DAF YA314

Dat denk je maar walter, die van jou is niks mis mee, en ik kan erg genieten van "(amb)achterlijk" werk en zou willen dat ik het zelf kon! Alleen al de creativiteit om uit je handen te krijgen wat je je hoofd zit, en de vormen juist te krijgen enzo
 
Ik ben benieuwd naar je vormgeving van het gietdeel, de behuizing!

(Technisch noemen we dit meestal de verdeelbak: de aandrijving wordt verdeeld naar de achteras(sen) en de vooras(sen). Bij een uitschakelbare voorwielaandrijving wordt dit ook in deze kast verzorgd. Met een planeetstelsel kan ook het koppel worden verdeeld, waarbij de achteras meer krijgt dan de vooras. In sommige gevallen kun je een terreinoverbrenging kiezen met een grotere vertraging. Hier komt de naam reductiebak vandaan.)
Langzaam ben ik het nu aan het opbouwen rond de basis vorm. Op de foto het eerste begin. Er moet nog veel meer omheen en op. Om het wat vloeiend en gegoten te laten lijken wordt het uiteindelijk met een soort putty-papje nabewerkt.IMG_5598.jpeg
 
Stand van zaken na een dagje “verdeelbakken”. Foto’s er naast houden en beetje proberen na te fröbelen. Volgende stap wordt om kieren te dichten en zaken wat vloeiender te laten verlopen op het gegoten deel van de bak. Als laatste de moeren en bouten er op. Maar …. de basis staat!

En voor de goede opletter: de bovenzijde ontbreekt omdat deze tegen de resin chassis bodemplaat moet worden geplakt. Om het midden van de verdeelbak komt de beugel waar hij in hangt (zie hierboven ergens)

IMG_5599.jpegIMG_5600.jpegIMG_5602.jpeg
 
Mooi werk weer, Walter........weer leuk om te volgen. Ik denk dat het gebruiken van de schokdemper voor wat extra stevigheid een slimme zet is.

De "lompheid" van die oude DAF techniek vind ik altijd fascinerend.......vaak goed gekeken naar W02 geallieerd spul en er dan een eigen draai aan gegeven in een wat lompere vorm.

Die speld is trouwens ook erg goed gelukt......lijkt NET echt.
 
Met Mr White Putty en Tamiya Extra Thin papje gemaakt en met het Tamiya penseeltje van de lijm aangebracht en met Extra Thin vervolgens uitsmeren en laten vloeien. Dat blendt mooi en bovendien ontstaat een wat gietstructuur oppervlak. Nu goed laten uitharden en kijken hoe het er morgenochtend uitziet 🫣.
Hopelijk gaat dit goed zo want dan kunnen de moeren en bouten er aan en kan hij aangebracht worden.
IMG_5604.jpeg
 
Deze hangt in een beugel onder het chassis. Je kijkt er dus recht op uit vanaf de zijkanten. Alleen bovenste stukje zal wat schuil gaan achter de chassisbalken maar ook daar kijk je schuin van onderen op. Hier even voor je opgehangen (foto ondersteboven 🙄 dus)IMG_5611.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Net doorgekregen dat er een 3D printed YA314 zit aan te komen …. Zal ik verder gaan of gewoon stoppen …..?
 
Ik snap dat je motivatie dan afneemt.

Je ervaring met 3D printen en aanpassen zal helpen. Dit kun je afzetten tegen wat je nog aan dit model moet doen om de details op het niveau te krijgen dat je voor ogen hebt. Jou kennende zal de 3D print ook worden 'gewalterd'. Slaap er een nachtje of meer over. Je kunt hem parkeren tot het moment dat de 3D print er is en dan een keuze maken.
Of hem nu verder bouwen omdat je deze nu hebt en je hier ook iets moois van weet te maken. Gewoon lekker de focus op jouw ding houden. De eerste 3D print die jij recht uit de doos in elkaar zet, moet nog gemaakt worden.

Ga er niet wakker van liggen😉!

Groeten, Jan
 
Eens met Jan. Jouw grootste plezier in deze hobby ligt volgens mij vnl in het omvormen van styreen plaatjes en profielen in herkenbare onderdelen van Nederlandse militaire voertuigen. Ga daar vooral lekker mee door, dat is jouw ding, los van in de handel verkrijgbare kits en update sets.
 
Walter, laat je niet kisten! Gewoon lekker doorbouwen. Ik wordt geregeld ingehaald door nieuwe kits bij mijn projecten, maar heb me daar al lang geleden bij neergelegd.
Daarnaast betekent "3d print" niet automatisch dat het een goed model is. In feite wat Jan ook al zei. Ik zie fantastische 3d print dingen voorbij komen, ook hier op het forum, maar er is ook een hoop 3d rommel op de wereld, de 70%modellen noem ik ze.... Modellen waarvan de verhoudingen niet lekker zijn, of waar de tekenaar alle moeilijke uiterlijke kenmerken heeft overgeslagen, om tot een 70% benadering van het voertuig te komen. Precies wat Jan zegt...... Jij zou ook die weer gaan superen. Natuurlijk weet ik niet wat de kwaliteit zal zijn van het model wat jij noemt.... Misschien wordt dat wel echt een prachtmodel, maar dan kan je daar altijd nog een compressorwagen, kipper of workshop van bouwen.
 
De verdeelbak hangt in zijn beugel aan het chassis. Zoals je kunt zien hangt hij goed in het zicht….vandaar moeite waard om even energie in te steken. Nu de aandrijfstangen …
IMG_5626.jpegIMG_5627.jpegIMG_5629.jpeg
 
energie in te steken
Jouw modellen zijn ook zo veel mooier dan iemand kan ontwerpen in een 3D programma.
Het probleem met een perfect 3D model wat ook te printen is, is geld. Ik kan de goede ontwerper prima dag in dag uit, weken, misschien wel maanden laten ontwikkelen, tot het in de puntjes perfect is. Dit zal zo veel geld kosten, dat ik het niet van de grond zal krijgen.
Daarnaast moet iets ook printbaar zijn. Alle manieren van produceren van modellen heeft nadelen. Ook 3D printen.
Lekker bezig zijn met zelf gemaakte onderdelen is een hele andere tak van sport. En (lijkt mij) ook een hobby van je Walter.

Een heleboel is (was) rommel. De techniek van 3D printen is heel erg ver gekomen.
Veel kleine details zijn prima te doen tegenwoordig en eigenlijk is er geen echte grens voor de mogelijkheden.
Zo heb ik voor een prive project, 1/100 tanks verkleind naar 1/700 en het was geweldig om de details te zien.

kan geen 3d model op.
Klopt, als het een betaalbaar model moet zijn, moeten er concessies gedaan worden. Dat is met ieder model en ieder materiaal dat het is gemaakt.
Dat is met een Revell, Takom, BaxMod, Black Dog en Raamsdonk modellen hetzelfde. Alle details die erin zitten betaal je voor. Want details is tijd en tijd...is centjes. Meer details, betekent ook een duurdere doos op de plank.

Voorbeeld: ik betaal voor mijn figuurtjes een bepaalde prijs. Daar zit een niveau van details in de kleding bij inbegrepen. Wil ik meer kreukels en vouwen erin, betaal ik daar meer voor. De sprong is zoveel duurder, dat ik dat niet acceptabel vind voor de afzet in de markt.
Ik ben van mening dat figuren van een bijzondere uitbeelding niet perse duur moeten zijn. Zo kan iedereen genieten van de hobby, ongeacht de dikte van de portefeuille.
Na klachten van de eerste series aan figuren, mag ik per figuur vaak twee a drie rimpels erbij laten zetten in de broekspijpen. Maar wil ik meer rimpels dan dat, ga ik ook meer betalen.
Dat is ook zo met de voertuigen. Vooraf probeer je zo duidelijk mogelijk de details kenbaar te maken wat belangrijk is. Daar komt een prijs uit wat het werk voor die details dekt.
En als dat een versimpeling van een onderzijde betekent, zijn de mensen teleurgesteld die een gekantelde diorama wilde maken. Maar over het algemeen kan iedereen een goedkoper model kopen.

Dit is al een te lang verhaal, voor een onderwerp over een mooie YA314.
Als boosdoener van je bouw dip, zeg ik, lekker doorgaan met je werk. Ik kan je details nooit na laten maken. Ik leer wel hier en daar iets over de 314!
Lekker blijven bouwer!
 
Werkweek voorbij … tijd voor… aandrijving erbij! Volgende stap de wielen inclusief stuurstangen en alles er op. Ik vermaak me dit weekend wel weer! IMG_5700.jpegIMG_5698.jpegIMG_5701.jpeg
 
Ook de wielen er nu onder. Eerst de asverlengingen gemaakt. Ik had bij de assen ook het binnenwerk van de wielen van de Chevrolet gekregen. Die het ik wat omgebouwd en in de DAF wielen uit de kit ingebouwd. Bij vooras direct alle details zo gemaakt dat er ook gestuurd kan worden. Neerzetten met iets gestuurde wielen ziet er immers mooier uit en de constructie bij DAF daarvoor is eigenlijk zo simpel dat die zo is na te maken. Nu verder details aanbrengen bij de wielen en stuurinrichting (alle stangen daarvoor).IMG_5706.jpegIMG_5708.jpegIMG_5709.jpeg
 
Terug
Bovenaan