DAF YA314

Goed verwarmen met een fohn tot het resin zachter begint te worden en dan afkoelen op een vlakke plaat met wat gewicht er op. En dan een kant per keer.

Water wat gekookt heeft uit de waterkomer eroverheen gieten, en dan met iets vlaks en zwaars erop laten afkoelen. Mijn ervaring met resin is dat de fohn niet heet genoeg is

Water wat gekookt heeft uit de waterkomer eroverheen gieten, en dan met iets vlaks en zwaars erop laten afkoelen. Mijn ervaring met resin is dat de fohn niet heet genoeg is
Echt kokend water?

Net van de kook af. Ik gebruik dan de bodem van de wasbak om het onderdeel te richten en pas op de vingers. Resicast universal carrier tracks vouw je zo zonder veel gekkigheid om de wielem heen. Er moet namelijk wel energie in om het "zacht" te maken!

Een goede föhn is warm genoeg, maar je moet dikke delen wel een poosje blijven verwarmen zodat ze door en door opwarmen, en niet alleen de buitenkant. Van dit:

ef7b27a0-70a4-4a88-9d40-e8f1671500fc-jpeg.9096

naar dit:

3c864b6e-f794-4072-8908-613f274ff8d4-jpeg.9097

is met een föhn en een stenen aanrechtblad gedaan.

Evergreen is hier de oplossing
Maar daar had ik hier nu juist geen zin in 🙄….maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Dan direct de hele bak maar met Evergreen omdat de planken op banken ook absoluut niet kloppen.

Voor giet resin en print resin geld hetzelfde. Warmte maakt het (vaak) buigzaam.
Hoe heter, hoe meer flexibiliteit.
Ik zou het in een pan dompelen (uit de waterkoker of via het fornuis verwarmt)
Een bodempje waar de bak op zijn zij kan liggen. En dan recht maken, afkoelen en de andere kant.

Heet water zou ik in dit geval juist niet doen. Je verwamd dan namelijk alles en dan is de kans aanwezig dat er ook plekken verbuigen die juist niet moeten buigen. Hetzelfde geldt voor of een gloeilamp, of gewoon zonlicht, daarmee verwarm je ook een heel gebied....en dus vooral geschikt voor compleet getordeerde onderdelen.
Je moet in dit geval juist iets hebben waarmee je alleen lokaal verwarmd; een föhn of z'n grote broer de verfbrander.

Voor dit specifieke geval zou ik de zijwanden van de bak tussen een lijmklem doen (met een verfhoutje oid tussen het resin en de lijmklem om aftekening te voorkomen)......klein beetje op spanning zetten en dan rustig proberen zoveel mogelijk het gehele zijwand van de bak te verwarmen met de föhn....klem ietsje verder aandraaien en herhalen. Ga door tot je iets voorbij haaks bent, want het veert altijd een klein beetje terug. Een bankschroef ipv een lijmklem zou ook kunnen, maar dan zou ik ook iets duns tussen de bak en de bekken van de bankschroef doen om net voorbij haaks te kunnen buigen.

Evergreen kan altijd als backup.

Laatst bewerkt:
Gelukt! IMG_6118.jpeg
Combinatie van de door jullie beschreven methodes: klemmen met metalen linialen ( die worden lekker heet), warm water, klemmen, zelf beetje buigen na warm maken…en dit herhalen in willekeurige volgorde tot het strak was. Laatste stap nog even klemmen met hete linialen aan beide zijden.
Nu afwachten of het morgen na echt afkoelen nog zo recht is…

Rot klusje eindelijk afgerond: de planken op de banken verwijderd. Helaas klopt de binnenzijde van de bak niet helemaal en is het lage gedeelte (waar dus de planken zo kunnen worden gelegd dat er laadvloer ontstaat) wat te smal (dat heb je met de vrij dikke resin wanden). Ik ga het maar laten want anders moet ik echt alles scratch gaan bouwen. Nu dus nieuwe planken gaan maken in juiste hoeveelheid op de juiste plek. Aan de buitenkant de uitstulpsels verwijderd die de haken zouden moeten zijn waarachter de touwen van de huif worden geleid. Die worden uit koperdraad gemaakt.
IMG_6126.jpeg

Gelukt! Bekijk bijlage 34734
Combinatie van de door jullie beschreven methodes: klemmen met metalen linialen ( die worden lekker heet), warm water, klemmen, zelf beetje buigen na warm maken…en dit herhalen in willekeurige volgorde tot het strak was. Laatste stap nog even klemmen met hete linialen aan beide zijden.
Nu afwachten of het morgen na echt afkoelen nog zo recht is…
Netjes Walter......geslaagde operatie ......en een mooi strak resultaat!

Ik meen me van die planken te herinneren dat je 2 maten had; links- en rechtsvoorin een korte....en de rest waren langere....die je dwars kon plaatsen in het midden, om een vlakke laadvloer te creëren. Qua maten zal je inderdaad ongetwijfeld wat moeten smokkelen vanwege de wanddikte van het resin inderdaad.

Netjes Walter......geslaagde operatie ......en een mooi strak resultaat!

Ik meen me van die planken te herinneren dat je 2 maten had; links- en rechtsvoorin een korte....en de rest waren langere....die je dwars kon plaatsen in het midden, om een vlakke laadvloer te creëren. Qua maten zal je inderdaad ongetwijfeld wat moeten smokkelen vanwege de wanddikte van het resin inderdaad.
Klopt. Ik heb ze jaren geleden ingemeten…komt nu dus van pas!

Vorige week tijdens de modelbouwshow in Goes mee begonnen: de houten plankdelen voor de bak. Vandaag na een weekje nietsdoen wat betreft modelbouw afgerond. Er komen nog de nodige details bij. IMG_6376.jpeg

Dat was leuk om te zien, hoe je die plankjes maakte 🙂

Beslissingen kunnen snel genomen worden. In ieder geval 1 verbetering aan deze bak. De hele bodem gaat er uit …. die is 4,5 mm dik! Hierdoor ogen de banken veel te laag en zouden de manschappen met hun knieën tegen de kin zitten. Hele bodem gaat er dus uit. De voorzijden van de banken glad afgewerkt en dan een dunne bodem van evergreen er in bedekt met met traanplaat delen. IMG_6377.jpeg

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Na een weekje nietsdoen (wat betreft modelbouw) vandaag verder met de bodem. De hele bodemplaat er uit gezaagd en gesneden en alles netjes glad afgewerkt. Hierdoor zijn dus ook de bodembalken verdwenen aan de onderzijde.
Nu dus nieuwe dunne bodem aan gaan brengen met nieuwe balken en op de bodemplaat messing traanplaat delen.
IMG_6557.jpegIMG_6558.jpeg

Nieuwe bodemplaat zit erin (net wat dieper wat er ook wat beter uitziet daardoor) en is afgewerkt, de houten planken op de banken en nu met wat richels afwerken en dan de 4 traanplaten op de bodem.IMG_6588.jpeg

Laatst bewerkt:
Traanplaatdelen er in. Van papier malletje maken en dat overbrengen op traanplaat PE-vel. Met scherp mesje uitkrassen/snijden.IMG_6590.jpeg

Ik zit te hopen op lekker slecht weer komende dagen want dan kan ik na weken geen tijd en zin/energie te hebben weer wat verder (hoewel er ook een Centurion Mk 5/2 gigantisch vanuit zijn doos zit te knipogen naar me ….

Je moet vooral doen wat je wil.
Als dat betekent dat de YA314 even aan de kant wordt gelegd voor leukere dingen, moet die ouwe DAF niet zo piepen... Gewoon doen Walter, laat je niet stoppen door schuldgevoel. 😉

Eindelijk weer eens wat kunnen bouwen. De bak vraagt de nodige aandacht. Beetje frustrerend is het besef dat de binnenmaten niet goed zijn. Alles slopen en zelf maken gaat me te ver. Dus gewoon lekker details aanbrengen waardoor het toch best leuk ding gaat worden. Volgende stap is de kettingen van de klep aanbrengen.IMG_6958.jpegIMG_6959.jpegIMG_6960.jpeg

Tijd om de draad vol energie weer op te pakken. Vakantietijd dus bouwtijd. Naast een AMX 13 105mm ook deze DAF weer wat verder brengen. Weer even de draad oppakken. De bak losgehaald want die bleek te ver naar voren te zitten waardoor de spatplaten bij de achterwielen niet goed zouden uitkomen. Gelukkig kun je T7000 lijm zo weer loskrijgen zonder dat de boel beschadigt. Op de bak moeten nog de nodige details dus dat hij nu weer los zit komt eigenlijk goed uit. Eerst het gereedschap boven de achterwielen aanbrengen. Volgens ingewijden zat dat er weinig op …maar het staat veel beter. Riempjes er nog aan uiteraard. De opbergkist die links aan de bak hangt volledig geschuurd en de vreselijke wat voor scharnieren en sluiting moet doorgaan eraf gehaald. Die maak ik zelf wel met het bekende witte materiaal. Deze vakantie de bak af zou leuk zijn. Cabine komt dan in de herfst wel. Dit is immers een projectje dat je gedoseerd moet doen om de lol er in te houden. IMG_0359.jpeg

Weer beetje verder met wat details. Deurtje voor de opbergkist. Benzinetanks in het zichtbare bereik verbeterd inclusief de draagconstructie er onder die compleet ontbreekt bij de kit. Trekhaak nieuw gemaakt met hulp van de onderdelenbak
IMG_0433.jpegIMG_0429.jpegIMG_0434.jpeg

Veel films met mijn zoon gekeken dit weekend…ook dat is vakantie vieren …tussendoor wat verder gegaan. O.a Jerrycanrek helemaal opnieuw gemaakt. Want dat wat bij de kit zat was niet echt “je van het”. We komen bij de bak nu in stadium van de kleine details van nog wat beugeltjes, de scharnieren van de achterklep en de kettingen/borging van de achterklep. En tenslotte de spatborden, maar vanwege de kwetsbaarheid is dat pas het laatste.

IMG_0471.jpegIMG_0470.jpeg

De bak en alles er onder is klaar. Behoorlijk wat details aangebracht met de hulp van -tig foto’s. Of er een huif op komt weet ik nog niet. Misschien alleen de beugels. Hij gaat nu een tijdje naar de oplagplek voor niet compleet materieel. Komende herfst verder met een behoorlijke uitdagen: de cabine.
Nog even wat plaatjes van de tussenstand:IMG_0509.jpegIMG_0502.jpegIMG_0499.jpegIMG_0500.jpegIMG_0506.jpeg

…hoorde net op FB dat de vergrendeling van de achterklep verkeerd zit. Zoals nu zal bij de eerste hobbel de klep open vallen…van onder af erdoor doen dus. Gaan we doen dus!

Aangegeven verbeteringen (via FB) zijn doorgevoerd:
  • plank aan de kopse zijde
  • vergrendeling laadklep op juiste wijze

IMG_0546.jpegIMG_0545.jpeg

Weer verder op kerstavond. De cabine is net als de rest enorm dik gegoten. Zeker bij de kap van de cabine is dit vreselijk storend. Eerst dus begonnen om dit optisch op te lossen door flink schuin weg te snijden en te schuren. Ziet er een stuk beter uit.IMG_6904.webp
Voor

IMG_6907.webpNa

Inmiddels eerste details in de cabine aangebracht. Het frame van de kap. Hiervoor heb ik halfrond profiel gebruikt waardoor het lijkt of ze verzonken in de de kap liggen (stof buigt er namelijk wat omheen in het echt). Maar….het blijft allemaal enorm dik en consessies doen blijft onvermijdelijk.
IMG_6976.webp
Ook binnenwerk cabine nu onderhanden. Bij het model zit verkeerde traanplaat. In de jaren vijftig was eenvoudige traanplaat. Zelf maar gesneden dus. Bovendien zitten de handrem, versnellingspook ook verkeerd dus die kunnen nu direct op de goede wijze aangebracht worden. En zo priegelen we verder!
IMG_6975.webp

Binnenzijde cabine is gereed. Door de enorm dik gegoten wanden en huif gaat veel ruimte binnen verloren. Ik heb poging gedaan om optisch het juiste beeld te geven door de extra details en het nodige snijwerk. Nu door naar de buitenzijde.IMG_6993.webpIMG_6996.webpIMG_6995.webp
IMG_6997.webp

En nog even totaalzicht huidige stand van zaken. Begint steeds meer op een DAF te lijken (gelukkig 😅)IMG_7001.webpIMG_7002.webp

Laatst bewerkt:
Het wordt steeds meer een DAF! IMG_7027.webp

Het wordt nog wel een dingetje om de touwen van de cabinehuif aan te brengen. Iemand een goede tip?
IMG_9204.webp
IMG_7028.webp

Laatst bewerkt:
Je hebt onlangs diverse touwen op schaal geïmporteerd, dat is iig een goede start

Je hebt onlangs diverse touwen op schaal geïmporteerd, dat is iig een goede start
Die ga ik inderdaad gebruiken. Ik zit er meer mee dat de huif heel dun over de cabine is gegoten waardoor het lastig wordt om te laten lijken dat het touw van tussen huif en cabine komt.

Volgens mij heeft Walter een aardige voorraad miniatuur touw uit de scheepsbouwwereld in huis. Begin dit jaar heeft hij daar een groepsinkoop van georganiseerd.

Edit, soort van dubbel dit 😳😄🤣

Laatste werkje 2024 afgerond, de evergreen ruitenwisserinstallatie.
Iedereen fijne jaarwisseling! IMG_7032.webp

Het nieuwe jaar in! De scharniering van het voorraam is gereed en aan de eerste zijkant zijn de touwen waarmee de huif vastzit aangebracht. De mooie scheepsmodelbouwtouwen uit de US komen goed van pas. Ik heb het 0.30 mm touw gebruikt.
IMG_7043.webpIMG_7041.webp

Terug
Bovenaan