Af! La Gleize (Sdkfz 251/3)

Dit model is af!

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Heb nog geen titel daarom maar even de naam van de lokatie waar het dio zich afspeelt !
Had al langer het idee om deze 251/3 van 2./SS met kurbelmast te bouwen .
KG Peiper heeft zich op 21December 1944 noodgedwongen teruggetrokken in het dorp La Gleize.
benzine en munitie was op dat moment zeer schaars.
Communicatie met het hoofdkwartier beloofde ook niet veel goeds!
Mijn idee voor dit diorama is dat Peiper informatie doorkrijgt via de crew in de 251
Peiper komt samen met nog een paar figuurtjes voor de 251 te staan.(Diefental misschien erbij!)
Het huis op de achtergrond (waar Edmond Delvenne woonachtig was!)ga ik ook nabouwen.
Het linkse oude deel was van natuursteen en het rechtse nieuwere deel van “nep sierstenen profiel”
Het voertuig was beschut met wat palen en dennen takken.
IMG_1100.jpegIMG_2021.jpegIMG_2361.jpeg
Het rek heb ik moeten scratchen,heb ook een pe set van dit rek maar deze was helaas te klein om de FU11 in te kunnen plaatsen! Nogmaals dank voor de informatie Eric!😉
De MG en shield zijn van K59
IMG_2363.jpeg
IMG_2398.jpegIMG_2351.jpeg
Het kacheltje zat bij de pe set (Parts) nagemaakt van een 251/3 in een Pools museum

Het Alpine figuurtje van Peiper heeft een U boot jasje aan zoals je op foto’s in Hongarije ziet,dus deze kan ik niet gebruiken!
in de Ardennen had hij een Italiaans Vliegeniers pak aan!
Heb contact meet een merk die er een gaat uitbrengen met dit uniform,moet nog even geduld hebben!😉

Wordt vervolgd!

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Mooi hoe je een foto als basis voor je diorama gebruikt. Je verschuift de tijd en pakt een realistische setting die zich leent voor een diorama.

Ik vind het leerzaam hoe je de eerste stappen deelt. Dit helpt mij voor mijn Comet.

Veel succes en plezier met de bouw en alles ervoor en erna. Ik houd je weer in de gaten.

Groeten, Jan

Gaaf Roger. Hopelijk heb je inmiddels wat meer info omtrent het gebruik van die antenne en of hij altijd helemaal uitgeschoven moet zijn. Of heb je inmiddels een nieuwe Vitrinekast aangeschaft?

Mooie opzet.....mooi onderwerp

Jan ,thanks!
Doe dit wel vaker,je ziet een foto maar je kunt je vaak enigszins voorstellen hoe de situatie ervoor of erna is geweest!
In mijn geval kun je nog bijvoorbeeld Googlemaps gebruiken omdat het huis te bekijken wat er nog steeds staat.
De illustratie van de Sdkfz251/3 is ook een goede referentie! Dit wordt mijn interpretatie maar andere suggesties zijn ook altijd welkom!

Alex,aha je had de discussie mbt Kurbelmast gevolgd!😊.. volgens de berekeningen nu zou hij net in de vitrinekast passen!
Mocht dit niet zo zijn dan kan ik deze nog altijd iets inkorten.
Eric heeft een kurbelmast in zijn tuin staan en mij verteld dat je de kurbel ook deels kan inschuiven ook als deze in gebruik is!

Hierbij nog een afbeelding van Peiper in het Italiaanse vliegeniers pak wat hij zou hebben gedragen tijdens BoB.

IMG_2402.png

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ben wat aan het spelen met de lay-out van de figuren.
Het idee is dat dat de crew in de 251 informatie doorgeeft wat men ontvangt van het hoofdkwartier.(Niet veel goeds!)
Het figuurtje van Peiper heb ik nog niet binnen ,deze komt er nog bij of wordt vervangen door een van deze figuren!

IMG_2516.jpegIMG_2510.jpeg
En hier nog een WIP afbeelding van het huis.
Het rechtse nieuwe gedeelte was met steenprofiel bedekt, nepstenen dus!
IMG_2518.jpeg
Groet,

Roger

Fraai alvast, maar die mannen hebben wel heule dunne armpjes. Ik zou jochem niet eens missen geloof ik, het geheel is sprekend genoeg maar hij maakt het verhaal wel af, ben in ieder geval benieuwd naar de rest

Thanks Timo!
Goed punt ,mis ‘m eerlijk gezegd nu ook nog niet!
De laatste correcties worden op het nieuwe Peiper figuur aangepast,heb er ook nog niets van gezien!
We zullen straks zien of het echt een toevoeging wordt anders kan ik hem altijd wel voor een volgend dio gebruiken!😉

Groet,

Roger

Alex,aha je had de discussie mbt Kurbelmast gevolgd!😊.. volgens de berekeningen nu zou hij net in de vitrinekast passen!
Mocht dit niet zo zijn dan kan ik deze nog altijd iets inkorten.
Eric heeft een kurbelmast in zijn tuin staan en mij verteld dat je de kurbel ook deels kan inschuiven ook als deze in gebruik is!
Ja, ik kan me nog een gesprek herinneren buiten aan de picknick tafel in IJzendoorn🙂. Wel goed dat je inmiddels via Eric de relevante info binnen hebt om lekker door te gaan met dit project.

Zoals altijd weer prachtige opzet/layout en goed samenspel van de figuren!

Alex

Alweer zo'n smakelijk project, veel plezier Roger 👍

“nep sierstenen profiel”
interessant, ik wist niet dat men dit destijds al deed en ik hoor 't commentaar al bij de showtafels..... "gaaf dio maar jammer van die gevel.." 😉

Dat is wel een goeie Peter,had hier nog niet eerder over nagedacht!
De muur wordt te harmonisch,te weinig reliëf ,voegen niet diep en had wat meer beschadigingen had mogen hebben!😜
Rob,
Er zijn 2 opties of steen motief zelf in de styrofoam maken of plastic reliëf plaatje met steen motief aanbrengen!
Denk dat het dat wordt,moet nog wel even zoeken of ik dit ergens kan vinden!
Hier is een voorbeeld van zo’n dergelijke muur (ook in omgeving La Gleize)IMG_2588.jpeggroet,

Roger

Dat is geen Peiper Eric!(afbeelding is gemaakt in Poteau ,daar was hij sowieso niet aanwezig!)
Er zijn afbeeldingen van Peiper gedurende the battle of the bulge!
Er is alleen speculatie over deze foto gemaakt in StoumontIMG_1503.jpeg

Joh ik had me niet echt verdiept in het huis maar dat is inderdaad fors lelijk met die steenstrips, ben benieuwd naar hoe je dat oplost!

Tsja, over smaak valt niet te twisten. Ik ben eens in de buurt van zuid belgië geweest en kan me er 2 dingen van herinneren, een is de ontzettend grauwe lelijke huizen met asbest op de gevels gespijkerd, en de staat van de zogenaamde snelweg, betonplaten met een flinke naad. Oh. En de witte opel kadett E 1.6 van mn ouders die ons daar bracht...

@Roger Hurkmans ,
Ik ga komende week een paar dagen motorrijden in de Ardennen. Kan ik jou eventueel een plezier doen met specifieke foto's van deze locatie in La Gleize?

Hier is een voorbeeld van zo’n dergelijke muur (ook in omgeving La Gleize)
IMG_2588.jpeg

Mooie foto ! Als je het imitatie metselwerk duidelijk laat zien zoals op de foto moet het zeker kunnen ! Go for it 👍

Om een faux bakstenen muur te maken .
Het makkelijkste is met snijplotter ,
je bakstenen muur metsel werk patroon uit werken op de pc en uit en dan uitsnijden.

De ondergrond kleur van de muur wit (neem ik aan ) daar over de uitgesneden sticker plakken
en dan de baksteen kleur er over spuiten (Meerdere laagjes) ,er af halen .....kind kan de was doen.

kan het gewoon ook met tape handmatig doen (dat is hoe echte oldskool modelbouwers het doen 😉)

Hoe je het ook gaat doen ,met jouw skills zal het er wel top uit zien .

Laatst bewerkt:
Een kleurenprint van zo'n baksteen muur is dan toch ook goed ? of zit er toch een klein beetje reliëf in zo'n imitatie muur ?

Peter,er zit inderdaad reliëf op de muur!
Afgelopen weekend in België geweest,valt mij nu pas op hoe veel huizen er zijn met dit soort afwerking.
Het zijn eigenlijk gewoon tegeltjes die na het aanbrengen worden gevoegd.
Heb het huis op het dak en goot na zo goed als klaar!
Heb toch zelf de”steentjes” aangebracht.
Normaal gesproken druk ik ze hier daar in voor wat meer variatie te krijgen,nú geprobeerd de muur zo strak mogelijk te maken.Aan de beschadiging is nu te zien dat het geen gewone stenen zijn.
IMG_2694.jpeg
Heb het idee van het diorama na een gesprek met JW Stokkers ook aangepast!
Het wordt nu 23 December1944 het moment dat ze opdracht krijgen om La Gleize te verlaten.Er komen paar figuurtjes bij vermoeid/gewond en een US soldaat die bij deze aftocht ook aanwezig was.
Figuurtjes is hier nog ruwe opzet ,Peiper links wordt ook nog een ander figuur!

IMG_2691.jpegIMG_2649.jpeg
IMG_2692.jpeg
Groet,

Roger

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan