Jouw modellen zijn ook zo veel mooier dan iemand kan ontwerpen in een 3D programma.
Het probleem met een perfect 3D model wat ook te printen is, is geld. Ik kan de goede ontwerper prima dag in dag uit, weken, misschien wel maanden laten ontwikkelen, tot het in de puntjes perfect is. Dit zal zo veel geld kosten, dat ik het niet van de grond zal krijgen.
Daarnaast moet iets ook printbaar zijn. Alle manieren van produceren van modellen heeft nadelen. Ook 3D printen.
Lekker bezig zijn met zelf gemaakte onderdelen is een hele andere tak van sport. En (lijkt mij) ook een hobby van je Walter.
Een heleboel is (was) rommel. De techniek van 3D printen is heel erg ver gekomen.
Veel kleine details zijn prima te doen tegenwoordig en eigenlijk is er geen echte grens voor de mogelijkheden.
Zo heb ik voor een prive project, 1/100 tanks verkleind naar 1/700 en het was geweldig om de details te zien.
Klopt, als het een betaalbaar model moet zijn, moeten er concessies gedaan worden. Dat is met ieder model en ieder materiaal dat het is gemaakt.
Dat is met een Revell, Takom, BaxMod, Black Dog en Raamsdonk modellen hetzelfde. Alle details die erin zitten betaal je voor. Want details is tijd en tijd...is centjes. Meer details, betekent ook een duurdere doos op de plank.
Voorbeeld: ik betaal voor mijn figuurtjes een bepaalde prijs. Daar zit een niveau van details in de kleding bij inbegrepen. Wil ik meer kreukels en vouwen erin, betaal ik daar meer voor. De sprong is zoveel duurder, dat ik dat niet acceptabel vind voor de afzet in de markt.
Ik ben van mening dat figuren van een bijzondere uitbeelding niet perse duur moeten zijn. Zo kan iedereen genieten van de hobby, ongeacht de dikte van de portefeuille.
Na klachten van de eerste series aan figuren, mag ik per figuur vaak twee a drie rimpels erbij laten zetten in de broekspijpen. Maar wil ik meer rimpels dan dat, ga ik ook meer betalen.
Dat is ook zo met de voertuigen. Vooraf probeer je zo duidelijk mogelijk de details kenbaar te maken wat belangrijk is. Daar komt een prijs uit wat het werk voor die details dekt.
En als dat een versimpeling van een onderzijde betekent, zijn de mensen teleurgesteld die een gekantelde diorama wilde maken. Maar over het algemeen kan iedereen een goedkoper model kopen.
Dit is al een te lang verhaal, voor een onderwerp over een mooie YA314.
Als boosdoener van je bouw dip, zeg ik, lekker doorgaan met je werk. Ik kan je details nooit na laten maken. Ik leer wel hier en daar iets over de 314!
Lekker blijven bouwer!