Af! A bridge too far!

Dit model is af!
Zit ook gewoon in de bitumen geplakt. Nooit geweten dat men toen zulke oplossing bedacht. Opvallend staat degene die an het smeren is te roken, maar degene op de achtergrond ook, en ik kan het me niet voorstellen maar hij wist vast dat ie op de foto ging, anders had ie vast geen giletje aan gedaan

@Roger Hurkmans, dat plat gedrukte olievat houdt me bezig. Het doet me denken aan de diorama's van Francois Verlinden.
Ik probeer tien goede redenen te vinden waarom er een leeg olievat op de brug zou liggen, maar het lukt niet.
En het lijkt alsof de Humber er overheen gereden is. Maar zo'n ding schuift toch weg als je er met een wielvoertuig tegenaan drukt?

1705332727916.png

Ik probeer tien goede redenen te vinden waarom er een leeg olievat op de brug zou liggen, maar het lukt niet.
2032.png
Op de foto staan er een stuk of wat op de brug, geen idee waarom, misschien gevuld met zand of iets dergelijks, om brand te blussen, of om achter te schuilen, zeg het maar.
Ik denk dat deze foto na de slag is gemaakt aan de puinhopen op de achtergrond te zien, maar in ieder geval voor 7 oktober 1944, toen is de brug kapot gebombardeerd.

Laatst bewerkt:
Ik zag de foto. En gevuld kan ik het me ook goed voorstellen als roadblock.
maar leeg en plat? "if there are pics, it didn't happen"

Arne,
Er stonden barrels op de brug die de dag ervoor in de hens zijn gegaan,die zouden het dus kunnen zijn!
Mijn idee was dat er al eerder een voertuig overheen gereden was en vervolgens de Humber nogmaals!

Ik wil wat op het wat rotzooi op het wegdek neerleggen,andere opties zijn welkom!😉

Groet,

Roger

Enne, was grabner ook niet degene die bedacht dat er met met wat vrachtwagens met vaten grind als pantser aangevallen moest worden? Ik kan me de details erg niet herinneren, maar olievaten waren alom aanwezig, want brandstof werdt op die manier vervoerd, de niet militaire logistiek is niet opgewassen tegen grootverbruik.

Deze brandstofvaten zijn dusdanig gemeengoed dat ik tenminste 2 lokale boeren ken die een vat met oren gevuld met beton als trekkergewicht gebruiken. Bij 1 stond ook keurig aan de onderkant een vogeltje en wehrmacht en 200 liter

hij wist vast dat ie op de foto ging, anders had ie vast geen giletje aan gedaan
Ik denk dat hij dat gewoon altijd aanhad. Toen was dat nog normale, alledaagse mannenkleding, ook in beroepen waar je dat tegenwoordig totaal niet meer zou verwachten.

Ja ik weet het niet precies hoe dat ging "in den grooten stad", als ik de enkele foto van mn opa van die tijd bekijk zijn het vooral gebreide truien of een soort kiel achtig pak, maar, mijn opa had een nogal onfortuinlijke jeugd met kostwinnaar vanaf het 9ende levensjaar, en dus eigenlijk toen nog gewoon in armoede levend, en deze mannen zien er beter verzorgd uit. Ik heb een paar verdere fotos bekeken van zo rond de oorlog, maar helaas ook in de boeken zijn burgers dun gezaaid en vaak onscherp op de foto. Niet dat het voor het dio van rogier veel uitmaakt, maar ik vindt het zelf wel intressant eigenlijk

Ik wil wat op het wat rotzooi op het wegdek neerleggen,andere opties zijn welkom!😉

Kogelhulzen, helmen, kogelinslagen op de delen van de brug, spul dat van de voertuigen is afgevallen... welicht wat van die houtblokken uit het wegdek halen.

Het is verbazend om te zien hoe snel een gevechtssituatie een grote puinhoop creëert.

Gaat lekker Roger!

But ☝🏻, nu je het ene rennende figuur hebt verandert in een schietend figuur en hij dus kijkt waar hij naar toe schiet (logisch...!) zou de andere (die op de achtergrond) dan ook niet logischerwijze in de richting van het gevaar kijken...?!...
Vondt de andere optie beter (dus alleen rennend en niet schietend), was wat meer paniekerig juist doordat ze op logische wijze verschillende kanten opkeken...

Vwb het wegdek; idd wat Rob hierboven al zij. Hulzen vindt je hier oa. Captcha megaklein, maar wel subliem spul!

Carry on!

E

Wow, die kende ik nog niet.
Van de week maar eens grof gaan shoppen daar. 😎

Bedankt voor je reactie Erik!
Ik begrijp je punt maar mijn gedachte is dat hij nu in de richting kijkt waar de kogels vandaan komen! Let wel het is een paniek situatie! .. en de Britten zaten zowel links als rechts van de brug!
Op de illustratie van Steve Noon staan ook 2 man te schieten in dezelfde richting net als mijn figuur alleen deze rennen niet!

Thanks voor de tip van de hulzen!👌

Groet,

Roger

... Vergeten de link voor de links te posten... 🙄🤦🏻‍♂️😅

Nu echt verder met Roger z'n dio!

Heb naar aanleiding van de informatie die ik van Marcel heb ontvangen dat hoofdwaarschijnlijk de chauffeur en de schutter zich nog in de Humber zouden begeven nog 1 figuurtje toegevoegd!
Het is de schutter die voorzichtig in de opening kijkt !
De chauffeur zou straks op geen enkele manier zichtbaar zijn dus die laat ik achterwege!IMG_0068.jpeg
Heb ook nog wat details op de andere figuurtjes aangebracht!
IMG_0070.jpeg
IMG_0072.jpeg
IMG_0074.jpeg
Groet,

Roger

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb nog enkele kleine details aangebracht/aangepast ,zoek de verschillen!😉IMG_0187.jpeg
En om toch dit diorama iets dramatischer te maken( en lege plek op te vullen!)
Heb ik nog een gesneuvelde grenadier toegevoegd
Hij ligt achter de brug,niet in het zicht!IMG_0193.jpegNu is het wachten op de klinknagels die ik bij Robi heb besteld.
Mocht dit nog lang duren dan ga ik eerst het interieur van de Humber schilderen.

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Kijk al een tijdje mee.
En dit is een heel gaaf stukje werk!
Heb één puntje waar je misschien iets mee kan.
Ik zie een platgetreden oliedrum achter de Humber liggen. Een wiel voertuig heeft over het algemeen meer moeite met het 'plat' rijden van een oliedrum. Dat is eerder een ding wat een rups voertuig veel beter afgaat.
Ik wil niet zeggen dat het niet kan, maar aangezien deze Humber 'strand', is waarschijnlijk de snelheid zo laag dat de drum eerder onder een voorwiel of achterwiel blijft hangen, het meesleept en meehelpt met het tot stilstand komen van het voertuig...

Daarbij, een oliedrum in een versperring of verdediging mag vol met zand of rommel verwacht worden. Die kans dat je met je wiel voertuigje daarop vast loopt is zeer aannemelijk. Deze lijkt leeg te zijn, maar dan nog kan deze vast komen te zitten onder je Humber.

Ik zou de drum weglaten of voor één van de wielen 'klem zetten', alsof de Humber er op in gereden is toen het al mis ging met het voertuig en de bemanning...
Dat is wel iets wat mooier bij het verhaal past, vind ik...

Het voelt als een berg mierenmelken tot op het bot, maar als zulke details aangehaald worden, zit je diorama verder goed in elkaar! (Vind ik!).
En ik wil je zeker niet zeggen wat je wel of niet moet doen bij dit mooie stukje werk! Maar misschien had je daar nog niet bij stil gestaan.
Nu kan je er nog eens over na denken als je dat wil...
Thanks!

Bedankt voor je kritische blik op deze scène!
Je bent nu de 2e die dit opmerkt!😉
Zal de drum daarom iets meer aan de zijkant leggen zodat het geen opstaken meer is en of het lijkt dat de Humber er overheen is gereden !
Als je naar de originele foto’s kijkt van na de slag op de brug dan zie je diverse drums liggen daarom had ik het ook gedaan!

Groet,

Roger

Voor wat het waard is, ik zou de drum niet achter het voertuig leggen, alsof het er overheen gereden is...
Er naast leggen lijkt mij een prima idee (als dat je ruimte op de diorama toe laat en met wat rupsband 'krassen' op het wegdek erbij).
Onder een wiel klemmen lijkt mij ook nog steeds een hele mooie oplossing, desnoods aan de 'onzichtbare' zijde.
Maar Roger, het is jouw dio.
Jij moet er blij mee zijn!
Dat is het enige wat telt!
Sylvain.

Nu breng jij mij weer in twijfel Jan!🙄
Waar gaan we voor,Esthetisch of realistisch!🤔
Realistisch! In het esthetische geval zou er een bloedmooie verpleegster aan komen hollen …..

Jij zoekt meer zo iets?
Heeeel estetisch, maar ver weg van enige vorm van realiteit...
Bekijk bijlage 34243
Bingo!! Heel esthetisch (hoewel die 6 vingers van rechterhand wel schoonheidsfoutje is).
Maar …. Mijn advies aan Roger is toch om het realistisch te houden met een gedeukte oliedrum ipv deze gestroomlijnde dame🤔😉☹️🙄

Weer een aandachttrekkende scene, mooi uitgebeeld Roger! En een scene die goed kan, net als in de film.
En zo zou de titel ook hier 'a bridge too far' kunnen zijn. Als referentie naar de film die we allemaal kennen, maar dit was ook voor Grabner een brug te ver.

Mbt dat vat: er werd eerder al genoemd dat er ook met zand werd gestrooid bij gladheid (en een blusmiddel) dus wellicht wat zand in het spoor?

En zo zou de titel ook hier 'a bridge too far' kunnen zijn. Als referentie naar de film die we allemaal kennen, maar dit was ook voor Grabner een brug te ver.
Inderdaad mooie titel die de lading op meerdere wijze dekt en direct ook aanwijst waar dit zich afspeelt.

dan zie je diverse drums liggen
Ik zag zes ronde dingen (met rare ribbels) in een groepje, wat een munitiedump van een Genie eenheid lijkt te zijn.
En zo dacht eerder aan iets met springstoffen, dan aan een wegversperring.
Dus bij deze pijler kunnen heel goed kisten springstoffen en vage vaten staan.

Schermafbeelding 2024-01-15 171748.jpg

Laatst bewerkt:
... Als je nou die verpleegster met die 6 vingers er bij doet, wordt het wel (let op: woordspeling) "ein sehr geiles" dio!! 😁😜😅
Anders zou ik gaan voor realistisch met dat olievat (iets wat je overigens ook niet zomaar "ff" platrijd met een licht pantservoertuig (en zelfs stoppend is! 've Been there, done that...))

Mooie toevoeging die gesneuvelde soldaat!! Vin' k goed!

Weitermachen!

Grtz
Erik

Terug
Bovenaan