Allerhande

Joepie…zo glad als baby billetjes. Hobbel geslaagd en alles fijn geschuurd. Nu nog wat randjes er op met de bevestigingspunten voor een hoes (die ik er niet op doe) en de uiteinden er aan maken. IMG_0123.jpegIMG_0122.jpeg

Eindelijk wwer eens iets (bijna) klaar. Animo was even weg, zal wel iets met novemberweer in april, mei, juni en juli te maken hebben.
Inmiddels weer volop aanwezig en ben weer aan het prutsen. Er moeten aan deze A-13 Cruiser Mk. III nog wel wat dingen gedaan worden maar met nog een uurtje werk zal ik hem wel af verklaren.

A-13 Cruiser Mk. III 02.jpg

A-13 Cruiser Mk. III 01.jpg

De laatste tijd heb ik weinig gelegenheid. Om weer zin te krijgen even geschoven met wat onderhanden werk. Dit is eind juni 1944 in Cheux, operatie Epsom. De water bowser wordt van de 15th Scottish, de recce is van de 23rd Hussars. Op de plaats van de dame wil ik iets met een evacuée. 1000009046.jpg1000009045.jpg1000009047.jpg

Klus op paar onderdeeltjes en kleine details na geklaard. Lastige deel is in ieder geval achter de rug. Ik ben er tevreden over in ieder geval. Er groeit wat moois uit deze oude Heller kit! IMG_0146.jpegIMG_0148.jpegIMG_0147.jpegIMG_0149.jpeg

Mooi hoor! Scratch built of resin kit?
Hi Maarten,

Volledig Scratch (behalve de sherman 😉 )
Kwam wel er achter dat er 3 uitvoeringen waren (Amerikaans, Engels ("early" en "Late"), dus referentie foto's waren mager.
Maar de eerste foto van Mechior genomen als referentie/inspiratie..

Greetz,

De ARK is klaar wat mij betrefd...
Net als Alex schrijft, een heel mooi scratch project. En inderdaad lastig als het aantal foto's al beperkt is en het dan ook nog eens verschillende uitvoeringen betreft. Knap gedaan!

Groeten, Jan

De boel weer uit elkaar van onderen. Het beviel me niet. Het achterste wiel aan beide kanten stond naar mijn gevoel te ver naar voren waardoor er iets in de verhoudingen niet klopte. Dus… uit elkaar. Gaten geboord, nieuwe as gemaakt en nu kijken of het beter is. Nadeel is wel dat de rupsen dus ook langer moeten…spannend of die nu niet te strak komen te zitten of juist te slap…. En zo modderen we door ….IMG_0200.jpeg

Optie B, oogt evenwichtiger in opbouw vind ik.

Optie B vind ik de betere.
Door een hek laten rijden? Kan maar hoeft niet. Een heg van krap een metertje hoog kan ook.

Optie B spreekt me meer aan. Door het hekje rijden vind ik wel passen om de brutale nietsontziendheid van oorlog te tonen.

Optie B vind ik de betere.
Door een hek laten rijden? Kan maar hoeft niet. Een heg van krap een metertje hoog kan ook.
Ook een idee. Het eerste hersenspinsel was dit.
20240712_203957.jpg

heeft ook mijn voorkeur. Je kunt het terrein eventueel iets laten aflopen, zodat de tank 'helling af' rijdt. Dat geeft ook al een ander effect. Of iets zijdeling kantelen.
Ik zat zelf te denken om de grond naar iets te laten (lichtjes) oplopen naar de voor zijde / straat.

Das Werk Trippeltje. Ik ben weg van het model maar voor mij werkt Das Werk niet fijn.
Dit is mijn 2e en voorlopig laatste Das Werk model.
Bijvoorbeeld; de gehele ruit is van een doorzichtig sprue. En overal zit een dun randje flash op.
Maar het wordt nog wat, de verffase is bijna klaar, net een laagje floor polish gedaan.
Ik zit nog verschrikkelijk te worstelen met de bouw van het canvas dakje.
De tekening is erg vaag en het opgevouwen canvas dakje is niet erg duidelijk gevormd.
Komkommernieuws dus 🥒

IMG_6316.jpeg

De bouwfase van de AMX 13-PRI is voltooid. Alles (van buiten) er op en er aan. Even wat foto’s gemaakt voordat hij mijn MOB-complex ingaat in afwachting op ..

IMG_0269.jpegIMG_0271.jpegIMG_0276.jpegIMG_0275.jpegIMG_0259.jpegIMG_0256.jpegIMG_0257.jpegIMG_0260.jpegIMG_0261.jpeg

Mijn complex schijnt niet besmettelijk te zijn maar het herbergt een complex van me….te weten moeite hebben met de verfspuit (zowel wat betreft tijd maken om het klaar te zetten omdat ik geen vaste werktafel heb en omdat ik twijfel aan mijn kunde op gebied van er mooi verflaagje). Wat betreft het laatste heeft een avondje bij “ome Rob” wel wat vertrouwen gegeven…maar daarna kwam de klad in de totale modelbouw er weer in (zie draadje voorjaarsmoeheid). Vandaar dat ik nu een behoorlijk aantal voertuigen en een helicopter heb staan zonder jasje aan. Ze gaan dus het MOB-complex in. Een Mobilisatie complex dus. Was vooral tijdens de Koude Oorlog een locatie waar het materieel van niet parate eenheden stond opgeslagen. Ik noem de plek waar mijn niet parate ongeschilderde voertuigen staan daarom mijn “MOB-complex”.

Hier vaak hetzelfde. Het bouwen gaat mij nog wel redelijk af, maar eenmaal klaar voor de verflaag is toch altijd weer spannend en een extra drempel. Maar dat is ook mede door ervaring en nog elke keer wennen mbt verf, gebruik kleuren, subtiel gebruik van de airbrush en mogelijkheden ervan nog niet gevonden etc etc.

Plus altijd de angst om een model ermee te verpesten waardoor die uiteindelijk weer op een plank komt te staan stof happen....

Misschien dat als er meer dit hebben iets is voor @Rob Mutschler voor de "Best meeting" als onderwerp (in het Voorjaarsmoeheid topic)?
Cursus/tips/tricks omgaan met verfjes en gebruik van de airbrush/penseel. 🙂

Ik vindt juist t laatste stukje tot de verf t moeilijkste....al die miniscule details en puntjes waar je veel creativiteit voor nodig hebt. Die verf begint gewoon met een spuitbus met grijze primer, en dan is ineens alles 1 geheel en valt bij mij alles op zijn plek.

Misschien dat als er meer dit hebben iets is voor @Rob Mutschler voor de "Best meeting" als onderwerp (in het Voorjaarsmoeheid topic)?
Cursus/tips/tricks omgaan met verfjes en gebruik van de airbrush/penseel. 🙂
Dat is wel een heel Best idee! En dipjes opheffen en complexen wegwerken…….De lat komt (voor) Best hoog te liggen!

dienstplichtige met een kwast en een pot verf?
Geweldig idee.

Net even een halfuur op google gehangen, maar schilderende soldaten is niet sexy om te fotograferen, want ik heb geen foto gevonden van een militair met een kwast in de vingers...
Wel een spuit..
6475215-scaled.jpg

Nou jah, ik heb wel deze twee gevonden :
soldiers-paint-military-equipment-kubinka-moscow-oblast-russia-jun-preparation-exhibition-inte...jpg

istockphoto-832007652-1024x1024.jpg
☝️🙄
Russische soldaten die hun voertuig banden/tracks zwart schilderen voor een parade.
Maar, ik kan niet eens zien wat ze vast houden, het kan zelfs een Edding 3000 zijn...

Op verdere zoektermen vind ik mega veel schilderijen van militairen en ik verdenk dat 75% daarvan AI is.
Maar deze vond ik wel leuk om te delen.
De zoekterm: Soldiers Painting Vehicle.
jAWFLES.jpg
Ja... Het klopt wel...maar Google, ik bedoelde iets anders. 🤨

Ik kan twee schilderende soldaten toevoegen in een gepland setje. Ik zie daar wel een potentieel in.

de AMX 13-PRI is voltooid.
Je hebt weer een geweldig model gemaakt Walter, echt zo benieuwd naar de gekleurde versie. Wat voor jou een heel erg spannend moment is denk ik. Al die details, moeten er goed uit komen.
Das twee keer meer slikken.
Je moet het gewoon doen zeg ik vaak.

… dat @Sylly's Mini Models een figuurtje uitbrengt van een dienstplichtige met een kwast en een pot verf?
FYI... Even een dingetje...
Voordat voertuigen (spullen) in een MOB-Complex werden opgeslagen. Waren ze eerst door 3e lijn werkplaats gegaan. Voertuigen moesten tenslotte "direct" inzetbaar zijn.
Dus verven was reeds gedaan. Echter preserveringsvet (donkerbruine goedje) werd in ruime mate aangebracht. Vervelend spul 🙁. Alleen te verwijden met een hoop kerosine... Milieu mensen zouden vandaag hier iets van vinden...

Herman

FYI... Even een dingetje...
Voordat voertuigen (spullen) in een MOB-Complex werden opgeslagen. Waren ze eerst door 3e lijn werkplaats gegaan. Voertuigen moesten tenslotte "direct" inzetbaar zijn.
Dus verven was reeds gedaan. Echter preserveringsvet (donkerbruine goedje) werd in ruime mate aangebracht. Vervelend spul 🙁. Alleen te verwijden met een hoop kerosine... Milieu mensen zouden vandaag hier iets van vinden...

Herman
Bij MOB-complex Goes loopt het net wat anders:
  • voertuigen maken vooraf een uitgebreide gang door de werkplaats zodat niets ontbreekt.
  • in principe wordt er geen motorblok geplaatst. Die vragen bij stilstand nodige beheer namelijk.
  • Daartoe is procedure “broem” opgesteld waarbij afhankelijk van gewenste inzet bepaald kan worden of aanbrengen motorblok wenselijk is. De meeste voertuigen zullen immers als statische objecten worden ingezet.
  • Schilderen wordt achterwege gelaten. Dit omdat hierdoor maximaal geanticipeerd kan worden op gewenste camouflage/kleur afhankelijk van het inzetgebied.
  • Daartoe is procedure “kwast” opgesteld waarbij het voertuig binnen nader te bepalen tijd na activatie-order in juiste kleur gereed en stofdroog is. Dit afhankelijk van gewenst snelheid van paraatheid en vertrek naar inzetgebied
  • Gebruik van vet is in tegenstelling tot andere MOB-complexen ten strengste verboden. Dit zal namelijk een sterk negatief effect op operatie “kwast” hebben.

Dat klinkt erg aannemelijk Herman.

Maar, paraat is de kwast nooit echt weg geweest.
Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk om 5% voertuigen te schilderen tijdens onderhoud met een spuitbus.
In mijn tijd (2002 tot 2016) was er altijd wel een clubje van zo'n 5 manschappen dat geen verlof wilde tijdens de zomervakantie.
Die kregen de taak om de 4-tonners te schilderen van de Delta (logistieke tak van de compagnie). En dat gebeurde met een blokkwast.
Zulke voertuigen hebben tig lagen verf en het blijft een HZB dingetje. (Hou Ze Bezig).
'Manschappen die niets te doen hebben, halen rottigheid uit. Dus geef ze maar een kwast, verf en schuurpapier! Start!'
Alles onder het mom van onderhoud...

Maar, ik durf ook te wedden, dat eenheden naar dichtbijgelegen MOB-complexen gingen om te helpen onderhouden met opgeslagen voertuigen. Niets is raar binnen defensie. Vooral onder het mom van HZB en een ijverige commandant, kan ik het mij zo voorstellen dat je als dienstplichtige pax een bok oude AMX-13 PRI staat te schilderen, in de verrekte zomerse zon met blokkwast waar je alles mee dicht papt. Lekker boeien denk je, ik sta lekker mijn diensttijd vol te maken zo.

Ik stam niet eens uit de Dienstplicht periode, maar ik heb genoeg dingen gezien dat eigenlijk niet de bedoeling was, maar we doen het toch.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan