Wie weet....

Het stuk veldgeschut is een Krupp van het KNIL. Het Nederlandse leger had een zelfde soort kanon en dat staat bekend als de ‘7 veld’. De KNIL-versie had echter een opklapbaar achterstuk en is als zodanig uiterlijk te onderscheiden van de ‘7-veld’. Ook bezigde het KNIL een andere wijze van geschutsaanduidingen dan Nederland. Voor deze is dat 7,5 L30…...maar Leon gaf dat antwoord en toch werd het niet goed gerekend?

Dat komt omdat er meerdere versies van zijn. Ik gaf de tip dat niet alles in het Nederlands geschut boek staat; het Bohler anti-tank geschut bv staat er niet in...en dat is zeker niet het enigste kanon dat er in ontbreekt.

In Nederland werd in de jaren 30 de meeste ‘7 veld’ verbouwd en gemoderniseerd; om het verschil tussen die twee modellen aan te geven werden ze ‘7 Veld OM (Oud Model)’ en ‘7 Veld NM (Nieuw Model)’ genoemd, dat er ook nog een ‘7 Veld AM’ bestond doet nu even niet ter zake.

Die modernisatie bleek best wel succesvol en veel verschil tussen de KNIL en KL kanonnen was er eigenlijk niet. Dus ook het KNIL liet bij de Hembrug een deel van hun Krupp veldgeschut op gelijke wijze moderniseren. Die kanonnen werden door het KNIL 7,5 L30 NM genoemd en dat is nu ook zo’n kanon dat niet in dat boek staat. Zodoende is het goede antwoord dus dat het afgebeelde kanon een 7,5 L30 OM is.

Laatst bewerkt:
Dit kwam ik op de site van het NMM tegen er komt alleen geen 7,5cm L/30 in voor:

Kanon Nederlands model 7 veld, 75 x 277 R, op gemodificeerd radaffuit met voorwagen met toebehoren - 7.5 cm FK 243 (h)​

M’n eerste gedachte was een M48 AVLB, maar dat is het zo te zien ook niet. De luiken en het motordek passen daarbij, maar die driehoek met de ventilator met antennevoet erop niet – daar zou het achtereinde van de hydraulische cilinder van het brugmechanisme zitten als dit een M48 AVLB was. Wat dit dan toch een M60 AVLB maakt, volgens mij, want die heeft de hydraulische cilinder aan de voorkant.

Maar aangezien dat het niet is: M60 Armored Vehicle Launched MICLIC? Edit, een paar tellen later: O, wacht, dat zei Walter ook al …

Het enige waar ik nog op uitkom, dat je misschien wilt horen, is Tagash, de Israëlische naam voor de M60 AVLB …?

Iets van de IDF? Want die hebben vaak eigen namen voor geïmporteerd spul...

Gr Bas

Magach Tagash Tsemed dan? Of Magach Tagash Akrov? Zoiets, veel verder kom ik echt niet …
Dat is 'm Jakko! Het is de magach tagash tsemed, de door de Israëlis aangepaste bruggenlegger op basis van de M60.
Aan jou de volgende opgave 🙂

En Timo, je zat heeeel dichtbij, maar het ging om de volledige naam 😄

Dat is 'm Jakko! Het is de magach tagash tsemed, de door de Israëlis aangepaste bruggenlegger op basis van de M60.
Maar hoe hadden we dan uit die foto kunnen halen dat dit de Israëlische was? Voor zover ik kan zie is het verschil (afgezien van de naam) alleen de rupsbanden, en daarvan was niks te zien op de foto die je geplaatst had.

het ging om de volledige naam 😄
Ik ben helemaal niet zo blij met die ontwikkeling in dit onderwerp, als ik eerlijk ben (niet alleen bij jouw opgave, zal ik erbij zeggen: in het algemeen). Het apparaat wordt correct geïdentificeerd, maar er moet en zal de, tot op de leestekens, correcte benaming gegeven worden van één specifieke gebruiker …? Ik zou elke redelijk correcte benaming die aangeeft dat degene het juiste ding voor ogen heeft, goed rekenen …

Ik ben helemaal niet zo blij met die ontwikkeling in dit onderwerp, als ik eerlijk ben (niet alleen bij jouw opgave, zal ik erbij zeggen: in het algemeen). Het apparaat wordt correct geïdentificeerd, maar er moet en zal de, tot op de leestekens, correcte benaming gegeven worden van één specifieke gebruiker …? Ik zou elke redelijk correcte benaming die aangeeft dat degene het juiste ding voor ogen heeft, goed rekenen …
Klopt, maar het is natuurlijk wel een extra moeilijkheidsgraad. Het moet natuurlijk ook niet te makkelijk worden. Persoonlijk vind ik het wel leuk om tot een precies antwoord te komen, of ik nu de vraag moet beantwoorden, of dat ik m stel, maar dat mag ieder natuurlijk voor zich zelf bepalen wat hij wel of niet goed rekent.
We zijn natuurlijk wel een club van "kenners", dan mag de uitdaging ook iets groter zijn toch?

Maar hoe hadden we dan uit die foto kunnen halen dat dit de Israëlische was? Voor zover ik kan zie is het verschil (afgezien van de naam) alleen de rupsbanden, en daarvan was niks te zien op de foto die je geplaatst had.
Daar heb je een punt, ik was in de veronderstelling dat de luiken op de foto ook een Israëlische aanpassing waren, dat was dus niet zo, dat had ik van tevoren moeten checken. Mea culpa.

Ik ben helemaal niet zo blij met die ontwikkeling in dit onderwerp, als ik eerlijk ben (niet alleen bij jouw opgave, zal ik erbij zeggen: in het algemeen). Het apparaat wordt correct geïdentificeerd, maar....
Ik kan me hierin vinden. Bij een aantal moet ik al snel afhaken. Maar dat betekent niet dat het voor mij minder leerzaam is. Als er dan een tijdslimiet aan wordt gekoppeld en een volgend onderwerp wordt aangeboden, houden we ook een flow. Ik ben van mening dat als de benaming leidt tot een specifieke uitleg over het onderwerp, zowel qua uitvoering als gebruik, we aan het doel van dit draadje beantwoorden. En als het lastig is, is de inzender vrij om een keer een hint te geven.
Overigens is er ook ruimte om als je aan de beurt bent, iets op te zoeken als je nog niets paraat hebt.

Groeten, Jan

Klopt, maar het is natuurlijk wel een extra moeilijkheidsgraad. Het moet natuurlijk ook niet te makkelijk worden. (…) We zijn natuurlijk wel een club van "kenners", dan mag de uitdaging ook iets groter zijn toch?
Daar ben ik het mee eens, maar ik vind dat het ondertussen doorgeschoten is — en dat haalt de lol eruit, in elk geval voor mij maar zo te zien ook voor genoeg andere mensen. Als je namelijk niet oppast, wordt het vooral een manier voor de plaatser van een foto om te bewijzen dat hij meer weet dan de rest.

Daar heb je een punt, ik was in de veronderstelling dat de luiken op de foto ook een Israëlische aanpassing waren
Ja, dat was het probleem waar ik tegenaan liep, en ik vermoed de andere antwoorders ook: er was niks te zien dat niet op een „standaard” M60 AVLB te verwachten is, dus uiteindelijk ben ik dan maar een lijst met gebruikers langs gaan lopen om te kijken of iemand hem anders noemde of zo. Dat, in combinatie met de stenen en zo op het achterdek, deed me denken dat je de Israëlische naam wilde hebben (en helaas kon ik die niet in het Hebreeuws vinden, anders had ik voor de veiligheid die geplaatst 🙂 ).

Goed, de volgende opgave dan:

2142.jpg

Hierbij is er niet zo héél veel mogelijk qua verschillende versies die de benaming moeilijk zouden kunnen maken 🙂

Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook, of de VK prototype daarvan, gezien het stuur. Maar, het zou dan ook best het panther 2 chassis kunnen zijn in dat geval. deze heeft in ieder geval wel supermoderne wifi aandrijfassen, en de torsieassen zijn ook al draadloos uitgevoerd...

Nee, dat is het ook niet, maar je zit wel op de lijn waar ik naar verwees, en je gaat de goede kant op. Er zijn er hiervan ook beduidend minder gebouwd dan van de Jagdtiger.

Terug
Bovenaan