Af! A bridge too far!

Dit model is af!
Dat geeft er wel gelijk sjeu aan zo!

Ik zou hier eens naar kijken:

Vooral het feit dat hout grijs is ipv bruin wanneer deze lange tijd in weer en wind begeeft is belangrijk.

Dat is zeker een hele goede.
Maar als ik er over na denk, een auto zal eerder zichtbaar vlekken achterlaten als het stil staat, dat er door meerdere druppels (soms door maanden of jaren op dezelfde plek parkeren) een plek ontstaat.
Een rijdende auto geeft veel minder af op één locatie...lijkt mij. De druppel moet eerst on-verdampt het motorblok verlaten, dan valt het warm op de grond waarbij de auto met een snelheid van zo'n 50km/u de druppel laat vallen èn mogelijk de druppel uit elkaar spettert. Dit heeft vaak als resultaat dat het midden van een rijstrook meer een donkere kleur heeft dan de rest van de rijbaan.
Het zijn de kleine dingen.

Bedankt voor julllie reacties!
Jan ,heb het nu hier niet bij de hand maar heb van Marcel een foto ontvangen waar het motief van het wegdek nog zichtbaar is!!..of is dit na aanbrengen van Bitum nog zichtbaar?
Goed om te weten,de brug was nog maar net klaar !(stond in September nog in de rode grondverf!)
foto’s van de bouw van de brug in 44 zijn er trouwens niet ,die op het Gelders Archief staan zijn van de brug die in 1940 is opgeblazen!

Ga het een en ander eens proberen!😉

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Over dat smeren inderdaad, autos in die tijd hadden inderdaad vaak last van enige carterdruk en slechte verbranding, een litertje olie op 100 kilometer was gerust niet gek, emissie bestond nog niet tenslotte, maar ik denk niet dat je dat erg ziet op een behandelde straat, zeker niet als die ingesmeerd is met bitumen, want dat is ook een aardolieproduct. Ik vindt t straatje erg fraai en verheug me al op verdere details!

Dit is de brug voor de oorlog:36_big.jpg
Het wegdek lijkt op licht gekleurd asfalt, wat mij doet vermoeden dat het een laag bitumen met split is.
Let ook op de donkere streep in het midden van de rijbaan, dat heeft wat van een verkleuring door olie en smeer lekkage weg.

2032.png
Op deze foto (alweer) is de structuur van de weg goed zichtbaar. Het lijkt hobbelig, maar het water wat in de lagere delen blijft staan is mi ook een aanwijzing dat er een bitumineuze laag over het hout aangebracht is.

Tot slot nog deze: Screenshot_20240129_183651_Chrome~2.jpg
Met een paar mooie vaten tussen de resten van Gräbners colonne 😉

Dat is inderdaad een mooie titel Erik!
Dat ik daar zelf niet op gekomen ben!😉
En voor wat betreft de verpleegster ,daar maken we nog wel een keer een apart vignetje van,houd het toch maar bij de oliedrum!😊

Groet,

Roger
En dan zou ik er, vóór je een naamplaatje besteld/maakt' van maken A Bridge too far!

Of gezien de duitse hoofdpersonen Ein Brücke zu weit maar dan in perfect duits? Grabner ging nu tenslotte te ver over de brug

Remco,bedankt voor je opmerking!
Zou dit inderdaad zomaar verkeerd bestellen!😅
Titel heb ik hier ook alvast aangepast!😉
Timo,denk dat ik de titel toch in het Engels ga doen,dat klinkt naar mijn idee toch beter!
Dit kan natuurlijk ook zijn omdat deze titel zo overbekend is!

Base is trouwens ook klaar,plaatje komt straks op het witte plastic gedeelte (maar dan zwart gespoten!)

Groet,

Roger
IMG_0297.jpeg
IMG_0303.jpeg

Laatst bewerkt:
Timo,denk dat ik de titel toch in het Engels ga doen,dat klinkt naar mijn idee toch beter!
Als je de titel Een brug te ver wil hebben wel, denk ik. Maar omdat het hier om Duitsers gaat lijkt mij ergens een titel in het Duits beter — tegelijk denk ik dat een Engelstalige titel ook weer goed aangeeft dat de Engelsen het voor deze Duitser een brug te ver gemaakt hebben …

Het onderwerp is de gewonde SS-Kapitän Gräbner, en niet de brug.
Is het daarom wat om zijn naam in de titel te verwerken?

Bij de Engelse versie 'A bridge too far' zal iedereen toch denken aan de film.
Bij de Nederlandse versie 'Een brug te ver' zal dat wat minder zijn, maar dan ik zou toch proberen om wat meer de uitdrukking te benadrukken.

"Bridge over troubled water."

En ik zou het vat ervoor liggen. Voertuig is er tegenaan gereden en het is weggestuiterd. Deuk in het voertuig en in het vat...

Maar wat een plaatje weer!

Gr Bas

Dit is de brug voor de oorlog:
36_big.jpg

Het wegdek lijkt op licht gekleurd asfalt, wat mij doet vermoeden dat het een laag bitumen met split is.
Let ook op de donkere streep in het midden van de rijbaan, dat heeft wat van een verkleuring door olie en smeer lekkage weg.

Beste Jan dit is volgens mij de Waalbrug bij Nijmegen (mijn geboorte stad)!
🤔
Op de achtergrond (naast de lantarenpaal) zie je de kerktoren van Lent over de Waal.

Zo te zien heeft Gert die lijst gemaakt naar wie er in 2023 allemaal precíés 40 jaar lid was, niet 40-of-meer jaar. En jij bent lid sinds april 1982, dus bijna 42 jaar.
Ben ik nog langer lid dan dat ik zelf dacht!😂
Ik word al oud.
Nu moet ik óók nog mijn profiel aanpassen!

Hi, Roger, feest van herkenning, al heb ik mijn dio (te) ver naar voren, allengs de brugramp gepositioneerd destijds. Hoe dan ook, je bent je wellicht bewust dat het lichaam van Gräbner nooit gevonden is? Voegt wellicht toe aan de sfeer, al kan ik me dus goed voorstellen dat hij wel uit het voertuig gehaald is, juist als hij niet teruggevonden is. Groet, Anne

Weer een aandachttrekkende scene, mooi uitgebeeld Roger! En een scene die goed kan, net als in de film.
En zo zou de titel ook hier 'a bridge too far' kunnen zijn. Als referentie naar de film die we allemaal kennen, maar dit was ook voor Grabner een brug te ver.

Mbt dat vat: er werd eerder al genoemd dat er ook met zand werd gestrooid bij gladheid (en een blusmiddel) dus wellicht wat zand in het spoor?
Die vaten waren gevuld met zand en vooral grind ook van de trucks waar de ss-ers opzaten, het kan zijn dat Gräbner, anders dan de 8-wielers (sdkfz 231/234) die er ondanks wat mijnschade er wel allemaal doorheen kwamen.

Zo te zien heeft Gert die lijst gemaakt naar wie er in 2023 allemaal precíés 40 jaar lid was,
Wel een leuke nieuwe gewoonte trouwens.
Even in de kast gekeken: Mijn oudste nummer van DE TANK is No 66, van juni 1987 (wát een vooruitgang trouwens! #Trots)
Dus ik ben nog maar een jonkie 👶🍼

Mijn oudste Tank is nr. 1, die uitkwam toen ik nog geen 2 jaar oud was 😉 Dit omdat ik ooit in een tweedehandsboekhandel zeven erg oude nummers vond, en eentje daarvan heeft zelfs het originele ontwerp voor het logo van De Tank erop:

IMG_0605.jpeg

Je kunt zien dat het logo er opgeplakt is, en uit scans die ik een paar jaar geleden van Kees kreeg blijkt dat nummer 3 inderdaad eigenlijk hetzelfde logo had als de eerste twee:

De Tank 3.jpeg

Vanaf nummer 4 was het dan ineens:

De Tank 4.jpeg

Het sjabloon-logo dat De Tank nog altijd gebruikt, is daarmee te danken aan Bob Fonck uit Vlissingen, die helaas in 2007 overleden is — waardoor dus een heleboel van z’n verzameling in die tweedehandsboekhandel belandde, en daardoor een redelijk deel ervan weer bij mij op de plank 🙂

Leuk, herken ze nog wel. Las dat ik ook tot de ouwe stompen behoor 🙂
Ben lid geworden op beurs ‘Techniek in vrije tijd’ in de jaarbeurs te Utrecht.

Mn vader loopt nog met regelmaat te mopperen dat techniek in vrije tijd terug moet komen, dat was pas een beurs, is het commentaar dan. Hij is pas 68, en werd lid van de Stoomgroep Nederlandz niet van twenot...

Hi, Roger, feest van herkenning, al heb ik mijn dio (te) ver naar voren, allengs de brugramp gepositioneerd destijds. Hoe dan ook, je bent je wellicht bewust dat het lichaam van Gräbner nooit gevonden is? Voegt wellicht toe aan de sfeer, al kan ik me dus goed voorstellen dat hij wel uit het voertuig gehaald is, juist als hij niet teruggevonden is. Groet, Anne
Afkomstig van Der Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge:
Viktor-Eberhard Gräbner ruht auf der Kriegsgräberstätte in Ysselsteyn (Niederlande).
Bei den Umbettungsarbeiten in seinem ursprünglichen Grablageort konnte er nicht zweifelsfrei identifiziert werden, so dass er als "unbekannter Soldat" auf dem Friedhof Ysselsteyn bestattet worden ist.

Ik ben ook net al Maarten lid geworden van Twenot op een beurs!
Kan mij alleen niet meer herinneren of dat deze beurs in Utrecht was of een beurs in Nieuwegein.🤔
Wat ik mij nog wel kan herinneren is dit wij destijds met een oud Twenotlid uit Tilburg Verhagen was zijn naam meereden en blij waren dat we heel aangekomen waren!
Wat kon die man slecht autorijden!😅

Grt,Roger

Roger
correct me if I'm wrong (heeft niets met de hobby te maken, anders moeten we maar een stomp draadje starten)
Maar ik haak nog even in en dan moet je deze onderwerp-interruptie maar weer laten voor wat het is.!
Ik ben bijna zo oud als de vader van Timo dus dit schoot mij te binnen.
Even tot en met het refrein luisteren (dan mag j 'm weer afzetten). 🤣

Dat kan ik mij nog herinneren Jan!
Aan de zijkant bij de trap stond deze.!
Ook een diorama met gliders stond er in het museum!
Na de verbouwing zijn de diorama ‘s vervangen voor 1 groot 1/1 Dio in de kelder!

Ben inmiddels ook weer wat verder met dit diorama.
De Humber is op wat kleine details na klaar!
IMG_0761.jpeg
IMG_0767.jpegIMG_0741.jpeg
Nu bezig met het aanbrengen van de klinknagels,heb er al zo’n 1200 opzitten!😅
IMG_0771.jpeg
Ben nu ongeveer op de helft!🙄

Groet,

Roger

Laatst bewerkt:
Ook een diorama met gliders stond er in het museum!
Voor mij was dat de motivatie voor de huidige modelbouw vanaf mijn 18e. Als kind maakte ik de modellen met schaar en hobbylijm😯. Ik kreeg ze maar niet zo mooi als op de doos.

De Humber ziet er prachtig uit. Verweer je bijvoorbeeld de wielen met olieverf? Graag wat tips, ik vind ze bijzonder overtuigend.

Wat betreft de antennes: zou de Britse radio in gebruik zijn gebleven of werd dit vervangen door Duits? Geen enkel idee eerlijk gezegd.

De klinknagels is en monnikenwerk. Nog een reden om een klein stuk van de brug te pakken. Het vormt in elk geval een mooie achtergrond van de gebeurtenis.

Zet hem op, elk nageltje is een stap dichter bij het eind.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan