DAF YA314

Walter Jonkers

(Bijna) geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Regiocoördinator Zuid-West
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
YPR-PRAT, M577, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4, M109A2, YPR-PRCO C, BO-105
Tijdje geleden de 1:35 resin onderdelenset (ik wil het woord bouwdoos maar niet gebruiken) van de DAF YA314 van Robert van Raamsdonk gekocht. Deze kleinserie wordt in een bescheiden oplage kant en klaar geleverd en een aantal niet geassembleerde en geschilderde versies daarnaast. Vanwege ervaring met de eerste uitgaves van KL voertuigen van Robert kies ik er voor om de niet geverfde en in elkaar gezette versies te kopen. De uitgaves zijn in basis goed maar veelal wat betreft detailniveau voor mij niet voldoende. Niet vreemd omdat hoog detailniveau de voertuigen onbetaalbaar zou maken. Als je weet dat er veel moet gebeuren is een kant en klaar versie niet handig.
Je zou het een bouwdoos kunnen noemen maar daarvoor zijn de eenheden eigenlijk alweer te ver gevorderd. Kwestie van definitie en dus ook niet relevant. Bestudering van de onderdelen, foto’s en de TH leert al snel dat dit best een (leuke) klus gaat worden met een aantal grote uitdagingen. Komende weken/maanden onder de pannen denk ik.
IMG_3932.jpeg
Even wat wiki wijsheid (voor uitgebreide informatie zijn er de nodige boeken waarin de DAF’s goed zijn beschreven):
Op 24 mei 1955 ontving DAF een regeringsorder van 25 miljoen gulden voor de bouw en levering van, in eerste instantie, duizend stuks vierwielaangedreven voertuigen van het type YA 314 aan de KL. Uiteindelijk werden er, na vervolgorders, 4406 stuks van het type 314 & 324 geleverd (dat waren nog eens aantallen in die tijd)
De vrachtwagen had geen stuurbekrachtiging en geen verwarming. De cabine, met neerklapbare zijruiten, kon alleen verwarmd worden door de schotten van de, tussen de stoelen geplaatste, motorkap op een kier te zetten waardoor de motorwarmte (en ook de herrie en oliedampen) de cabine instroomde(n). De waarde van het voertuig bedroeg 25 000 gulden. Koude tochtbakken dus!
Ik heb te doen met de dienstplichtigen die in de bak schuddend, hotsend en misselijk wordend van de uitlaatgassen de hele weg naar La Courtine moesten maken.
IMG_3933.jpeg
Mijn herinneringen aan de YA314 liggen in de continue passerende vrachtwagens van en naar de Prinses Margrietkazerne door de Margrietlaan en de voor ons huis geparkeerde voertuigen van bezoekers aan het PMT schuin tegenover ons. Het is samen met de YA326 en de YA126 het beeld uit met basisschooltijd. Bij de schietbaan de uitlaten volproppen met zand en troep en vanuit de struiken kijken wat er gebeurde ….niets…even wat gereutel en gedoe en dan de vertrouwde en stinkende blauwe wolken en het zo karakteristieke geluid. Stoere bakken! Ik moest echt wennen aan de veel meer civiel ogende YA4440 als opvolger.
IMG_3934.jpeg

Ik denk dat ik eerst maar aan de cabine ga beginnen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een YA-616 liggen, dus deze ga ik even goed volgen. Mooie plannen. Succes met het vervolg.

gr Bas

Ik heb een YA-616 liggen, dus deze ga ik even goed volgen. Mooie plannen. Succes met het vervolg.

gr Bas
Ja, daar zullen wat betreft aanpak inderdaad veel gelijkenissen in zitten denk ik. Ik heb die ook liggen.

Eerst het grove werk. Het chassis zit vol met vreemde uitstulpingen waar de asvering in geklikt moet worden en dikke randen waar schroeven invallen. Bijna allemaal wegsnijden. Aan de zijkanten van chassis komen er daardoor gaten die weer dicht moeten worden gemaakt. Ter hoogte van de achteras zit een dikke doorlopende rand tegen het chassis dat er niet hoort maar uit twee kleine stukken bestaat (zie pijlen) waar de vering op leunt. Midden stuk dus wegkerven en schuren.
Verder alles even strak en recht schuren. De dichte vlakken tussen de chassis balken houd ik maar zo omdat dit toch niet zichtbaar zijn.
IMG_3995.jpeg
Nu de ingeplakte stukjes evergreen laten drogen en dan schuren.

Daarna kan het chassis met de assen opgebouwd worden. Zowel de assen als de vering zijn veel te dik en te grof. Juist de assen zijn erg goed zichtbaar bij de YA314 omdat deze hoog op zijn pootjes (wielen) staat. Dit gaat dus totaal veranderd worden met dunnere assen en met nieuwe vering die scratch opgebouwd wordt.
IMG_3996.jpeg

Laatst bewerkt:
Dat zijn mijn lijm bakjes. Ik doe altijd beetje secondenlijm in zo’n pil cupje en vandaaruit met een spelt gebruiken.

Was ik net beetje begonnen…word ik weer wat ziek (niet erg hoor maar net dat je nergens zin in hebt en half in bed half op de bank ligt en hangt). Maar goed moment en tijd voor research!
Na wat vergelijkend onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat de assen van een GMC truck wel heel mooi als basis kunnen dienen voor een nieuw paar onder de DAF. De boomstammen die erbij zitten hoef ik dan niet te gebruiken. Vraagt uiteraard wel wat aanpassingen maar dat mag de pret niet drukken.
Via FB in contact gekomen met Peter van Beelen, de GMC kenner en modelbouwer. Kort gezegd: Ik kan dus lekker door met bouwen en scratchen aan chassis, nieuwe assen, vering en alles wat erbij hoort…nu even wat beterder gaan voelen.IMG_4141.jpegIMG_4135.jpegIMG_4150.jpeg

Laatst bewerkt:
Beterschap Walter!

Als je weer zin in de hobby krijgt ben je aan de beterende hand.

Groeten, Jan

Beterschap! Aparte gril. Doet een beetje denken aan de Pegaso 3050 (doorontwikkeling van de DAF YA 414).
Maar deze gril lijkt mij niet origineel toch?

Beterschap! Aparte gril. Doet een beetje denken aan de Pegaso 3050 (doorontwikkeling van de DAF YA 414).
Maar deze gril lijkt mij niet origineel toch?
Nee klopt! Ik denk dat dit de DAF 314 is waar ze een YA616 motor in hebben gezet. Daardoor moest de boel wat naar voren

Na wat vergelijkend onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat de assen van een GMC truck wel heel mooi als basis kunnen dienen voor een nieuw paar onder de DAF. De boomstammen die erbij zitten hoef ik dan niet te gebruiken. Vraagt uiteraard wel wat aanpassingen maar dat mag de pret niet drukken.
Walter, Kan je niet beter de assen van een Italeri Chevrolet Gun tractor of C15A pakken als basis?....of misschien een achteras van de Tamiya LRDG Chevrolet?
GMC 353 assen van de kits die er zijn, zijn volgens mij allemaal split-assen...en dat ziet er toch wel een stuk anders uit dan een banjo-as zoals op de 314.

67594439_2379210098842598_7656768421987614720_n.jpg

Hier nog een link waar je misschien wat aan hebt (met het risico dat dit project weer uit de klauw gaat lopen ;) )

Walter, Kan je niet beter de assen van een Italeri Chevrolet Gun tractor of C15A pakken als basis?....of misschien een achteras van de Tamiya LRDG Chevrolet?
GMC 353 assen van de kits die er zijn, zijn volgens mij allemaal split-assen...en dat ziet er toch wel een stuk anders uit dan een banjo-as zoals op de 314.

Bekijk bijlage 32576

Hier nog een link waar je misschien wat aan hebt (met het risico dat dit project weer uit de klauw gaat lopen ;) )

Oei…. Dat had ik nog niet ontdekt. Het is inderdaad de Banjo. Moet ik daar dus aan zien te komen 😳☹️….

Walter,

Ik heb hier nog wel twee resin differentiëlen voor je als je daar wat mee kan.....maar dan moet je de rest van de assen wel zelf maken. Ik heb ook nog wel een set Italeri assen voor je, maar ook die zal je aan moeten passen, aangezien het differentieel bij de 314 in het midden van de as zit en niet ex-centrisch zoals bij de Chevrolet.

IMG_20231213_091938_resized_20231213_115221902.jpg

Walter,

… Ik heb ook nog wel een set Italeri assen voor je, maar ook die zal je aan moeten passen, aangezien het differentieel bij de 314 in het midden van de as zit en niet ex-centrisch zoals bij de Chevrolet.

Bekijk bijlage 32578
De Italeri assen heb ik wel belangstelling voor! Resin is weer lastiger als je er zelf veel aan moet veranderen.

Ohhh…wow…..al de details die ik zoek. Maar eigenlijk ook te veel! Een enorme Handige Harry die een DAF totaal reviseerd (en voor groot deel vernieuwd). De eerste ruim honderd pagina’s staan vol foto’s. Helaas gaat hij het voertuig daarna verpesten (o nee, dat heet herbestemmen tegenwoordig) met een vreemd zelfbedachte tussenlaadvloer waarop de bak van een YA328 (is blijkbaar exact zelfde als van YA314) kan worden gezet (geen gezicht) maar ook een tot camper omgebouwde module.
….dit gaat uit de klauwen lopen ….ik voel het …🫣🤭

Met dank aan @Jan van Harn en @Alex van de Wetering. Met deze Italeri assen gaat het vast lukken! Er zal flink wat aan moeten veranderen want bij de DAF zit alles netjes gecentreerd. Maar … ik heb nu zelfs dubbel dus als er bij eerste poging iets misgaat hebben we herkansingsmateriaal (en anders gaan ze in doosje van een andere YA314 die ik heb liggen).

IMG_5388.jpeg

Het chassis is nu (eindelijk) gereed gemaakt om van het nodige scratch werk te gaan worden voorzien. Vele foto’s zijn gedownload als referentie. Al de lelijke verhoogde plekken waar echte schroeven zouden zitten bij het model zijn weggehaald zodat je deze niet meer ziet van opzij. De plekken waar de aanhechting van de veringsconstructies komen is gereed gemaakt in juiste vorm met laagje evengreenplaat.

IMG_5389.jpegIMG_5390.jpegIMG_5391.jpeg

De hele veringconstructies en de assen kunnen met plastic worden gemaakt en dus ook worden bevestigd op plastic. Even geen superlijmgedoe dus, wat fijn is omdat het wel even bijstellen zal zijn om de vering en de assen mooi recht en zonder wiebelende/zwevende wielen er onder te krijgen.
Het feest kan beginnen !

Eerste achterste verenset gereed. Tweede ligt klaar voor afronding. Om de afzonderlijke bladen (0,25 mm) zichtbaar te houden heb ik tussen de bladen dunne strookjes 0,13 mm evergreen geplakt. Als je dat niet wordt het één blok namelijk. IMG_5411.jpeg

Als je ze heel echt zou willen maken, moet je de randen van de bladen afronden. Maar op schaal is dit een eenvoudiger en erg doeltreffende oplossing: meesterwerk!

Als je ze heel echt zou willen maken, moet je de randen van de bladen afronden. Maar op schaal is dit een eenvoudiger en erg doeltreffende oplossing: meesterwerk!
Daar heb ik inderdaad aan gedacht maar soms moet je om een effect op schaal te krijgen zaken iets overdrijven.

Als je ze heel echt zou willen maken, moet je de randen van de bladen afronden.
Wat véél makkelijker te doen zal zijn als je eerst de strip aan alle vier de kanten afrondt, en dan pas op lengte snijdt voor de veren :)

Eindelijk gereed. Alle bladveren voor vooras en achteras zijn gereed en in juiste vorm gebogen. Volgende stap: bevestigen aan chassis. Nu merk je wel dat Evergreen minder stevigheid geeft dan gewoon plastic onderdelen. Deze bladveren gaan dus eigenlijk het hele gewicht van het voertuig dragen. Ik betwijfel of dat op termijn goed gaat omdat evergreen toch wat broos wordt over de jaren. De schokbrekers ga ik dus zo maken dat ze feitelijk deze functie bij dit model over gaan nemen.
IMG_5440.jpeg

Terug
Bovenaan