Af! LVT-4 Buffalo Walcheren 44

Dit model is af!
Nogmaals dank voor de informatie voor wat betreft de floats!
Ik heb de 20mm Polsten inmiddels ook ontvangen en in elkaar gezet.
Het model is prima van kwaliteit alleen het gietwerk liet hier en daar te wensen over.Heb het gelukkig kunnen herstellen met magic sculpt.
Nu lijkt het naar de ltv-4 met polsten kijkend dat de beugels onder het kanon er niet horen te zitten,kan iemand dit bevestigen?

En hier nog een update van de LVT !IMG_6896.jpeg

Groet,

RogerIMG_6907.jpeg

Laatst bewerkt:
Mooie close-up foto’s Leon!
Het lijkt er op dat op de achterkant (zie pijltje)van het polsten onderstel,
De “aanmeer haak” tevens wordt gebruikt om de polsten op zijn plaats te houden!
Kan hier verder nog wat leuke detail halen,thanks voor het delen!👍

Groet,Roger

Bijlagen

• IMG_6909.jpeg
    IMG_6909.jpeg
    101,5 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Ha Arjan,

Geen idee waar deze foto's vandaan komen.
Ben al jaren van plan een LVT4 in Zeeland te bouwen, dus upload elke foto die ik tegen kom.
Ik zal eens kijken of ik meer foto's uit deze serie heb?

Groeten
Leon

Wat ook nog een leuk detail is is de plank die gebruikt werd als opstap om de
polsten te gebruiken.
op deze foto staan de twee heren op rechts duidelijk op een verhoging.
sgvohwo.JPG
hiervoor werd een plank in de openingen in de zijwand gedaan.
Ik zag op jouw model dat de uitsparing er al zit.
dit ziet er dan zo uit.
LVT420Platform.jpg
ook op de LVT die jij nabouwd zie je de plank liggen met een rantsoenkist er op.
wfhbfuhf.JPG

tot slot nog een foto die ik nog niet vaak terug heb gezien, misschien heeft iemand er iets aan.
Ik heb geen idee waar dit is.
YmafnuN.jpg

Groeten
Leon

Bovenstaande foto heb ik in ieder geval ook ooit wel eens geplaatst samen met een stel andere van Operation Roast in Italië :

Gevonden :

Arjan

Ik zie op diverse foto’s van LVT voertuigen in Walcheren een 2e antenne,was dit bij specifieke voertuigen ?( commando voertuig?)

En dan ook nog hier de vraag,heeft iemand mischien nog een band liggen om aan de zijkant te bevestigen?
Had er zelf nog maar eentje!

Groet,

RogerIMG_6963.jpeg

Bijlagen

• IMG_6974.jpeg
    IMG_6974.jpeg
    62 KB · Weergaven: 11
  • IMG_6975.jpeg
    IMG_6975.jpeg
    74 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Hoi Roger,

2 antennes is gebruikelijk voor de Wireless no. 19. Er zit een zogenaamde A en B set in. De A set was voor verbinding met het hoofdkwartier, de B set voor dichtbij. Overigens bestond de A set antenne uit delen van 4 voet, je kunt hem dus ook 35 of 105 mm maken. 3 delen werd, uit mijn hoofd, niet vaak toegepast.

Hierbij het antwoord op een dergelijke vraag op M-L:
The A set antenna (on the smaller conical mount) is normally 8ft (70mm at 1:35).
The B set antenna (on the taller tubular mount with a protective ring) is normally around 2ft (17mm at 1:35)

Link: Britse radio antennes.

Mooi om te zien hoe je dit bouwt!

Groeten, Jan

Ik heb nog een bandje van een Humber SC liggen. Is wel iets groter.

Jan,heb je voor mij aub de diameter,dan ga ik vanavond eerst meten of deze niet te groot is!

Voor wat betreft de antenne,ik heb nog een Firefly liggen kan ik de antenne hiervan gebruiken?

Groet,Roger

Laatst bewerkt:
Ja, de Firefly heeft dezelfde radioset. Dat geldt voor vrijwel alle gevechtsvoertuigen van de Britten en aan hen gelieerde eenheden. Infanterie had een kleinere set, waarmee je met de B set kon communiceren. In de eerste oorlogsjaren bestond de no. 19 set nog niet, maar hij werd in N-Afrika al gebruikt, voor de oversteek naar Italië.

Bandje heeft diameter 25 mm.

Eindelijk na veel bloed zweet en tranen is het mij uiteindelijk gelukt om de workable tracks in elkaar te zetten!(Hilbert 3D hoeft dus niet meer!) Ben wat gewend op modelbouw gebied maar dit was echt zelfpijniging!
na wat googelen was ik gelukkig een sbs tegen gekomen hoe dit op de beste manier te doen.
Voor diegene die het nog van plan zijn hier de plaatjes met uitleg!IMG_6875.jpeg
En hier tijdelijk bevestigd op de LVT
IMG_7042.jpegNu eindelijk het leukere werk,het spelen met de figuren!😊
Er komen 2 gewonden op een brancard of kapok float te liggen.daarnaast wat licht gewonden (of ongedeerde)Royal Marines .wacht nog op levering van commando hoofdjes met muts van Hornet.
De LVTcrew heb ik geplaatst in de Luik openingen ( deel met luiken zit nog los!)
Zag op een foto van LVT een crewmember met een headset op de rand zitten,vermoed dat de bedrading hiervan maar binnen gaat richting radioset!🤔
IMG_7064.jpeg

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Super dat de tracks in elkaar zitten. Er zijn eenvoudiger uitvoeringen.
De setup oogt levendig. De schoenen vind ik een leuk detail.
Wat betreft de radio: ze hadden een soort stekkerverbinding, dus je kon hem ook afkoppelen en buiten bereik zijn: wireless-set-19-ws19-headgear-01-1000x1000 (1).jpg
Of met een verlengkabel buiten het voertuig. Overigens diende de radio meteen als intercom. Ik kan me voorstellen dat je niet altijd paraat hoeft te zijn, afhankelijk van de opdracht.

Succes, Jan

Mooi werk weer!
Kriebelt wel, om de LVT zo te zien. Ben benieuwd hoe die er geverfd uit gast zien 🤩🤩

Zie ik het goed, heb je al zo'n kapok float ding gemaakt? En zo ja, met wat?
Details, please!

Grtz
Erik

zie josephs militaria collection

British Life belt
brlifebelt.jpg

en zo dus gedragen:
lifebelt2.jpg

Laatst bewerkt:
Omdat ik nog zit te wachten op wat handjes en hoofdjes voor de figuren men ik alvast met ondergrond begonnen!
Op achtergrond komt een stukje van een huis!
Dit om zo wat beter weer te geven dat de Buffalo niet zomaar door een water vaart/rijd maar dat het hier om een ondergelopen gebied gaat.
Voor links is het idee om daar kleinere boom te plaatsen.
Het witte oppervlak wordt straks water!
IMG_7106.jpegIMG_7105.jpeg

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Gave opzet Roger....en hulde dat je die tracks zo netjes in elkaar hebt gekregen. Bij lastige tracks hanteer ik een tip die ik jaren geleden van Dirk-Jan Gijsbers kreeg......even simpel als doeltreffend; niet alle schakels in 1 keer willen doen, maar iedere dag een stukje doen.

niet alle schakels in 1 keer willen doen, maar iedere dag een stukje doen.
Dat is ook de manier die ik hanteer: bouw de rupsbanden in etappes tussen de rest van het model door, zodat je ze niet allemaal in één keer aan het einde moet doen.

Ben weer een stukje verder met de compositie van de figuren.
Om wat meer interactie met 1 van de gewonden op de brancard te creëren had ik het idee om een Royal marine de hand vast te houden van zijn kameraad om hem wat moed in te praten!
Alles is zit nog tijdelijk vast hier en daar met bluetac.
De gewonden krijgen nog een kleed of deken eroverheen!
IMG_7144.jpegIMG_7149.jpegIMG_7146.jpeg
Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Des te meer reden om zelf tracks te ontwerpen en te printen!
Dat hoeft zo te zien niet meer :

Wel zou het, zoals eerder opgemerkt, een goede zaak zijn als iemand een nieuwe Polsten gun wil ontwerpen en printen. Met als uitgangspunt misschien het oude resin Cromwell setje.

Arjan

Het zijn munitie kisten met gladde zijkant!(pe set van voyager)
Moet zeker met ribbel erin zijn?🤔
Klopt, de WOII-versie voor .30-06-munitie ziet er zo uit:

65368.jpg

De moderne met gladde zijkanten is voor 7,62×51 mm NAVO-munitie:

full_c04d7e50-ca5b-401c-adcf-a73d19c88856.jpg

Oei,dat zijn inderdaad dan niet de goede Ammo kisten die ik gebruikt heb, moet ik andere voor zoeken!

Arjan,ga nog wat details aanpassen bij de polsten!
Het zou inderdaad mooi zijn als er een betere versie op de markt komt!.. maar dan ben ik waarschijnlijk al klaar met dit diorama!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Een nieuwe 3d Polsten zou een mooi klusje voor Eelke zijn (nudge, nudge 🙂). Het grootste probleem van het Resicast exemplaar is waarschijnlijk dat ie gewoon veel te groot is (lijkt voor mij meer op een 4 cm kanon). De twee kitjes naast elkaar, de Resicast Polsten is ongeveer 12mm langer.

hRWpOoc.jpg

WvKgx4a.jpg

Vanaf het middelpunt van het draaipunt (van het kanon) tot het eind van de loop is de Cromwell Polsten precies 6 cm. Een paar scans :

RIeCSsC.jpg

pGVQ8Pc.jpg

uzNqBLa.jpg

5cfJz6J.jpg

Twee period pics waarop je goed kunt zien dat de R Polsten gewoon veel te groot oogt op het AFV Model :

s9WQJ9x.png

B0xJmqt.jpg

Ik denk dat de grootste winst te behalen is bij de R kit met het vervangen van de loop door een wat korter en veel dunner exemplaar. Verder eventueel een veel groter handwiel.

Arjan

Laatst bewerkt:
O nee,dit is wel een heel groot verschil !😮
Het zal niet meevallen om dit allemaal aan te passen!
Moet eens kijken hoe ik dit ga oplossen!
Ga eerst verder met de figuren!
Wellicht is er intussen wel iemand die zich geroepen voelt om een posten in 3D te printen!🙏

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Twee period pics waarop je goed kunt zien dat de R Polsten gewoon veel te groot oogt op het AFV Model
Dus conclusie.....de AFV-club LVT is veel te klein?

Serieus, net als Leon ben ik "gekleurd" als het gaat om Resicast, maar dit soort maatverschillen zijn wel uitzonderlijk voor Resicast. Die vergelijking met die Cromwell versie is wel confronterend.

Roger, misschien is het voldoende om de achterkant van het wapen wat in te korten en de loop te vervangen door een stukje dunner aluminium buis. Of misschien kan je nog iets fabrieken op basis van een RB model Oerlikon loop (?), alhoewel je dan echt alleen misschien de loop kan gebruiken; de rest is echt anders tussen Oerlikon en Polsten.

Een mooie nieuwe Polsten in 3dprint (of resin) zou ik alleen maar toejuichen.....maar dan wel graag gebaseerd op "harde" informatie van het echte wapen en niet op basis van foto's of tijdschrift tekeningen!

Polstuk.jpg

Laatst bewerkt:
Eelke,
Ik denk dat Arjan de persoon is die je de meeste informatie kan verstrekken van de polsten!
Wellicht is het een idee om het model van Cromwell als basis te nemen en deze waar nodig is aan te passen!
1 klant heb je in ieder geval al!😊

Dat hoeft zo te zien niet meer :

Wel zou het, zoals eerder opgemerkt, een goede zaak zijn als iemand een nieuwe Polsten gun wil ontwerpen en printen. Met als uitgangspunt misschien het oude resin Cromwell setje.

Arjan
Oef.. voor de prijs doe ik het toch liever zelf. Heb o.a daar zelf een printer voor gekocht om de kosten aanzienlijk te drukken. Tracks met een kostprijs van nog geen euro verkopen voor 30+ euro gaat mij wat te ver.

Het jammere is dat het geen oerlikon is. Effe een middagje bij mn schoonvader op zn werk met de rolmaat en schuifmaat en hij is opgenomen maar nee hoor, het ding is anders en polstens ken ik niet in hollandsche uitvoering...

Eelke/Alex, de moeilijkheid is nu juist dat goede tekeningen en foto's ontbreken en dat moet je gewoon als vast gegeven accepteren. De twee foto's die Leon onlangs plaatste zijn gewoon de beste en het lijkt mij dat je daar een eind mee kunt komen. Hoe lang zo'n Oerlikon of Polsten precies is hangt er helaas ook weer van af of de loop al dan niet (cocked) gespannen is. Mijn uitgangspunt zou zijn om het Cromwell model als leidraad te nemen en kijken wat daar aan verbeterd kan worden. Dat er wel een en ander schort aan de R Polsten blijkt toch al wel uit het veel te kleine handwiel, daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben om dat te zien en dat de loop erg dik is hoeft ook geen betoog. Persoonlijk denk ik dat je in zo'n geval uit zouden moeten gaan van het axioma "if it looks right it is right ". Dan geldt wat mij betreft ook, als het gaat om de R Polsten, "if it looks wrong it is wrong ".
Een paar andere afbeeldingen waar je wat aan hebt als referentiemateriaal :

97L66Sq.jpg

aGYuCBC.jpg

Vk3SPxI.jpg

ZHICDVb.jpg

uEHYI22.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
OK, maar het is een aangepaste AA-affuit toch? Zijn daar tekeningen/foto's van? Dat helpt al een hoop met schalen. En zijn er geen goede, duidelijke foto's van Polsten-kanonnen überhaupt?

Ik wordt al meteen gecorrigeerd, wat ik oerlikon noem op een nederlands marine schip is een licentiebouw door hispano suiza, met de mededeling, weet je wel niet wat hoeveel een kist munitie weegt als je die aan dek moet zeulen...

Terug
Bovenaan