijn ook K2 's te vinden.

Ronald Visser

De filmpjes doen het nu wel, hoor.
Gelukkig. Wel een raar fenomeen dat ze het eerst niet deden......of dat de fout bij mijzelf lag, dat kan ook.
De Austin k2 staat wel op scalemates voor 2022.
Maar ja, CMP F30A LRDG Truck, with 37mm Bofors AT Gun van MIRROR Models No. 35133 staat al sinds 2016 als future release. Dat gaat er niet meer van komen helaas.
Ik hoop nog dat er een keer een 1/35 Austin K5 in plastic komt.
Ja, misschien ben ik gewoon wat ongeduldig.....het wordt 2022, maar ik was vooral benieuwd of het vroeg of laat in het jaar zou worden....niet dat het uitmaakt, want hij zal vermoedelijk toch aan de zolderisolatie toegevoegd worden.

Wat er aan de hand is met Mirror, LZ, Thunder is me sowieso een raadsel. Het lijkt al lange tijd stil en de meeste winkels lijken alleen maar oude voorraad te hebben (?). De Ward La France wrecker was ook een mooie (aankondiging).

Paul.....gooi een balletje op bij Airfix of Gecko......info over de K5 Screamer is er genoeg!

Het lijkt erop dat zowel Airfix als Gecko zo kwartaal 2-3 met hun K2's komen. Ik ben erg benieuwd.

Er zitten wat verschillen in, de bellenwagen is een nood brandweerwagen geweest in Engeland, en die deelt erg veel onderdelen. Het zou me ook niet verbazen als ze die gaan brengen. Maar als ik dat model in handen heb zou hij zo maar een aantal onderdelen geupdate kunnen krijgen.... 😉

Dat ze ook de ATV gaan uitbrengen zou mooi zijn, maar ik zou mn adem niet inhouden......er is echt een hoop anders tussen de Ambulance en de ATV. Ze kunnen hoogop de voorspatborden, motorkap en misschien een deel van de chassis componenten en binnenkant van de cabine hergebruiken, maar de rest is toch echt nieuwe matrijs werk........grille en zijplaten van de motorkap zijn anders, wielen, wielbasis, voorraam, opbouw. Voor de thuisbouwer zoals jij en ik een leuke conversie achter het bureau, maar voor fabrikanten een kostbare beslissing qua matrijzen.

In schaal H0, TT ed staat de K2 al op shapeways. Vergroten moet geen probleem zijn.

Er zijn wel meer manieren om aan een andere versie van de K2 te komen, maar als er een goede basis kit is, kun je met wat plaatjes en details van alles. Mijn scratch project op basis van een vacu was nogal een bevalling, en niet iedereen heeft het doorzettingsvermogen de tijd en de skills om zoiets te doen. Deze standaard STL files zijn gemikt op veel kleinere schalen en andere doelen. (warhammer en andere games) Ze zijn te grof om in 1:35 te printen, zeker op een resin printer. Shapeways mikt ook vooral op preffesionele klanten. Wat daar op staat is vaak goed, maar ook vrij kostbaar. Dan wil ik liever een voertuig in styrene, zodat ik de (onvermijdelijke) fouten en varianten gewoon wel kan aan kan. Resin is slecht te bewerken en als je geen voorzog neemt slecht voor je gezondheid.

k2-cab-chassis.jpgbody.jpg

Deze standaard STL files zijn gemikt op veel kleinere schalen en andere doelen. (warhammer en andere games) Ze zijn te grof om in 1:35 te printen, zeker op een resin printer.
Helemaal mee eens Piet....opschalen is vaak niet raadzaam als het verschil tussen de schalen groot is. Het wordt absoluut te grof, nog los van het feit dat de exemplaren op shapeways er ook wat naast zitten qua vorm en verhoudingen...en nou net de stijl elementen missen die het een Austin maken. Maar buiten dat...ik ben vooral geinteresseerd in de kits van Airfix en Gecko....omdat je er toch vanuit gaat dat dit gedetailleerde kits worden voor een fatsoenlijke prijs. Voor mij is het vooral nieuwsgierigheid....en waarschijnlijk koop ik ze wel, maar noodzaak is het niet. Net als jij Piet, heb ik de Vacu-kit als eens aangepakt.......ik heb net gekeken en dat was voor mij alweer in 2010 bij de FOC D-day! Misschien is het verschijnen van de Airfix/Gecko voor mij de motivatie om hem ook daadwerkelijk eens af te maken!!

Aussie-2.jpg
Shapeways mikt ook vooral op preffesionele klanten. Wat daar op staat is vaak goed, maar ook vrij kostbaar.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens....Shapeways is juist toegespitst op hobby-isten en opgestart om de overcapaciteit van professionele rapid prototyping bedrijven in te zetten om dingen voor consumenten te printen. Er bestaan talloze bedrijven die 3d printen aanbieden....en vele daarvan bestaan al veel langer dan Shapeways, en bieden ook nauwkeuriger en fijner printwerk aan, maar die bedrijven willen doorgaans geen klussen voor consumenten doen en kunnen ook qua prijs niet concurreren met Shapeways.
De kwaliteit van wat er wordt aangeboden in het marketplace gedeelte van shapeways loopt mijns inziens nogal uiteen...er staan hele mooie dingen, zoals ook figuren, maar het leeuwendeel qua voertuigen-gelateerde dingen vind ik voor onze hobby vrij grof, of qua vorm en verhoudingen niet helemaal lekker. Dus het is vooral goed zoeken om de mooie dingen te vinden....die er wel degelijk zijn hoor!

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens Piet....opschalen is vaak niet raadzaam als het verschil tussen de schalen groot is. Het wordt absoluut te grof, nog los van het feit dat de exemplaren op shapeways er ook wat naast zitten qua vorm en verhoudingen...en nou net de stijl elementen missen die het een Austin maken. Maar buiten dat...ik ben vooral geinteresseerd in de kits van Airfix en Gecko....omdat je er toch vanuit gaat dat dit gedetailleerde kits worden voor een fatsoenlijke prijs. Voor mij is het vooral nieuwsgierigheid....en waarschijnlijk koop ik ze wel, maar noodzaak is het niet. Net als jij Piet, heb ik de Vacu-kit als eens aangepakt.......ik heb net gekeken en dat was voor mij alweer in 2010 bij de FOC D-day! Misschien is het verschijnen van de Airfix/Gecko voor mij de motivatie om hem ook daadwerkelijk eens af te maken!!

Bekijk bijlage 15234

Daar ben ik het absoluut niet mee eens....Shapeways is juist toegespitst op hobby-isten en opgestart om de overcapaciteit van professionele rapid prototyping bedrijven in te zetten om dingen voor consumenten te printen. Er bestaan talloze bedrijven die 3d printen aanbieden....en vele daarvan bestaan al veel langer dan Shapeways, en bieden ook nauwkeuriger en fijner printwerk aan, maar die bedrijven willen doorgaans geen klussen voor consumenten doen en kunnen ook qua prijs niet concurreren met Shapeways.
De kwaliteit van wat er wordt aangeboden in het marketplace gedeelte van shapeways loopt mijns inziens nogal uiteen...er staan hele mooie dingen, zoals ook figuren, maar het leeuwendeel qua voertuigen-gelateerde dingen vind ik voor onze hobby vrij grof, of qua vorm en verhoudingen niet helemaal lekker. Dus het is vooral goed zoeken om de mooie dingen te vinden....die er wel degelijk zijn hoor!
Tja, ik kijk natuurlijk alleen maar naar voertuigen. Iemand had geroepen dat shapeways niet zat te wachten op die particuliere ordertjes zoals wij die zouden bestellen. Blijkbaar heb ik dat opgeteld. Ergens heeft het zelf bedenken en maken van die eend achtige koplampjes en al die andere frut wel veel meer bouwgevoel. Lijkt me straks wel gaaf om bijvoorbeeld de late versie erlangs te zetten van de airfix kit. We gaan het meemaken

Vergroten kan, als je bij voorbaat al rekening houdt met deze optie. Ik teken nooit in de schaal van het model.

Eindelijk is ie dan bijna klaar voor productie. De 1:35 bouwdoos van de M113 C&V zoals ie vanaf halverwege jaren 70 tm jaren 90 dienst heeft gedaan bij de Landmacht. Met 25mm Oerlikon in die verschrikkelijk lastige toren en een uitgebreid decalvel waarmee je iedere eenheid waar deze dienst heeft gedaan kunt kiezen.
Volgende week komen alle PE-onderdelen er nog op waardoor ie pas echt gaat smoelen. Alle handgrepen, beugels om rookbussen en verlichting, spiegels, sleepkabel op boeggolfkeerplaat, etc.
Er worden maar eenmalig 50 kits geproduceerd en er zijn er nog maar 9 beschikbaar. Kosten zijn 152euro en levering wordt verwacht in mei. Bij interesse hoor ik het graag.

a38208b4-6eea-49de-8c61-4ee8e460b6ad.JPG

Komt er nog een correctieronde Robbert? Ik zie toch nog wat kleine hardnekkige zaken. Maar over de hele breedte ziet dit er al goed uit!

Ja duuuuuuhhhhhhhh
Walter toe dan ...
Robert weet ze. Als ik ze hier ga verklappen neem ik stukje lol weg van het model. Tegen de tijd dat iemand de kit versie gaat bouwen wil ik graag wat verbeter suggesties geven…..maar wees gerust, het zijn vrij kleine dingen. In een aantal correctierondes is het een mooi model geworden!

Ja, die gaat er komen, ik heb de resicast combinatie eens gehad, maar toch maar weer verkocht, liever plastic geloof ij

Ik had ook niet zoveel zin om zo’n brug helemaal uit resin te moeten maken. Die van IMA is deels lasergesneden, daar heb ik meer vertrouwen in dat het niet onregelmatig krimpt of kromtrekt of zo 🙂 Maar ik denk dat ik de plastic versie ook wel aan zal schaffen zodra die uit is …

Middag,

voor diegenen die ze nog niet gezien hadden op Facebook, de zestonners zijn er vanaf nu in model in schaal 1:35.
In vier varianten: de YA616 artillerietrekker, YK kipper van de genie en de takeldoos in beide versies YB616 en YB626. Zowel kant en klaar als bouwdoos. Volledig resin, ook met resin wielen (dus geen gedoe met vinyl banden die blijven glimmen of scheuren na een aantal jaren) en een uitgebreide decalset.

Ik neem ze ook de 26e mee naar Nieuw Vennep waar je ze dan zelf kunt aanschouwen. Maar hieronder alvast een paar eerste foto's van de YB626. Van alle versies is nog maar een klein aantal modellen beschikbaar.

gr Robert
IMG_5034.JPGIMG_5033.JPGIMG_5032.JPG

Helaas ben ik er morgen niet. Ik houd het bij je foto's. Ik verwacht wel dat je Katy gezelschap gaat krijgen, maar dan nog blijft een zelfbouw exemplaar uniek!!

Ein blaues wunder, die had ik niet zien aankomen. Daarom even delen. Neue Welle van Tamiya? Hebben ze de smaak nu te pakken na de Hellcat? Een hebbeding lijkt me

FF560B45-8F4A-443A-ABDE-5F482A3A1EDE.jpeg

Hij schijnt in elk geval heel veel beter te zijn dan z’n tegenhanger van Bronco van een jaar of 15 geleden.

Hi Tini,

Interessant ja, al vind ik de Cromwell/Comet op de toren en loopwerk na wat saai. Op het motordek en de spatborden valt weinig te beleven. Die delen smeken om aankleding. Ik had de Comet overigens veel eerder verwacht, omdat de Cromwell uit de jaren 90 stamt.

Mvg,

Vincent

Er is maar weinig dat je echt uit een Cromwell kunt gebruiken om een Comet te maken. Afgezien van detaildelen zoals wat luiken, lampen, e.d. is dat eigenlijk alleen de basisvorm van de romp, voor zover ik weet. Tamiya heeft gewoon van nul moeten beginnen om een Comet te maken, vermoed ik.

OK dacht dat het een variant was van de Cromwell, maar dat ligt dus wel anders.
In principe wel, maar een variant met een grotendeels nieuw loopwerk, een nieuwe toren en andere verbeteringen. Omdat de romp van de Tamiya Cromwell een redelijk vroeg type is, met het bestuurdersluik in het dak in plaats van scharnierend half in het dak en half in de zijkant (wat een rotding is om in en uit te klimmen, kan ik uit ervaring met de Comet van Bovington mededelen 🙂 ) zouden ze dus eigenlijk alleen de onderkant van de romp en het motordek hebben kunnen gebruiken, denk ik.

Al zou het me niks verbazen ergens een paardje in gedrukt te zien staan 🤪😎😬
Dan kun je toch lang zoeken, denk ik 🙂 De foto’s van de gietramen die onder meer op Missing-Lynx stonden laten duidelijk zien dat het twee verschillende modellen zijn.

Vanmiddag gearriveerd; een grote doos met heel veel plastic, decals en een kneiter van een aluminium loop.
De 1:16 Sherman kit van Andy's Hobby Headquarters/Tacom. Eerste indruk is erg goed, en ik ga eens diep nadenken over de te bouwen uitvoering. Zeker niet de duizendste Fury, waarschijnlijk wel met scratch build sandbag armour.
Iemand tips voor de aanschaf van een grote hoeveelheid Magic Sculpt of A&B putty?
En dan die .50 van AFV, zo mooi, maar £38 plus wellicht 25 euro verzendkosten.... ik twijfel nog.20221108_164915.jpg20221108_165047.jpg

Terug
Bovenaan