DAF YA314

Ja, eigenlijk wel. Dik, kaal, nogal basic?
Haha…je denkt toch ook niet dat ik dit zo vast ga zetten. De cabine staat er nu op om even te kijken hoe het staat en of de wielen mooi gecentreerd er onder zitten. Er moet inderdaad heel veel aan gebeuren! Zelfde geldt ook voor de laadbak trouwens.

Stuurinrichting gereed. Het begint nu wel heel erg gepriegel worden. Inderdaad wel terecht punt dat de bovenbouw ook wel iets te bieden moet hebben wat betreft meer fijne dingen. Iets om over te broeien want het zijn vrij massieve klompen. Vooral de dikke wanden van de cabine storen me, hoewel die als de ruiten er in zitten vermoedelijk nauwelijks opvallen. IMG_5728.jpegIMG_5727.jpegIMG_5730.jpeg

Walter, heb je nooit eens aan gedacht om masters te bouwen zodat daar resin kopieën van gemaakt worden?

Walter, heb je nooit eens aan gedacht om masters te bouwen zodat daar resin kopieën van gemaakt worden?
Nee, nooit aan gedacht. Ik denk dat de lol er dan snel afgaat omdat je met een ander idee iets gaat bouwen.

Nee, nooit aan gedacht. Ik denk dat de lol er dan snel afgaat omdat je met een ander idee iets gaat bouwen.
Ze hebben mij altijd verteld, dat masters ook op 103 % worden gebouwd omdat de resin krimpt. Bovendien moet je ook in bouwgroepen denken die weer gietbaar zijn en aan elkaar te zetten zijn. Dan moet er wel je hart in zitten anders is het gewoon zeer gecompliceerd werk.

En weer verder. De achteras verder uitwerken met details en wat leidingwerk (dat in werkelijkheid tussen de chassisbalken hangt maar hier tegen de dichte bodemplaat zit).
IMG_5825.jpegIMG_5828.jpegIMG_5829.jpeg

Zichtbare onderzijde van het motorblok en de steunbalk voor het motorblok aangebracht. Nu nog de aandrijfstang naar de verdeelbak.IMG_5871.jpeg

Tjonge, wat een klus is dit. Voor je gevoel zit je tijden te priegelen zonder dat je direct ziet wat er nu gebeurd is. Probleem is dat de YA314 zo hoog op zijn pootjes staat waardoor je er zo goed onder tegenaan kijkt. Bediening reductiebak zit er aan. Klein stukje van de aandrijfstang van de verdeelbak (die “verdwijnt” in die dikke bodemplaat). Nu bezig om de vering van de voetpedalen aan te brengen. Als die er op zit dan alleen nog de uitlaat en dan is de onderzijde echt gereed! Gelukkig …want ik ben toe aan volgende stap. IMG_5914.jpegIMG_5913.jpeg

De vering voor de pedalen zit er ook op. Zonder Technische Handeleiding met duidelijke foto’s en de nodige foto’s uit eigen verzameling en online verzameld is dit eigenlijk niet mogelijk. Maar je moet wel op gegeven moment een grens stellen (wat kun je enigszins zien).IMG_5921.jpegIMG_5922.jpegIMG_5927.jpeg

Laatst bewerkt:
Hele week bijna niets kunnen doen. Vandaag weer verder. Uitlaat er onder. Die was ook te simpel en moest flink aangepast worden omdat hij modulair is opgebouwd. Bij beschadiging vervang je dus slechts een gedeelte van de uitlaat en niet het geheel. Op het eindstuk zou in theorie een snorkel geplaatst kunnen worden met 4 bouten.ik trouwens heb nooit foto’s gezien dat deze gebruikt werd.
Ik kwam er achter dat reservewiel er ook nu eerst aan moet. Ook het blok waar die aan hangt te grof. Ook die nu zelf in elkaar gezet, nu drogen en dan morgen afwerken. Dan moet de onderzijde toch echt klaar zijn. IMG_6082.jpegIMG_6081.jpeg

Begin me af te vragen waarom jij überhaupt nog iets koopt, jij bouwt gewoon alles zelf... schitterend...

Begin me af te vragen waarom jij überhaupt nog iets koopt, jij bouwt gewoon alles zelf... schitterend...
Deze is wel extreem hoor. Eigenlijk de hele onderzijde is scratch geworden. Ik ben wel bang dat dit ook bij de andere DAF voertuigen van Robert van Raamsdonk moet gebeuren. Misschien wat minder extreem omdat de andere voertuigen niet zo hoog op de voetjes staan. Volgende project wordt een mooie kit waar weinig/minder aan hoeft te gebeuren.

Bij de resin kit zit het reservewiel verkeerd om aangebracht en bovendien veel te ver naar buiten. Het reservewiel moet binnen het profiel van de vrachtwagen blijven. Reservewiel dus aangepakt. De askop er uit geboord zodat alleen de te monteren velg overblijft. In werkelijkheid werd het wiel met een U-balkje omhoog gehesen via een handbediende klein liertje. Daar moet ik nog even op studeren hoe die gemaakt kan worden. Ook heel jammer dat er aan binnenzijde vreemd genoeg grote happen uit de band zijn ….en omdat die band er maar op één manier op kan precies aan de zichtbare zijde zodat de band niet aansluit op de velg…dat is balen dus IMG_6084.jpegIMG_6086.jpegIMG_6085.jpeg

Eindelijk een mijlpaal (normaal gesproken zou ik bij een voertuig nu denken “nu begint het eindelijk”): het chassis en onderzijde is gereed. Gemaakt op zichtbaarheid uiteraard (hoewel sommige dingen met een tandarts spiegeltje zullen moeten worden bekeken 🙄). Reservewiel zit aan zijn bevestiging.
Ik ben er tevreden over.
Nu de bovenzijde! IMG_6089.jpegIMG_6088.jpegIMG_6090.jpeg

Hoe krijg ik de zijkanten van de bak recht. Op de foto zie je het een beetje maar de wanden staan redelijk bol. Hoe krijg ik zulke dikke resin wanden goed strak en recht? IMG_6092.jpegIMG_6093.jpeg

Terug
Bovenaan