US M8 & M10 trailers 3D-printen ?

7810,7811,7812 usw 😜
 
Hallo Frank,
Jij schiet uitstekend op !!
Met ontzag kijk ik naar de stand van de technische vooruitgang van het 3D-printen !!
Ik vermoed, dat jij bijna met de trailer klaar bent ?!
Ik ben heel erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat !
Met vriendelijke groet,
Hans
 
Hallo Frank,
Jij schiet uitstekend op !!
Met ontzag kijk ik naar de stand van de technische vooruitgang van het 3D-printen !!
Ik vermoed, dat jij bijna met de trailer klaar bent ?!
Ik ben heel erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat !
Met vriendelijke groet,
Hans
Inderdaad Hans, het tekenwerk is gedaan. Wil alleen nog de mogelijkheid toevoegen om een aantal opties te kiezen.... en tsja, terwijl ik dit typebedenk ik me dat er nog een fixed point op de fuse box moet komen om deze precies te plaatsen. En het blijft afwachten of alles nu in elkaar grijpt. Zoals reeds eerder aangegeven, in een keer in een stuk printen is eenvoudiger dan een model creeren....
 
image.jpgEerste print prototype frame, inclusief een messing asjes. Al weer een paar puntjes opgemerkt die ik moet wijzigen maar ben tevreden met het resultaat😁
Het gehobbelde gebogen asje met een malletje gemaakt.
image.jpg
Ben hier nog niet 100 % tevreden over dus hier loopt ook een verbeterstap op. Malletje versie 2 is in ontwikkeling. Twijfel alleen of ik straks bij het modelletje het malletje mee ga leveren of het asje🤔
 
Hallo Frank,
Beide mogelijkheden, zoals het meeleveren van het malletje, óf het meeleveren van een voorgebogen asje, hebben voor- en nadelen.
Anderzijds wil ik jou ter overweging meegeven om b.v. alleen het asje op de handleiding in schaal 1/35 af te drukken.
Je hoeft dan alleen een stukje draad bij te voegen, waarmee de modelbouwer het asje zelf dient te maken.
Jij kunt zelfs geen draad meegeven, en aangeven, dat de modelbouwer het asje zelf dient te maken van x,x mm draad.
Alle bovenstaande mogelijkheden ben ik vaker tegengekomen bij de verschillende merken.
Met vriendelijke groet,
Hans
 
Hallo Frank,
Beide mogelijkheden, zoals het meeleveren van het malletje, óf het meeleveren van een voorgebogen asje, hebben voor- en nadelen.
Anderzijds wil ik jou ter overweging meegeven om b.v. alleen het asje op de handleiding in schaal 1/35 af te drukken.
Je hoeft dan alleen een stukje draad bij te voegen, waarmee de modelbouwer het asje zelf dient te maken.
Jij kunt zelfs geen draad meegeven, en aangeven, dat de modelbouwer het asje zelf dient te maken van x,x mm draad.
Alle bovenstaande mogelijkheden ben ik vaker tegengekomen bij de verschillende merken.
Met vriendelijke groet,
Hans
Moet ik ook nog een handleiding maken🥸 Zonder gekheid, wil juist dat kleine beetje extra doen waardoor het een leuk model wordt. De eerste keer dat ik een Dragon “compleet” (gedraaid loopje, PE in het pakket en clear parts) in de handen kreeg (Tiger I initial) was ik er verrukt van dat zoiets compleets geleverd werd. Wat een verademing bij de Tamiya’s die ik gewend was.... Het wordt dus of het malletje of het voorgebogen asje (ik denk nu nummer 2)😉 Het dingetje is ook kl.ten zelf te buigen dus ik denk dat dat het eindresultaat ten goede komt.
 
Nu zie je meteen hoe strak het printen gaat. Heb je nog iets moeten nabewerken?
 
Nu zie je meteen hoe strak het printen gaat. Heb je nog iets moeten nabewerken?
Je krijgt hele kleine “steunpuntjes” en daar gaat dan een vijltje overheen, daarnaast hebben kleine gaatjes de bpneiging om dicht te slibben. Het is wel heel breekbaar dus die moet je heel klein opboren en dan steeds groter gaan.
 
Die man verdient een (3D geprint) standbeeld! 💪🏼
 
Adembenemend knap werk Frank.
Maakt me nieuwsgierig om het ook te leren.
Geeft enorme nieuwe mogelijkheden.
(Ik was bijvoorbeeld zwaar onder de indruk van de louvres die ik heb besteld voor mijn FENNEK. Wat een detail.
welk programma gebruik je hier voor, en zou je dat aanbevelen voor een starter?
 
Adembenemend knap werk Frank.
Maakt me nieuwsgierig om het ook te leren.
Geeft enorme nieuwe mogelijkheden.
(Ik was bijvoorbeeld zwaar onder de indruk van de louvres die ik heb besteld voor mijn FENNEK. Wat een detail.
welk programma gebruik je hier voor, en zou je dat aanbevelen voor een starter?
Hoi Arne,
Dank voor het compliment, zie mijn antwoord op @Tini Hendriks. Ik gebruik een niet nader te noemen professioneel pakket. Zou ik niet aanbevelen. Je zit dan aan dat format vast waardoor je niks zonder dat programma niks meer kunt. M.a.w. Ik heb een 3D opleiding gehad op Solid Works. Daar kreeg je dan 3 maand een gratis licientie van thuis. Het interieur in de luchtroosters van een B1Bis getekend (toch wel een weekje werk) en nu kan ik er niks meer mee. Kan het wel openen met mijn huidige programma maar het klopt dan niet meer..... Hij verplaatst toch vormen en vervormt deze.

@Niels Henkemans tekent met google sketchup. Begin 3D Group-build dit is mijns inziens een prima, gratis toegankelijk stukje software. Alleen in mijn tijd bestonfd dat nog niet en om nu over te gaan.... dan kan ik niks meer met mijn huidige ontwerpen. De wanddiktes die Niels aanhaalt gelden trouwens voor printen bij shapeways en gaan voor mijn printertje niet op. Daar print ik rustig 0,2 mm mee.

Hoe toegankelijk en simpel sketchup is bewijst wel dat zelfs @Peter van Dijk [Peter v D] Sketch Up uitproberen... 22 mei 2013 ermee kan tekenen 🤣 P.s. dat simpel is niet denigrerend bedoeld... Niels kan ermee toveren👍🏻
 
Laatst bewerkt:
SketchUp is allang niet meer van Google, maar sinds 2012 van Trimble. Afgezien daarvan had ik grote moeite om met het programma wat dan ook te tekenen (toen het nog van Google was — sindsdien heb ik het niet meer geprobeerd). Sommige mensen kunnen ermee toveren, mij zat het alleen maar in de weg :(
 
SketchUp is allang niet meer van Google, maar sinds 2012 van Trimble. Afgezien daarvan had ik grote moeite om met het programma wat dan ook te tekenen (toen het nog van Google was — sindsdien heb ik het niet meer geprobeerd). Sommige mensen kunnen ermee toveren, mij zat het alleen maar in de weg :(
Okay, mij ligt nog steeds google sketchup in de mond.... Trimble. Tsja wordt war ouder en kan niet alles meer bijhouden🥴 ik heb het een keer geprobeerd @Jakko Westerbeke maar een cylindertje e.d. had ik er toch wel snel op staan🤔
 
image.jpgWat mij betreft wordt dit ook de productieprint. 3 verschillende wieltjes voor de standaard. Eentje voor de standaard op, eentje voor de standaard als je hem handmatig trekt en de derde hetzelfde maar dan met lichte scheefstand. De steuntjes voor de standaard en de beugeltjes print ik standaard twee keer.... mocht er tijdens het losknippen eentje knappen dan heb je reserve. En spooky, de mascotte van SPOOKY MODELS 🤣 mijn merk moest toch een naam hebben😜image.jpg

en voor de gein nog ff SPOOKY🤣
 
Laatst bewerkt:
een cylindertje e.d. had ik er toch wel snel op staan🤔
Ja, een paar eenvoudige vormen lukte nog wel. Maar zodra ik het ietsje ingewikkelder wilde maken, dan kreeg ik al snel ruzie met die cursor die overal aan vastplakt en bijna nooit in de richting waarin ik ook echt wilde werken. Als ik het me goed herinner (na ±10 jaar) kon ik nergens vinden waar je coördinaten, rotaties e.d. gewoon in kon tikken.
 
Erg vet Frank! Nu heb ik zelf een FDM printer, waarbij ik me afvraag in hoeverre dit met een FDM printer geprint zou kunnen worden?
 
Erg vet Frank! Nu heb ik zelf een FDM printer, waarbij ik me afvraag in hoeverre dit met een FDM printer geprint zou kunnen worden?
Hi @N. Drent Denk dat dat heel moeilijk wordt, de precisie van een UV printer is 0,01 mm die van een FDM is, correct me if i’m wrong, 0,2 mm in alle richtingen. Ik zou je een .stl van het frame kunnen sturen als je het uit wilt proberen......😉
 
Terug
Bovenaan