Sherman M4A3E2 'Jumbo'

Hallo mannen,
Hij is klaar! Mijn shelf queen na ongeveer zo'n goeie 15 jaar of zo..... :oeps:
Dit is de eeuwenoude kit van Verlinden, ge-updated met een beetje PE en wat zelfgemaakte details (inlk. 76mm loop!) Ben er steeds zo nu en dan mee bezig geweest, het laatste was wachten op een goeie set tracks. Het zijn dan toch de Academy's geworden, mede omdat ze onder de drek zouden komen dus vond ik het detail niet zo belangrijk. (IMO zijn ze niet slecht vwb!)
De tank is er een van het 37th tankbat , 4th ArmDiv in de driehoek van de Saar, Mosel en Rijn Rivieren, 'cleaning up resistance pockets' voordat ze bij Worms de Rijn bereiken en oversteken (vandaar ook het emaile schildje op de grond!)
Verweerd met echte grond uit de omgeving, en mijn gebruikelijke washes olie, enamel en acryltjes :rofl:
Figuren zijn een mix van plastic (voornamelijk Dragon US WWII tank Crew) en magic sculp. Hoofdjes zijn dit keer van Alpine.

Misschien komt er nog es een diotje omheen... Voor nu is 'tie klaar.

Plaatjes

Uitgeworpen .50 schakels, gemaakt van isolatie van telefoondraad!

Worms a/d Rhein!

Ok, bijna klaar dan. 'k Zag net dat er nog wat aan't loopwerk gedaan moet worden!! :oeps:
Mvg
Erik

Richard Cramer

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Ha die Erik,

Dit ziet er echt mooi uit :D : mooi gespoten en verweerd voertuig i.c.m. goede figuren - er zit echt leven/emotie in deze setting.

Eén opmerking: op de foto's lijkt het wel of de bogeys los komen van de tracks. Het sterkst vind ik dit te zien bij de bogey rechts achter. Edit: ik lees net op het eind dat er nog wat aan het loopwerk moet worden gedaan. Dat zal het dus wel zijn.

Deze ga ik in Veldhoven eens rustig bekijken... ;) .

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Willys Jeep Tamiya
Mooi geheel Eric
bravo_zps71206f4b.gif
zeer fraai die fijne details !
En zo vlot gedaan ook, kan ik niet aan tippen...
Toch jammer alleen dat je de afdekking van de hooiberg... o nee..shutting up ;) :rofl:

Ditmar Tabben

Lid van de TWENOT
Hoi Erik, jij houdt inderdaad wel de vaart in je bouwsels, zeg...

Ik vind m heel mooi geworden, vooral de modder en de spetters zijn goed gelukt! Gave figuren ook, vooral die met z'n vingers in z'n oren. Merk? Enig minpunt vind ik de grote rol achterop. Die had van mij wat meer detail en plooien mogen hebben. Hij lijkt zo.... Italeri achtig....? :D

Ik wil graag nog 2 dingen van je weten: op welke manier maak je die mooie schakels met die isolatie? Kun je dit eventueel aan de hand van een SBS laten zien?
En waar laat jij je naamplaatjes maken? Ik vind m namelijk très bien!

Superwerk geleverd! Kijk uit naar het volgende! Wat schat je zelf in? Ietsje sneller, jaartje of 10? ;)

Groetjes Ditmar

Martin Visser

Lid van de TWENOT
Interesses
Shermans
Mooi werk. Gaaf die figuren, .50 shells en schakels, mooie verwering en ik deel je mening over verlinden en academy tracks.

Helemaal top

Thx mannen

@Peter; hahaha... Maak me gek :oei: (hooiberg.... :rofl: ) Vlot... nou ja, stond ook 15 jaar in de vitrine :nouja: :rofl:...
@Ditmar; Figuren zijn eigenmerk (-bouw), lichaampjes en handen uit de spares, armen magic sculp. Hoofdjes dit keer allemaal van Alpine (ook niet slecht IMO, kwestie van goed schilderen :cool: ...) Rol achterop is naar voorbeeld van sherman inzet in Dld; en van uh... tamiya of zo... :huh: ('k laat 'm echt zitten hoor!)
Naamplaatjes maak ik zelf op de PC, hier een draadje http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=56&t=29665
De schakels maak ik uit telefondraad, O 0,6mm, bij voorkeur met zwart isolatiemateriaal. Scheelt schilderen!
A.d.h.v de plaatjes hoop ik dat het e.a. duidelijk is (Achtung Priechelwerk!!! :duivel: )

0,6mm telefoondraad...

Met rollende beweging snijden (alleen iso materiaal!)...

O ringetjes...

O ringetjes doorsnijden...

schakels wijzen dezelfde kant uit!!...

plakken met iets lanzamere sec lijm...

e voila, een schakel

alleen nog verfen (vandaar ook zwart beter..)

Dat ze verbogen lijken is niet erg, is net zoals in't echie!

That's it. Kwam er net achter dat het geen .50 schakels zijn maar de bedoeling is duidelijk...

Gr
Erik

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Willys Jeep Tamiya
é voila..een schakel zegt-ie... :oei: ... geweldig man :D

goodpost_zps9233d335.gif

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Eric,

Mooi gedaan inderdaad, vooral het kippengaas is een mooie toevoeging, en het maken van die schakels is vakwerk! Ook de setting is gaaf, straalt echt het gevoel uit de laatste kleine verzetshaarden uit te schakelen met de .50. Sluit me wel aan bij Ditmar dat de rol achterop wat weinig gedetailleerd is tov de rest, maar dat is het dan ook wel.

Mvg,

Vincent

Wat lang duurt...
Wachtend op onderdelen voor de andere projekten, deze maar weer es tevoorschijn getoverd en zoals in de eerste post vermeld
Misschien komt er nog es een diotje omheen...
Dus... Hierbij een plaatje van WIP, wie weet wordt het dit jaar nog wel wat...
Huisje lag ook al jaren in de la, heb er alleen een vakwerk van gemaakt.
Setting Duitsland of misschien ook wel in (het tegenwoordig populaire) Elsaß... Kijken waar het schip (of tank...) strand...

Grtz
Erik

Bijlagen

• IMG_20210206_232922.jpg
    IMG_20210206_232922.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 45

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Dat is best een leuke compacte setting zo. Zeker mee doorgaan Erik, de items bij elkaar zien er goed uit!

Elzas setting kan je niet verkeerd mee gaan natuurlijk :)

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
A.d.h.v de plaatjes hoop ik dat het e.a. duidelijk is (Achtung Priechelwerk!!! :duivel: )
Deze reactie is wel wat laat, maar omdat we nu eenmaal van het detail and realisme hier zijn, wil ik er toch op wijzen dat deze schakels, ondanks dat ze er heel goed uitzien, niet helemaal correct zijn :) Je had jezelf moeite kunnen besparen met ze door te snijden, want .50-patroonbandschakels bestaan drie ringen, niet drie C-vormen:

50CalBMG2c.jpg

Wat je hier gemaakt hebt werkt wel heel goed voor bijvoorbeeld 7,62 mm NAVO-munitie.

Roger Hurkmans

Lid van de TWENOT
Hoi Erik,
Shermans worden hier steeds populairder zo te zien!😉
Leuke setting! Vraagje,waarom heb je de loop nu vervangen?

Elzas,dat wordt dan net zo’n pak sneeuw als hier buiten!😊

Groet,

Roger

Hallo Erik,
Allereerst gefeliciteerd met je prachtige werk aan de Sherman en figuren !! (het kippengaas ? tegen de romp is goed gelukt)
Ook is het kunstig, hoe je het hoogteverschil van voetenwerk en achterdek hebt opgelost voor de figuur achter de .50 cal.
Mooi ook, de interactie met de mannen in de toren, die de oren dichthouden !

Een puntje : op de foto lijkt het alsof het roodgele blik achterop de tank, met een enkele draad vast gespannen zit.
Dat lijkt mij niet juist (trilt eraf).
Indien de (zijkant van de) rol een probleem is, kun je de tas ernaast rechtop zetten of iets voor de zijkant zetten.

Jouw idee voor het diorama, vind ik al heel goed.
Het geheel doet mij denken aan de figurensetting van doosje Dragon 6271 Advance to the Rhine.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

P.S. ook hier zeg ik voorzichtig, dat de 4th Armored niet veel met de Elsass van doen heeft.
Erik geeft in het begin de juiste streek aan, het Saar/Moezel/Maas gebied. Ze is maar heel even in het Elsass gebied geweest, voordat ze wegtrokken richting Bastogne, en vandaar richting Rijn.

Succes,
Hans

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Heren, dank u voor de reacties!

@Roger Hurkmans; Loopje is vervangen omdat 1. De 76, 2mm loop zelf gemaakt was/is (en niet meer aan mijn eisen voldoet en 2. Ik had de 75mm loop toch al liggen en 3. Raak meer en meer gecharmeerd van het Elsaß idee, Colmar pocket dan, waar alleen de 75mm loop gebruikt werd. 😉(Eerst vanaf februari werd de 76,2mm loop geplaatst...)
Zie ook toegevoegd plaatje, minder sneeuw als nu buiten zeg maar, maar wel sneeuwresten dan... Misschien wel interessanter... 🤔
Alhoewel ik er ook altijd nog een Jumbo met lange loop van kan maken ergens in Duitsland/Rheinland vanaf februari dan..

@Hans Peulen; 'Prullaria' op het motordek wordt sowieso vervangen, heb het toch los weten te krijgen! (Met minimale schade...) En met eraf trillen valt in't echie best mee, je wil niet weten hoe hard ik met (diverse) pantsers door het terrein heb gestuiterd om er dan achter te komen dan menig spul niet was vastgebonden en tot mijn verbazing gewoon nog op z'n plek lag... (Meer geluk dan... 🤣)
Idd kippengaas op de zeikant, zoals Jakko al aanhaalde; Wat je op een bruiloft zoal niet tegenkomt (Bruidssluier van de tafelbloemstukje!)
Eenheden zijn me bekend, daar er geen tekens op de tank staan, kan ik hem (bijna) overal plaatsen.
Zit bij deze te denken aan 756th Tank Bat. ter ondersteuning van de 3rd Infantry Division, in de Colmar Pocket 20 januari tot 5 februari.
Of ergens toch ergens tussen Saar en Moesel...

@Jakko Westerbeke; Yup, dat bedoelde ik. Ging ook dus alleen maar om het principe!...

Plaatje voor vernieuwde inspiratie uit de Concord M4 Sherman at War:
IMG_20210207_195414.jpg

Tot zover

Grtz
E

Bovenaan