🏆 Winnaar [Jakko] ARVN M113

Dit model is van de winnaar van deze FOC

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 M29C Weasel en Type 3 Chi-Nu
Een beetje wel, ik heb zo goed als alles al gebouwd waar ik een M113-model voor nodig zou hebben. Maar bedankt voor het aanbod :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Toen de Alabastine gedroogd was heb ik het plakband van de lijst verwijderd zodat het grondwerk nette rechte zijkanten kreeg, en dan die lijst geschilderd met transparante interieurlak voor hout (voor wie m’n artikel over 1:72 figuren schilderen in De Tank herinnert: de bruine Rambo-verf daaruit :)). Met dat droog heb ik opnieuw plakband aangebracht en het grondwerk zandkleurig geschilderd met relatief goedkope acryl-hobbyverf en een middelgrote kwast.

6560813A-D61B-446E-A1D9-0E42C9553FBC.jpeg

Dat moest ik wat verdunnen met water zodat het goed in alle reliëf liep. Na droging heb ik daar dan weer een wash van een donkerdere zandkleur van hetzelfde merk overheen gedaan, en met die nog nat, wat lokale washes van verschillende grondkleuren modelbouwverf, zodat ik ze in elkaar over kon laten lopen.

7EC6E919-FB06-4C44-9B32-3F434E2703B8.jpeg

Dat heb ik een nacht laten staan, en dan met zandkleurig pastelkrijt (merk Rembrandt) en drybrushen met modelbouwverf hoge lichten aangebracht, vooral op de weg. Deze dienen ook om de kleuren beter in elkaar over te laten lopen.

CE9F08E9-2319-4CEB-BAE3-A6283567F65E.jpeg

Ik denk alleen dat ik dat nog meer moet doen met nog lichtere verf, want ik ben nog niet helemaal tevreden over het effect. Daarna moet er gras op een groot deel van het grondwerk, maar ook daar zit ik nog te denken hoe ik dat het beste kan doen, want het statische gras dat ik heb, vind ik nogal kort voor het gras dat op de foto van het echte wrak staat.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dan gras aangebracht:

2BEF8FE2-F1D7-4A88-B1F3-2AC6BEC8ACC9.jpeg

Ik heb licht verdunde houtlijm op het grondwerk gedaan met een redelijk grote kwast en er dan door een theezeefje statisch gras overheen gestrooid. Toen de lijm eenmaal droog was heb ik het overschot er vanaf geschud (op een krant, zodat het terug in de pot kan) en dan fixatief voor pastelkrijt overheen gespoten. Ik denk dat ik het nog ga spuiten om een betere kleur te krijgen, want dit is lichter dan ik voor ogen heb.

Hallo Jakko,

Ik ben zeer onder de indruk van jouw scratch-building betreffende de M113 !
Hardstikke duidelijk, die bouw-instructies van je.
Je beseft hoop ik, dat dit voor sommige van ons "gewone" modelbouwers niet is weggelegd... :(

Ik ben benieuwd naar je verdere bouwverslag :+:

Grtz, Hans

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Bedankt, maar ik heb toch het idee dat als ik het kan, een ander dat toch zeker wel zou moeten kunnen :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De voorplaat:

E1872464-9627-42A9-84AA-5D6D7C2EA110.jpeg

Dat is vooral wat plastic strip, geponste bouten en onderdelen van Academy (de bruine lampen en de rupsbandschakels), AFV Club (het kleine lampje) en Tamiya (de rest). Ik heb het idee dat ik de lampen te ver uit elkaar gezet heb waardoor de derde niet meer paste, dus die hangt scheef zodat het lijkt alsof hij door de explosie van z’n plek geblazen is, dan valt het niet zo op :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Verder met de vering. Op een tekening in de TM is te zien hoe die in elkaar zit:

E41626FC-3DA0-4035-BEEA-EDEDEAF2CE25.jpeg

Een plaatje opzij met een gat erin voor de torsiestaaf voor de veerarm aan die kant en een bevestiging voor de staaf van de andere kant. Ik heb daarom stukjes plastic strip op (geschatte) lengte gesneden maar moest er dan nog twee hoekjes afhalen om de vorm in de tekening na te maken. Hoe doe je dat netjes en gelijkmatig? Met wat oneigenlijk gebruik van gereedschap, was mijn oplossing:

70A3C815-94C2-4B4E-B879-92D22218315A.jpeg

Ik heb de schuivende aanslag vastgemaakt met de schroef voor het hoekgeval en dan zo gezet dat, als ik de plastic strip gelijk legde met de rand ervan, het benodigde hoekje ervanaf ging. Resultaat:

5BB0ED64-9985-4923-B83A-4E8F490C0CA1.jpeg

Dan op hun plek lijmen, een gaatje boren, een stukje plastic buis erop en twee geponste klinknagels erbij:

DA2FA547-8BAD-4042-AFBF-7EBD67032C28.jpeg

Toen werd het pas echt leuk voor m’n vingers, want de torsiestaven zelf moesten ook nog. Voor de stevigheid heb ik die gemaakt van 1 mm messing staaf in plaats van plastic, maar na op lengte knippen mocht ik daar dus de uiteinden nog vlak van vijlen. Twintig keer. Zes van de staven heb ik in de rompzijkanten gelijmd:

FFEC4359-D379-408D-913E-01A66D941E6B.jpeg

De andere vier komen denk ik op de vloer te liggen. Ik neem aan dat ze bij de explosie uit de veerarmen getrokken of zelfs gebroken zijn, bijvoorbeeld door het gewicht van de motor.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Eindelijk weer eens verder aan de M113 (dat krijg je als je ineens 160 minuten wachtrij hebt voor World of Warcraft … :)).

De langsrib in het midden van de vloer moest er nog in, maar daar zitten gaten in voor de torsiestaven. Die heb ik zo gemaakt:

DF78747D-8471-419D-B1B0-E01E64C9B9EE.jpeg3F84FCAF-8281-432D-8905-32297A5C1DD7.jpeg3CF78DFD-8B0C-4347-9CE4-BA421712B637.jpeg

Eerst gaatjes van 1,2 mm geboord in een stukje plastic strip, ver genoeg van het einde dat er meer dan genoeg over is om het stuk later op lengte te snijden. Die heb ik dan met een scherp mes met elkaar verbonden en netjes gemaakt, en de rib afgesneden zodat het gat in het midden uitkomt.

Elke rib heb ik op z’n plaats gelijmd zodra hij af was, om te voorkomen dat ik ze door elkaar haal, want alles is net wat anders van lengte:

DE492FE3-B2C4-4064-9D89-9D0B426B7DFB.jpeg

Dat komt natuurlijk omdat ik niet nauwkeurig genoeg gewerkt heb, maar je ziet het niet, dus zo’n punt is het niet. Omdat veel van de torsiestaven met de zijkanten meegekomen zijn, lijkt me dat de gaten in de ribben kapotgescheurd zijn, zodat ik dat ook nagebootst heb.

Met dat gedaan heb ik meer strip, dunner dan voor de ribben, over allemaal heen gelijmd om een T-profiel te maken:

F17E292E-F254-4FDE-AB9A-34CD9C83B901.jpeg

Wederom met kapotte stukken waar dat nodig is, natuurlijk. De torsiestaven zijn 1 mm messing staaf, net als voor de zijkanten (en natuurlijk tegelijk daarmee gemaakt), maar zitten hier nog niet vast. Dit is wel ongeveer hoe ze op het model zullen komen, want ik vermoed dat het gewicht van de motor en versnellingsbak ervoor zorgden dat deze voorste niet allemaal omhoog konden komen.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Bij elkaar een mooi stuk scratchwerk, Jakko, duidelijk uitgelegd. Ik kan je goed volgen als je aangeeft dat als je iets niet ziet, het minder nauwkeurig mag zijn. En ik weet dat je ook strak kunt werken. Het effect van uit elkaar geregen zit er al mooi in.
Hartelijke groet, Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De motor, versnellingsbak en stuurdifferentieel komen van een Tamiya M113, want het ARVN had de eerste uitvoering van de M113, met benzinemotor, en Tamiya levert die terwijl andere modellen de latere diesel hebben.

C22F921B-2AE7-4D8B-A992-EC3BFFC380C9.jpeg

Dit is heel spartaans vergeleken met de foto’s in Hunnicutts boek Bradley, dus er zal nog vanalles aangebouwd moeten worden, al dan niet kapot. De differentieelbehuizing heb ik verhoogd met 2 mm vierkante plastic staaf omdat hij anders te laag komt te staan:

1D2F0875-F37B-4DA6-AB4A-3FBDCAB98094.jpeg

Dit omdat bij het Tamiya-model alles natuurlijk op de vloer gelijmd wordt, zonder ribben die in de weg zitten :) En ja, ik moet dat plastic nog bijvijlen zodat het naadloos overloopt in de onderdelen :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Het differentieel is nu bijgevijld en voorzien van een extra plaatje onderop om op de juiste hoogte uit te komen:

78289C5B-6924-4D39-8191-7AF913C31484.jpeg

Ook ben ik de motor beginnen te detailleren. Het blijkt dat Tamiya veel meer vergeten is dan de bougiekabels:

E689F48A-E610-4613-8B09-7433A86F1780.jpeg

Ik heb geen idee waar het merendeel van deze dingen voor nodig zijn, maar ik denk dat ze de explosie redelijk overleefd zouden hebben, dus dan moeten ze erop :) Dit is nog niet de helft van wat er allemaal nog bij moet, vooral slangen en kabels plus nog een paar kastjes/potten/e.d.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Andere kant van de motor:

6B4A950E-F578-4815-AD1B-B07104B1F625.jpeg

De pijp is om de olie in de motor bij te vullen en is gemaakt van 1,5 mm messing staaf met een geponste dop erop. Het groene ding is de oliekoeler voor de versnellingsbak en het differentieel, gemaakt van gietraam en soldeer voor de slangen — die naar voren moet onderaan het differentieel komen te zitten. Het losliggende ding is het oliefilter voor het differentieel, maar omdat ik er nog niet uitben hoe dat vastzit, ligt het nog los.

Ik houd niet zo van dit soort werk, vooral vanwege het gepuzzel van twee kleine, geretoucheerde foto’s. Als ik goede foto’s van een echte motor had zodat ik goed in m’n hoofd zou hebben hoe alles in elkaar steekt, bouwde ik dit achter elkaar, maar nu raak ik het elke keer beu als ik weer een onderdeel afheb :(

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Die kleine frutsels zitten meestal op eenvoudige beugels, dus weglaten of deels weglaten kan gerust, het hele ding ligt uit elkaar dus wat schade aan de motor is ook niet gek

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Klopt, dat had ik ook al bedacht, maar dan nog wil ik liefst in elk geval voor mezelf weten hoe het hoort te zitten zodat ik het geloofwaardig na kan maken. Deze frutsels zitten ook aan de kant die wegstond van de explosie, dus ik denk dat ze er toch aangezeten zouden hebben.

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
De motor, versnellingsbak en stuurdifferentieel komen van een Tamiya M113, want het ARVN had de eerste uitvoering van de M113, met benzinemotor, en Tamiya levert die terwijl andere modellen de latere diesel hebben.
Hebben al die Tamiya M113's dezelfde motor?.....en dus ook incorrect voor sommige versies?
Ik heb ooit de M113 ACAV gebouwd, maar ik kan me echt niet meer herinneren wat daar voor blokje in zat.

In ieder geval weer mooi werk aan de bodemplaat en motor. Net als hij wil ik ook vaak weten hoe iets precies in elkaar zit en ik had echt nooit kunnen bedenken dat het zo lastig zou zijn om info te vinden over de vroege M113 motor......alle manuals gaan zowat over de latere exemplaren!!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hebben al die Tamiya M113's dezelfde motor?.....en dus ook incorrect voor sommige versies?
Ik heb ooit de M113 ACAV gebouwd, maar ik kan me echt niet meer herinneren wat daar voor blokje in zat.
Daar zit deze motor in: dat is namelijk gewoon hun originele M113 met een extra gietraampje voor de mitrailleurschilden, drie nieuwe figuurtjes en wat bepakking (en min het raampje met de originele figuren). In het echt waren de ACAV’s in Vietnam (bijna?) uitsluitend M113A1’s, dus met dieselmotor en een ovaal plaatje met bouten onder de brandstofvuldop dat op het Tamiya-model ontbreekt. Hoe het zit met de recentere modellen, zoals van de M113 in Irak, weet ik niet — ik heb al in geen 20 jaar een Tamiya M113 gebouwd.

ik had echt nooit kunnen bedenken dat het zo lastig zou zijn om info te vinden over de vroege M113 motor......alle manuals gaan zowat over de latere exemplaren!!
Inderdaad, dat is het grote probleem hier. Zelfs de M113-serie TM die ik heb, d.d. 1967, gaat alleen over de -A1 (en varianten) en dus de dieselmotor. En ook dan nog zie je niet genoeg in de gebruikershandleiding om er echt wat aan te hebben — ik vermoed dat je het werkplaatshandboek moet hebben, maar ik kon daar geen enkele van vinden online, ook niet van latere varianten.

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Met alle details gaat dit er in de verf in elk geval mooier uitzien. En ik vermoed dat het blok grotendeelsin zijn geheel wordt weggeslagen. De componenten zijn relatief klein wat betreft volume en zitten in verhouding behoorlijk stevig verbonden met het blok.

Mooi werk, Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik weet het ook niet. Het is niet te zien op de foto van de echte, maar dat kan zijn omdat het nog gewoon op z’n plek zit. Dat is in elk geval waar ik het neer ga zetten :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ik begin dit model om eerlijk te zijn een beetje beu te raken, na lange tijd naar foto’s en in handleidingen zitten turen naar hoe al die rotzooi in en rond de motorruimte nu eigelijk in elkaar zit. Maar ik begin er te komen:

013C3748-CFC2-4663-9793-7F9A70662AE3.jpeg

Dit lijkt niet veel, maar het was meer denken dan bouwen voordat ik tot dit kwam. Nu eerst de lijm laten drogen voordat ik hiermee verder kan. De vierkante stangen op het stukje vloer zijn natuurlijk de stuurhendels, waar de handvatten nog op moeten; de as waar ze op zitten zit er ook aan, en ook de as voorin de romp waar ze nog mee verbonden moeten worden via hefboompjes en trekstangen, en dat moet er dan ook nog naar de hefboompjes bovenaan het differentieel.

Uit de foto van het echte wrak vermoed ik dat de binnenwanden bijna volledig weggeblazen waren, dus die maak ik er niet in. Dat betekent wel dat allerlei andere stukken wand (bijvoorbeeld die voor de voeten van de bestuurder) waarschijnlijk ook foetsie waren, en daar zat dat voorste asje vast, dus dat ligt hier nu verbogen op de grond. Ik ga ook de motor een beetje schuin zetten, zodat het (kapotgetrokken) bevestigingspunt op de vloer ook beter zichtbaar zal zijn.

Als dit er eenmaal in zit, wordt het denk ik vooral een kwestie van kapotte leidingen e.d. aanbrengen en dan verder met de linkerzijkant, naast de bestuurder, waar de instrumenten e.d. zitten. Ook vraag ik me af wat er van de brandstoftank over geweest zal zijn, want de ontploffing lijkt achterin plaatsgevonden te hebben, dus daar zal wel weinig meer van te zien geweest zijn. Weet iemand hoe de brandstoftank gebouwd was? Gewoon blik, neem ik aan, geen pantsermateriaal?

Alex van de Wetering

FOC-begeleider
Lid van de TWENOT
Ik begin dit model om eerlijk te zijn een beetje beu te raken, na lange tijd naar foto’s en in handleidingen zitten turen naar hoe al die rotzooi in en rond de motorruimte nu eigelijk in elkaar zit. Maar ik begin er te komen:

Heel herkenbaar! Maar ik hoop dat je licht aan het einde van de tunnel ziet en de spirit erin houd!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Nou ja, dat ik dit deel ver genoeg uitgevogeld heb dat ik er een mentaal plaatje van heb, zorgt ervoor dat ik er wél mee verder kan. Het is voornamelijk frustrerend om te denken: „Ik ga dit of dat afmaken” en er dan achter te komen dat ik geen idee heb hoe het nu eigenlijk in elkaar steekt en allemaal met elkaar in verband staat.

Ik bedacht vanochtend ook nog dat die vloerplaat natuurlijk nooit zo zal hebben kunnen blijven zitten, als de torsiestaaf door de langsrib geslagen is :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
CC7B54D1-9495-45FF-823C-DCAB19782C13.jpeg

Hefboompjes en trekstangen naar het stuurdifferentieel aangebracht, en ik heb ook de torsiestaven op de vloer gelijmd, de handgrepen van de stuurhendels gemaakt en het stukje vloer bij de bestuurder een beetje verwrongen. Vooral dat eerste is nogal een priegelwerkje: de trekstangen zijn van 0,5 mm plastic staaf, de vorken aan de uiteindes ervan zijn stukjes van 0,25 bij 0,5 mm plastic strip … die stangen willen amper vastgelijmd worden door het kleine contactoppervlak en m’n handen bibberen meer dan ze vroeger deden :(

Wat er hier nu voornamelijk nog bij moet zijn de trekstangen tussen de as met de stuurhendels en het asje in de romp, en de trekveren die aan die laatste zitten.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
De vloer en motorruimte vind ik ondertussen wel zo’n beetje af:

B3874856-E29F-4050-B5E9-55C02443E0A7.jpeg89E1DF13-4089-4736-916A-6DD8E0E771A4.jpeg

De motor zit nu op z’n plek gelijmd, en misschien dat er nog een paar meer kabeltjes, puin e.d. in komt, maar in principe denk ik dat ik hiermee wel grotendeels klaar ben.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hoe na te bootsen dat ergens een vastgelaste plaat weggerukt is:

0B2D00E6-286A-453F-964A-6A2863A62294.jpeg

De strip die hier op de plaat gelijmd zit, dient om later los te trekken zodat er een litteken ontstaat vergelijkbaar met dat van een lasnaad:

CCE73792-1E9F-4D0B-9326-DB33E7235E97.jpeg

Verder heb ik nu allerlei dingen op de rompzijkant bevestigd:

5F18432C-1F3A-4477-A875-90CAF507F49B.jpeg

Van links naar rechts is de lange streep waar de plank voor de radio moet komen, dan de ophanging voor de vaste brandblusser (die er niet inkomt, maar nog wel een wat uitgebreidere beugel), daar rechts van de ophanging voor de „pamphlet bag”, dan de houder voor de infraroodperiscoop en dan de ophanging voor het paneel met de hoofdschakelaar en een kleiner kastje (waar ik nog niks van gemaakt heb) dat dient om de IR-periscoop van stroom te voorzien. De kabel erboven is de leiding van de brandblusser naar de motorruimte. Op de tweede foto kun je ook nog net de reserveloop voor de .50-mitrailleur zien met z’n tie-downs, maar nog geen riempjes om hem vast te zetten. Op het onderste deel zit links de onderste beugel waar de bestuurdersstoel op staat (ja, Tamiya heeft ons 45 jaar lang voorgelogen: die staat niet op de grond :)) en rechts de steun voor de bestuurder z’n linkervoet.

Dit is bijna allemaal plastic plaat, strip en staaf in heel eenvoudige vormen. De tie-downs heb ik bijvoorbeeld gemaakt door eerst twee kleine schijfjes uit dun (0,15 mm) plastic plaat te ponsen, ze vlakbij elkaar te lijmen en er dan een stukje 0,5 mm staaf overheen te plakken. Moeilijk is het allemaal niet om te maken, het probleem is vooral uitvogelen wat er zit en waar.

Dit is nog niet alles, maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe en waar vanalles precies zat. Ook moet ik goed bekijken en bedenken wat er nog zou zitten na de ontploffing. Daarom heb ik bijvoorbeeld de kast met de hoofdschakelaar niet aangebracht, alleen ophangpunten ervoor — en maar drie omdat er eentje wegvloog uit m’n pincet, maar al wel een litteken in het plastic achtergelaten heeft :) Daarnaast heb ik momenteel niet echt zin in nog tientallen van die tie-downs te maken op allebei de zijkanten …

Bovenaan