Af! La Gleize (Sdkfz 251/3)

Dit model is af!
Ik vind het contrast tussen de gevels prachtig gedaan. Zonder dat het te veel wordt.
De kleuren ogen weer natuurgetrouw.

Succes met de ondergrond.

Groeten, Jan

Het ziet er weer erg overtuigend uit. De kleuren kloppen gewoon.

Alles weer in de tamiya verf? Ik vind de combinatie van rood hout, en rode bakstenen naast het wat zachter gekleurde natuursteen een mooie combinatie, een mooie omlijsting zogezegd, ik ben vooral benieuwd hoe je er een koud gevoel aan hebt weten te geven, wat voor kleur wash heb je gebruikt om het geheel naar elkaar toe te brengen?

Timo,

Ik heb de basiskleuren gespoten met Tamiya verf!
Eerst gegrond met zwart daarna de basis tinten aangebracht.
IMG_4454.webp
Vervolgens zowel stenen als natuursteen gedeelte behandeld met sterkverdunde gips om de voegen zo na te bootsen.
Heb de natuurstenen daarna allemaal afzonderlijk geschilderd in div tonen grijs/bruin/ oker en vervolgens filters beige/grijs sterk verdunde Vallejo aangebracht en aan de onderkant wat meer alg dmv grasgroen en geel olive aan te brengen.
Streaks heb ik met name met chocolade bruin gedaan.

IMG_4465.webp
IMG_4527.webp

Ben met de laatste details bezig,hoop binnenkort eindfoto’s te kunnen maken!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het vooral werkt omdat de filters overal dezelfde tint hebben, en de kleuren hierdoor wat meer naar elkaar toe trekken? Erg fraai, het gebrek aan scherpe contrasten maakt het een realistich geheel, terwijl het ook weer niet geheel vlak van kleur is. Nee, dit is zoals een artiest te werk gaat die kaas heeft gegeten van kleur!

Werkt zeker goed Paul!
Je moet alleen niet vergeten na aanbrengen van het gips het met schoon water nat te wrijven met een zachte kwast zodat met name in de voegen alleen het gips blijft zitten.
Doe je dit niet dan slaat het hele muurtje wit uit!
Die witte aanslag is inderdaad minder. Had bij een vorig project muurvuller genomen en verdund met water. Daarna met keukenpapier het overtollige eraf vegen. Dit lukte ook wel maar kreeg hierdoor ook een iets wittere laag over de stenen en mini pluisjes door het papier.
Volgende keer denk proberen met een kwast en wat extra water.

Roger , i have been watching this project come togther but have not commented until now as there are only so many times you can go Wow .I really like way you are able to combine everything together to capture the essence of the past and turn it into a model that is enjoyable to look at . Hope that made sense ? ,cheers Wayne

Rob,Evert,
Thanks!

Bij de start van dit diorama was ik even bang dat het oude en nieuwe gebouw naast elkaar niet goed uit zou komen en te simpel was,uiteindelijk ben ik hier toch tevreden over het eindresultaat!

Groet,

Roger

Hoeveel talent kan iemand hebben zeg 😘
Werkelijk overtuigend en 'levend' neergezet. Als ik toch een (kleine) suggestie voor een volgende zou mogen doen: wat meer platgetreden stukjes waar ze overheen hebben gelopen. Langs het voertuig bijv.

Worden jouw dio's eigenlijk nog ergens gepubliceerd, of is het alleen facebook/twenot bijv? Zou dit wel eens rustig als mooie fotosessie / artikel willen bekijken.

Peter,Eric Thanks

Peter,zal het gras nog wat meer plat drukken naast het voertuig!
Moet ook nog de SS tekens op de kentekenplaten wit over schilderen
Deze waren blijkbaar vanaf begin November verplicht bij LAH !

Publicaties doe ik ook wel eens !
Meestal in Armour Modeling maar dat is wel in het Japans of Millitary Modeling Illustrated dat is een Brits modelbouw magazine.

Groet,

Roger

Heel erg mooi Roger,

Prachtige kleurkeuze en -combinatie. En je oog voor detail vind ik meesterlijk. Dat betreft het voertuig, de setting, welke spullen er bij de schuur staan. Hoe je de rommeltjes neerlegt. De verwering van de melkbus. Hoe de figuren zich over de kaart buigen, de erbij staande Amerikaanse officier, ....

Alles heb je met aandacht en inzicht uitgevoerd. Ik geniet hier enorm van.

Nu naar de woestijn? Of heb je nog een andere verrassing?

Groeten, Jan

Thanks Jan!
Dat zijn mooie woorden!☺️
Ja wat nu?.. heb Universal Carrier eens getest op een Churchill noodbrug dit voor een dio van de bevrijding van mijn dorp Moergestel. Vind de carrier eigenlijk net iets te klein voor op de brug dus ga eens kijken wat te doen ,misschien is een Britse M5 Stuart nog een optie.
Heb de Chevy voor woestijn dio ook weer eens uit de kast gehaald en nog wat dingen aangepast!

Ga er eens rustig over nadenken wat het volgende diorama gaat worden!😉

Groet,
Roger

Hier een foto van de achterkant:
Gezien de vlakke zijkant van de romp is dit toch een M5A1 Stuart. en dat kan ook, want de Britten hadden wel degelijk Stuart M5A1's. Een bekende foto is onder andere die van M5A1 "Rathove" van de Guards in Normandië, maar bij het IWM zijn meer foto's te vinden. Als je voor de Stuart gaat, let dan wel op dat je het beste kan kiezen voor de "late" uitvoering, want dat is het type dat voornamelijk aan de Britten en Canadezen werd geleverd.

Achilles te groot? Dan geld datzelfde denk ik voor een Ram Kangaroo (?). Misschien nog een Archer? Of pantserwagen zoals de Daimler AC?

Thanks voor je informatie Alex!
Ga er eens goed over nadenken wat te doen!
Voor wat betreft de kurbelmast daar heb ik van elke lengte 1cm tussenuit gehaald.(op advies van Eric Reits)
In de volle lengte is hij dus 5cm langer maar dan zou dit diorama niet in mijn vitrine kast passen!😊

Groet,

Roger

Echt weer prachtig! Juist in de kleine details van voertuig, mensen, huis en de grond zit het verschil of een diorama tot leven(s echtheid) komt. Jij bezit die vaardigheid !

Tja, het is een echte Roger Hurkmans........

Je bent ondertussen de maatstaaf voor de mix van alles waar een diorama uit bestaat. Dus op de "Roger Hurkmans-schaal" van 1 tot 10, scoort dit ook weer een 11.

Misschien zonde om dit draadje te "bevuilen", maar hier een foto van een M5A1 in Moergestel.
Dit is een "late" versie, herkenbaar aan de gereedschappen op de voorspatborden.....Niet zichtbaar vanuit deze hoek, maar andere kenmerken van de late versie zijn de kist achterop de romp en de "kam" op de zijkant van de toren voor de .30.

Stuart Moergestel.webp

bron: 072847

Terug
Bovenaan