🏆 Winnaar [Jakko] ARVN M113

Dit model is van de winnaar van deze FOC
Beste Jakko,

Veel details die je hier beschrijft, zullen bij weinig mensen opvallen. Lastig is altijd: hoe ver ga je. Voor jezelf niet snel te ver, zolang je inspiratie hebt. Een ander zal niet alle details natrekken. Maak een keuze, die jezelf voldoening biedt en voor de kijker realistisch overkomt.

Mooi hoe je de afgescheurde plaat hebt gesimuleerd: eenvoudig en doeltreffend! En je details zijn het aandachtig bekijken waard, omdat je zo laat zien hoe je op een eenvoudige wijze onderdelen maakt.

Groeten, Jan

Veel details die je hier beschrijft, zullen bij weinig mensen opvallen. Lastig is altijd: hoe ver ga je. Voor jezelf niet snel te ver, zolang je inspiratie hebt. Een ander zal niet alle details natrekken. Maak een keuze, die jezelf voldoening biedt en voor de kijker realistisch overkomt.
Precies, en mijn idee is dat het niet per se voor de kijker duidelijk hoeft te zijn wat alles is, maar dat het er in elk geval realistisch(er) uit zal zien als je probeert na te bouwen wat er in het echt zit, en eventueel wat gizmology toepast. Maar ik houd niet zo van dat laatste, behalve als ik er niet achter kan komen hoe het wel zit 🙂

Mooi hoe je de afgescheurde plaat hebt gesimuleerd: eenvoudig en doeltreffend! En je details zijn het aandachtig bekijken waard, omdat je zo laat zien hoe je op een eenvoudige wijze onderdelen maakt.
Het hoeft inderdaad helemaal niet moeilijk te zijn, maar de truc is om goed te kijken naar het echte ding en te bedenken hoe dat in eenvoudige stukjes op te splitsen is zodat je het na kunt bouwen. Met wat strip en staaf in verschillende maten kom je al een heel eind om overtuigende details te maken.

De strip die hier op de plaat gelijmd zit, dient om later los te trekken zodat er een litteken ontstaat vergelijkbaar met dat van een lasnaad:
Heel leuk gedaan!
Mooi werk weer Jakko.

Lastig is altijd: hoe ver ga je. Voor jezelf niet snel te ver, zolang je inspiratie hebt. Een ander zal niet alle details natrekken. Maak een keuze, die jezelf voldoening biedt en voor de kijker realistisch overkomt.
Mee eens. Het "gevaar" is vooral dat je te ver wilt gaan en daardoor de motivatie verliest.....althans, dat heb ik wel eens meegemaakt.

Ik raak bij dit soort werk vooral de motivatie kwijt als ik er niet uitkom hoe ik iets zou moeten maken, hoe het in elkaar zit en/of waar het precies zit. Bijvoorbeeld bij al die extra details op de motor, omdat ik moet werken van twee kleine, donkere fotootjes in een boek waar vanalles op te zien is, maar het meeste niet goed genoeg. (Nou ja, dat, en wanneer er iets anders langskomt dat interessanter is 🙂) Wanneer ik eenmaal voor me zie hoe ik het moet bouwen, dan sla ik me er meestal zonder al te veel moeite doorheen.

Meer details op de linker zijkant:

CF1C0A92-89F6-4FEC-BF0D-E7F1D2AF62AF.jpeg

Ik heb hier vooral een berg tie-downs aangebracht, en de steunen voor de radioplank. De plank zelf komt er niet in, maar hij had vier steunen die in de L-vormige stukjes rustten, en hij lijkt aan een soort strip aan de wand gehangen te hebben, dus dat heb ik ook nagemaakt. De zaklamp is van Tamiya of Academy, en ik heb ook meer littekens gemaakt waar de brandstoftank zat, en één van de (vier) bevestigingsstrips van het instrumentenpaneel — bij de meeste modellen zit dat op een soort kast, maar in het echt hing het aan en op vier eenvoudige metalen strips. Dat weerstaat de kracht van een explosie niet zo best, denk ik, dus er komt geen instrumentenpaneel in dit model, alleen één van die strips, en dan ook nog verwrongen.

Het voornaamste dat er hier nog bij moet, zijn de geweerrekken en de ophangingspunten voor de banken langs de zijkant, plus wellicht nog een paar details. O ja, en de riempjes voor de mitrailleurloop 🙂

Het einde komt in zicht 🙂 Dit is de rechterkant met het merendeel van de benodigde details:

ACC2988D-C3E5-4283-AFED-39459E546A06.jpeg

Wederom veelsteveel van die tiedowns: niet alleen op de zijkant van de romp maar ook bij de vloer. Aan de onderste zijplaat heb ik een stuk 0,5 mm plaat gelijmd omdat wederom bleek dat modelbouwfabrikanten ons jarenlang opgelicht hebben met zijplaten die overal even dik zijn. Nu moet ik toegeven dat ik ook dacht dat ik wist hoe een M113 er vanbinnen uitziet, maar dit zijn toch dingen die eigenlijk bij modellen met een interieur zouden moeten zitten.

1947CD33-A8C8-4171-A43F-313469608EF0.jpeg

Hier allebei de kanten. Ook links heb ik zo’n plaat en meer tiedowns aangebracht. Voor die plaat heb ik de steun voor de stoel en voet van de bestuurder weggehaald, met de bedoeling ze daarna weer op de plaat te lijmen. Pas daarna kwam ik erachter — omdat foto’s van dit soort details erg schaars lijken te zijn — dat die plaat net achter de stoel eindigt … dus de plaat maar op de juiste plek doorgezaagd, het voorste stuk er weer vanaf gehaald en de littekens opgevuld met plamuur 🙁

Bij elkaar een hele klus, maar er zit vooruitgang in. Goed bezig Jakko.

Er zit nu eindelijk schot in 🙂 het interieur is grotendeels af, nu zit ik vooral nog met twee dingen: hoe hangt die voorplaat aan het wrak en wat is al die donkere troep aan de binnenkanten van de bovenste zijplaten?

Nu ook geweerrekken bij de bestuurdersplaats:

18F05780-6A19-4F4F-A288-5B4D48D79C74.jpeg

Ik zit me nog af te vragen of ik de kastjes met hoofdschakelaar e.d. toch zal monteren, want als die rekken en zo er nog in zitten, dan die ook, vermoed ik zo.

Verder ben ik aan de achterkant bezig geweest:

CD76A49F-4FE4-4FD1-80FA-75DEDAE6208E.jpeg

Ook hier moet er nog wat meer bij, nadat het vulmiddel goed droog en geschuurd is, maar ik heb de rand onderaan de achterwand aangebracht, want je kunt op de originele foto zien dat die aan de linkerhelft van de romp vastzat. Voor de maten ervan heb ik gewoon de romp van AFV Club overgetrokken door het plastic erachter te houden en de lijntjes dan ietsje breder te zetten om te compenseren voor het potlood. Om hem dan op een overtuigende manier in tweeën te krijgen heb ik een klein sneetje gemaakt in de bovenkant en dan het plastic met de hand doorgescheurd. Wat de rand aan de bovenkant betreft, ga ik er voor het gemak van uit dat die met het dak verdwenen is 🙂

De details op de achterwanden komen van Academy (de lampen en spatborden), Italeri (het beige plaatje op de linkerkant) en Tamiya (de beugels bovenaan), plus plastic strip e.d. Ook hier weer tie-downs voor de jerrycans, die van Italeri komen maar van een andere dop voorzien zijn omdat op foto’s van ARVN M113’s bijna alleen maar waterkannen te zien zijn, terwijl de jerrycans van Italeri voor brandstof zijn. Er moet nog meer bij op de achterwanden, want er zitten nog meer strips op die ik nog niet gemaakt heb, en natuurlijk ook de riemen voor de jerrycans moeten er nog aan.

Omdat ik er niet uitkom hoe de voorplaat nu eigenlijk zit/hangt/staat op de originele foto, heb ik hem maar aan de boegplaat vastgelijmd alsof hij naar voren toe verbogen is maar nog wel (grotendeels) vastzit:

FECFEAF1-0CD0-4ECF-AB14-1A3A11C4F677.jpeg

Hij staat bijna verticaal in plaats van 45 graden achterover zoals normaal op een M113. De buis voor de voorste lenspomp is 1,5 mm koperdraad, de kern van een elektriciteitskabel, met beugels van aluminiumplaat (drukplaat) en de uiteindes uitgeboord. Ik zou trouwens niet aanraden om zulke kabel voor dit soort dingen dan ook te gebruiken: mijn idee was dat het koper is en dus waarschijnlijk redelijk zacht, maar niet, dus. Ik vond het rotmateriaal om mee te werken, maar beter had ik niet voorhanden, dus dan moest het maar. Het kastje op de vloer voor de versnellingsbak, waar het L-vormige stuk buis aan vastzit is de behuizing van de pomp zelf. Dit was in het echt een fijn rooster, als filter, maar ik denk dat ik het beter als massief kan maken en dan misschien zo schilderen dat het een rooster lijkt …? Ook denk ik dat ik er toch nog een stukje binnenwand in bouw, aan de voorplaat vast.

Aan de achterkant zijn nu ook de meeste details aangebracht:

67C7DC47-4F25-4B8D-8F52-6505BA0D5BF9.jpeg

De jerrycans met hun riemen, maar ook de strip die op de rand van de opening van de achterklep zit. De jerrycans hangen expres een beetje opzij, want de zijkanten van het voertuig komen natuurlijk ook bijna horizontaal te liggen.

Hoi jakko,

Soldeerdraad is veel zachter, werkt zeker voor zulke gekke vormen het lekkerst, al pak ik zelf ook snel dun styreen, dat lijmt lekker makkelijk en je kunt het retestrak leggen. Ik dacht eigenlijk dat er tussen de motor en de bestuurder nog een schot zat, en allicht nog wat spantvormige verstevigingen, maar een constructietekening, of een uitgebreide en complete interieurset waar je wat mee kunt kan ik ook niet echt vinden!

Ik heb voor zover ik weet alleen geen soldeerdraad van deze dikte (±1,5 mm), anders had ik dat inderdaad gepakt in plaats van dit koperdraad 🙂 En inderdaad zit er een schot tussen bestuurder en motor, van ingewikkelder vorm dan je op het eerste gezicht zou denken — maar goed te zien in de TM. Ik heb het voorste deel ondertussen gemaakt, dat ga ik aan de voorplaat bevestigen, maar ik moet eerst nog een aantal kabels e.d. aanbrengen die ook nog eens door dat schot moeten gaan. De rest van de wand laat ik weg, onder de aanname dat de explosie dat stuk verwijderd heeft.

Ik heb een stuk van het brandschot gemaakt en op z’n plaats gelijmd:

32BEDA5B-A9E1-40A4-9427-CD8ED1C9FAAF.jpeg

De vier „knoppen” erop zijn geponste zeskanten met een gaatje er doorheen geboord voor de kabels die aan de binnenkant van de voorplaat lopen. In de TM staat een schema van de bekabeling van de M113:

A171B0A6-85F5-42B5-BC67-6624E3FF690B.jpeg

Uit foto’s in datzelfde boek is voor een deel ook te halen hoe die kabels eruitzien, zodat ik de voornaamste na heb kunnen maken uit koperdraad en een reepje plakband:

425CCBD4-14B4-48FA-9C5B-E8840FFBCFB1.jpeg

Ik heb de uiteinden van de ene kant door de gaatjes in het brandschot gestoken, met de kabelboom achterlangs de pijp voor de lenspomp:

CC570083-B5FE-4C42-A61F-BCFBAB4F1D0D.jpeg

Dit gaat het makkelijkst door de vier uiteindes niet allemaal gelijk af te snijden, maar elk draadje net wat korter dan dat ernaast. Dan kun je namelijk eerst één draad er doorheen doen, dan de volgende, enz. en zit je niet te pielen om ze allemaal tegelijk door de gaatjes te krijgen.

Ik heb ze daarna vastgelijmd en allebei de uiteindes afgeknipt. Die aan het brandschot gelijk met het schot, want ik neem hier aan dat de stekkers aan de motorkant eruit getrokken zijn toen het dak verdween (dit zijn namelijk vier stekkers aan allebei de kanten van het brandschot). Voor die aan de buitenkant heb ik min of meer de lengte ingeschat en ze dan afgeknipt en willekeurig verbogen, want ze zaten verbonden aan kastjes op de zijwand, die verderop ligt.

Daarna heb ik nog een paar stukken koperdraad over en bij de motor gelijmd, gewoon willekeurig om voor te stellen dat er losgerukte kabels liggen.

7F98E6BC-AC43-4D1F-ADA9-64828158DC42.jpeg

Met dat gedaan heb ik ook nog bekabeling aangebracht aan de rechterkant van de romp, van de (niet meer aanwezige) accukast naar voren en naar de aarde die aan de rechterkant van de romp zit:

1DBAC3D2-52ED-4E3C-8614-2C4AEEDE8053.jpeg

Ook zitten er hier nog wat meer details aan de achterwand, maar de brandblusser die hier zat, ga ik niet aanbrengen.

Omdat er ook nog puin los van het wrak moet komen te liggen, bedacht ik dat de radiator wel een goed ding zou zijn, want die is herkenbaar. Op de M113 zit die schuin onder een soort inlaatkanaal, en die zitten allebei in het Tamiya-model. Alleen is dat kanaal veel te dik en moeilijk te vervormen, dus heb ik het, geïnspireerd door de kist op de Crab van Alex, van aluminiumplaat gemaakt.

Eerst het ik het onderdeel opgemeten en uitgetekend op een stuk drukplaat:

A77753A1-EE9A-4A8F-9F87-AABF36621A69.jpeg

Dan was het een kwestie van uitsnijden met m’n modelbouwmes:

A441FEC0-ED6B-4115-84F0-03A7FBFDF7F3.jpeg

En in elkaar vouwen, met behulp van m’n Etch Mate en een plat tangetje:

0AFD8224-46CF-4DCF-983E-9C850167F6BD.jpeg

Daarna heb ik de randen gelijmd, en wanneer dat droog is, ga ik het een beetje vervormen alsof het met een klap op de grond beland is.

Heel gaaf Jakko! Al die kleine draadjes en leidingen geven het ding echt een hoop sfeer en een hoop om naar te kijken.
Daarna heb ik de randen gelijmd, en wanneer dat droog is, ga ik het een beetje vervormen alsof het met een klap op de grond beland is.
Ik heb mijn kist met secondenlijm gelijmd, maar dat kwam toch los bij het vervormen.....misschien ook omdat ik het oppervlak niet ruw had gemaakt. Het was echter makkelijk genoeg weer terug te plakken. Uit het zicht heb ik wat secondenlijm met talkpoeder aan de binnenkant gesmeerd....dat geeft het ding wat meer body.

Heel gaaf Jakko! Al die kleine draadjes en leidingen geven het ding echt een hoop sfeer en een hoop om naar te kijken.
Omdat het allemaal zo open en bloot ligt moet dat eigenlijk wel, denk ik. Hoewel het niet allemaal 100% zoals in het echt is, geeft het wel de indruk dat het model compleet is. Anders ga je toch krijgen dat kijkers het gaan missen, zodra ze zich bedenken dat een voertuig een elektrisch systeem heeft.

Ik heb mijn kist met secondenlijm gelijmd, maar dat kwam toch los bij het vervormen.....misschien ook omdat ik het oppervlak niet ruw had gemaakt. Het was echter makkelijk genoeg weer terug te plakken. Uit het zicht heb ik wat secondenlijm met talkpoeder aan de binnenkant gesmeerd....dat geeft het ding wat meer body.
Ik heb het vermoeden dat dat hier ook zal gebeuren, maar écht een probleem hoeft dat niet te zijn, want het is één stuk plaat met eigenlijk maar twee gelijmde naden erin. Als ik het een beetje vervorm en de naad breekt open, denk ik dat ik het materiaal wel weer op z’n plek krijg — en zo niet, dan lijkt het toch al op een opengebarsten naad.

Aan de zijkanten heb ik nog wat (resten van) riempjes aangebracht aan de tie-downs:

C8E9D8D9-076B-4194-AE44-433229DCD8C6.jpeg

Dit zijn gewoon reepjes van 0,1 mm plastic „plaat” die ik op willekeurige lengte gesneden heb en dan gevouwen, verfrommeld en dergelijke, waarna ik ze aan of bij de tie-downs gelijmd heb. De bedoeling is dat het eruitziet als kapotte riemen, en dat is best gelukt, geloof ik.

De onderdelen op het dioramaatje dat ik eerder gemaakt heb:

10753CB5-656F-4253-B48D-EAD8D0B82EE2.jpeg

En nu voorzien van een laagje grondverf, witte van Vallejo uit een spuitbus:

EDFEA151-587E-42AD-B3C5-AD9869900CFD.jpeg

Daar moet morgen nog een laagje over, want op sommige plekken zie ik het potlood erdoorheen.

Het enige dat ontbreekt is de trim vane voor de voorplaat, want degene die er eentje voor me op de post zou doen, heeft dat blijkbaar nog altijd nagelaten 🙁

Nu wordt het alleen nog leuk met het schilderen, want welke kleuren heeft een uit elkaar geblazen M113 …? En waarom zijn op de foto van het origineel de bovenste wanden donker gekleurd maar de onderste licht? Is dat de witte verf van het interieur* of is het kaal aluminium, of zelfs een dikke laag witte aluminiumoxide? Ergens vermoed ik dat laatste, wat ook de donkere kleur erboven kan verklaren als verbrande verf. Maar waarom lijkt de vloer dan ook donker van kleur te zijn? Speculatie is welkom 🙂

* M113’s waren wit van binnen. Pas toen de M113A1 al in productie was, werd het interieur lichtgroen.

Ik denk dat de vloer gewoon smerig is van gelekte brandstof, olie, hydro olie, modder en stof en ga zo maar door?

Dat zou natuurlijk goed kunnen, hoewel de M113 een binnen- en een buitenvloer heeft, om het zo te zeggen: een pantserplaat als echte vloer, met ribben aan de binnenkant en afneembare vloerplaten met traanplaatmotief daar weer bovenop. Dat de hele vloer dan smerig wordt lijkt me ook een beetje onwaarschijnlijk, eigenlijk.

Aluminium oxide is inderdaad licht van kleur. Voor het overige zou ik uitgaan van roet/as. Mogelijk is er een en ander in brand gevlogen, omdat er altijd wel brandbare materialen in zo'n voertuig liggen. Zo vliegt een motor compartiment vaak ook in brand vanwege rubber, olie, enzovoorts. En bijvoorbeeld rubber kan een erg smerige laag roet achterlaten. Wat dat betreft zie je bij een explosie aan de buitenzijde vaak geen brandschade, de brandbare delen worden mogelijk weggeslagen.
Het zijn maar enkele gedachten, want gelukkig zijn we niet in de gelegenheid om dit soort dingen dichtbij te bekijken.

Succes, Jan

Hoi jakko,

Met de modder bedoel ik hetgeen de passagiers mee naar binnen baggeren bij het instappen, ik heb net eens kritisch online plaatjes gekeken, maar ik zie nergens een schoenenborstelautomaat of uberhaupt een mat bij de achterdeur, dus het zal evengoed wel een zootje worden binnen

Aluminium oxide is inderdaad licht van kleur. Voor het overige zou ik uitgaan van roet/as. Mogelijk is er een en ander in brand gevlogen
Dat idee had ik inderdaad ook. Ik zal de foto van de echte er hier weer even bijhalen, dan weten we waar we het over hebben:

m113s-jpeg.3701

De zijkanten zijn niet alleen donker maar ook onregelmatig, alsof er grond overheen ligt of zo. Maar dat lijkt ook weer onwaarschijnlijk, want ik heb niet de indruk dat dat wrak er al maanden lag voordat de foto genomen werd (op de hele foto zijn ook intacte M113s en een UH-1 helikopter te zien, dus vermoedelijk is de foto genomen kort na de hinderlaag waarin ze verwoest zijn).

Met de modder bedoel ik hetgeen de passagiers mee naar binnen baggeren bij het instappen, ik heb net eens kritisch online plaatjes gekeken, maar ik zie nergens een schoenenborstelautomaat of uberhaupt een mat bij de achterdeur, dus het zal evengoed wel een zootje worden binnen
In de TM kon ik inderdaad niks vinden over een Mat, Door, Wiping Feet, for Purpose Of 😉

Verdere gedachten die ik erover heb zijn dat het wellicht niet door een brand gebeurd is, want het aluminium zou dan gesmolten zijn — zie de tweede M113 — wat plassen gestold aluminium op zou leveren. Die zie ik niet op de foto, wat mij doet denken dat er geen of weinig brand was in dit wrak.

Maar het „geen brand”-scenario wordt erg tegengesproken door de donkere aanslag (?) over de hele bovenste zijkanten. Hoewel de lichte onderkanten dan weer lijken te wijzen op géén brand …

Daarentegen is de hele benzinetank (geen diesel) verdwenen, en het lijkt me sterk dat er géén brand was gekomen na een ontploffing die sterk genoeg was om die tank uit elkaar te blazen. Wat ik echter niet weet is of de tank van de M113 integraal was of bestond uit een blikken tank binnen een gelast brandschot. Op foto’s van intacte M113s is duidelijk te zien dat de beplating waar de tank zit, bestaat uit redelijk dikke, aan de romp gelaste platen, maar het is onduidelijk of dat de tank is, of dat de echte benzinetank daar weer in zat. In dat tweede geval zou de ontploffing de hele tank weggeslingerd kunnen hebben, samen met de platen eromheen, zonder dat er (veel) benzine in het voertuig lekte.

Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik na een tweede laagje grondverf het model af zitten plakken zodat het interieur beschermd is tegen de verf voor de buitenkant:

552E80D8-6B65-44C5-895F-A3D43182EC42.jpegB2C6D99C-06B0-4EA7-9A16-8A425877F45F.jpeg3CE19053-A384-4886-ACE1-583ECA7A2EC5.jpeg6A4AB229-BA7E-479F-90B2-E9C719ED99D5.jpeg

Dit hoeft niet meer te zijn, als je tenminste niet van plan bent met een grove verfspuit over het model te gaan 🙂 langs de buitenranden van de zijwanden hoeft ook geen plakband, want als je van buiten spuit komt er (als je het niet erg verkeerd doet) überhaupt geen verf op de binnenkant terecht.

Dan olive drab van Vallejo Model Air gespoten over de buitenkant:

AC3F6F6C-F21D-46E6-B373-508DB02DE05A.jpeg

Op de buitenkanten van de wielen zit er weinig verf, want die kant is straks toch niet meer te zien.

Toen dit gedroogd was heb ik wat zandkleur bij de OD verf bijgemengd (iets van Hataka, ik weet niet meer precies de kleur) en daarmee lichtere vlekken gespoten in het midden van panelen e.d.:

DBCE8CDE-4AC0-47FB-B8EE-EFDB75E3C236.jpeg

Dit heb ik alleen aan de voor- en achterkant gedaan, en op de achterklep die los komt te liggen, want de zijkanten komen toch plat op de grond.

De motor en andere details zijn nu in de basiskleuren geschilderd:

2A441311-6652-4F5F-8D42-5DE3A4AE5F04.jpeg2930748F-FDA6-4E77-BA3F-2A99F9078D41.jpeg

Ik heb in principe gegokt naar de kleuren, want goede foto’s van de motor van een M113 kon ik niet vinden. Ik heb de motor zelf olive drab gemaakt, de versnellingsbak in donker metaal en andere details in wit, zwart en zilver, plus een bruin verroeste uitlaat.

Tip: doe niet zoals ik, maar laat de motor los tot na het verven, want ik kon er amper bij met m’n penselen. Ik heb vanalles bij moeten tippen en daarna bij de bijgetipte stukken soms weer bij moeten tippen met de originele kleur … Het helpt zeker niet dat m’n handen niet meer zo vast zijn als vroeger 🙁

Ook heb ik een wash van middelgrijs (Humbrol Subframe Grey, uit een blikje uit de jaren ’70 🙂) over het wit aangebracht voor wat schaduwwerking.

De volgende stap is het vuil maken van de motorruimte en de vloer, en daarna pas komen de effecten van de explosie. Ik doe dat expres in die volgorde omdat in het echt het vuil er ook gezeten zal hebben voordat het voertuig uit elkaar geblazen is, dus het lijkt me makkelijker om het ook op die manier te schilderen.

Met dank aan @Jan Peters heb ik nu ook de boeggolfkeerplaat:

148C7CDB-316B-40B3-B573-46CBD99D65C3.jpeg

Ik heb één van de twee dingetjes die erop zitten, gemaakt uit een stukje aluminiumplaat omdat dat in het echt ook niet veel meer is dan dat, met een opene boven- en onderkant. Dit was een kwestie van een stukje plaat ene paar ker onder 90 graden buigen met m’n Etch Mate.

In het voertuig heb ik daarna vuil aangebracht in de motorruimte met een wash van zwarte verf en toen die nog nat was, er met onverdunde zwarte verf er dikkere vlekken in gemaakt:

282E8EBB-36E6-4AE0-9250-1F13BB2E9B29.jpeg

Op de grondplaat heb ik allerlei troep gelijmd, want op de foto van het echte voertuig is ook rotzooi te zien:

C263676E-882B-43DA-8C1A-EF9D8DC7164E.jpeg

De munitiekisten zijn van AFV Club (met een bodem van plastic strip in twee ervan), er liggen een paar veldflessen van Tamiya en munitietasjes van Italeri, en de rest is allerlei afvalspul: stukjes plastic plaat, aluminium, papier en nog wat meer dat ik verscheurd en verwrongen heb; aluminium buis; koperdraad; en willekeurige stukjes afgesneden materiaal. Wat het precies is maakt niet zo uit, het doel is de indruk wekken van puin en troep dat uit het voertuig afkomstig is. De kistjes heb ik daarna olive drab geschilderd, de rest heb ik onbeschilderd gelaten.

Nadat de wash, verf en lijm droog waren, heb ik een groot deel van de binnenkant van de M113 gespoten alsof de hele boel in brand gestaan heeft:

7AC06A6F-453D-4A38-9B1E-BC6F0A228623.jpeg1FBDC294-E1E3-4529-9E85-34A444790415.jpeg

Ook het grondwerk heb ik meegespoten:

2F9E79EF-FA22-4055-AEC8-44401928130D.jpegA0854E0C-80B4-41D1-9259-DBF93AC2BC51.jpeg72E7C0C3-11E0-4F9D-B20E-D81EC26B69B2.jpeg4B78C54A-40A1-4A27-98DB-4D2309F43D59.jpeg

Ik ben begonnen met mat zwart, en heb er daarna eerst donkergrijs bijgemengd om vlekken te spuiten, dan middelgrijs en tenslotte nog kaki, waarbij ik de nieuwe vlekken elke keer kleiner maakte dan met de vorige tint. Hoe het er precies uitziet is ook hier niet zo belangrijk, vind ik, als het algehele effect er maar naar is dat het op een brand lijkt 🙂

Ik denk wel dat er nog wat meer werk aan nodig is. Ik zit te denken aan een wash over dit alles heen plus drybrushen om het effect te versterken en de kleuren meer in elkaar over te laten lopen.

Ik zou er nog wat witte as bij maken voor wat extra contrast, en nog wat gras groen door het roet heen, of gras geel, voor wat extra kleurvariatie, maar verder erg fraai alvast

Witte as … goed idee, maar waar zou dat liggen? Verbrand rubber geeft witte as, maar hier is geen rubber verbrand (want alle banden zitten er nog aan 🙂).

Graag gedaan.
Vwb het uitgebrande deel, wellicht kun je wat witte waas erover spuiten/ washen met verdunde verf. Aluminiumoxide is ook wit, en het geeft wat meer variatie in het geheel. Delen van staal/ijzer roesten enorm snel naar verbranden, vrij fel oranje, dus nog meer variatie in kleur.

Delen van staal/ijzer roesten enorm snel naar verbranden, vrij fel oranje, dus nog meer variatie in kleur.
Dat klopt volgens mij ook. Verder zie je dat veel materialen as achter laten in een meestal grijze tint. Je zou ook een nevel van de kleur van de ondergrond over het roet op de grond kunnen aanbrengen met verschillende intensiteit, omdat de roetlaag niet overal even dik zal zijn. Goed bezig.

Bedankt voor de tips, maar aan een M113 zit heel weinig ijzer/staal, in elk geval niet in het deel dat ik als uitgebrand uitgebeeld heb, dus ik denk niet dat er vele oranjetinten in moeten komen, en als ik naar de foto van het origineel kijk zie ik ook weinig lichte tinten in het (waarschijnlijk) uitgebrande deel, dus ik moet me er nog eens even over beraden of ik er wit bij wil doen …

Aandrijflijn en wielophanging zijn waarschijnlijk wel van staal, incl. de torsiestaven. Voor het overige vermoedelijk niet. Uitrustingsstukken zullen waarschijnlijk wel mee zijn verbrand.

Precies, en (zoals ik het uitgebeeld heb) zat bijna alles daarvan buiten de brand 🙂 De uitrusting is een goed punt, ik moet een manier zien te vinden om nog wat meer resten daarvan aan te brengen op de binnenkant, maar hoe?

Fijn zand/houtvijlsel met houtlijm. Muurvuller (Alabastine) heeft ook iets structuur. Onregelmatig in kleine hoeveelheden aanbrengen, zwart maken en dan tinten grijs (bijvoorbeeld drybrush en/of wash?

Pe gespen met eventueel nog resten van een riem oid, een oranje verroeste helm, half gesmolten veldfles, een en ander afhankelijk van de intensiteit van de brand natuurlijk.
Torsie staven zijn sowieso niet van aluminium, daar zou je nog wat mee kunnen variëren. Ook als ze niet verbranden zullen ze snel gaan roesten als ze aan (vochtige) buitenlucht bloot staan.

fraai tafereel Jakko!
Ik denk wel dat er nog wat meer werk aan nodig is. Ik zit te denken aan een wash over dit alles heen plus drybrushen om het effect te versterken en de kleuren meer in elkaar over te laten lopen.

Dat lijkt me geen verkeerde keus. Het contrast tussen het gras/pad en de brandplekken is nu nog wat groot. Misschien dat een wash over het zand het geheel al wat meer naar elkaar toe trekt.

Ik ben ook wel met Jan, Jan en Timo eens dat er nog wel wat leuke details en kleurverschillen aan toegevoegd kunnen worden om het geheel wat aantrekkelijker te maken.....wat weggeslingerde uitrusting; die dingen werden aan de buitenkant ook vaak volgehangen met bepakking, toch?

Het contrast tussen het gras/pad en de brandplekken is nu nog wat groot. Misschien dat een wash over het zand het geheel al wat meer naar elkaar toe trekt.
Het contrast tussen het gras en de brandplekken hóórt groot te zijn 🙂 Je hebt bijna altijd een zo goed als scherpe scheiding tussen groen gras en de brandplek, eigenlijk zonder een overloop. Wel denk ik dat er nog een randje bruin gras net rond de brandplekken moet, waar het gras uitgedroogd maar niet verbrand is.

wat weggeslingerde uitrusting; die dingen werden aan de buitenkant ook vaak volgehangen met bepakking, toch?
Niet echt 🙂 Ook op Amerikaanse M113 zit er meestal alleen een beetje bepakking bovenop, aan de zijkanten amper of niks — het zijn vlakke zijkanten zonder punten waar je iets aan zou kunnen binden. Er is ruimte genoeg binnenin dat de bemanning z’n soul daar bewaarde, voor zover ik weet. Dit is dan ook nog eens een Vietnamese M113, en die hadden meestal weinig of niks aan bepakking buitenop.

Ik heb een vermoeden dat door de ontploffing alle brandbare stof weg geblazen is.... Dus dan krijg je nadien geen brand meer.. Maar 100% zeker is het niet.

Het wordt een schitterende diorama, met of zonder brandsporen.

Gr Bas

Dat idee had ik ook, maar ik kan op geen andere manier de donkere zijkanten en vloer en de donkere plekken op de grond rond het voertuig verklaren dan dat er brand geweest is.

Wat een beetje extra rotzooi betreft: waarom had ik zelf niet aan zaagsel gedacht?! Ik zat te denken over manieren om willekeurige verbrande troep te maken en kon niks bedenken om dat soort vormen te maken tot Jan zaagsel noemde … Zo gezegd, zo gedaan: ik heb zaagsel gemengd met zwarte verf en dan met de nog natte verf op het model geplakt. Toen dat eenmaal droog was nog wat drybrushen met grijstinten en ik ben er op zich tevreden mee, maar goed vastzitten doet het niet … Ik denk dat ik er later nog (voorzichtig) vernis over ga spuiten.

Ook heb ik geprobeerd droog gras rondom de brandplekken na te maken, maar echt gelukt is dat niet — vooral vanwege de kleur van de grond eronder, denk ik, waardoor het niet opvalt. Ook heb ik naar de suggesties de torsiestaaf in het verbrande stuk en de twee munitiekisten op de weg van roestvlekken voorzien, door er met een fijn penseeltje willekeurige vlekjes oranje en roodbruin op te schilderen. Dan nog een natte plek op de weg bij de radiator, gewoon door donkerdere verf daar te smeren, en een paar strepen van vuil water dat erlangs naar beneden gelopen is van Tamiya Smoke.

O ja, en ik heb de boeggolfkeerplaat op z’n plek gelijmd, alsof hij nog maar aan één scharnier en de stang vastzit. De tekst op de binnenkant is een decal van Tamiya, die heel erg lang moest weken voordat hij loskwam. Nu hadden Tamíya-decals dat vroeger altijd al, dus ik weet niet of het aan de leeftijd ervan (20+ jaar) lag of niet, maar het was een kwestie van geduld 🙂

9DD6B76D-B35F-4744-BE18-98FA0E1C25C7.jpeg5EA63786-4A3D-425B-97AB-69ED288C0029.jpeg947C7296-C0B1-42FE-BB58-E74A4E24EFA5.jpeg74EEB102-5732-4593-9AB0-FB580DBA83AD.jpeg

Wordt al beter zo. Ik heb ooit van iemand begrepen dat hij zijn scheerapparaat leegklopte omdat de inhoud mooi zou zijn om verbrande wielen na te bootsen. 😉
Bij de schilderswinkel en pipoos kun je zwarte pigment krijgen wat ook mooie effecten geeft en daarnaast kun je natuurlijk ook echte materialen in brand steken voor as. Het valt me trouwens op dat verbrand gras veel meer kleuren heeft dan alleen zwart....
hierba-quemada-primavera_78450-460.jpg
Gr Bas

Zulke foto’s had ik inderdaad ook gezien, maar ik heb de indruk dat op je foto een redelijk oppervlakkige brand gewoed heeft, want je ziet onverbrand gras door het verkoolde heen. Na een brand met een grote plas benzine vermoed ik dat er veel zwartere brandplekken zijn, tot de grond toe.

Het contrast tussen het gras en de brandplekken hóórt groot te zijn 🙂 Je hebt bijna altijd een zo goed als scherpe scheiding tussen groen gras en de brandplek, eigenlijk zonder een overloop. Wel denk ik dat er nog een randje bruin gras net rond de brandplekken moet, waar het gras uitgedroogd maar niet verbrand is.
Ja mee eens....maar het leek eerst echt zo'n knalzwarte vlek midden in het gras. Nu met je nieuwe update is dat wat meer genuanceerd en oogt het gelijk beter.

Die roestige torsiestaaf vind ik erg leuk gedaan; dat geeft echt wat meer leven.

Ga je de radiateur nog wat vervuilen? Hij is nu wel weg wit. Zeker in zo'n motorruimte wordt zo'n radiateur gauw vies.

Mooie progressie Jakko!

Klopt, dat moet ook nog inderdaad. Eigenlijk wil ik er ook nog een figuurtje bij zetten, maar ARVN-soldaten zijn nogal dun bezaaid, en ik heb ook niks liggen dat ik makkelijk daarnaar kan verbouwen, dus dat komt denk ik later wel.

Om eerlijk te zijn vind ik hem nu af (behalve dan dat er nog een figuurtje bij moet, in de „lege” hoek linksachter het voertuig). Als er niemand iets uitspringt dat duidelijk verkeerd of niet af is, zijn dit de eindfoto’s:

6BACC214-F6DF-421B-BB1C-92936AE4C3DA.jpeg62F978F9-25A1-4515-8C7F-81868699C9F4.jpeg9D489162-22F8-4CF0-964D-0DDAE61C47CB.jpegF8829A9D-5CE7-4AA1-A763-50A87E0F11F0.jpeg20F679B4-5651-4712-8F0E-E05A983BF24A.jpeg7515186F-6387-400F-B0C0-5FD9BE68FE4C.jpegECF1F2E6-69ED-4BC1-8811-73E987F5CC9A.jpeg0109D69F-6498-47EB-81E7-D95EB528DDAE.jpeg7AF0C33F-E98F-47FF-9ED0-333C079C28DB.jpeg070CE8C6-71EB-42FB-85ED-EEB8539CF191.jpeg

Ik vind hem fraai geworden, Jakko. De foto's laten niet alle details zien, maar je kunt op en rond de rupsstellen nog wat vuil aanbrengen, evenals aan de (oorspronkelijke) onderzijde van de romp.
Daarnaast vind ik het gras vrij egaal en afsteken bij de rest. Volgens mij heb je strooigras gebruikt. Ik kleur deze meestal bij met een drybrush in de gewenste tinten, naar mijn mening geeft dat een meer natuurgetrouwe uitstraling dan de eigen kleur van de mix. En je zou nog andere begroeiing tussen het gras kunnen simuleren, omdat gras vaak meer soorten bevat dan allen gras (zelfs in de meeste gazons). Of resten van andere vegetatie (takken/bladeren) die door de explosie zijn losgeraakt en ergens zijn neergekomen.

Het onderwerp zelf heb je naar mijn idee goed te pakken en voor elk project geldt: op een bepaald moment zet je een punt.

Met vriendelijke groet, Jan

Daarnaast vind ik het gras vrij egaal en afsteken bij de rest. Volgens mij heb je strooigras gebruikt. Ik kleur deze meestal bij met een drybrush in de gewenste tinten
Dat is precies wat ik gedaan heb 🙂 Op de foto’s zie je dat alleen slechter dan in het echt.

voor elk project geldt: op een bepaald moment zet je een punt.
Inderdaad 🙂 Ik wil hier nog een figuur bij voor de schaal en opvulling van de te lege hoek (slechte planning van de plaatsing van het model 🙂) maar voor de rest denk ik dat ik hier klaar mee ben.

Terug
Bovenaan