Af! La Gleize (Sdkfz 251/3)

Dit model is af!
Zag nog wel deze blauwe varianten voorbij komen. Nadeel is dat je dan enkel met een account kan bestellen als particulier (maar dan wel gratis kan afhalen in een filiaal).
Dus misschien dat ik dat nog een keer zal gaan proberen 🙂
Wat mij betreft de moeite waard, maak er regelmatig gebruik van. Ze hebben een filiaal aan de weg naar huis vanuit mijn werk, kan dus makkelijk iets ophalen. Je kunt losse platen in vrijwel alle dikkere diktes kopen, redelijke prijs, ligt snel klaar om op te halen en het benodigde account zit niet in de weg.
Het grootste nadeel vind ik dat je de wat dunnere platen er niet kunt krijgen.

Laatst bewerkt:
omdat er geen foto’s van Peiper tijdens het Ardennen offensief zijn blijft het gissen wat zijn tenue was
Hier is 1 foto waar het vermoeden is dat dit Peiper zou zijn:
IMG_1503.jpeg
Je kan alleen afgaan op de getuigen tijdens de Neurenberg proces waar wordt vermeld dat hij een grijs jumpsuit aan zou hebben.
Hier is een foto van Peiper met U boot jas,deze droeg hij tot de overgave in Oostenrijk
IMG_2943.jpeg
Leuk detail is dat hij ook berg schoenen met gesp aan had ,tijdens het proces had hij deze nog steeds aan!
IMG_2945.jpeg
Als je goed kijkt kun je zien dat mijn figuurtje deze ook draagt!😉

Groet,

Roger

Eindelijk met het schilderwerk begonnen van de Sdkfz 251/3.
Een open voertuig schilderen kost altijd veel meer tijd dan bijvoorbeeld een panther!
Eerst heb ik het binnenwerk geschilderd.Er zal uiteindelijk niet zo veel van te zien zijn omdat het meeste bedekt wordt door figuren en een (deels open) canvas top!
Nadat het schilderwerk van de binnenkant klaar was is de bovenkant van de hull permanent bevestigd (wat een klote werk is dat toch telkens bij AFV Club!😬) Daarna kon ik beginnen met het aanbrengen van de camouflage en vervolgens aan het weathering proces.
De Funker heb ik ook alvast aangebracht.Volgende stap wordt het maken van de canvas top,antennes aanbrengen en dennentakken.

IMG_3620.jpegIMG_3664.jpegIMG_3793.jpegIMG_3798.jpeg

Btw het balkje boven om bestanden toe te voegen werkt momenteel niet!?
Heb nu onder bestanden onder maar aangeklikt maar dan komen ze helaas niet zo mooi over en moet je ze eerst downloaden alvorens men ze kan zien!(inmiddels aangepast door Jakko👍)

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Hoe kom je toch aan de creativiteit en de "rommeltjes" om zon interieur aan te pakken? Ik heb er nog 1 in verregaande staat van ontbinding, maar om dat interieur levendig te maken, en gebruikt en dan niet alleen maar smerig, valt mij iig niet mee, dus ik kijk mee en download de foto's

Timo,ik heb door de jaren heen heel wat’rommeltjes’ bij elkaar verzameld!😊
Het meeste zal jij ook wel hebben ligge zoals een helm,gasmasker,veldvles,flesje,jerrycan etc .Vond nog een lederen boekentas die ook wel toepasselijk is voor in een Funk voertuig.de spullen probeer ik dan meestal te ‘verbinden ‘ met een kleedje gemaakt van magic sculpt zodat het meer een eenheid wordt en niet zomaar wat losse elementen in een voertuig.
Het weatheren heb ik met name met olieverf gedaan!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ik zal eerst van de week op speur naar brandblusser decals, want dat mis ik uberhaupt. T composeren van het hele spul, en bij mij betreft het een pionier variant, zonder dat het verlindenachtig wordt is een kunst ansich. Gelukig ben ik nog niet helemaal zo ver, maar ik doe er evengoed inspiratie aan op!

Btw het balkje boven om bestanden toe te voegen werkt momenteel niet!?
Is de hele balk toevallig grijs? Dan moet je aan de rechterkant even op de twee vierkante haken klikken?

Ik heb de afbeeldingen ecen in je bericht ingevoegd. Daar heb je de knoppenbalk niet voor nodig: als je bestanden toegevoegd hebt aan je bericht, klik je op de tekst „Invoegen” die op de afbeelding staat:

Afbeeldingen.jpeg

Daardoor krijg je de optie om óf de hele afbeelding in te voegen, óf een kleine versie:

Invoegen.jpeg

… waar je natuurlijk nog even op moet klikken.

Wil je er meer dan één tegelijk in je bericht zetten, zodat ze achter elkaar komen te staan, dan klik je op de knop „Meerdere invoegen” die onder de afbeeldingen staat. Je kunt dan de afbeeldingen die je wilt aankruisen met het vierkantje dat erop komt te staan:

Meerdere invoegen.jpeg

(hier is de tweede aangekruist, maar meer zijn ook mogelijk) en dan gebruik je de knoppen eronder om te bepalen of je ze groot of klein wilt.

Paul,
De pasvorm van hull bovenkant op onderkant is ronduit slecht!
Het lijkt wel of de bovenkant iets verbogen is en de zijkant achter past zowiezo niet( opening van ca3mm) wist dit al van te voren omdat dit de 3e keer is dat ik een AFV 251 bouw! Uiteindelijk met magic sculpt ,lijm en tape er toch nog iets van kunnen maken!
Bij gebrek aan beter moeten we het er toch maar mee doen!

Groet,

Roger

Ik kan niets aanklikken!.. alles blijft grijs wat normaal gesproken zwart is!
Zoals ik zei: de vierkante haken rechts 🙂 Dat wil zeggen: het icoontje dat eruitziet als een vierkantje met een gat boven- en onderin. Daarmee schakel je heen- en weer tussen de WYSIWYG-modus (waarin je de opmaak van je bericht ziet tijdens het typen) en de modus waarin je zelf de codes moet typen. Als je balk grijs is, zit je in die laatste.

Canvas top is inmiddels ook klaar!
Heb deze gemaakt van magic sculpt
IMG_3873.webp
vervolgens In Tamiya fieldgrey gespoten en daarna met olieverf geschilderd.
Ook het mos voor het nabootsen van Dennentakken heb ik gespoten met Tamiya verf(XF11-XF5 en wat XF4 geel)
Nu moet ik het mos nog wat drybrushen met buff zodat het wat meer een eenheid wordt in kleur van het model!
IMG_3913.webpIMG_3912.webp
IMG_3929.webp
Groet,
Roger

Gedetailleerd en geschilderd met precisie. Het venster vind ik een mooi detail.

Groeten, Jan

Wat heb je gebruikt voor het venster?

Goeie tip! Ik was ook zoiets van plan maar wist nog niet helemaal wat ik zou gaan gebruiken.

Heb je het mos nog behandeld met houtlijm of iets om te zorgen dat het wat steviger is voor bijvoorbeeld het drybrushen?
Ziet er goed uit als camo voor dennentakken ipv gebruik van Asparagus.

Heb het mos aangebracht met houtlijm,
De lijm is ook in het mos getrokken en daardoor wat harder geworden.Het mos is ook al wat harder geworden tijdens het aanbrengen van de verf die met de airbrush eerder is aangebracht.

Erg fraai, het raampje is een door de grote afdekzeilfabrikanten een gemist detail, en er is schijnbaar zelfs een dedicated plekje aan voor voor een reserve raampje. Het mos is een mooie toevoeging, en voor naaldtakken mooi gevat, is dat intussen in de handel verkrijgbaar? Ik vind alweer de fletsheid van de cammokleuren erg mooi
gedaan, weinig contrast, alsof het er al een mooi tijdje vanaf aan het bleken is, zo krijg ik het nog niet gemaakt, maar ik geef dan ook veel eerder op met verweren, minder geduld denk ik, al heb ik intussen wel door hoe je met de verf de contrasten sterker, en vooral ook zwakker kunt maken.

Ik ben benieuwd naar de figuren, zien er alvast goed uit

Timo,Vincent,thanks!

De kleine beschadigingen heb ik deels met verdunde Vallejo geschilderd en deels met olieverf.
Heb met verdunde raw umber olieverf de splash techniek gedaan!
Wel eerst op een papiertje testen dat spatters niet te groot zijn!

Groet,

Roger

Nee inderdaad daar gaat het helaas niet mee lukken!
Ik heb hier nu mos uit Zweden en Duitsland liggen ,heb dit ontvangen van collega modelbouwers!
Ik weet zo niet of het ergens in de handel verkrijgbaar is!

Prachtig geheel weer Roger!
Vindt jouw kleuren altijd errug mooi, is dit nog steeds de Tamiya of inmiddels iets anders? Meen dat je met Atom bezig was...
Takjes zijn ook goed terecht gekomen zie ik 😉 Mooi hoor en graag gedaan (ziiten de spinnen er nog in, zo voor het "stukje natuur" 😂😂😂)

Grtz
Erik

PS: voor al die mensen die naar mos/dennenboom takken op schaal lopen te zoeken, kijk gewoon is in een bos en kijk wat er past naar de eigen mening. Het hoeft geen botanische naam te hebben (weet ik ook niet...) , als het maar past. Dit mos, wat Roger gebruikt (of één daarvan 😉) komt overigens uit de Eifel dus... Een tripje waard misschien 😉🤘🏻 Zegt het voort, zegt het voort. (Kom er overigens 2 tot 3x p/j...Dit alles even terzijde)

Laatst bewerkt:
Nogmaals dank voor het Duitse mos incl de originele Duitse spinnen!😅

Voor wat betreft kleurgebruik camo, Dunkelgelb heb ik Mig Atom gebruikt.
Had hiermee wel problemen tijdens het airbrushen,het lijkt wel dat deze verf nu al te dik is na een paar maanden!
Zelfs met extra verdunner ging het moeizaam!
Daarom maar besloten om roodbruin en groen gewoon Tamiya mixjes te gebruiken die werkt eigenlijk altijd probleemloos!

Groet,

Roger

Elco,Tamiya blijft in bijna alle opzichten toch wel mijn favoriet!😊

En hier nog de 251 met extra figuren.

IMG_4090.webp
IMG_4097.webpIMG_4093.webp
Twijfel alleen nog of ik de jas van de officier nog mat ga vernissen.
Deze heb ik met olieverf geschilderd omdat het zo’n waxed motorjas is waar een lichte glans opzit.
Eerst maar even kijken hoe de olieverf eruit gaat zien als deze helemaal droog is!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan