Allerhande

Met net schilderwerk kun je hier wat moois van maken. Misschien eerst met een mesje de details van het uniform scherper maken. Plooien in de pijpen zien er goed uit.

Succes!

Figuren hebben nu ook een basiskleur, maar mijn referenties tav vooroorlogse KNIL cavaleristen is erg schaars, dus mocht iemand nog meer info hebben, dan hou ik me aanbevolen. Het tankje heeft ook net iets meer kleur gekregen.
1000035916.jpg

1000035925.jpg

1000035926.jpg

Paul, staat daar ook iets in over de cavaleristen?

Gr Bas

Dit weekend begonnen met de verf beurt van de D9R
Eerst een aantal dunne laagjes grijze primer van de AC-tion lekker goedkoop en geeft een mooi strak primer laagje.
vandaag eerst de dozer blade en de haak achterop het voertuig zilver chroom gespoten (ook AC-tion)🙂
dit wordt eerst ingeseald en afgeplakt waarna de roestkleuren erop komen met daarna de diverse andere kleuren en pigmenten .
hierover later weer meer20240512_195655.jpg
20240512_195741.jpg
lekker blijven plakken 🤓👍

Dat is wel een hele mooie chroomkleur, welke is dat precies als ik vragen mag?
Is het deze?
2566868_8710259020163-111_01_20220829125152.png

Laatst bewerkt:
Top, dan ga ik op pad.
Ik moet de stalen kofferset van die 1/9 BMW nog een kleurtje geven, dit is perfect.

IMG_4804.jpegAan de Dartmoor Saracen begonnen, toch een andere wedstrijd, met witmetaal…

Ik zoek me scheel naar nuts (hexagonaal) met een doorsnede van 0,5 en 0,6 mm, iemand?

0,5 of 0,6 wordt spannend. Ik heb de boutjes 0,8 van MENG gebruikt, en dat vond ik al een hele uitdaging. De helft zit nog in mijn tapijt.
Ze hebben ook andere maten en het is niet altijd helemaal duidelijk welk setje wat bevat. (set A small of set A large???)
Belangrijk is dat je de variant SPS-005 bestelt.
Aan de ene kant van het plaatje zit de boutkop, andere kant de moer met een stukje draadeind.

IMG_0601.jpg

Ik zoek me scheel naar nuts (hexagonaal) met een doorsnede van 0,5 en 0,6 mm

is niet één twee drie te vinden heb ik gemerkt. Je zou als alternatief met een chopper aan de gang kunnen waarmee je
zeskant staf verandert in boutkopjes.
In ieder geval heeft Plastruct dergelijke staf. De kleinste maat daarvan (mij bekend) is 0,5mm.

Voor mooie scherp gedetailleerde boutjes en moertjes zijn die van Masterclub aan te raden maar is tegenwoordig moeilijker te vinden.
Heavy Hobby heeft al wel wat op dit gebied maar die kleine maten (nog) niet.

Ik vond zojuist op Super Hobby nog een ander merk : "Gas Hans" ziet er goed uit en zo te zien voordelig maar alleen besteld op aanvraag.

Henri op de club ingeseind, hij gaat ze printen 💪🏼. 0.6
Volgens de Amerikaanse Slogan:”shrink it and pink it”
(Al sloeg dat op het aan de vrouw brengen van elektrische apparaten) 🤷🏻‍♂️
Maar zo kan blijkbaar een printer iedere maat maken.
En ze hebben zelfs 0.4 🔍

Ja, Arne, die heb ik ook. Zijn geweldig maar idd maar 0.8.

Dank je Peter, ik wist dat het bestond, maar kon het niet vinden.

Hij is wel zo'n beetje klaar, erg leuk om eens te doen, alleen nog iemand vinden die voor mij een foto van een kentekenplaat op fotopapier kan printen.
20240515_170752.jpg20240515_170914.jpg20240515_170859.jpg20240515_170934.jpg20240515_170835.jpg20240515_170846.jpg20240515_170923.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
is niet één twee drie te vinden heb ik gemerkt. Je zou als alternatief met een chopper aan de gang kunnen waarmee je
zeskant staf verandert in boutkopjes.
In ieder geval heeft Plastruct dergelijke staf. De kleinste maat daarvan (mij bekend) is 0,5mm.

Voor mooie scherp gedetailleerde boutjes en moertjes zijn die van Masterclub aan te raden maar is tegenwoordig moeilijker te vinden.
Heavy Hobby heeft al wel wat op dit gebied maar die kleine maten (nog) niet.

Ik vond zojuist op Super Hobby nog een ander merk : "Gas Hans" ziet er goed uit en zo te zien voordelig maar alleen besteld op aanvraag.
Ik werk ook altijd met MasterClub. Voor wat grotere maten gebruik ik MENG (afsnijden met gebogen scherp mesje met zachte druk zodat ze niet wegspringen. Voordeel is dat die met plasticlijm zijn te verwerken. Die van MasterClub zijn super maar omdat ze uit Rusland komen niet meer aan te komen. Dat Gas Hans is goeie tip!

Afgelopen week begonnen met de volgende stappen in het verf proces van de D9R
20240515_194255.jpg
eerst de zilver kleur afgeplakt voordat de roestkleuren erop kwamen
20240516_190338.jpg
na vier roest tinten alles weer in geseald
en vandaag eerst de chipping vloeistof erop en daarna de gele kleur erop gespoten waar ik het uiteindelijk zichtbaar wil hebben
toen dat droog was met een natte stugge oude kwast de gele verf verweerd
20240518_194227.jpg
20240518_194306.jpg20240518_194333.jpg
voorlopig nog heel wat stappen te gaan voordat het ergens op begint te lijken dus wordt wel weer vervolgd
🤓 👍

ga je daar nog iets verder mee ? nu zien de 'chips' nog als vlekken uit, het lijkt of gele verf er met 'lappen' tegelijk vanaf is gekomen ?
Ben ik al klaar dan , 😴volgens mij heb ik al aangegeven dat er nog heel wat stappen zijn te gaan voordat het ergens op begint te lijken .😎👌

Dat ligt grotendeels aan m’n nieuwe iPad. XF-88 is duidelijk een andere kleur dan de oude XF-60, voornamelijk is het wat fletser, maar ik kwam erachter dat die nieuwe iPad heel andere ideeën lijkt te hebben over de kleuren in foto’s dan m’n oude, en ik ben er nog niet uit hoe ik daar eenvoudig wat aan kan doen, want veel instellen kun je niet aan de standaard camera-app. Er zijn wel zat alternatieven, maar ik heb er nog weinig gevonden die je niet willen dat je een abonnement erop neemt om ze te kunnen gebruiken.

Maar eens na jaren verder met deze schelf-queen. Een Heller AMX PRI die ik destijds stevig onder handen heb genomen om het ergens op te laten lijken. Ook zo’n voertuig waar ik me van afvraag waarom sinds de jaren zeventig hier geen nieuwe kit van is verschenen. Het wordt KL uitvoering. Is destijds blijven liggen doordat ik vastliep op het .50 koepeltje. Zou tegenwoordig met 3D geen probleem meer zijn ware het niet dat daar nog geen pogingen toe gedaan zijn. Ik ga dus maar weer ambachtelijk met het witte spul aan de slag.
De tand des tijds is zichtbaar. Het wit is niet zo wit meer en onderdelen zijn er vanaf. Restaureren en afmaken dus …IMG_8651.jpeg

Maar eens na jaren verder met deze schelf-queen. Een Heller AMX PRI die ik destijds stevig onder handen heb genomen om het ergens op te laten lijken. Ook zo’n voertuig waar ik me van afvraag waarom sinds de jaren zeventig hier geen nieuwe kit van is verschenen. Het wordt KL uitvoering. Is destijds blijven liggen doordat ik vastliep op het .50 koepeltje. Zou tegenwoordig met 3D geen probleem meer zijn ware het niet dat daar nog geen pogingen toe gedaan zijn. Ik ga dus maar weer ambachtelijk met het witte spul aan de slag.
De tand des tijds is zichtbaar. Het wit is niet zo wit meer en onderdelen zijn er vanaf. Restaureren en afmaken dus …Bekijk bijlage 38064
Leuk! Ga ik volgen!

Een voertuig die voor mij beeldbepalend is voor de KL tijdens de Kouden oorlog.

Weet jij de reden waarom Nederland niet voor de standaard toren heeft gekozen maar, wederom, voor een voertuig kiezen en daar het één en ander aan laten aanpassen?

Wat mij opvalt zijn twee kleuren plastic. Ben je van 2 modellen 1 aan het maken? Of is van de ouderdam het plastic deels verkleurd 😂

Ik zat me ook af te vragen waarom ik twee bouwdozen door elkaar heb gebruikt maar inmiddels weet ik dat weer. … Volgens mij was de bouwdoos met het lichte groen plastic nogal gehavend en was het compartiment van de infanteristen behoorlijk vervormd. Ik had voor een prikkie een andere variant (met munitie achterin) op de kop kunnen tikken maar die had een andere kleur. Ook de wielen daarvan waren wat scherper gegoten ….en dan begint het grote uitruilen met een kakelbont voertuig als gevolg.

Weet jij de reden waarom Nederland niet voor de standaard toren heeft gekozen maar, wederom, voor een voertuig kiezen en daar het één en ander aan laten aanpassen?
Het .50-luik/toren is een standaard Frans onderdeel van de AMX-VCI, maar was niet zo gebruikelijk daar — terwijl het in Nederland het normale luik was. Hier bijvoorbeeld ook een Italiaanse AMX-VCI met .50:

41970_52.jpg

Zelf ben ik Jagdtigers aan het spuiten geweest. Hoge lichten op de Porsche-versie:

IMG_1100.jpeg

En camouflage plus hoge lichten op de andere:

IMG_1101.jpegIMG_1102.jpeg

Waarom heb ik die AMX zo jarenlang links laten liggen??? Restauratie is inmiddels voltooid en de rupsen liggen er nu ook onder. Wat een droppie zeg! Oké..lampen missen nog en ook de toren (waar ik dus vastliep zeker 7 jaar geleden) is nog niet af. Maar deze ga ik nu eerst maar eens afbouwen. Dat verdient deze wel!
IMG_8654.jpegIMG_8655.jpegIMG_8656.jpegIMG_8657.jpegIMG_8658.jpegIMG_8659.jpegIMG_8660.jpegIMG_8661.jpeg
IMG_8663.jpeg

En hier nog een beeld waarin je goed het verschil in omvang tussen een AMX en een YPR ziet. AMX oogt wat ranker en fragieler t.o.v. de YPR.IMG_8664.jpeg

Laatst bewerkt:
Welkom, ziet er prachtig uit!

Mijn project van Saumur. Ik zocht al jaren iets waar mijn antenne mast netjes op kon en op de beurs van Saumur trof ik een Dragon sdkfz 263 Funkspähwagen waar deze perfect op past. Nog een paar kleine details toevoegen en hij is klaar voor de lakstraat.
1000037338.jpg

Gr Bas

Door nu bij de 243 links voor mijn Crusader (van Border models) 486 sinkholes te moeten opvullen, lag de nominatie voor Shelfqueen zeer voor de hand…
Daarom toch besloten de movable links van ET Models uit Japan te laten komen (samen met de Japanese Panzers)
In amper 2 uurtjes zaten ze in elkaar. Een 10 voor ET (phone home)

IMG_5745.jpeg
Border originale

IMG_4855.jpeg
ET Models

Hier ook weer een oud model/vignette uit de vitrine gepakt voor een nieuwe base. De oude was nog het niveau van fotolijstje, gips erin, plat gras erop en klaar..... 😛

En door barsten in het gips was het ook niet meer mooi. Dus maar van de andere restjes foam en een hekje (geen idee waar ik die resin ooit vandaan heb of bij zat :S ) een simpel nieuwe base begonnen.

Wat vallejo modder erop, filterzand en restjes kurk. Met wat oude wielen en tracks wat sporen gemaakt.
Nu ff dagje laten drogen.

20240526_154932.jpg

Acryl verven zijn geen probleem voor schuim, maar waarom niet eerst proberen op een reststukje?

Acryl verven zijn geen probleem voor schuim, maar waarom niet eerst proberen op een reststukje?
Oh normaal test ik dingen ook wel op kleine stukjes als ik wat groters ga bouwen. Maar voor dit simpele ondergrondje is het meer even een simpel en snel ding om af te ronden 😛
Tamiya acryl zou geen probleem moeten zijn, zolang je geen verdunner met gele dop gebruikt.
Heb nu nog de Mr. Leveling Thinner in gebruik (klein glazen flesje). Zodra die op is ga ik een IPA mix gebruiken.

Terug
Bovenaan