Allerhande

Het eerste stukje van een diorama in 1/16 is in aanbouw: een stalletje voor de verkoop van wat groente en fruit langs de weg ergens in de Mekong Delta. Hierbij komen de M113 ACAV, de brommer met Vietnamese dames van RP en de bemanning van Jason models
Ik hen nu alle onderdelen zo'n beetje in huis of besteld, in het najaar begint het werk aan de M113 ( met verlichting)
Bekijk bijlage 52906Bekijk bijlage 52908Bekijk bijlage 52907
Mooi gedaan met de golfplaten!

Hoop werk om de boutjes en moertjes te maken met de P&D set. Eerst 35 hexagonale plaatjes, daarna 35 kleinere rondjes er op geplakt. Lekker prutsen dus.🙂

Inmiddels weer een stukje verder met de Puma..
rode details aangebracht, wielen en onderstel smerig gemaakt (al wordt dat allemaal bedekt door de zijschilden), kabels aan de zoeklichten gemaakt, alle delen samengevoegd, en een glanslaag gegeven, klaar voor decals, pinwashes en zand/stof ....

@Bert van Wiltenburg Gaaf die Puma zag, vind 'm echt mooi worden & @Rob Plas wat een leuke basis voor een diodorama zeg. Benieuwd naar het eindplaatje, maar dat moet goedkomen. Moest ik bij het zien van ff kwijt 😉

Dank je wel Richard!!

Inmiddels ook de decals aangebracht, en voor degenen die denken dat er een foutje is gemaakt, er zijn inderdaad foto's van de mijnenen rollers met een 'eigen' kentekenplaat...

Voor wie nieuwsgierig is naar de kleuren. Vallejo model color, tenzij anders vermeld:
Rode steen: 3 brown sand, 1 amaranth red en 1 AK nato black.
Grijze steen: stone grey met tipje AK nato black.
Stucwerk: 3 yellow ochre en 2 dark sand.
Dakpannen: brown sand met tipje AK nato black.
Deur: 2 flat earth en 1 nato black.

Groeten, Jan

De Bereg heeft inmiddels wat extra onderdelen gekregen...
20250731_180317.webp20250731_180329.webp20250731_180550.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Herkenbaar, ik bouw op t moment makkelijker als dat ik ga zitten schilderen of airbrushen, en dan moet ik ook mn werkbank nog wat aanpassen waar ik "tegenop" zie, want de spuitcabine past eigenlijk niet, maar...de schuifdeuren voor de zolder hebben kwa schilderwerk prio, en t was.afgelopen weken lekker weer, dus rondje fietsen is ook verleidelijk...

De afgelopen paar maanden geen zin gehad om met verf te werken met als gevolg dat ik nu veel met verf moet werken:

Bekijk bijlage 53093
Mooi Paul!

Hier heb ik ook een Takom Tiger I in aanbouw. En een M3A1, maar die krijgt een interieur. De M3A1 wordt een setting in Italië.

Succes met de verf!

Alle basiskleuren zitten erop, de rest is voor de penseel.Bekijk bijlage 53001
Groeten, Jan
Netjes @Jan van Harn !
Grappig om te zien. Ik was ook nog met die bezig.
1000088382.webp
Ben alleen totaal nog niet tevreden over die grijze stenen. Daar ga ik denk ik nog wat tinten aan toevoegen en misschien nog wat slordige mortel erbij gooien.

Leuk spul maakt ie bij diodump.

Laatst bewerkt:
Propper job en ZEKER een goed begin van de dag. Soms is ff blind doorpakken t beste, eenmaal in de flow onstaat die 'glimlach' en dat voldane gevoel achteraf vanzelf. Heel benieuwd naar hoe je deze jongens en meiden van een mooi lakkie gaat voorzien, maar ze zijn in goeie handen 😉 Plezier dervan ! Groetjes

IMG_20250802_211928.webp

IMG_20250802_211909.webp

Zit ik die KL foto nog eens goed te bekijken, heeft die in 1950 een vierkante plaat. Mooi, frees erover, nieuwe plaat, Van achter heb ik geen foto, dus schatting: linkerdeur. Alle scharnieren, daklijst en strip zitten erop. Vandaag voorzichtig schuren (Ik schuurde gisteren meteen weer iets los) Spieges, klinken, spuiten en ramen. En het DAF Embleem.

5 minuten? …. 1 minuut max!
@Paul Boellaard : laat veel tussendoor foto’s zien hoe je het opbouwt. Dat helpt mij ook weer!
Dat was mijn idee ook voor de Maultier. Het chassis zit in 2 avonden in elkaar, een aantal van de eenvoudige verbeteringen. De cabine en de bak dito, dus dan is mijn leukste deel gedaan. Voor de mensen die vooral willen bouwen, zoals ik, heb ik misschien wel wat slimmigheden om er niet te lang mee bezig te zijn..... (Heb je daar iets aan Walter?)

Het gaat me niet om de snelheid bij het schilderen maar het proces en de vorderingen tussendoor.

Het gaat me niet om de snelheid bij het schilderen maar het proces en de vorderingen tussendoor.
Nou, het resultaat is voor mij ook belangrijk, en ik wil juist het bouwen accentueren. Je kunt avonden lang chips en krassen maken, het meest schitternde camo-patroon, maar je moet je doel wel helder houden. Als voorbeeld:

Dit 1:72 vintage (1990) resin met pe-kitje (ja, echt) is verstopt achter de authentieke 1939 camo die Citroën toen had. De pittige verbouwing, en strakke lijnen verdwijnen volledig.

2021-07-22_72th-citroen-type23_01.webp

2020-10-11_72th-citroen-type23_01.webp

En die stappen? Ja uiteraard!

Nou, komop dan met de volgende kleur, ontbijt hoeft maar 5 minuten te duren 🙂
5 minuten? …. 1 minuut max!
laat veel tussendoor foto’s zien hoe je het opbouwt. Dat helpt mij ook weer!
Heren toch, genieten doe je niet door je te haasten. Dat geldt ook voor het ontbijt. 😋
En dan zit je lekker te happen van je croissantje met een glaasje verse jus en een mok stomend hete koffie ernaast en dan komt toch weer die zondagochtend horroropmerking 😫 'mooi weer vandaag heh?'. en dan weet je het al, de vraag "zullen we gaan wandelen?"
99% van de tijd ben ik dolgelukkig met mijn vrouw maar soms..............🤬.

Na enige vertraging is de Pz VI dan in de verf gezet. Het gaat er eentje worden van sPzAbt 508 in Italië, een nalevering die ergens in juni meen ik gedaan is. Heb dat wel op papier staan maar nu geen zin om het allemaal op te zoeken.

@Walter , geen tussendoor foto's vrees ik. De verfspuit is niet mijn vriend, hoe eerder ik dat ding weer weg kan leggen des te liever het me is.
Wat heb ik gedaan?
Tamiya XF-88 verdund met X-20A, ongeveer 70-30 verhouding en daar het hele model mee gespoten.
Een paar drupjes wit in de verf gedaan en daarmee de horizontale vlakken nogal grof over gespoten.
Een paar drupjes XF-10 in de verf gedaan en daarmee de achterste (of binnenste) wielen en laagste delen van de zijkanten gedaan.
Dit alles op een druk van 1,1 Bar. Zodra je de trekker indrukt zie je de druk dan wegzakken naar ongeveer 0,9 Bar.
XF-10 en XF-89 verdund in een 50-50 ratio (ook weer ongeveer) en bij een druk van 0,8 Bar (dat is dan 0,6 effectief) smalle vlekken en strepen aangebracht met de naald van de spuit op minder dan een centimeter van het model en de trekker slechts heel zachtjes indrukkend.

Je ziet dat het verre van perfect is!

De bemanningen waren ook geen kunstenaars die naar vloeiende, homogene resultaten streefden (uitzonderingen daargelaten) en veel van wat je doet wordt weer verhuld (verzacht) door de verschillende verweringsprocessen.
Uiteindelijk is het een kwestie van gewoon doen. De ene keer lukt het beter dan de andere keer en soms gaat het hele ding in een zak met ovenreiniger of iets vergelijkbaars om weer helemaal overnieuw te kunnen beginnen.

20250803_132105.webp

Niks mis met die camo hoor!

De bemanningen waren ook geen kunstenaars die naar vloeiende, homogene resultaten streefden
Dit in tegenstelling tot een heleboel modelbouwers die WO2-Duitse voertuigen (en vliegdingessen) bouwen, maar die modelbouwers vergeten dat vaak.

De L3/33 die gaat behoren tot II Battaglione carri L tjidens de Italiaanse inval in Frankrijk in juni 1940.
De kleur is opgemaakt uit 3 delen XF-67 NATO Green en 1 deel XF-21 Sky met daarbij een druppeltje grijs om het groen wat te temperen. Dit zou een redelijk accurate weergave moeten zijn van Grigio-Verde 1, de standaard kleur voor Italiaanse voertigen in "groene" gebieden.
Ik ben niet geheel overtuigd maar deze combi kom ik het vaakst tegen dus dan zal het. Of niet. 😋

20250803_185926.webp

Dan de R 35. Voor alsnog alleen het vert foncée met de verfspuit gedaan, de overige kleuren ga ik met penseel aanbrengen en de zwarte streep tussen de kleurvakken met een stift.
De kleur is XF-58 Olive Green. het spuitwerk is niet zo zorgvuldig, de plekken waar nog andere kleuren gaan komen heb ik maar een beetje meegenomen, geen zin in overslaan.

20250803_185955.webp

Olive Drab.........tsja, de eerste keer in meer dan 40 jaar toen ik nog een potje van Humbrol ervoor gebruikte. Deze M3A1 komt in Noord Afrika terecht en voor de kleur heb ik 4 delen XF-62 Olive Drab en 1 deel XF-52 Flat earth gekozen. Voor de horizontale vlakken zijn daar nog een paar drupjes XF-3 Flat Yellow bijgedaan.
Op de foto ziet het er iets bruiner uit dan in het echt maar het scheelt niet veel.

20250803_185915.webp

Dat was dan ongeveer 4 uur met de verfspuit in de weer dit weekeinde. Redelijk tevreden maar ik hoef dat ding de komende maand ook niet weer te zien! 😵

@Paul Boellaard
Als ik de foto's bekijk lijkt het mij dat je met vrij dikke, onverdunde verf spuit?
Ik gebruik minimaal 30% verdunner, soms zelfs meer en bouw dan de verflaag op in meerdere dunne lagen.

Hoi Rob, net als jij verdun ik de verf altijd in een ratio van ongeveer 70-30 of nog dunner en breng dat in dunne laagjes aan.
Ook bij deze maar waar ik mee de fout inging was dat ik eigenlijk geen zin had om met de verspuit te werken maar wel het voornemen had om ze alle vier in het weekeinde in de verf te zetten. Ik zag al aankomen dat ze anders wéér maanden in de kast zouden staan dus toch maar doorzetten, dan maar in één keer dekkend.
Les van de week: niet tegen je zin werken. 🙁

Al met al valt de schade me mee, vanochtend vreesde ik iets veel ergers dan wat ik aantrof. 😀

Kun je met een drybrush die lijnen niet meer zichtbaar maken? Daarmee laat je scherpe overgangen weer zien.
Nee, hij is zó klein. (1:72!) de camo is met een penseeltje geschilderd. Maar het is goed zo, hij is af. Het was alleen een voorbeeld van wat er met de camo veroorzaakt wordt. Omgedraaid: als je een matig model hebt en je zet er een goede camo op......

BIj de Puma flink wat vuil aangebracht met behulp van AK olieverf Buff, Sephia, Umber en Bitumen. Ook een paar beugels die achterop ontbraken gemaakt, en ik zit te denken aan een zijschild weg te laten, dat zie je op diverse foto's...

Ook bij het Russische 130 mm geschut weer een stukje veder... cabine gemaakt, deel van het chassis van extra onderdelen voorzien...

Volg de borden en uw leven zal voor altijd veranderen!

Uhm.....niet om pietluttig te doen maarruh......hoe past het in jouw wereld dat "toiletten" fictief is? 😋
In Brabant heet dat een “plee”. Dan staat een “toilet” wel heel ver weg …🤔

Terug
Bovenaan